سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طرز تهیه گو‌شفیل؛ شیرینی خوشمزه و پرطرفدار ماه رمضان

 

سرآشپز پاپیون/ طرز تهیه گو‌شفیل؛ شیرینی خوشمزه و پرطرفدار ماه رمضان

چی لازم داریم: 
مواد لازم شربت :
شکر
2 پیمانه
آب
2/3 لیوان
گلاب
3 قاشق غذا خوری
آبلیمو خانگی
1 قاشق چای خوری
زعفران
1/2 قاشق چای خوری
گلوکز مایع
1 قاشق غذا خوری
هل
5 عدد
مواد لازم خمیر
شیر یا ماست پرچرب
1/2 پیمانه
بیکینگ پودر
1 قاشق چای خوری
آرد
1.5 پیمانه
تخم مرغ (زرده)
2 عدد
شربت بار
1 قاشق غذا خوری
کره
1 قاشق غذا خوری

چطور درست کنیم:
1
شکر رو داخل یه قابلمه کوچک بریزید و بهش آب و گلاب اضافه کنید.بعد آبلیمو رو اضافه کنید و کمی هم بزنید.
2
حالا روی حرارت زیاد گاز قرار بدید و دیگه از هم زدن خودداری کنید تا موقعی که به جوش بیاد.
3
وقتی که شربت به جوش اومد حرارت گاز رو کم کنید و زعفران اضافه کنید.با یک بُرِس آغشته به آبلیمو به دیواره های قابلمه بکشید تا شکرهای چسبیده شده به قابلمه حل بشه.
4
چند عدد هل به شربت اضافه کنید.با قاشق چک کنید تا ذرات شکر کاااملا حل شده باشه(هیچ دانه شکری باقی نمونه).وقتی که شکر کامل حل شد شعله گاز رو خاموش کنید و اجازه بدید شربت خنک بشه.
5
برای درست کردن خمیر گوشفیل: زرده های تخم مرغ رو بهمراه کره و شیر و شربت بار باهم مخلوط کنید.
6
بکینگ پودر رو به یک پیمانه آرد اضافه کنید و پیمانه اول رو با خیال راحت به مواد اضافه کنید و مخلوط کنید.اگر مواد شل بود مقداری دیگه آرد اضافه کنید و شروع به ورز دادن خمیر کنید.کم کم آرد به خمیر اضافه کنید و به ورز دادن ادامه بدید این کار رو مدام تکرار تا وقتی که خمیر لطیفی حاصل بشه که به دست نمیچسبه.از ورز دادن بیش از حد خمیر جلوگیری کنید چون خمیر به روغن میفته.
7
حالا خمیر رو توی نایلون قرار بدید و بزارید بمدت دوساعت داخل یخچال بمونه تا آماده کاتر زدن بشه.بعد از دوساعت پشت یک سینی رو مقداری آرد بپاشید و خمیر رو به کمک وردنه پشت سینی به ضخامت دومیلیمتر پهن کنید.
8
با کمک کاتر خمیر رو برش بزنید همچنین میتونید از کاترهای شکلی هم برای برش خمیر استفاده کنید.
9
توی یک قابلمه مقداری روغن بریزید و بزارید کاملا داغ بشه و خمیرهای برش زده شده رو توی روغن بریزید تا سرخ بشه.اگر میخواید گوشفیل های تیره داشته باشید بیشتر سرخشون کنید.
10
درنهایت گوشفیلها رو بلافاصله بعد از سرخ شدن از روغن خارج کنید و داخل شربت بار بریزید. در مرحله آخر،گوشفیل ها رو توی آبکش قرار بدید تا سربت اضافیش خارج بشه.
سایر نکات گوشفیل
گلوکز مایع رو از لوازم قنادی می توانید تهیه کنید ویا می توانید حذفش کنید اما گلوکز به چسبندگی شربت کمک میکند






تاریخ : سه شنبه 100/1/31 | 2:21 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

افطاری بپزیم؛ 3روش تهیه فرنی خوش طعم و دلنشین

 

