سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

برگی از تاریخ/ تدبیر امام موسی صدر برای بازسازی بقیع

 

مهر/ در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی، قبرستان بقیع و محیط اطراف آن در پی تخریب‌های وهابی‌ها وضعیت نامناسبی داشت و حضور در قبرستان بقیع و در اطراف قبور ائمه اطهار و سایر بزرگان شیعه بسیار سخت بود و گرد و خاک از همه جا بلند بود و مردم در شرایط بسیار سختی به آنجا رفت و آمد می‌کردند. مفتیان وهابی تخریب قبور و از بین بردن آثار مرتبط با شیعه و ائمه را در دستور کار داشتند و با جدیت آن را دنبال می‌کردند. حتی خیابان‌های اطراف بقیع را نظافت هم نمی‌کردند و همه جا پر بود از زباله. به نظر می‌رسید این کار عمداً صورت می‌گیرد.

همان زمان شنیده شد که امام موسی صدر در سفری به حج با مقامات عربستان سعودی صحبت کرده و آن‌ها را مجاب ساخته که باید قبرستان بقیع از این وضعیت خارج شود و شرایط را برای زائران اصلاح کنند. لذا مقامات عربستان اقدام به خیابان‌کشی در داخل بقیع کردند و مسیر تردد زائران از وضعیت قبلی خارج شد و این کار از دست کسی غیر از امام موسی صدر برنمی‌آمد. این خدمتی بود که ایشان انجام داد و بعدها هم گسترش پیدا کرد.

امام موسی صدر در سفرهایی که به عربستان سعودی داشت با بزرگان آنها صحبت کرده بود و اشکالات آنها را با دلیل و منطق و زبان خوش جواب داده بود. حتی توانسته بود اجازه بازسازی قبور بقیع را بگیرد اما متأسفانه با ربوده شدن ایشان، حجم زیادی از این برنامه‌ها تعطیل شد.

امام موسی صدر پس از تلاش‌هایی که برای بازسازی قبرستان بقیع در دیدار با شاهزاده سعودی داشت، در محرم سال 1394 هجری قمری نامه‌ای برای یادآوری و درخواست دوباره می‌نویسد. ترجمه فارسی این نامه را در ادامه می‌خوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

سرور و برادر بزرگوارم، عالی‌جناب، شاهزاده امیر محسن عبدالمحسن بن عبد العزیز آل سعود

سلام و رحمت و برکات خداوند بر شما باد که از حرمین و حجاج آن محافظت و صیانت می‌کنید و پایه‌های حکومتتان را بر احکام الهی بنا نهاده‌اید و جایگاه مسلمانان را بالا برده‌اید و چون آزمون فرا رسید، تحت رهبری آن رهبر پیروز، چنان موضعی اتخاذ کردید که سرزمین و امت و رهبری شما را در برابر دو ابر قدرت، به نیرویی الهی و والا بدل کرد. آرزوها را بارور کردید و اعتماد و خرسندی را در جان اعراب و مسلمانان نشاندید. گوارایتان باد و پاینده باشید. در این‌جا، سفر برادر و خویشاوند خود حضرت علامه هادی قمی را برای ادای عمره غنیمت می‌شمرم و این نامه را بدو می‌سپارم تا به وسیله آن پیمانم را تجدید کنم و به برادری گرامی که دیدار کوتاهش باعث شد احساسی عمیق و دوست داشتنی با اخلاص و احترامی همراه با محبت داشته باشم، سلامی برسانم و سپس، گفت‌وگویی را به آن سرور شاهزاده یادآوری کنم که در دیدار سال 1392 در دفتر جناب‌عالی درباره برخی تعمیرات و سازمان‌دهی‌های اطراف بقیع داشتیم.

