سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روشی خاص برای آنکه پاداش عمل خیر دیگران به ما برسد!

 

تسنیم/ بر اساس آموزه‌های قرآن کریم و روایت‌های اهل بیت علیهم السلام برخی از اعمال زمینه‌ای را ایجاد می‌کنند تا وقتی دیگران عمل خیر و ثوابی انجام می‌دهند، ما هم در کار خیر آن‌ها شریک بشویم. به این مفهوم که هرچند دیگری کار خیر و خداپسندانه‌ای انجام داده اما ما هم مانند او پاداش دریافت کرده و مستحق جزای الهی شویم.

طبق تفسیر قرآن کریم شیوه‌ها و کارهایی هستند که مثل حسنات دیگران را می‌تواند به انسان منتقل کند، البته مثل آن‌ها و نه عین آن را. آن طور که خداوند متعال می‌فرماید: «وَ نَکتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ؛ آنچه خود کردند می‌نویسیم و آنچه اثر نیک یا بد هم باقی گذاشتند، می‌نویسیم.»

مانند اینکه کسی عمل خیری را نشر بدهد، مثلاً مطلب خوبی درباره نماز خواندن در فضای مجازی منتشر کند و کسی با خواندن همان مطلب به نماز خواندن تشویق شود. در این صورت هم کسی که تشویق شده و نماز خوانده پاداش می‌گیرد و هم کسی که آن مطلب مفید درباره نماز را نشر داده است، مانند آن پاداش را دریافت خواهد کرد.

البته این امکان هم وجود دارد که کسی در طول زندگی خودش مطلب علمی ایجاد کند. بعد از مرگ او هر کسی از آن علم بهره‌ای ببرد، برای او پاداش محسوب می‌شود، هرچند که دیگر در دنیا نیست. و یا کسی که مسجدی بسازد تا دیگران در آن نماز بخوانند یا وضوخانه‌ای که وضو بگیرند. در مقابل اگر کسی محلی برای فسق و فجور ایجاد کند، بعد از مرگش هم هر کسی از آن محل استفاده کند و در آن گناه کند، برای آن فرد عذاب می‌شود با اینکه از دنیا رفته است. یا کسی که سنت خلافی رایج کند و بعد از مرگش مردمی به آن سنت عمل کنند. همه این موارد جزو کارهای او و آثار اعمال او محسوب می‌شود.

در این باره از پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله روایت شده که فرمودند: «هر کس سنت نیکی را باب کند، مادامی که در دنیا مردمی به آن سنت عمل می‌کنند، ثواب آن اعمال را به حساب این شخص هم می‌گذارند، بدون اینکه از اجر عامل آن کم بگذارند. و هر کس سنت زشتی در بین مردم باب کند، مادامی که در دنیا مردمی به این سنت عمل می‌کنند وزر آن عمل‌ها را به حساب او نیز می‌گذارند، بدون اینکه از وزر عامل آن کم بگذارند.»

 

منابع:

  • تفسیر المیزان؛ علامه سید محمدحسین طباطبایی رحمه‌الله علیه
  • تفسیر نمونه؛ آیت‌الله مکارم شیرازی
  • تفسیر تسنیم؛ آیت‌الله جوادی آملی
  • تفسیر نور؛ حجت‌الاسلام محسن قرائتی





تاریخ : جمعه 100/2/31 | 11:3 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

روزی که بهشت ویران شد

 

مهر/ هشتم شوال سالروز تخریب مقبره‌های قبرستان بقیع است که در این 

 






تاریخ : پنج شنبه 100/2/30 | 9:3 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

شرط اصلی در انفاق چیست؟

 

 

باشگاه خبرنگاران/ قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى? تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ? وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ

شما هرگز به مقام نیکوکاران و خاصان خدا نخواهید رسید مگر از آنچه دوست می‌دارید و محبوب شماست در راه خدا انفاق کنید، و آنچه انفاق کنید خدا بر آن آگاه است.

تفسیر آیه 92 سوره آل عمران
با توجّه به اشتقاق لغوی «برّ» که به معنای توسعه در خیر است؛ در قرآن، ایمان و عمل صالح و جهاد و نماز و وفای به عهد، از نمونه‌های بِرّ معرفی شده اند. در قرآن همگان توصیه شده اند که در انجام «برّ» همدیگر را یاری کنند. «تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ» و در این آیه نیز می‌فرماید که شما هرگز به این گوهر گرانبها نمی‌رسید، مگر آنکه از آنچه دلپسند شماست وآن را دوست می‌دارید، انفاق کنید.

پیام‌های آیه 92 سوره آل عمران
1-یگانه راه رسیدن به مقام نیکوکاران، انفاق خالصانه از امور مورد علاقه است. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ...»

2-در مکتب اسلام، هدف از انفاق تنها فقرزدایی نیست، بلکه رشد انفاق کننده نیز مطرح است. دل کندن از محبوب‌های خیالی وشکوفا شدن روح سخاوت، از مهم‌ترین آثار انفاق برای انفاق کننده است. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ»
 
3-دلبستگی به دنیا سبب محروم شدن از رسیدن به مقام برّ است. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ»

4-سعادتِ فرد در سایه نگاه اجتماعی وکریمانه اوست. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا»

5-بهترین چیز دوست داشتنی برای انسان «جان» است. پس شهدایی که جان خود را در راه خدا می‌دهند، به بالاترین مقام بِرّ می‌رسند. «تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ»

6-آنچه را که خود دوست می‌داری انفاق کن، نه آنچه را که بینوایان دوست می‌دارند، زیرا ممکن است فقرا به جهت شدّت فقر، به اشیای ناچیز نیز راضی باشند. «مِمّا تُحِبُّونَ»، نه «ممّایحبّون»

7-انسانی که تربیت الهی یافته، اسیر مال و ثروت نیست، بلکه حاکم بر آنهاست. «تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ»

8-در انفاق، اصل کیفیّت است، نه کمیّت. «مِمّا تُحِبُّونَ»

9-اسلام، مکتب انسان دوستی است نه مال دوستی. «تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ»

10-در انفاق نه افراط و نه تفریط، تنها بخشی از آنچه را دوست داری، انفاق کن. «مِمّا تُحِبُّونَ» «من» بیانگر تبعیض است.

11-محبّت به مال در نهاد هر انسانی هست: «مِمّا تُحِبُّونَ» آنچه خطرناک است، شدّت محبّت است که مانع انفاق شود. «وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَیْرِ لَشَدِیدٌ»

12-مهم انفاق است حتّی اگر اندک باشد. «وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ»

13-حال که خداوند انفاق ما را می‌بیند، چرا در کمّ و کیف آن کوتاهی کنیم؟ بیایید بهترین‌ها را انفاق کنیم. «فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِیمٌ»






تاریخ : پنج شنبه 100/2/30 | 6:37 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

خرافات عجیب و غریب مردم دنیا

 

نمناک/ یکی از معضلات همیشگی جوامع، مخلوط شدن حقایق و باورهای خرافی و کج فهمی ها می باشد. چه بسا باورهایی که پشتوانه ی مشخص و صحیحی نداشته، ولی مرور زمان آن را تا مرز یک اعتقاد مقدس پیش برده است. جالب است بدانید که در این دنیای مدرن با پیشرفت علم و تکنولوژی، هنوز هم بعضی از افراد باورهای جالبی دارند و زندگی خود را طبق خرافات پیش می برند. در این قسمت از گوناگون نمناک قصد داریم جالب ترین باور های خرافی در گوشه و کنار دنیا را به شما معرفی کنیم که قطعاً شگفت زده تان خواهند کرد.