 مجله افق کوروش/ در این مقاله می‌توانید طرز تهیه فرنی را به چند روش مختلف یاد بگیرید.
 فرنی از جمله دسر‌هایی است که خیلی سریع آماده می‌شود و در هر زمانی چه تابستان و زمستان می‌توان سرو کرد. بیشترین زمانی که فرنی را مصرف می‌کنند، زمان افطار و سحر ماه رمضان یا هنگامی است که شخصی دچار سرفه‌های متعددی می‌شود مثلا در بیماری‌هایی مثل کرونا و سرماخوردگی. طرز درست کردن فرنی زعفرانی با آرد برنج یا نشاسته و فرنی با آرد گندم یا حتی ترکیب آرد برنج و نشاسته خیلی راحت است. این دسر می‌تواند به عنوان یک وعده غذایی خوشمزه برای تغذیه کودکان و نوزادان هم مورد استفاده قرار بگیرید. در این مقاله  می‌توانید طرز تهیه فرنی را به چند روش مختلف  یاد بگیرید.

طرز تهیه فرنی با نشاسته

مواد لازم برای 2 نفر

شیر پرچرب: 2 لیوان
شکر: 4 قاشق غذاخوری یا نصف لیوان دسته دار فرانسوی
نشاسته: 2 قاشق غذاخوری
گلاب و هل: به اندازه کافی (بیشتر برای طعم دهنده است و بهتر است که زیاد استفاده نشود.)

طرز تهیه

قدیمی‌ها در ابتدا نشاسته را با کمی آب شستشو می‌دانند تا اگر کثیفی داشت، برطرف شود. ولی دیگر نشاسته‌های امروزی تمیز هستند و نیازی به این کار نیست. در هر صورت اگر قصد شستن و تمیز کردن نشاسته را دارید، باید خیلی سریع مقداری به اندازه نصف استکان آب بر روی نشاسته ریخته و بعد کمی هم بزنید و آن را دور بریزید، فقط نباید اجازه بدهید که نشاسته با آب کاملاً مخلوط شود.

در دومین مرحله از طرز درست کردن فرنی باید بعد از تمیز کردن نشاسته ابتدا شیر سرد را در یک قابلمه بریزید. سپس نشاسته و شکر را به آن اضافه کنید. شعله زیر گاز را روشن کنید و خوب هم بزنید تا نشاسته گلوله گلوله نشود. هم زدن را تا زمانی که غلظت نشاسته به حد مناسب رسید، ادامه دهید.

سپس گلاب و هل و دیگر مواد را به فرنی اضافه می‌کنیم و باز هم می‌زنیم. بعد از چند دقیقه، فرنی را از روی اجاق گاز بر می‌داریم. در این دستور مواد فرنی برای 2 نفر مناسب است. در صورت تمایل می‌توانید مقدار مواد اولیه را 2 تا چند برابر کنید.



طرز تهیه فرنی آرد برنج

مواد لازم برای 2 نفر
شیر پاستوریزه پرچرب: 2 لیوان فرانسوی دسته دار

آرد برنج: 2 قاشق غذاخوری

آب: نصف لیوان فرانسوی دسته دار

شکر: 4 قاشق غذاخوری

هل و گلاب به اندازه کافی (به اندازه‌ای که فرنی شما طعم خوبی بگیرد.)

دارچین: به مقدار لازم (برای تزئین)

خلال پسته: به مقدار لازم (برای تزئین)

 
طرز تهیه

طرز درست کردن فرنی با آرد برنج درست شبیه به همان مراحل آماده کردن فرنی یا نشاسته است. در این طرز تهیه باید به جای استفاده از نشاسته، آرد برنج را به کار ببریم. در اولین مرحله از طرز تهیه فرنی با آرد برنج ابتدا شیر سرد را درون یک قابلمه ریخته و سپس شکر و آرد برنج را به داخل آن اضافه می‌کنیم. قبل از اینکه ترکیب آرد، شیر و شکر را روی گاز قرار دهید ابتدا مواد را خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. آرد برنج حتما باید در شیر سرد حل شود. در غیر این صورت امکان گلوله شدن آن وجود دارد. در طرز تهیه فرنی زعفرانی باید زعفران آب شده را در همین مرحله به مواد اضافه کند.