در آن دیدار، با ملاحظه خاطر بزرگوار و همت بلند و روح مؤمن و دورنگری و روشن‌بینی جناب عالی، گفتم که ساختن بارگاه برای امامان اهل بیت، مورد اتفاق فقهای مسلمانان نیست و به همین سبب، برای پرهیز از حرج، چنین درخواستی نداریم، اما سر و سامان دادن به قبرستان و آسفالت یا سنگ‌فرش کردن راه‌های داخلی آن و کاشتن اطراف آن و تبدیل آن به بوستانی آزاد با فواره و آب‌نما و مرمت دیوارها و گذاشتن سنگ‌های زیبا در آن‌ها و تعبیه سایه‌بان‌های مرتب گرداگرد آن و اقداماتی از این دست، موضع اتفاق فقهاست و موجب تکریم صدها هزار نفر زائر و عمره‌گزار و حج‌گزار و دوست‌دار است و سبب تألیف قلوب گِردِ رهبریِ اسلامی درخشان و فزاینده شما خواهد بود؛ خصوصاً در این زمان که اعلی‌حضرت کوشش فراوانی برای وحدت مسلمین و هم‌دلی آنان دارد.

سرور و برادر من امیر بزرگوار! خداوند شاهد است و همو برای شاهد بودن کافی است که این پیشنهاد از قلبی پرخلوص و ذهنی آگاه بر آمده که ابعاد مسئله را درک می‌کند و خیرخواه همه شما به خصوص شخص جناب‌عالی است؛ چراکه دوست‌دار شما هستم. پس خود را در صفحات تاریخ و در دل و زبان میلیون‌ها بلکه صدها میلیون مسلمان، بلکه اجازه دهید بگویم‌، در جان رسول اکرم که درود و سلام فراوان بر او باد جاودانه کن. و از این فراتر، این کار را به مثابه دِینی بر گردن دوستارانت که من کوچک‌ترینشان هستم قرار ده؛ دِینی که با دوستی و خدمت و ایثار دار و ندار هم ادا کردنی نیست.

تدبیر امام صدر برای بازسازی بقیع به نحوی که مورد اتفاق همه باشد

من بی‌تابانه منتظر پاسخ هستم و بسیار شادمان خواهم شد اگر هنگامی که در بیروت به استقبال شما می‌آیم یا هنگامی که برای زیارت بارگاه پیامبر اکرم و دیدار با نگهبان و پاسدار آن، امیر، به مدینه مشرف می‌شوم، درباره بسیاری از مسائل با هم گفت‌وگو کنیم.

در خاتمه، ای بزرگوار، دعا و سلام و درودها و اشتیاق مرا بپذیرید. والسلام

برادر شما. موسی صدر






تاریخ : چهارشنبه 101/2/21 | 12:48 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

حکمت/ بر سر مزار مردگان رفتن چه فایده ای برای آنان دارد؟

 

شهر حدیث/ امام صادق علیه ‏السلام در پاسخ به داود رَقّى که عرض کرد : انسان سر قبر پدر خود و خویشاوند و غریبه مى‏ رود . آیا این کار براى او سودى دارد ؟- : آرى ، همان طور که اگر به یکى از شما هدیّه‏ اى داده شود خوشحال مى ‏گردد ، مرده نیز از کار شما خوشحال مى‏ شود .

بحار الأنوار : 102 / 296 / 6 منتخب میزان الحکمة : 258






تاریخ : چهارشنبه 101/2/21 | 12:46 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

تقویم تاریخ/ تخریب بُقاع متبرکه‏ ائمه‏ بقیع(ع) توسط وهابیون سعودی

 

راسخون/ با تسلط یافتن وهابیون بر مدینه، قبور ائمه‏ی شیعه و بسیاری از بزرگان اسلام توسط این فرقه‏ی منحرف ویران گردید. تا آن زمان، بر روی قبور ائمه‏ی شیعه و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند، گنبد و ضریح قرار داشت، اما از این زمان به بعد وهابیون باتخریب قبور و از بین بردن ضریح و گنبدی که بر روی تربت ائمه و بزرگان اسلام قرار داشت، مسلمانان را از فیض زیارت بارگاه آن بزرگواران محروم ساختند.