سوت زدن داخل خانه
بعضی از افراد بر این عقیده هستند که اگر چتر را داخل خانه باز کنید باعث ایجاد بدشانسی می شود اما شاید نشنیده باشید که همین موضوع در مورد سوت زدن هم وجود دارد. بعضی از افراد بر این عقیده هستند که سوت زدن در محیط داخل خانه باعث ایجاد اتفاقات بد و وجود شیاطین در منزل می شود.

آدامس جویدن بعد از غروب
در ترکیه، آدامس جویدن پس از غروب آفتاب مترادف با جویدن گوشت بدن مرده است، به همین خاطر مردم ترکیه میلی به جویدن آدامس پس از غروب آفتاب ندارند.

قرار دادن چاپ استیک ها به صورت صاف
در ژاپن انجام این کار کاملاً بی ادبانه محسوب می شود و بر این عقیده هستند که شاید برای فرد خطر مرگ را به همراه داشته باشد و شما هیچ گاه نباید چاپ استیک را به صورت صاف و ایستاده روی غذا باقی بگذارید.

خارش بینی، علامت خبرهای بد
در بعضی از فرهنگ ها و کشور ها بر این عقیده هستند که خارش بینی نشان دهنده در راه بودن خبرهای بد و بد شانسی است و باور عمیقی نسبت به این مسئله دارند و خارش داخل بینی را نشان دهنده غم و مشکل می دانند.

برعکس گذاشتن نان در فرانسه
مردم فرانسه، نان را پشت و رو به روی میز قرار نمی دهند زیرا در دوران قرون وسطی نانواها نان مخصوص جلادها را سروته می گذاشتند و همه مردم مراقب بودند به آن نان دست نزنند تا سر خود را بابت یک قرص نان از دست ندهند. گرچه زمان زیادی از این دوران گذشته است اما هنوز در فرانسه نان را سرو ته می گذارند.

خاریدن دست و مشکل مالی
در ترکیه بر این عقیده هستند که اگر کف دست چپ را بخارانید، احتمالاً پول از دست می دهید یا باید بابت چیزی پول زیادی را پرداخت کنید اما اگر این اتفاق برای دست راست بیفتد، یعنی از لحاظ جسمانی وضعیت خوبی پیدا می کنید.

برگرداندن ماهی پخته شده
یکی از خرافات رایج که در بعضی از کشور ها مثل چین وجود دارد، این است که آن ها عقیده دارند نباید ماهی کاملاً پخته شده را برگردانید و برعکس کنید. همچنین استخوان آن را باید به آرامی از قسمت دم ماهی جدا کنید. در غیر این صورت دچار بدشانسی می شوید.

تکه نکردن رشته
مردم چین هرگز رشته و نودل را به تکه های کوتاه تر تقسیم نمی کنند زیرا طول رشته و نودل را به مثابه طول عمر می پندارند. در رستوران های آنها برای خوردن نودل از چوب مخصوص نودل استفاده می کنند و چاقو و چنگال نخواهید دید.

شکستن آینه و بدشانسی
در بعضی از کشور ها مثل روسیه بر این عقیده هستند که اگر آینه بشکند، ارواح پلید در خانه سرگردان خواهند شد و اتفاقات عجیب و غریب و خطرناکی رخ می دهد. پس باید خیلی مراقب باشید که این اتفاق برایتان رخ ندهد.

قرار دادن دو آینه مقابل یکدیگر
در کشور هایی مثل مکزیک، مردم بر این عقیده هستند که اگر دو آینه را مقابل یکدیگر قرار دهید، باعث باز شدن در روی شیاطین می شوید و احتمال این که خودتان به جهنم بروید، بالا خواهد رفت. پس بهتر است که هرگز این کار را نکنید.

نگه داشتن قسمت بالای کیک عروسی
عروس و دامادهای آمریکایی، قسمت بالای کیک عروسی را در فریزر نگاه می دارند تا سال بعد در سالگرد عروسی بخورند زیرا اعتقاد دارند، این قطعه کیک موجب خوشبخت شدنشان می شود و بنابراین این کار را انجام می دهند.

خرید کالسکه قبل از تولد بچه
یکی از خرافات رایج در انگلستان و کشور چین، این است که والدین هرگز نباید قبل از دنیا آمدن بچه برایش کالسکه بخرند، زیرا این اتفاق باعث بدشانسی می شود و حتی ممکن است جان جنین را به خطر بیندازد. پس باید از عوارض منفی آن دوری کرده و این کار را انجام ندهند.

مراقبت در حین حمل تورتیلا
مردم مکزیک در حین حمل نان تورتیلا بشدت مراقبند زیرا معتقدند اگر تکه ای نان تورتیلا بر زمین بیفتد، بزودی مهمان ناخوانده یا کسی که دوستش ندارند از راه می رسد و آنها باید او را تحمل کنند.

رفتن به خانه بعد از مراسم ختم
یکی دیگر از باور ها و خرافه هایی که در فیلیپین وجود دارد ، این است که افراد مستقیما بعد از مراسم ختم نباید به خانه بروند زیرا روح فرد مرده با آن ها همراه خواهد شد و آن ها را آزار می دهد. بهتر است که اول آلودگی های روی لباس خود را پاکسازی کنند و به جای دیگری بروند و بعد به سمت خانه راهی شوند.

ترس از عدد 13
اعداد مختلف معانی متفاوتی دارند و عدد 13 برای بعضی از مردم دنیا یک عدد شوم محسوب می شود. حتی بسیاری از هتل ها و ساختمان ها طبقه 13 ندارند و بر این عقیده هستند که این عدد شوم است و باعث اتفاقات بد می شود.

آویزان کردن نان
در بعضی از کشور ها مثل فرانسه بر این عقیده هستند که اگر نان از قسمت بالا به پایین آویزان شود، نشان دهنده بدشانسی و اتفاق بد خواهد بود. در رستوران های فرانسه و ایتالیا هرگز چنین اقدامی را انجام نمی دهند؛ حتی هنگام پختن آن هم به شدت این مسئله را رعایت می کنند.

قرار دادن کلید روی میز
در کشور هایی مثل سوئد بر این عقیده هستند که اگر کلید را روی میز غذاخوری بگذارید، اتفاقات بدی که برایتان رخ می دهد. بهتر است که هرگز این کار را انجام دهید؛ درغیر این صورت باید منتظر بدشانسی ها باشید.

مصرف گوشت بز برای خانم ها
در بعضی از کشور ها مثل رنادا بر این عقیده هستند که مصرف گوشت بز توسط خانم ها باعث می شود که شبیه به مردها ریش در بیاورند. پس زنان نباید این کار را انجام دهند.

دستشویی پرنده و خوش شانسی
یکی دیگر از خرافات بسیار عجیب که ریشه در کشور روسیه دارد، این گونه مطرح می کند که دستشویی پرندگانی مثل مرغ دریایی یا کبوتر روی یک فرد، برایش خوش شانسی می آورد و باعث ایجاد احساس خوب در آن ها خواهد شد.

شبنم صبحگاهی برای پوست
در بعضی از کشور ها مثل اسکاتلند و ایرلند بر این باور هستند که شبنم صبحگاهی برای پوست فواید بسیار زیادی دارد؛ البته فقط شبنم صبحگاهی ماه اول می، که به شدت پوست را زیبا می کند و رطوبت پوست را تامین می کند. کافی است که یک قطره از آن را روی پوستتان قرار دهید.

گوسفند سیاه
در کشور های اروپایی گوسفند سیاه را علامت بدشانسی می دانند و از آن به شدت دوری می کنند. این باور چندین سال است که در بین مردم وجود دارد.

گردنبندی از چیلی
مردم منطقه کالابریا که در قسمت نوک چکمه ایتالیا قرار دارد، معتقدند کسی که گردنبندی با مدال فلفل چیلی داشته باشد از چشم زخم دور می ماند.