در دومین مرحله از طرز تهیه فرنی با آرد برنج آن را روی شعله ملایم می‌گذاریم و آب را اضافه می‌کنیم. فقط دقت کنید که در طرز تهیه فرنی با آرد برنج باید فرنی را به طور مداوم هم بزنید تا آرد برنج گلوله گلوله نشود. در نهایت وقتی که غلظت فرنی به حد نرمال رسید، هل و گلاب را اضافه کرده و باز به هم بزنید و بعد از ده دقیقه، آن را از روی اجاق برداشته و میل کنید. توجه داشته باشید که بعد از آماده شدن فرنی سریع آن را داخل کاسه‌های کوچک بریزید.


طرز تهیه فرنی با آرد گندم

مواد لازم برای 2 نفر

آرد گندم: 2 قاشق غذاخوری سر پر

شیر: 2 لیوان فرانسوی دسته دار

کره: 50 گرم

شکر: 2 و 1/2 قاشق غذاخوری

گلاب: 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه

مرحله اول؛ آرد را الک کنید

برای تهیه فرنی با آرد گندم باید ابتدا آرد را دو مرتبه الک کنید.

مرحله دوم؛ آرد و شیر را ترکیب کنید

سپس آرد را به همراه شیر سرد در یک قابلمه بریزید و خوب هم بزنید. سپس شکر را به آن اضافه کنید و مواد را خوب با هم ترکیب کنید.

مرحله سوم؛ مواد فرنی را مدام هم بزنید

بعد از اینکه شکر به طور کامل در شیر حل شد، شعله گاز را با حرارت ملایم روشن کنید. مواد را به طور مداوم هم بزنید تا شیر به جوش بیاید.

سپس کره را به فرنی اضافه کنید. وقتی کره آب شد، گلاب را هم اضافه کنید. مواد را همچنان هم بزنید تا فرنی به غلظت مناسب برسد و به اصطلاح ببندد، یعنی نه خیلی شل باشد و نه خیلی سفت.

در نهایت شعله گاز را خاموش کنید و فرنی را در ظرف مناسب سرو کنید. وقتی فرنی خنک شد در صورت تمایل آن را با خلال پسته و بادام یا دارچین تزیین کنید.

طرز تهیه فرنی نشاسته مجلسی و قالبی

 

برای درست کردن فرنی مجلسی می‌توانید آن را به صورت قالبی تهیه کنید. برای این کار لازم است از قالب‌های دسر استفاده کنید. فرنی نشاسته برای این کار مناسب‌تر است. برای درست کردن فرنی مجلسی باید آن را بعد از آماده کردن داخل قالب مورد نظرتان بریزید. سپس اجازه دهید فرنی کاملاً سرد شود. چند ساعت آن را داخل یخچال قرار دهید. بعد از این که فرنی کاملاً سرد شد، سپس فرنی را بر روی یک ظرف برگردانید و آن را با خلال پسته، خلال بادام و چیز‌های دیگر تزئین کنید و در کنار دیگر دسر‌ها در مهمانی خود قرار بدهید.

طرز تهیه فرنی آرد برنج قالبی

برای درست کردن فرنی مجلسی و قالبی با آرد برنج نیز می‌توانید مقداری پودر ژلاتین به فرنی اضافه کنید تا قالبی و سفت شود. برای اضافه کردن پودر ژلاتین به فرنی در نظر داشته باشید که حتما ژلاتین را با آب حل کنید و بعد از اینکه فرنی کاملاً سرد شد، ژلاتین را به آن اضافه کنید و هم بزنید. اضافه کردن ژلاتین در زمانی که فرنی داغ است، موجب بریده بریده شدن آن می‌شود. در نهایت برای اینکه یک فرنی خوشمزه مجلسی داشته باشید، می‌توانید از هل و گلاب در هنگام پخت استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود که از قالب‌های با شکل‌های زیبا استفاده کنید تا سفره زیباتری داشته باشید.



نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی

بسیاری از افراد برای درست کردن فرنی به جای شیر از آب استفاده می‌کنند. طرز تهیه فرنی با آب درست شبیه به طرز درست کردن فرنی با شیر است. تنها لازم است به جای شیر از همان مقدار آب استفاده کنید.

 

طرز تهیه فرنی زعفرانی درست شبیه به فرنی ساده است. تنها لازم است که مقداری زعفران غلیظ دم کنید و سپس به همراه شکر به فرنی اضافه کنید.