از جمله قبوری که در جریان این واقعه ویران گردید، بارگاه و مقبره‏ی امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) بود. این حرکت وحشیانه‏ی وهابیون، جهان اسلام، به ویژه ایرانیان را شدیداً متأثر نمود و در امر سفر حجاج ایرانی هم اختلال ایجاد کرد. علاوه بر ویرانی قبور ائمه‏ی شیعه، قبر حضرت عبداللَّه و حضرت آمنه پدر و مادر حضرت رسول(ص)، مالک، پیشوای مالکی، عباس عموی پیامبر، اسماعیل از فرزندان امام جعفر صادق(ع) و... نیز به طور کامل ویران گردید.

لازم به ذکر است که قوت گرفتن فرقه‏ی وهابی در عربستان، از ناگوارترین حوادث تاریخ اسلام در قرن چهاردهم هجری است. 






تاریخ : سه شنبه 101/2/20 | 1:52 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

حکمت/ سه ویژگی شیعه از نگاه امام باقر (ع)

 

حوزه/ عنْ أَبِی عَلِیٍّ الْأَشْعَرِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ النَّضْرِ عَنْ أَبِی إِسْمَاعِیلَ قَالَ: «قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ (عَلَیْهِ‌السَّلاَمُ) جُعِلْتُ فِدَاکَ! إِنَّ الشِّیعَةَ عِنْدَنَا کَثِیرٌ.»

فَقَالَ (عَلَیهِ‌السَّلَامُ): «فَهَلْ یَعْطِفُ الْغَنِیُّ عَلَی الْفَقِیرِ وَ هَلْ یَتَجَاوَزُ الْمُحْسِنُ عَنِ الْمُسِیءِ وَ یَتَوَاسَوْنَ؟»

فَقُلْتُ: «لاَ.» فَقَالَ (عَلَیهِ‌السَّلَامُ): «لَیْسَ هَؤُلاَءِ شِیعَةً؛ اَلشِّیعَةُ، مَنْ یَفْعَلُ هَذَا.»

یکی از اصحاب امام باقر (علیه‌السّلام) نقل می‌کند که به ایشان گفتم: «قربانت شوم! شیعه در نزد ما بسیارند.»

حضرت فرمود: «آیا (در بین این‌ها) توانگر به بی نوا توجه دارد؟ و نیکوکار از بدکار می‌گذرد و با هم همدردی و مواسات (بذل و بخشش مالی) دارند؟»

گفتم: «نه.» حضرت فرمود: «این‌ها شیعه نیستند؛ شیعه کسی است که این کارها را انجام دهد.»






تاریخ : دوشنبه 101/2/19 | 9:1 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

مهارت زندگی/ 6 حقیقت و راز متفاوت که درمورد احساسات نمیدانید

 

نمناک/ فرقی ندارد که احساسات ما آگاهانه یا ناآگاهانه باشند؛ در هر صورت در شرایط مختلف تغییر می کند. اگر بخواهید بفهمید که تحت چه شرایطی اذیت می شوید یا چگونه انگیزه می گیرید یا چگونه مسیر خود را پیدا می‌ کنید، باید احساسات تان را بشناسید. مشکل اینجاست که بسیاری از افراد؛ از احساسات خود خبر ندارند. در ادامه قصد داریم چیز های مهمی در مورد احساسات بگوییم که شاید تا به حال نمی دانستید.

احساساتِ اصلی از داخل بدن نشأت می گیرند و با کلمات شروع می شوند
موضوع اصلی اینجاست که چرخه احساسات و عواطف در مغز انسان شروع می‌ شود و میلیون ها سال است که در مورد آن تحقیق کرده‌ اند. احساسات در درونِ ما وجود دارند و در بدن و جسم ما هستند؛ آن ها بی کلام می باشند و شاید نتوانیم خیلی از آن ها را در قالب کلمات بگنجانیم؛ اما به هر حال با کلمات آن ها را نشان و بروز می دهیم. آن ها بیشتر شبیه موسیقی هستند، به همین دلیل است که گوش دادن به موسیقی ما را تکان می دهد و احساسات مان را برانگیخته می کنند.