کوتاهی مو در روز شنبه
یک باور رایج در بین مردم هند این است که مو و ناخن خود را روز شنبه کوتاه نکنند. در غیر این صورت بدشانسی زیادی برایشان اتفاق خواهد افتاد.

کوتاه کردن ناخن هنگام شب
در کشور هایی مثل ژاپن بر این عقیده هستند که گرفتن ناخن هنگام شب بد شانسی زیادی خواهد داشت. حتی می تواند عامل مرگ فرد هم باشد و آن ها این کار را فقط هنگام روز انجام می دهند و به شدت به آن باور دارند.

تبریک تولد قبل از روز تولد
احتمالا بسیاری از شما فکر می کنید چه بهتر که روز تولد هر کسی را زودتر تبریک بگویید اما در آلمان مردم بر این باور هستند که تبریک تولد روز قبل از تولد فرد، باعث بدشانسی او می شود.

حتی چند ساعت قبل از آن هم نباید این کار را انجام داد و باید صبر کنند تا تاریخ دقیق تولد فرد برسد.






تاریخ : پنج شنبه 100/2/30 | 6:6 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

حکمت/ نشانه‌های ایمان در کلام امیرالمومنین (ع)

 

 

باشگاه خبرنگاران/ امام علی (ع):

(علامة) اَلایمانُ أَن تُؤثِرَ الصِّدقَ حَیثُ یَضُرُّکَ عَلَى الکَذِبِ حَیثُ یَنفَعُکَ.

(نشانه) ایمان، این است که راستگویى را هر چند به زیان تو باشد بر دروغگویى، گرچه به سود تو باشد، ترجیح دهى.

نهج البلاغه (صبحی صالح)، ص 556 حکمت 458






تاریخ : پنج شنبه 100/2/30 | 4:11 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

با انتخاب یکی از پروانه ها به شخصیت خود پی ببرید

 

 بدانیم/ پروانه‌ها سمبل آزادی و زیبایی هستند و بسیاری از هنرمندان از آن‌ها در شاهکار‌های هنری خود استفاده می‌کنند. ذهن ما انسان‌ها پروانه‌ها را به روش‌های متفاوتی ارزیابی می‌کند و به طور ناخودآگاه رنگ، شکل و ترکیب آن‌ها را آنالیز می‌کند؛ بنابراین بر اساس انتخاب یکی از پروانه‌ها در تست زیر می‌توانید ویژگی‌های شخصیتی خود را تا حدودی بشناسید.

احساساتی و صادق هستید


اگر این پرنده را انتخاب کرده اید بسیار احساساتی، صادق و بسیار رمانتیک هستید. با همه مهربان هستید حتی با کسانی که نمی‌شناسید، زیرا همیشه خودتان را در جایگاه دیگران قرار می‌دهید. عاطفی هستید و به نیاز‌ها و احساسات دیگران اهمیت می‌دهید تا جایی که احساسات خودتان را نادیده می‌گیرید.

کمک کردن به دیگران در ذات شماست، اما فراموش نکنید که مشکلات خودتان هم به اندازه مشکلات دیگران اهمیت دارد و باید همانطور که با دیگران رفتار می‌کنید با خودتان رفتار کنید.

آرام هستید

شما فرد آرام و متعادلی هستید و شخصیت متواضع دارید. سعی می‌کنید در تمام جنبه‌های زندگی تعادل را حفظ کنید و بین زندگی شخصی و زندگی اجتماعی خود تعادل ایجاد می‌کنید و معتقدید که تعادل کلید شادی است.

وقتی با موقعیت ناخوشایند مواجه می‌شوید می‌ترسید و به راحتی اعتقاد و باورتان را از دست می‌دهید. اما دیگران متوجه این موضوع نمی‌شوند، زیرا عادت دارید احساسات تان را پنهان کنید.

روح خلاق دارید

فردی هستید که زیبایی را در همه چیز می‌بینید و دوست دارید همه چیز را آنالیز کنید حتی اگر لازم نباشد. تحلیل کردن در واقع روش شما برای درک زندگی است و همین باعث شده دیگران شما را یک فرد منطقی ببینند.

در کارتان کمال گرا هستید و حتی ممکن است ضرب الاجل‌ها را از دست بدهید. این شخصیت شما باعث شده فرد پرکاری شوید، اما با آن هیچ مشکلی ندارید، زیرا کارتان را دوست دارید. لذت را در کوچک‌ترین چیز‌ها می‌بینید و سعی می‌کنید آن را به دیگران نیز بفهمانید.

بلندپرواز هستید

در مدرسه نظر همه این بود که در آینده فرد موفقی خواهید شد. موفق نه به معنای میلیونر شدن بلکه به معنای فردی سازمان یافته که به تمام اهدافش می‌رسد. در زندگی هدف دارید و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنید، زیرا آن هدف است که شخصیت شما را ساخته است. از تنبلی بیزار هستید و با آدم‌های با پشتکار ارتباط برقرار می‌کنید. دوست دارید همیشه امنیت داشته باشید به همین دلیل از شکست می‌ترسید.

گاهی اوقات از زندگی شخصی به خاطر اهداف تان دور می‌شوید، اما خیلی زود احساس گناه می‌کنید و به فکر جبران آن می‌افتید.

با نشاط هستید


اگر این پروانه را انتخاب کرده اید شخصیت پر نشاط و اشتیاقی دارید. همیشه نیمه پر لیوان را می‌بینید و در هر چیزی لذت و شادی را پیدا می‌کنید. هدف تان در زندگی این است که تا جایی که می‌توانید تجربه کسب کنید. بزرگ‌ترین ترس شما کسالت و خستگی است.

باورتان این است که خستگی و کسالت یک زندان ذهنی است و زمانی که باید دنیا را کشف کنید خودتان را در این زندان حبس می‌کنید. دوست دارید همه کار‌ها را به موقع انجام دهید و به همین دلیل گاهی اوقات تمرکزتان را از دست می‌دهید.

منطقی هستید

اگر این پرنده را انتخاب کرده اید شخصی بسیار عاقل و منطقی هستید. مردم همیشه به خاطر توصیه‌ها و انتقاد‌های سازنده نزد شما می‌آیند، زیرا می‌دانید که چگونه باید احساسات تان را از موقعیت جدا کنید. در هیچ موقعیتی عاطفی عمل نمی‌کنید، زیرا می‌دانید که نمی‌توانید درست و غلط را از هم تشخیص دهید. همیشه دوست دارید کار درست را انجام دهید.






تاریخ : پنج شنبه 100/2/30 | 4:1 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

چگونه وهابی‌ها موفق به شکستن مرقد امام حسین (ع) نشدند؟

 

تسنیم/ امتحان مسلمانان به انواع بلا ماجرایی بود که سال‌ها قبل پیامبر (ص) از آن خبر داده بود. امروز و در زمانه ما انواع بلا‌ها را می‌توان به چشم دید. نمونه‌اش وهابیت است که وحشیانه در گوشه و کنار دنیا به جان مسلمان‌ها و به خصوص شیعیان می‌افتند و از هیچ جنایتی هم دریغ ندارند؛ از حمله وحشیانه به مردم یمن تا همکاری و همدستی در انواع توطئه علیه مردم مظلوم دنیا. از ذبح کردن و سر بریدن شیعه‌های مظلوم و بی‌گناه تا حمله به زنان باردار و سر بریدن جنین‌ها. همه این‌ها گوشه‌ای از جنایت‌های آن‌ها در طول فعالیت 280 ساله وهابیت است.

با مرور تاریخ، به نمونه‌هایی از بزرگترین فجایع و جنایت‌های فرقه ضاله وهابیت و مشارکت آن‌ها با آل سعود اشاره کرده ایم.
 
سال 1187 قمری؛ حمله به ریاض و نجد

اولین منطقه‌ای که طعم تلخ جنگ و غارت وهابی‌ها را چشید، شهر ریاض در عربستان سعودی بود. چند سالی قبل از 1187 هجری قمری بود.