شما می‌توانید فرنی خود را با طعم کاکائویی نیز درست کنید. برای این کار باید در زمان اضافه کردن آرد، مقداری کاکائو به مواد اضافه کنید.

برای تزئین فرنی بهتر است چند دقیقه بعد از ریختن فرنی در ظرف صبر کنید. زمانی که سطح روی فرنی بسته شد، سپس می‌توانید با خیال راحت آن را تزئین کنید.

برای تزئین فرنی سفید می‌توانید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید. برای این کار می‌توانید به کمک نوک قاشق مربا خوری مقداری زعفران روی فرنی بریزید و یا طرح مورد نظر خودتان را روی آن بکشید.

استفاده از گل سرخ خشک نیز ایده خوبی برای تزئین فرنی است.

برای تزئین فرنی با دارچین می‌توانید از شابلون‌های آماده کمک بگیرید.

برای اینکه فرنی بعد از پخت آب نیندازد، باید آن را در محیط آشپزخانه قرار دهید تا خنک شود. بعد از خنک شدن کامل می‌توانید فرنی‌ها را در یخچال قرار دهید.



 

دستور پخت فرنی مجلسی

فرنی معمولا زمانی که در یخچال قرار می‌گیرد به اصطلاح آب می‌اندازد. اما برای سرو قالبی فرنی باید آن را در یخچال بگذارید و بعد از سرو کردن بلافاصله مصرف کنید. یادتان باشد قالب را چرب نکنید، چون فرنی را خراب می‌کند.

برای شیرین کردن فرنی می‌توانید به جای شکر یا پودر قند از عسل یا شیره استفاده کنید.

یکی از مقوی‌ترین انواع فرنی، تهیه آن با آرد برنج است که در کنار خواصی که دارد عطر و طعم آن نیز بسیار بی نظیر است.

در صورت استفاده از هل در طرز تهیه فرنی می‌توانید گلاب را حذف کنید.

برای خوش عطرتر شدن فرنی می‌توانید مقداری وانیل نیز به آن اضافه کنید.

در طرز تهیه فرنی با آرد برنج بهتر است آرد را قبل از استفاده الک کنید.

در طرز تهیه فرنی برای نوزادان می‌توانید از طریقه درست کردن فرنی با آرد برنج استفاده کنید. می‌توانید به جای استفاده از شیر پاستوریزه از شیر خشک نیز استفاده کنید.

برای درست کردن فرنی حتما شعله گاز را کم کنید و آن را مدام هم بزنید تا ته نگیرد.

برای درست کردن فرنی دو رنگ می‌توانید به مقداری از فرنی زعفران یا رنگ خوراکی اضافه کنید و مقداری از آن را سفید بگذارید. سپس یکی از رنگ‌ها را داخل ظرف بریزید و سپس رنگ دوم را روی آن بریزید.

فرنی یک دسر است که در داغ خوردن آن در فصل زمستان به افرادی که سرما خوردند یا گلو درد دارد، توصیه می‌شود؛ البته بهتر است که از نوع فرنی ساده و بدون شکر استفاده کنید.

فرنی یک ماده مغذی است که حاوی ویتامین ب است و از این رو هم برای کودکان و بزرگسالان، خوردن آن توصیه می‌شود.

فرنی تهیه شده با نشاسته خیلی زود سرد می‌شود و سریعاً باید آن را داخل ظرف بریزید و میل کنید. فرنی اگر داغ باشد، خوردن آن بیشتر لذت دارد.

می‌توانید فرنی تهیه شده با نشاسته داغ را داخل قالب‌هایی ریخته و بعد از اینکه کاملاً سرد شد، آن را برگردانید تا یک فرنی قالبی داشته باشد.

برای اینکه بتوانید متوجه شوید فرنی شما آماده شده است یا خیر، با کفگیر یا قاشق روی آن خطی بکشید و اگر جای خط باقی ماند و سریع از بین نرفت، فرنی شما آماده است.

برای تزئین فرنی می‌توانید از خلال پسته، بادام، پودر دارچین و یا هر چیزی که دیگر شبیه به آن استفاده کنید.