احساس همان چیزی است که حس می کنید
اولین چیزی که باید در مورد احساسات بدانید، این است که شما آن را حس می‌ کنید؛ به طور مثال حس لمسِ یک میز یا حس قاروقور کردن شکم هنگام گرسنگی، همگی همان احساساتی هستند که در همین لحظه در درون ما وجود دارند و در زمان حال آنها را تجربه می کنیم و به معنای واقعی کلمه؛ هرگز نمی توانید احساسی که دیروز یا حتی 15 دقیقه پیش داشتید را همین الان احساس کنید؛ پس نباید مسئله را خیلی برای خودتان پیچیده کنید.

احساسات کندتر از افکار هستند
شاید تعجب کنید اما آیا می‌دانستید که احساسات روند کندتری نسبت به فکر افراد دارند؟ فرایند تجربه و تشخیص احساسات، همیشه کندتر و آرام‌تر از فرآیند تشخیص افکار است.

استفاده از کلمات احساسی ساده نیست
کلماتِ بیان احساسات ساده هستند اما قدرت استفاده از آنها راحت نیست. شاید شنیده باشید که شش احساس اصلی وجود دارد؛ احساس شادی، ناراحتی، ترس، عصبانیت، غافلگیری و تنفر که تحقیقات هم این مسئله را به اثبات رسانده اند؛ اما این که ما بتوانیم احساس خود را تشخیص دهیم و در قالب کلمات یا این دسته بندی ها آن ها را شناسایی کنیم، هرگز کار راحتی نیست.

احساسات از احساس بدن و یا تصاویر درک می شوند
همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، احساسات اصلی با کلمات شروع و بیان نمی شوند؛ بلکه از احساسات بدنِ ما نشأت می‌ گیرند. در حالت کلی؛ در مرکز بدن احساس می شوند که جایی نزدیک به وسط قفسه سینه یا شکم است و اینکه گاها ممکن است از چشم و گلو نیز شروع شده و نشان داده شوند.

باید احساسات اصلی را در داخل بدن تان جستجو کنید
همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم، باید احساسات اصلی را داخل و درون بدن جسم و روح خود پیدا کنید تا بتوانید تصویر واضح تر و دقیق تری از احساسات تان داشته باشید. در هیچ جایی از بیرون بدن خود دنبال آن‌ ها نگردید؛ پس هر زمان که سردرگم شدید، در درون خودتان تمرکز کنید تا متوجه احساس اصلی خود بشوید و بی گدار به آب نزنید.






تاریخ : دوشنبه 101/2/19 | 8:20 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

گوناگون/ کف دستان خودتان را نگاه کنید و شخصیت خودتان را بشناسید

 

برترین هادانشمندان نشان می‌دهند که چگونه می‌توان شخصیت یک فرد را از روی شکل دستانش تشخیص داد

هر روز چیز جدیدی در مورد خود یاد می گیریم. کی پاکارد، رئیس آکادمی تجزیه و تحلیل دست آمریکا، مطمئن است که کف دست‌های ما می‌توانند چیزهای زیادی درباره ما بیان کنند . کارشناسان آکادمی به این نتیجه رسیدند که هر انگشت معنای خاص خود را دارد.
 
در این تست دست قالب خود را مشخص کنید
شما یا راست دست هستید یا چپ دست. کف دست و انگشتان دست قالب ،خصوصیات تجاری و شخصی شما میدهند، در حالی که انگشتان دست دیگر شما از نگرش شما به نزدیکانتان خبر می دهند.

انگشتان قوی و ضعیف خود را مشخص کنید


هر فردی انگشتان قوی و ضعیفی دارد و هرچه برخی از آنها قوی تر باشند، ویژگی های خاصی از شخصیت شما را بیشتر نشان می دهند. اگر انگشتی خم شده باشد، به یک انگشت دیگر چسبیده باشد، یا نتواند کارهای خاصی را انجام دهد، ضعیف است. اگر انگشت بلند و صاف باشد، قوی است.