محمد بن عبدالوهاب، بنیان‌گذار فرقه ضاله وهابیت، با محمد بن سعود که جد آل سعود عربستان است، هم‌پیمان شد. همان زمان محمد بن عبدالوهاب و محمد بن سعود که در منطقه درعیه در عربستان ساکن بودند، به قصد غارت و چپاول دارایی‌های مسلمانان به ریاض حمله کردند.

این جنگ حدود سی سال طول کشید. دلیل طولانی شدن جنگ هم آن بود که حاکم ریاض قدرت زیادی داشت و وهابی‌ها نمی‌توانستند به سادگی بر آن منطقه مسلط شوند.

تا اینکه در تابستان سال 1187 عبدالعزیز پسر محمد بن سعود لشکر زیادی فراهم کرد و به ریاض یورش برد. حمله آن‌ها آن‌قدر وحشتناک بود که بسیاری از مردم در این جنگ کشته شدند و بقیه مردم شهر ریاض به همراه حکمران آنجا، همگی ریاض را ترک کردند و به منطقه دیگری به نام احسا پناه بردند. آن‌ها غذا و آبی با خودشان نداشتند، به همین دلیل حدود چهارصد نفر از فراریان شهر ریاض در بیابان‌های بی آب و علف از تشنگی و گرسنگی مردند.

البته وهابی‌ها و آل سعود به همین کشتار اکتفا نکردند. آن‌ها با وجود اینکه شهر ریاض را تصرف کرده و تمام اموال موجود در خانه‌های خالی را به غنیمت گرفته بودند، باز هم در بیابان‌ها به دنبال مردم فراری می‌گشتند و هر کسی را که از تشنگی و گرسنگی نمرده بود با شمشیر به قتل می‌رساندند و دارایی‌هایشان را غارت می‌کردند.

آن‌ها خانه‌های خالی در ریاض را تصرف می‌کردند و همه اموال، اسلحه، مواد غذایی و وسایل خانه را به غنیمت می‌گرفتند و خانه‌ها و نخلستان‌ها را به تصرف خودشان درمی‌آوردند. نمونه دیگری از جنایت‌های وهابی‌ها در آن زمان در دشمنی‌هایشان با مسلمانان، کشتن مؤذن‌ها بود.

درواقع وهابی‌ها از اینکه بر روی منبر‌ها اذان گفته شود و بر پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله یاد شده و بر آن حضرت درود بفرستند، ممانعت می‌کردند. به اندازه‌ای که مؤذن‌ها را می‌کشتند. در تاریخ نوشته شده که مرد صالح نابینایی اذان می‌گفت و بعد از اذان بر پیغمبر اکرم صلی‌الله علیه و آله درود فرستاد. وهابی‌ها او را دستگیر کردند و به دستور محمد بن عبدالوهاب کشتند.

سال 1214 قمری؛ حمله به نجف

وهابی‌های جنایتکار در سال 1214 هجری قمری برای اولین بار به عراق حمله کردند و مقصد اصلی یورش آن‌ها حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام در نجف اشرف بود. در این حمله، عرب‌هایی از ولایت خزاعل مقابل آن‌ها ایستادگی کردند و توانستند حدود سیصد نفر از آن‌ها را بکشند.

یک سال بعد، یعنی در سال 1215 هجری قمری، هم گروه دیگری از وهابی‌ها برای انهدام حرم مطهر حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام به سمت نجف حرکت کردند و این بار هم عده‌ای از عرب‌ها در برابرشان ایستادگی کرده و شکستشان دادند.

البته حمله به نجف اشرف به همین جا ختم نشد، بلکه تا ده سال بعد از آن هم به طور مستمر ادامه پیدا کرد. از جمله اینکه در سال 1216 هجری قمری هم وهابی‌ها بعد از حمله وحشیانه به کربلا، به سمت نجف حرکت کردند، اما مردم نجف به دلیل آگاهی از کشتار و غارت کربلا با آمادگی به دفاع برخاستند.

حتی زن‌ها هم از خانه‌ها بیرون آمدند و مرد‌های خود را تشویق و تشجیع به دفاع می‌کردند تا اسیر وهابی‌ها نشوند. به همین ترتیب بود که وهابی‌ها نتوانستند وارد شهر نجف شوند.

سال 1216 قمری؛ حمله به کربلا

اندیشه تسلط بر اماکن مقدس شیعیان در عراق و غارت آنها، تصوری بود که آل سعود از همان ابتدا در سر داشتند؛ اما این اندیشه چگونه و بر چه اساسی در بین وهابی‌ها ایجاد شده بود؟

پاسخ این پرسش شاید همان نامه‌ای باشد که از عراق برای سفارت روسیه در ترکیه فرستاده شد که در آن نوشته شده بود: «در بین وهابی‌ها شهرت داشت که در کربلا ثروت غیرقابل توصیفی وجود دارد که چه‌بسا مانند آن در خزینه‌ها و گنجینه‌های شاه ایران هم نباشد. چون در طی قرن‌های گذشته هدیه‌های ارزشمندی مانند طلا و نقره و سنگ‌های گران قیمت و هدیه‌های کم‌نظیر به حرم امام حسین علیه السلام آورده شده است.»

همان طور که اشاره شد وهابی‌ها برای ورود به نجف اشرف مشکلات زیادی داشتند و هر بار با مقاومت مسلمانان مواجه می‌شدند. اما آن‌ها با لشکر دوازده هزار نفری در سال 1216 هجری قمری توانستند به راحتی وارد کربلا شوند.

به این دلیل که در روز حمله وهابی‌ها، مردم شهر کربلا به مناسبت عید غدیر برای زیارت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام به نجف رفته بودند و در کربلا تعداد کمی از مردم که عموماً افراد پیر و ناتوان یا کودکان بودند، باقی ماندند. به همین علت وهابی‌ها به آسانی وارد کربلا شدند و هر کسی را که دیدند کشتند.

در آن روز حدود سه هزار نفر از مردم کربلا کشته شدند و دارایی‌هایشان که قابل نبود، به غارت رفت. در تاریخ هم نوشته شده که در آن روز دویست شتر با زحمت غنیمت‌های غارت شده را از کربلا خارج کرد. البته در مواردی هم نوشته شده که کربلا در آن زمان حاکمی داشت که در دفاع از شهر کوتاهی کرده بود.

وهابی‌ها در این حمله، صندوق چوبی مرقد حبیب بن مظاهر را شکستند و سوزاندند و با آن در ایوان طرف قبله حرم، قهوه درست کردند. آن‌ها قصد داشتند صندوق مرقد شریف امام حسین علیه السلام را هم بشکنند، اما، چون بر روی آن شبکه‌های آهنی بود موفق به شکستن آن نشدند. البته آن‌ها زمرد و یاقوت و جواهرات دیگر بر روی مرقد شریف را دزدیدند.

میرزا ابوطالب اصفهانی در سفرنامه خود نوشته است: «هنگام برگشت از لندن و عبور از کربلا و نجف، دیدم که قریب بیست و پنج هزار نفر وهابی وارد کربلا شدند و شعار اقتلوا المشرکین و اذبحوا الکافرین سر می‌دادند. آن‌ها بیشتر از پنج هزار نفر را کشتند و زخمی‌ها حساب نداشت. صحن مقدس امام حسین علیه السلام از جسد کشته‌ها پر و خون از بدن‌های سر بریده شده، روان بود. بعد از یازده ماه بار دیگر به کربلا رفتم. دیدم که مردم آن حادثه دل‌خراش را نقل می‌کنند و گریه سرمی دهند به طوری که از شنیدن آن، مو‌ها بر اندام راست می‌شد.»