نتیجه گیری

فرنی یک دسر خوشمزه است که می‌توان آن را در تمام فصول سال مصرف کرد. به علت خاصیت غذایی بالایی که دارد، یک غذای کامل برای کودکان نیز در نظر گرفته می‌شود. برای تهیه فرنی نیز از نشاسته یا آرد برنج به همراه شیر یا آب استفاده می‌کنند و فقط نکته‌ای را که باید در نظر داشته باشید، به هم زدن مداوم آن است تا نشاسته و آرد برنج شما گلوله گلوله نشود.






تاریخ : دوشنبه 100/1/30 | 6:58 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

رمضانیات‎؛ عاشقانه های ابوحمزه

 

اعتماد/ رمضانیات، ترجمه و بازنویسی دعای ابوحمزه ثمالی است که در زیر قسمت اول و دوم آن را می خوانید:

خدایا
هرچه نگاه می‌کنم راه‌های رسیدن به تو باز است؛
چشم‌های امید ما به سوی تو پر از شوق و اشک است؛
هرکس از تو کمک بخواهد مسیر راحت و آسانی دارد؛
آن‌که فریاد بزند و بگوید خدا، راهش باز است؛
اصلا فهمیده‌ام: آماده‌ای که جوابمان دهی؛
هروقت پریشان‌خاطر شوم از من مراقبت می‌کنی؛
این ناله‌های من به امید عفو و کرمت، ‌من را از هر بخیل و دنیاطلبی بی‌نیاز می‌کند؛
هرکس به طرف تو راه بیفتد، مسیرش کوتاه است؛
تو از مخلوقات پنهان نیستی
فقط گاهی که به دیگران چشم می‌دوزیم، تو را نمی‌بینیم؛
خدایا
با همه درخواست‌هایم به سویت راه افتاده‌ام؛
حاجت‌هایم را بر دوش انداخته‌ام و به راه زده‌ام
با دلی پر از درخواست خدمت می‌رسم؛
ولی می‌دانم لایق این نیستم که مرا بشنوی
یا از من درگذری
اما همزمان به لطفت اطمینان دارم؛
 باور کن
آرامشم به‌خاطر وعده‌های راست تو است؛
پناه من، یکتایی تو است
همین که یقین دارم خدایی جز تو نیست
و تو تنها و بدون شریک هستی؛
دارم به سویت پرواز می‌کنم؛
خدایا تو خودت گفتی از تو طلب کنیم که تو مهربانی
تو که راستگوترینی
با این امید می‌آیم.

قسمت دوم: 
خدایا مگر میشود خودت به ما بگویی ازتو درخواست کنیم وبعدد دست خالی
‎برگَردانیم؟
‎تو اصلا معروفی که به همه اهل مملکتت همه چیز می دهی
‎هرچه داریم به خاطر مهربانی و  محبت تو است.
‎خدای من:
‎بچه که بودم من را با نعمت هایت بزرگم کردی.
‎بزرگ که شدم سربلندی و خوشنامی به من دادی
‎تو همانی که در دنیا با  فضل ورحمتت مراقبم بود و در أخرت هم قرار است ببخشی من را
‎اصلا همین که میشناسمت راه رسیدن به تو است.
‎عشق به تو شفیع وپناهم هست.
‎یقین دارم به سمت تو راهنمایی شده ام
‎و چون دوستت دارم شفاعتم میکنی
‎یک چیز بگم خدا؟
‎از بس گناه کردم مجبورم مثل لال ها باهات  حرف  بزنم
‎با  قلبم صدایت می زنم ولی با قلب جِرم گرفته از گناه
‎صدات می زنم خدا بادلی ترسیده،‌ تنها،خوفناک اما امیدوار
‎وقتی به گناهانم نگاه میکنم زارمی زنم
‎اما وقتی به بخشش تو نگاه میکنم طمع میکنم
‎اگر منو ببخشی بهترین خدای مهربان منی
‎اگر هم نبخشی وعذابم کنی حقته.
‎اما با این وضع افتضاح به خاطر لطفت از در خانه ات نمی روم
‎بالاخره میدانم بین گناه من و لطف تو، کرمت برنده است
‎پس امیدم نا  امیدم نکن، خدا.
‎صدایم را بشنو. دعاهایم را مستجاب نما
‎ای بهترین خدا!