یک شست قوی روی دست قالب شما نشان می دهد که شما برای موفقیت در کار خود تلاش می کنید. انگشت اشاره قوی علاقه شما به قدرت، شخصیت قوی و زیرکی شما را نشان میدهد. انگشت وسط، نمایانگر مسئولیت، کارایی، اعتماد به نفس و رشد شخصیت شماست.انگشت حلقه شما هنر و استعداد هنری شما را نمایش میدهد. انگشت کوچک مهارت های ارتباطی شما را به تصویر می کشد.

مثال: اگر انگشت شست و انگشت وسط قوی روی دست خود دارید، احتمالاً فردی کارآمد، مسئولیت‌پذیر و حرفه‌ای هستید که میخواهد جاه‌طلبی‌های خود را برآورده کند.

به شکل نوک انگشتان خود توجه کنید


شکل گرد بیانگر آرزوی شما برای صلح با دیگران و ترس شما از عدم تایید است. نوک انگشتان مربع و صاف به این معنی است که شما دقیق هستید و از بی ثباتی خوشتان نمی آید. نوک های منحنی مانند و گسترده همه چیز را در مورد نبوغ شما و عدم علاقه شما به آسیب دیدن نشان می دهد. شکل تیز می گوید که شما دوست دارید فعالیت های عملی را به نفع کارهای غیر معمول و باطنی کنار بگذارید.

به شکاف بین انگشتان خود نگاه کنید


دستان خود را روی یک سطح صاف قرار دهید یا آنها را به راحتی در مقابل خود نگه دارید.

اگر انگشتان شما از یکدیگر فاصله دارند، مستقل هستید و به هیجان علاقه دارید.

اگر انگشتان شما نزدیک به هم هستند، محتاط هستید و به تجارب چیزهای جدید علاقه ای ندارید.

اگر انگشت حلقه و وسط شما از هم فاصله دارند، تحت تأثیر قرار دادن شما بسیار سخت است. اگر آنها به یکدیگر نزدیک باشند، تمایل دارید که انتظارات اجتماعی را برآورده کنید و از قوانین پیروی کنید.

به فاصله بین انگشتر و انگشت کوچک خود نگاه کنید. اگر شکاف زیاد باشد، از صحبت‌ها و تصمیم‌گیری‌های جدی اجتناب می‌کنید، که هم بر روابط کاری و هم در روابط خانگی شما تأثیر می‌گذارد. اگر متوسط ??باشد احتمالاً شما یک فرد متفکر و مستقل هستید که استعداد ماجراجویی دارد






تاریخ : دوشنبه 101/2/19 | 8:15 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()


حالِ همیشه بد بی‌سوادهای عاطفی

 

آخرین خبر/ اگر نمی‌توانید بین احساسات منفی خود تفکیکی قائل شوید،  باید با اصطلاح روان‌شناسانه «کوری عاطفی» و راه‌های مدیریت آن آشنا شوید
بی‌سوادی عاطفی، ناتوانی در درک و مدیریت عواطف و احساسات خود و در نتیجه درک و پذیرش عواطف دیگران است. ناتوانی در درک احساسات و ابراز قاطعانه آن‌ها می‌تواند مبنای بسیاری از مشکلات روانی باشد. شاید برای شما هم پیش آمده که وقتی دچار بی‌حوصلگی، غمگینی، ناراحتی و ... می‌شوید، نمی‌توانید توضیح دهید که دقیقا مشکل‌تان چیست و فقط می‌گویید: «حالم بده یا اعصابم خرده»! اما این که این حال گرفته‌ ناشی از خستگی، احساس خجالت، طرد شدن از جمع دوستان، حسادت، حس تنفر، احساس گناه، شرمندگی  یا حقارت است، برای‌تان مشخص و روشن نیست. این اصطلاح را در روان شناسی «کوری عاطفی» می‌نامند که بین احساسات منفی خود، نمی‌توانید تفکیکی قائل شوید.