سال 1218 قمری؛ تخریب آثار بزرگان در مکه

سال 1218 قمری بود که وهابی‌ها بر مکه مسلط شدند و با وقاحت تمام، همه آثار بزرگان اسلام را تخریب کردند. آن‌ها قبه زادگاه پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله، امام علی علیه السلام، حضرت خدیجه سلام‌الله علی‌ها و حتی خلیفه اول را خراب و با خاک یکسان کردند.

حتی آثار باستانی اطراف بیت‌الله الحرام و روی زمزم را تخریب کرده و هر چه از صالحین باقی مانده بود از بین می‌بردند. هنگام تخریب هم طبل می‌زدند و رقص و آوازخوانی می‌کردند.

سال 1334 قمری؛ تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام

وهابی‌ها بعد از اشغال مکه، به مدینه حمله کردند. این اتفاق در سال 1334 هجری قمری افتاد که آن‌ها مدینه را اشغال کردند، مرقد مطهر ائمه اطهار علیهم السلام در بقیع و مرقد‌های دیگر مانند ابراهیم فرزند پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله، قبر حضرت ام‌البنین مادر حضرت عباس علیه السلام، قبه عبدالله پدر پیغمبر صلی‌الله علیه و آله، اسماعیل پسر امام جعفر صادق علیه السلام و قبه همه صحابه و تابعین را بدون استثنا خراب کردند.

آن زمان ضریح فولادی ائمه بقیع علیهم السلام در اصفهان ساخته و مدینه حمل شده بود. اما وهابی‌ها این ضریح ائمه بقیع را از روی قبر امام حسن مجتبی، امام زین‌العابدین، امام محمد باقر و امام جعفر صادق علیهم السلام برداشته و بردند.

قبور عباس عموی پیغمبر صلی‌الله علیه و آله و فاطمه بنت اسد مادر حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام را که با قبور چهار امام همام، در زیر یک قبه بودند هم ویران کردند.

همچنین زادگاه امام حسن و امام حسین علیهماالسلام در مدینه، قبور شهدای بدر و بیت الاحزانی را که امام علی علیه السلام برای حضرت زهرا سلام‌الله علی‌ها ساخته بود، تخریب کردند.

سال 1407 قمری؛ کشتار حاجیان ایرانی

نیرو‌های وهابی رژیم آل سعود در چهارم ذی‌الحجه 1407 قمری (9 مرداد 1366 شمسی) هزاران نفر از حاجیان بیت‌الله الحرام را به جرم سر دادن فریاد برائت از مشرکین در مکه به خاک و خون کشیدند و حتی آخوند‌های درباری آن‌ها فریاد می‌زدند و می‌گفتند: «اقتل المجوس اقتل المشرکین؛ مجوس و مشرکین را بکشید.» آن‌ها با چوب و هر دست‌آویزی به جان حاجیان افتادند و آن‌قدر بر سر آن‌ها می‌کوبیدند تا کشته شوند.

البته کشتن حاجیان به دست وهابی‌ها قبل از این هم اتفاق افتاده بود. نمونه‌اش در سال 1341 شمسی بود که وهابی‌ها با حاجیان یمنی که سلاحی برای دفاع نداشتند روبرو شدند. آن‌ها ابتدا به حاجیان امان دادند، اما وقتی بالای کوه رفتند و حاجیان در پایین کوه بودند، دهانه توپ‌ها را به سمت حاجیان گرفتند و همه آن‌ها را به جز دو نفر کشتند که ماجرای این حمله وحشیانه توسط همان دو نفر نقل شده است.

سال 1413 قمری (1372 شمسی)؛ جنایت‌های طالبان وهابی در افغانستان

اواخر سال 1372 شمسی بود که یک گروه از وهابی‌ها با عنوان «طالبان» در افغانستان شروع به کشتن مسلمانان کرد. طالبان که از طرف عربستان و امریکا حمایت می‌شد، در شهریور سال 1375 شمسی کابل را تصرف کردند و شیعیان آن شهر را کشتند.

سال 1377 هم به مزار شریف حمله کردند و زنان و کودکان را از پشت‌بام‌ها به رگبار بستند و قتل‌عام کردند. بعد از آن به بیمارستان‌ها حمله کردند و بیماران شیعه را از روی تخت‌ها به شهادت رساندند. جنایت‌های طالبان به قدری بود که در سنگچارک و بامیان و یروان و کاپیسا، شکم زنان باردار شیعه را پاره می‌کردند و جنین آن‌ها را بیرون کشیده و سر می‌بریدند.

سال 1426 قمری (1384 شمسی)؛ بمب‌گذاری در حرمین عسکریین و اهواز

وهابی‌ها در سال 1384 شمسی حوادث زیادی برای شیعیان ایجاد کردند. آن سال بمب‌گذاری‌های پیاپی در اهواز اتفاق می‌افتاد. بعد از دستگیری عاملان این بمب‌گذاری‌ها مشخص شد که از بین 46 نفر دستگیر شده، 44 نفر دارای عقاید وهابیت بودند.

طبق مستندات و اطلاعات موثق، این افراد از سوی اسرائیل، امریکا و انگلیس حمایت می‌شدند و از نیرو‌های وهابیت در ایران بودند. یک سال بعد این ماجرا در بغداد اتفاق افتاد و در انفجار بزرگی در مسجد تاریخی براثا در بغداد، بیشتر از 70 نفر کشته و 130 نفر هم زخمی شدند.

از طرف دیگر در اسفند ماه 1384 شمسی مقدار 215 کیلوگرم مواد منفجره در حرمین عسکریین منفجر شد که مرقد مطهر امام هادی و امام حسن عسکری علیهما السلام را به کلی تخریب کرد. دو سال بعد از آن هم که شیعیان حرم را تعمیر کردند، باز هم وهابی‌ها مناره‌های حرمین عسکریین را منفجر کردند. در این اقدام تروریستی، سقف سرداب غیبت حضرت، ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هم به کلی فروریخته بود.

سال 1435 قمری (1393 شمسی)؛ حمله داعش

داعشی‌ها هم گروهی دیگر از وهابی‌ها هستند که خود را دولت اسلامی عراق و شام می‌نامند تا از این طریق ذهن مردم دنیا را نسبت به مسلمانان منفی کنند. رهبر این گروه شخصی به نام ابوبکر البغدادی از نیرو‌های سلفی است که از شبکه القاعده جدا شده است. او دوره‌های نظامی را در اسرائیل گذرانده و یا سرویس‌های جاسوسی امریکا ارتباطات نزدیکی دارد.

داعشی‌ها مدتی پیش به سوریه حمله کردند و جنایت‌های بسیاری در آنجا انجام می‌دهند. در عین حال به شهر‌هایی از عراق از جمله سامرا حمله کردند و تعداد زیادی از شهروندان سامرا را کشتند.

حتی پرچم القاعده را هم بر روی مسجد‌های اهل سنت برپا می‌کردند. در عین حال تلاش می‌کردند تا به حرم مقدس امامین عسکریین علیهما السلام حمله کنند، اما ارتش و نیرو‌های مردمی عراق مانع از این اقدام شد.