علایم بی‌سوادی عاطفی یا کوری عاطفی
فردی که بی‌سواد عاطفی محسوب می‌شود، قربانی احساسات خود خواهد شد که احتمالا بیش از یک مشکل را چه در سطح شخصی و چه در سطح بین فردی ایجاد خواهد کرد. فقدان خودآگاهی عاطفی معمولا افراد را بسیار حساس می‌کند. آن‌ها به هر مشکلی بیش از حد واکنش نشان می‌دهند و از هر چالشی، مهم نیست چقدر بزرگ یا کوچک باشد، احساس خستگی یا شکست می‌کنند. آن‌ها همدلی نمی‌کنند و نمی‌توانند خود را به جای دیگران بگذارند. بی‌سوادی عاطفی می‌تواند هزینه‌های هنگفتی داشته باشد مانند داشتن تفکر سیاه و سفید، احساس سرکوب‌شدن، نژاد پرستی، خودشیفتگی، استرس و اضطراب و اعتیاد در سنین پایین.
 4 توصیه برای رهایی از کوری عاطفی
برای این‌که جزو افراد این دسته محسوب نشوید، چند توصیه به شما داریم که در ادامه خواهید خواند.
عواطف و احساسات‌تان را بشناسید
اکنون چه احساسی دارید؟ آیا احساسات واقعی خود را می‌شناسید؟ آیا می‌توانید آن‌ها را نام ببرید؟ بسیاری از افراد نمی‌توانند احساسات خود را تعریف کنند. احساساتی از قبیل عشق، شرم، خشم و ... . ممکن است اغلب اوقات به‌طور همزمان چند احساس داشته باشیم. باید یاد بگیریم که در هر لحظه چه احساسی داریم؟ این احساس چه قدرتی دارد و چرا بروز کرده؟ برای شناخت بهتر احساسات خود، در قدم اول باید اسم احساسات خود را بگویید مثلا وقتی چیزی خوب پیش می‌رود، احساس غرور می‌کنید یا اگر در آزمونی خوب نتیجه نگیرید، ناامید می‌شوید. همچنین یک دفترچه خاطرات داشته باشید، هر روز چند دقیقه وقت بگذارید و در باره این که چه احساسی دارید، بنویسید. به احساسات‌تان توجه کنید بدون این که خودتان را قضاوت کنید.
همدلی را تمرین کنید
وقتی با دیگران همدلی کنیم، احساسات و عواطف آن‌ها توجیه‌پذیر به نظر می‌رسند و به آن‌ها کمک می‌کنیم تا احساس بهتری درباره خودشان داشته باشند‌. همدلی یعنی توانایی خود را به جای دیگران گذاشتن. همدلی یک مهارت است اما چگونه می‌توانیم همدل باشیم؟
الف- خود را به جای شخص مقابل قرار دهید. تصور کنید همین الان با مشکل طرف‌مقابل مواجه شده‌اید و سعی کنید مسائل را از دیدگاه آن‌ها درک کنید.
ب-وقتی کسی مشکل شخصی‌اش را به شما می‌گوید، به احتمال زیاد حالش خوب نیست و نیاز به حمایت عاطفی شما دارد. اگر دوست صمیمی هستید پیشنهاد صحبت تلفنی یا قرار ملاقات می‌تواند احساس بهتری به طرف‌مقابل بدهد یا اگر شریک زندگی شماست او را در آغوش بگیرید و کنارش باشید. ج- حمایت عاطفی نشان دهید، به آن‌ها اعتماد کنید و تایید خود را بدهید و بگذارید بدانند هر اتفاقی بیفتد شما از آن‌ها حمایت می‌کنید. د- قضاوت نکنید، قضاوت یک گفت‌وگو را قطع می کند و دشمن همدلی است.
 عواطف و احساسات خود را کنترل کنید
آیا بر عواطف و هیجانات  خود کنترل دارید؟ ما نیاز داریم بدانیم چه موقع احساسات و عواطف خود را بروز دهیم و چه موقع از بروز آن‌ها جلوگیری کنیم. باید درک کنیم هر احساسی می‌تواند با شدت‌ گوناگون بروز کند مثلا احساس ترس از تشویش تا وحشت تغییر کند یا عشق از درجات مختلف ناز و تکبر تا دلبستگی شدید و شور و هیجان. وقتی یاد می‌گیریم چگونه احساسات خود را کنترل کنیم، می‌توانیم معانی مثبت و سازنده بیشتری را از رویدادهای منفی دریافت کنیم.
خطاهای عاطفی خود را تصحیح کنید
آیا می‌دانید چگونه معذرت‌خواهی کنید و اشتباه خود را بپذیرید؟ انسان‌ها همیشه دچار خطاهای عاطفی می‌شوند و احساسات دیگران را جریحه‌دار می‌کنند. باید شجاعت قبول اشتباهاتی را که مرتکب می‌شوید ، داشته باشید. این یک واقعیت غم‌انگیز اما قابل درک است که بیشتر مردم چیز زیادی در باره احساسات خود نمی‌دانند و در نتیجه آن‌ها اشتباهات عاطفی یکسانی را بارها و بارها مرتکب می‌شوند که منجر به چرخه‌هایی از خلق‌و‌خوی ضعیف، اضطراب، به‌تعویق افتادن کارها و روابط تیره می‌شود. عذرخواهی به بازسازی اعتماد کمک می‌کند، وقتی افراد به یکدیگر اعتماد دارند معمولا سازنده‌تر، خلاق‌تر، تیم محورتر و مشارکت‌کننده‌تر هستند. اما دو نکته درباره اصلاح خطاها:
الف- بلافاصله بعد از حادثه عذرخواهی کنید، عذرخواهی که بلافاصله بعد از حادثه انجام شود می‌تواند به طرف مقابل بفهماند که شما از کار خود پشیمان شده اید.
ب- تصمیم بگیرید که چگونه عذرخواهی کنید. چیزی که به‌خاطر آن عذرخواهی می‌کنید می‌تواند تعیین کند که عذرخواهی شما مناسب است با ایمیل باشد یا تماس تلفنی یا ملاقات حضوری. ج- مسئولیت اشتباه خود را بپذیرید، از بهانه آوردن خودداری کنید حتی اگر آن‌ها را معتبر می‌دانید.






تاریخ : یکشنبه 101/2/18 | 8:37 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

چگونه به فرزند خود کمک کنیم که شخصیت مستقل داشته باشد؟

 

باشگاه خبرنگاران/ آیا می‌دانستید که می‌توانید با تشویق فرزندتان به تمرین برخی مهارت‌های ساده در خانه در سال‌های اول زندگی‌اش، به عنوان حمایت و اشتیاق که به رشد ذهن او کمک می‌کند، به موفقیت او در آینده کمک کنید؟ شما با اینکار می‌توانید او را تبدیل به فردی مثبت و تاثیرگذار در جامعه کنید.

کار گروهی

کودک باید در کار‌های گروهی شرکت کند، چه از طریق بازی با دوستانش و چه از طریق کمک به والدین یا خواهران و برادرانش در کار‌های خانه. مادر باید فرزندش را به این کار تشویق کند، زیرا این امر به تقویت مهارت‌های او در کار گروهی و رشد کمک می‌کند.

توانایی سازگاری با جامعه

مادر باید با کمک به کودک در بازی‌های گروه در سازگاری او با جامعه کمک کند تا بتواند دوستان بیشتری را بشناسد و در عین حال به او کمک کند بازی‌هایی را انجام دهد که نیاز به تخیل دارد، زیرا به فعال شدن حافظه او و ابداع ایده‌های جدید و متفاوت کمک می‌کند.