تاریخ : پنج شنبه 100/2/30 | 3:50 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

داستانک/ کریم تر از حاتم

 

یکی بود/ حاتم را پرسیدند که :«هرگز از خود کریمتر دیدی؟»
گفت: «بلی، روزی در خانه غلامی یتیم فرود آمدم و وی ده گوسفند داشت. فی الحال یک گوسفند بکشت و بپخت و پیش من آورد. مرا قطعه‌ای از آن خوش آمد، بخوردم.»
گفتم : «والله این بسی خوش بود.»
حاتم ادامه داد: «غلام بیرون رفت و یک یک گوسفند را می‌کشت و آن موضع را می پخت و پیش من می‌آورد و من از این موضوع آگاهی نداشتم. چون بیرون آمدم که سوار شوم، دیدم که بیرون خانه خون بسیار ریخته است. پرسیدم که این چیست؟»
گفتند: «وی همه گوسفندان خود را بکشت.»
وی را ملامت کردم که: «چرا چنین کردی؟»
گفت: «سبحان الله ترا چیزی خوش آید که من مالک آن باشم و در آن بخیلی کنم؟»
پس حاتم را پرسیدند که: «تو در مقابله آن چه دادی؟»
گفت: «سیصد شتر سرخ موی و پانصد گوسفند.»
گفتند: «پس تو کریمتر از او باشی!»
گفت: «هیهات! وی هر چه داشت داده است و من آز آن چه داشتم و از بسیاری، اندکی بیش ندادم.»
بهارستان جامی






تاریخ : چهارشنبه 100/2/29 | 4:15 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

مخوف‌ترین مکان‌های گردشگری ایران؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح!

 

باشگاه خبرنگاران/ سفر کردن از آن دسته از کارهای هیجان انگیز و جذاب است که همه ی ما دوست داریم بارها و بارها آن را تجربه کنیم و لذت های جدید را در کنار دوستان یا خانواده رقم بزنیم، حال، تصور کنید که سفرتان علاوه بر طعم همیشگی و لذت‌بخش مسافرت، هیجان و ترشح آدرنالین در خون را هم به همراه داشته باشد. پس اگر شما هم جزو آن دسته افراد کنجکاو و هیجان طلب هستید حتما ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

مکان‌های ترسناک و رازآلود ایران

در همه جای جهان نقاطی وجود دارند که با شنیدن اسمشان شاید ترسی همراه با هیجان وجودمان را فرا بگیرد. در ایران زیبای خودمان هم نقاطی وجود دارد که از قدیم الایام قصه‌ها، افسانه‌ها و داستا‌های عجیب و غریبی راجع به آن‌ها گفته شده که شاید کمتر کسی جرات دیدن آن‌ها داشته است. در این مقاله قصد داریم شما را با مرموز‌ترین و عجیب‌ترین نقاط ایران آشنا کنیم.

1- کویر ریگ جن

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

موقعیت جغرافیایی

ریگ جن در منطقه‌ای کویری در جنوب سمنان در 170 کیلومتری تهران واقع شده است.

اطلاعات کلی از کویر ریگ جن
راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

در جنوب سمنان و جنوب غربی دشت کویر، باتلاق‌هایی مرگ آور و نمک زار‌هایی ترسناک وجود دارد که اجساد بسیاری را تا به الان درخود جای داده اند. قصه‌ها و افسانه‌های زیادی از گذشته مانده که می‌گوید این ریگزار نفرین شده و محلی برای زندگی اجنه است و ارواح پلید و شیاطین در آن فرمانروایی می‌کنند و اجازه ورود هیچ جانداری را به آن نمی‌دهند. حتی برخی از اهالی منطقه می‌گویند، صدای صحبت‌کردن اجنه با یکدیگر را در این ناحیه شنیده‌اند. برخی دیگر از محلی‌ها نیز می‌گویند، هرکس قدم به این بیابان بگذارد، توسط زمین بلعیده می‌شود و دیگر باز نمی‌گردد.

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

این منطقه که یکی از داغ‌ترین نقاط روی زمین است، پوشیده از تپه‌های شنی و باتلاق‌های نمک است که آن را به یکی از صعب‌العبورترین نواحی جهان تبدیل کرده است.

در طول قرن‌ها، هرگز کسی موفق به گذر از این ناحیه نشده و هیچ جانوری نیز در آن زندگی نمی‌کند. به دلیل وقوع اتفاقات بی‌پاسخ و بدون‌منطق فراوان در این منطقه، عنوان «مثلث برمودای ایران» را به آن داده‌اند.

با وجود این افسانه‌ها و داستان‌ها، اکنون این کویر شگفت‌انگیز و اسرارآمیز به یکی از جذاب‌ترین و مهیج‌ترین جا‌های دیدنی استان سمنان برای گردشگران علاقه‌مند به هیجان و وحشت تبدیل شده است.

2- دریاچه گنج

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

تصویر هوایی از دریاچه گنج تخت سلیمان

موقعیت جغرافیایی

دریاچه گنج در استان آذربایجان غربی، 45 کیلومتری شمال شرقی تکاب، روستای نصرت آباد، در مجموعه تخت سلیمان واقع شده است.

اطلاعات کلی از دریاچه گنج

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

منطقه حفاظت شده دریاچه

به باور مردم محلی این دریاچه با کوبیده شدن عصای «حضرت سلیمان» در زمین پدید آمده و گنجی باارزش و باستانی در عمق این دریاچه پنهان شده است. گنجی که در دوران مختلف، افراد جسور و ماجراجوی زیادی را برای جست و جویش به دریاچه کشانده و دریاچه همه آن‌ها را بلعیده و حتی جسد آن‌ها نیز به خشکی بازنگشته است. افسانه‌ها و باور‌های محلی شنیدنی و جالب زیاد دیگری نیز درباره این دریاچه وجود دارد. عده‌ای دیگر از مردم نیز بر این باور هستند که این دریاچه محل تولد «زرتشت پیامبر» است.

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

تخت سلیمان

برخی بر این باورند که کف دریاچه پوشیده از گِل است. آن‌ها معتقدند این گِل، حاصل خاکستر آتشفشان یک کوه در این نزدیکی است و با ترکیب سحرآمیزش می‌تواند هر جنبنده‌ای را از روی سطح آب ببلعد و به قعر دریاچه ببرد.

آب دریاچه از نظر زرتشتیان مقدس بوده و الهه آب‌ها در آن می‌زیسته است. نقل است که بسیاری از مردم نذورات خود را به این دریاچه می‌سپردند و هدایایی را برای آن در نظر می‌گرفتند.

3- دره ستارگان

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

دره ستارگان

موقعیت جغرافیایی

دره ستارگان در جزیره قشم، روستای برکه خلف واقع شده است.

اطلاعات کلی از دره ستارگان

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

دره‌ای زیبا و سحرآمیز به نام «دره ستارگان» در این جزیره شگفت‌انگیز قرار دارد که امروز به‌عنوان یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی قشم شناخته می‌شود. بومی‌ها معتقدند که احجام جادویی موجود در این دره، میلیون‌ها سال قبل در اثر برخورد ستاره‌ای به زمین یا توسط موجودات فرازمینی پدید آمده است. همزمان با وزش باد و هجوم ماسه، نوایی وهم‌آور از دالان‌های تو در توی این دره که در میان دیواره‌های غول‌آسای تراشیده شده قرار گرفته‌اند، در سکوت بیابان شنیده می‌شود.

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

دره ستارگان

مردم محلی جزیره با تاریک شدن آسمان گذرشان به این دره نمی‌افتد و معمولا با لبخند مسافران غریبه را برای رفتن به این دره خوفناک در تاریکی منصرف می‌کنند، زیرا آن‌ها معتقدند، شب‌ها، ارواح، اجنه و موجودات فرازمینی در این دره رفت و آمد می‌کنند.

4- باغ سنگی

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

موقعیت جغرافیایی

باغ سنگی در استان کرمان، 40 کیلومتری جنوب شرقی سیرجان، دهستان بلورد، روستای میاندوآب واقع شده است.

اطلاعات کلی از باغ سنگی

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

در نگاه اول شاید این باغ جالب و شگفت‌انگیز به نظر برسد، ولی با قدم زدن در میان درختان خشک که میوه‌های آن از جنس سنگ هستند، وحشت در دل شما ایجاد می‌شود. این باغ سنگی «باغ درویش خان» نامیده می‌شود و سازنده آن مزرعه‌داری به نام «درویش‌خان اسفندیار پور» است که حدود 40 سال پیش پس از خشک شدن مزرعه‌اش، حالت طبیعی خود را از دست داد و به نشانه اعتراض درختان باغش را که دیگر خشک شده بودند، در جای دیگر کاشت و سنگ‌هایی را که از کوه‌های اطراف جمع کرده بود، به‌عنوان میوه درختانش به آن‌ها آویزان کرد.