تفکر انتقادی

این نوع تفکر به رشد توانایی جذب اطلاعات جدید و تعیین بهترین راه برای استفاده از آن‌ها در موقعیت‌های مختلف کمک می‌کند. علاوه بر این به کودک کمک می‌کند تا راه‌حل‌های جدید و متفاوتی برای مشکلاتی که تجربه می‌کند، ارائه کند.

حل مسئله

بسیاری از والدین مشکلاتی را که فرزندانشان در آن گرفتار شده اند حل می‌کنند و همین باعث می‌شود که به فکر حل مشکلات خود نباشند، بنابراین والدین باید به فرزندان خود بیاموزند که به فکر یافتن راه حل‌های مختلف برای مشکلاتی باشند که از دوران کودکی با آن مواجه بوده اند. به طوری که وقتی بزرگ شدند توانایی بیشتری برای رویارویی با مشکلات خود پیدا کنند.

خود کنترلی

با آموزش تمرینات خودکنترلی و تصمیم گیری صحیح باید به کودک توانایی خودکنترلی و عدم عجله در تصمیم گیری را آموخت.






تاریخ : یکشنبه 101/2/18 | 8:34 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

داستانک/ در جستجوی خدا

 

 مصاف/ روزی جوانی از عارفی پرسید:  خداوند که به عبادت ما نیازی ندارد، پس چرا عبادتش می‌کنیم؟    
عارف گفت: ‌ ای جوان! فکر کن در اتوبوسی به سمتِ شهری حرکت می‌کنی و همسفری داری که از کلام تو حس می‌کند نیازمند هستی، هنگامی که تو در خواب هستی مبلغی پول در جیب تو قرار می‌دهد و تو نمی‌فهمی.    
او زودتر از تو پیاده می‌شود و می‌رود؛ و تو زمان پیاده‌شدن متوجه می‌شوی که او پول را گذاشته و رفته است. آیا به دنبال او نمی‌گردی که نشانی از او داشته باشی تا از او تشکر کنی؟!    
هرچند اگر او نیازی به تشکر تو داشت، همان اول کار از تو می‌خواست تشکر کنی تا بعد مبلغ را به تو بدهد.    
پس چرا دنبال خدایی که این همه نعمت به ما بخشیده است، نمی‌گردیم تا بدانیم او کیست، و چه باید کنیم تا بتوانیم شکر نعمت‌هایش را هرچند که ممکن نیست؛ به‌جای آورده باشیم؟!






تاریخ : یکشنبه 101/2/18 | 8:31 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

امروز همه باید تکریم به معلمان را، در فضاى فرهنگى جامعه و در ذهن مردم بیش‌ازپیش تشدید کنند.
 
این معلمان چقدر عزیزند! این شغل معلمى چقدر ارزشمند است! این مرتبه تعلیم چه قدر والا و بلند است که همه انسان‌هاى فرزانه، انسان‌هاى بزرگ و برجسته، هرجایى که باشند، خود را پرورده دست معلم می‏دانند و سایه معلم را بر سر خودشان حس می‏کنند!
 
تکریم نسبت به معلم و بزرگداشت او به معناى واقعى کلمه، آثار بسیار مثبتى را در فرهنگ جامعه و تعلیم و تربیت باقى می‏گذارد.
 
شما معلمان و مربیان و نسل جوان هستید که فردا را می‏سازید و استکبار جهانى را مأیوس می‏کنید و نقطه امید روشن را ... در دل مستضعفان عالم زنده نگه می‏دارید.
شما معلمان هستید که فردا را می‏سازید.

*مقام معظم رهبری امام خامنه ای*

تصاویری از حال وهوای دانش آموزان دبستان شهیدکامیاب روستای مازغ بالاشهرستان میناب گرامی داشت روزمعلم:

روزمعلمروزمعلمروزمعلم

روزمعلمروزمعلمروزمعلم






تاریخ : یکشنبه 101/2/18 | 1:17 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.