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

می‌گویند پس از مرگ درویش خان یکی از درختان فرو می‌ریزد و چندین مرد از روستای اطراف به زحمت می‌توانند درخت را استوار و سنگ‌هایش را مجددا آویزان کنند. اما پس چگونه پیرمردی در آخرین سال‌های زندگیش چنین توانی برای جابه جایی درختان و سنگ‌ها داشته است؟ و حالا چرا پس از مرگ او هر ساله تعدادی از درختان از بین می‌روند؟ آیا پای سحر و جادو در میان است یا درختان بدون وجود درویش خان دوست ندارند سرپا بایستند؟

5- گورستان جن

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

قبر‌های سنگی شکل گورستان جن

موقعیت جغرافیایی

گورستان جن در بندر چابهار، روستای تیس واقع شده است.

اطلاعات کلی از گورستان جن

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

نمای کلی گورستان

گورستان‌ها پیشینه‌ای طولانی در ترس دارند و همیشه در فیلم‌های وحشتناک از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. نام این گورستان به زبان محلی مردم بلوچ، سنط یا همان قبرستان جن‌ها است. محلی‌های روستا بر طبق باوری قدیمی که از والدین خود شنیده‌اند، می‌گویند که زیر سنگ قبر‌های این گورستان، اجساد اجنه دفن شده‌اند، زیرا اندازه سنگ قبر‌های این گورستان بسیار بزرگ و غیرطبیعی و روی آن‌ها اشکال عجیبی به چشم می‌خورد.

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

افسانه‌ها و قصه‌های عامیانه این منطقه می‌گویند که کسی تا به حال آدمیزادی ندیده که تیشه بردارد و برای دفن جسدش، سنگ سخت را بتراشد. جالب است بدانید که شب‌ها صدا‌های عجیبی در این روستا شنیده می‌شوند. برخی از بومی‌های روستا می‌گویند که این صداها، ناله‌ها و گریه‌های اجنه بر سر قبر عزیزانشان است که تا صبح برای آن‌ها عزاداری می‌کنند.

6- غار پراو

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

داخل غار پراو

موقعیت جغرافیایی

غار پَراو یا غار پَرو (به معنی پرآب) نام غاری است در ارتفاع 3/050 متری کوه پراو، در دوازده کیلومتری شمال‌شرق شهر کرمانشاه که در میان کوه طاق بستان و کوه بیستون و در جنوب منطقه‌ای به نام میدان پراو قرار دارد.

اطلاعات کلی از غار پراو

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

غار پَراو نزدیک روستای چالابه در ارتفاع 3050 متری میدان جنوبی قله کوه پراو با 751 متر عمق با 26 حلقه چاه، یکی از عمیق‌ترین و صعب العبورترین غار‌های جهان است. عمیق‌ترین چاه پرآو 42 متر عمق دارد، دهنه‌ی ورودی غار کاملا چاهی است و ورود به آن به گردشگران معمولی و حتی غارنوردان غیرحرفه‌ای اصلا توصیه نمی‌شود.

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

داخل غار پراو

وجود گذرگاه‌های تنگ و خرچنگ روها، ریزشی بودن برخی از قسمت‌های غار و چاه‌های عمیق، پرآو را در دنیا به غاری صعب العبور و سخت و رازآلود تبدیل کرده، به طوریکه پنج غارنورد ایرانی جان خود را در این غار از دست داده اند و اجساد برخی از آن‌ها هیچ وقت به بیرون از غار منتقل نشده است.

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

برودت دمای هوا در غار به دلیل آب جاری داخل آن که حاصل ذوب شدن یخچال‌های زیرزمینی است، این دما همیشه بین یک و سه درجه سانتی گراد است به همین دلیل پیمایش غار سخت می‌شود.

7- تالاب ارواح

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

موقعیت جغرافیایی

دریاچه بند ممرز یا همان دریاچه ارواح در کیلومتر 12 مسیر نور به نوشهر، در پنج کیلومتری شمال روستای چلندر واقع شده است.

اطلاعات کلی از تالاب ارواح

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

این دریاچه بیشتر اوقات مه گرفته است که بین درخت‌های جنگل خودش رو پنهان کرده و راه دسترسی به اون هم سخته و هم خطرناک. هرچند که تو مسیر رسیدن به دریاچه خطر گذر از جنگل و احتمال مواجه با حیوانات وحشی وجود داره، اما افراد بسیاری به اینجا اومدن.

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر
تالاب ارواح

ترکیب درختان مرده و مه‌ای که بیشتر اوقات روی دریاچه رو گرفته با صدای حیوانات وحشی منطقه، همگی باعث شده تا لقب دریاچه ارواح را به خود اختصاص دهد.

8- جهنم دره

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

موقعیت جغرافیایی

جهنم دره نام مکانی در شهر خوی استان آذربایجان غربی است.

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

جهنم دره در زمستان

اطلاعات کلی از جهنم دره

این دره در یک منطقه کوهستانیِ صعب‌العبور قرار گرفته و داستان‌هایی درباره مخوف بودن آن از سوی بومیان منطقه مطرح می‌شود. تعدادی از کسانی که تلاش کرده‌اند تا به جهنم‌دره، راه پیدا کنند در مسیر سخت گذر از کوه‌های آن، جانشان را از دست داده‌اند. به همین‌خاطر است که صحبت‌هایی از نفرینی بودن و وجود عناصری ماور‌الطبیعه در آن مطرح می‌شود.

راز‌هایی از مخوف‌ترین مکان‌های ایران که سفر به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد؛ از جهنم دره تا تالاب مرموز ارواح + تصاویر

جالب است بدانید که جهنم دره در گذشته، در مسیر راه ابریشم قرار داشت. امروزه، اما کمتر کسی جرات نزدیک شدن به دره‌های پر شیب و عمیق آن را دارد؛ اما کوهنوردان و صخره نوردان بسیاری با همراه داشتن تجهیزات کامل، قله‌های این منطقه را فتح کرده اند. عده‌ی بسیاری هم به دلیل نداشتن تجهیزات مناسب، در این منطقه دچار صدمات جدی و حتی مرگ شدند. صعب العبور بودن مسیر‌های این دره باعث شد تا جسد افراد کشته شده نیز در همانجا باقی بماند.






تاریخ : چهارشنبه 100/2/29 | 4:13 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

عجیب‌ترین و پول‌سازترین شغل‌های جهان

 

باشگاه خبرنگاران/ تقریبا برای همه ما پیش آمده که در سر کار رئیس‌مان در کار از ما وظایف عجیب و غریبی انتظار داشته باشد. ممکن است بسیاری از اوقات تصور کنیم شغل ما عجیب‌ترین شغل دنیاست در حالی که این طور نیست.

در سراسر جهان شغل‌های عجیبی وجود دارند که شاید حتی تصورش هم برای ما خنده دار باشد، اما همین مشاغل منبع درآمد خوبی برای بسیاری از افراد هستند که اتفاقا به صورت جدی انجام می‌شوند.

آرایشگر غذا

عجیب ترین و پولسازترین شغل های جهان

شاید باورتون نشه، ولی افرادی که غذا‌ها را برای عکس مجلات، تبلیغات، منو‌ها و کتاب‌های آشپزی تزئین می‌کنند حدود 33000 دلار در سال دریافت می‌کنند! آرایشگران غذا باید جزئی نگر باشند، زیرا باید بتوانند با خطوط، جا‌ها و بشقاب‌ها به درستی کار کنند. شما به مدرک خاصی نیاز دارید تا یک آرایشگر غذا شوید، اما بسیاری از افراد هم با مدرک هنر‌های آشپزی و آشنایی با کار با غذا به این شغل می‌رسند.

جابجا کننده کوه‌های یخی

عجیب ترین و پولسازترین شغل های جهان

جالبه بدونید یکی از شاخه‌های علم زمین، یخ شناسی است که به مطالعه یخچال‌های طبیعی می‌پردازد و دانش‌های زیادی در زمینه‌های ژئوفیزیک، زمین شناسی، جغرافیای فیزیکی، ژئومورفولوژی، هواشناسی، هیدرولوژی، زیست شناسی و محیط زیست دارد. کسی که در این شغل کار می‌کند متخصص این است که کوه‌های یخی موجود در راه‌های تردد را جابجا کند، سخت و عجیب!

این شغل پس از فاجعه غرق شدن کشتی تایتانیک در سال 1912 رسمی شد. گشت یخ بین المللی (IIP) یک سال بعد توسط گارد ساحلی ایالات متحده تاسیس شد.

عذرخواهی کننده حرفه‌ای

برای برخی از مردم، عذرخواهی کردن کار ساده‌ای نیست، اما برای افرادی دیگر گفتن ببخشید کاری بی ضرر و بسیار آسان است. اگر شما جزو گروه دوم قرار می‌گیرد، می‌توانید یکی از شغل‌های عجیب جهان را انتخاب کرده و به کار مشغول شوید: عذرخواهی کننده حرفه ای. شرکت Shazaiya Aiga Pro Agency در ژاپن وجود دارد که از طرف فردی که می‌خواهد معذرت خواهی کند یک عذرخواهی حرفه‌ای به شخص دیگر می‌فرستد. معذرت خواهی که پای تلفن انجام یا با ایمیل فرستاده شود حدودا 95 دلار و اگر شخصی بخواهد که عذرخواهی کننده حرفه‌ای رودررو عذرخواهی را انجام دهد حدودا 225 دلار باید بپردازد. بله! استخدام فردی با این شغل چندان هم ساده و یا ارزان نیست!

پرستار بچه پاندا

عجیب ترین و پولسازترین شغل های جهان

چه کسی نمی‌خواهد از یک بچه پاندای پشمالو مراقبت کند؟ اما این کار بسیار جدی‌ای است و قبول شدن در مصاحبه برای گرفتن این شغل بسیار زمان بر است چراکه پرستار بچه پاندا باید 365 روز از سال را به شغلش اختصاص دهد. میانگین درآمد این شغل سالانه 32 هزار دلار است.

ساخت اثر انگشت برای جنایتکاران

عجیب ترین و پولسازترین شغل های جهان

یکی از عجیب‌ترین مشاغل جهان، ساخت انگشتان مصنوعی برای جنایتکاران ژاپنی موسوم به «یاکوزا»‌ها است تا آن‌ها بتوانند از «اثر انگشت» آن استفاده کنند. زنی در ژاپن به نام یوکاکا فوکوشیما به ساخت و طراحی اثر انگشت جدید برای انگشتان دست این افراد مشغول است.

اجاره‌ی مردان میانسال در ژاپن

عجیب ترین و پولسازترین شغل های جهان

اخیرا نوعی شغل جدید در ژاپن مرسوم شده که شامل اجاره مردان میانسال است. به نظر می‌رسد هدف اصلی از این موضوع مشاوره و صحبت کردن باشد. اجاره کنندگان مردان میانسال، دختران و پسران جوانی هستند که بزرگتر ندارند و یا از والدین خود دور هستند.
برخی دختران برای پایان دادن به مزاحمت‌های همسایه ها، مردان میانسال را پدر خود معرفی می‌کنند. برخی پسر‌ها نیز برای مشورت در خصوص مسائل مالی یا حتی عاطفی با مردان میانسال سخن می‌گویند. این سرویس آنلاین و نامتعارف کار خود را از سال 2012 آغاز کرده است و تا امروز هزاران مشتری را حمایت کرده است. تا جایی که برخی مشتریان بار‌ها از خدمات این موسسه استفاده کرده اند. جالب است که این طرح از سوی مردان میانسال نیز با واکنشی مثبت رو به رو شده و بسیاری از این مردان داوطلبند که در ازای تنها 1 هزار ین برابر با 9 دلار مشاوره ارائه دهند.

بازرس کنترل کننده‌ی کیفیت تاس

عجیب ترین و پولسازترین شغل های جهان

در بازی‌هایی که در آن‌ها از تاس استفاده می‌شود، بسیار مهم است که تاس توازن داشته باشد. اگر مقدار خیلی کمی نامتوازن باشد می‌تواند روی نتیجه بازی تاثیر بگذارد. پس هر تاس زیر نظر یک بازرس کنترل کننده‌ی کیفیت تاس آزمایش می‌شود.

آشپز زیردریایی

عجیب ترین و پولسازترین شغل های جهان

آشپزی شغل بسیار جذاب و لذت‌بخشی است و افراد بسیاری زمان طولانی را صرف یادگیری روش‌های مختلف آشپزی می‌کنند. بیشتر آشپز‌ها در رستوران‌ها مشغول به کار می‌شوند و می‌توانند در صورت موفقیت رستورانشان به درآمد بالایی نیز دست یابند. در این میان افرادی هستند که با مشغول شدن در زیردریایی‌ها می‌توانند درآمدی برابر با بیش از 250 هزار دلار در سال کسب کنند. این شغل با این که درآمد بسیار بالایی را برای یک آشپز به همراه خواهد داشت ممکن است پس از مدتی نه چندان طولانی خسته کننده شود.

تختخواب گرمکن

عجیب ترین و پولسازترین شغل های جهان

در گذشته در بریتانیا شغل عجیبی وجود داشت که در فصول زمستان و پاییز رواج بسیار زیادی داشت که البته این کار بیشتر برای افراد ثروتمند و اشراف زادگان انجام می‌شد. جالب است بدانید که این شغل یعنی “گرم کردن رختخواب” هنوز در برخی از هتل‌های این کشور رواج دارد یعنی برخی برای گرم کردن رختخواب شما حقوق دریافت می‌کنند و این کار به این صورت است که آن‌ها 30 دقیقه قبل از خوابیدن شما به رختخواب شما می‌روند و آنجا را برای شما گرم می‌کنند.

تمیزکننده گوش

عجیب ترین و پولسازترین شغل های جهان

این افراد با تمیز کردن گوش دیگران امرار معاش می‌کنند. این شغل ناخوشایند هنوز در هند رایج است و برای تمیز کردن گوش‌ها از هر ماده‌ی خارجی مثل جرم و گرد و غبار انجام می‌شود. این افراد برای خارج کردن جرم گوش‌ها اغلب از یک موچین استفاده می‌کنند که سر آن یک سوزن قرار دارد و با پنبه پوشیده شده است. دستمزد این کار تنها 30 سنت است.

تست کننده سرسره‌های آبی

عجیب ترین و پولسازترین شغل های جهان

بسیاری از ما حاضریم این کار را بدون دریافت حقوق انجام دهیم. اما افرادی هستند که برای تست و ارزیابی سرسره‌های آبی حدود 27 هزار دلار دریافت می‌کنند. این شغل به آموزش خاصی نیاز ندارد، اما بدیهی است که باید شنا بلد باشید و آمادگی این موضوع را داشته باشید که سر خوردن از بعضی از سرسره‌ها خیلی خوش نگذرد. با این وجود، لازم است که سرسره‌ها را برمبنای”ضریب شَپَلق” نمره بدهید و در مورد هیجان سرسره نظر بدهید.






تاریخ : چهارشنبه 100/2/29 | 4:6 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.