* منتشر شده در روزنامه اعتماد






تاریخ : دوشنبه 100/1/30 | 6:28 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

سلاح شیمیایی چطوری دست صدام افتاد؟

 

فارس/ اولین‌بار در جنگ جهانی اول، آلمانی‌ها در نبردی مشهور به «نبرد ایپر» گاز کلر را به‌عنوان سلاح شیمیایی استفاده کردند و بدبختی شروع شد. تا پایان جنگ، بیش از 124 هزار تن مواد شیمیایی از انواع گاز کلر و گاز خردل در جبهه‌ها توسط طرفین درگیر جنگ استفاده شدند و بیش از یک‌ میلیون نفر مجروح شدند و بیش از 100 هزار نفر مُردند.

در این میان، حدود 100 هزار تا 260 هزار نفر از قربانیان انواع سلاح شیمیایی، غیرنظامیان بودند. جراحات و آثار وحشتناک استفاده از این نوع سلاح‌ها موجب شد پس از جنگ و در سال 1925 میلادی کشورهای جهان با تصویب پروتکلی در ژنو سوییس، استفاده از سلاح شیمیایی را ممنوع کنند.

با این حال در جنگ جهانی دوم نیز همه سلاح شیمیایی داشتند ولی از ترس مقابله‌به‌مثل طرف‌های مقابل از آن استفاده گسترده نشد؛ فقط آلمان نازی در پایان جنگ بیش از 12 هزار تن گاز شیمیایی به‌ویژه از نوع سارین داشت. اجتناب از به‌کارگیری گسترده سلاح‌های شیمیایی در جنگ‌ها همین‌طور ادامه داشت؛ تا این‌که آمریکا در جنگ ویتنام دنیا را حیرت‌زده کرد.

آمریکا در جنگ ویتنام، یک سلاح شیمیایی معروف به «عامل نارنجی» را به بهانه جنگل‌زدایی و جلوگیری از اختفای ویتنامی‌ها لابه‌لای درختان در مقیاس وسیع استفاده کرد

چرچیل چه گفت؟ آمریکا چه کرد؟

همان‌موقع جنگ جهانی دوم نیز همه مخالف استفاده از سلاح‌های شیمیایی نبودند! «وینستون چرچیل» همیشه موافق بود و گفته بود: «این نازک‌نارنجی‌بازی‌ها درباره استفاده از سلاح شیمیایی را نمی‌فهمم!» و گفته بود: «احمقانه است به مسائل اخلاقی فکر کنیم وقتی که در جنگ قبلی همه از گاز سمی استفاده کردند و صدایی از اخلاق‌گرایان یا کلیسا شنیده نشد».

«چرچیل» در جنگ جهانی دوم معتقد بود باید از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد و گفته بود نازک‌نارنجی‌بازی‌ درنیاورید!

چرچیل نیز از ترس واکنش آلمان، سلاح شیمیایی را علیه نازی‌ها به کار نگرفت. اما بعدها آمریکایی‌ها نظرشان را به عمل تبدیل کردند و 75 میلیون لیتر «عامل نارنجی» را به بهانه جنگل‌زدایی و جلوگیری از اختفای ویتنامی‌ها لابه‌لای درختان، روی جنگل‌های ویتنام و کامبوج و لائوس ریختند و بیش از 4 میلیون نفر را شیمیایی کردند که 400 هزار نفرشان مُردند یا نقص عضو شدند. بر اثر این سمپاشی ناجوانمردانه در دهه‌های بعدی نیز حدود 500 هزار کودک ویتنامی با اختلالات مادرزادی به دنیا آمدند.

اختلالات مادرزادی کودکان در ویتنام بر اثر استفاده آمریکا از سلاح شیمیایی چند دهه پس از جنگ هنوز هم گریبانگیر این کشور است

شرکت‌های غربی، صدام و پروتکل‌ها!

بعد از جنگ ویتنام دوباره چند تا پروتکل امضا شد و استفاده از چند تا ماده شیمیایی از جمله «عامل نارنجی» ممنوع شد تا این‌که «دیوانه بغداد» شرارت را به حد اعلاء رساند و در جنگ تحمیلی از انواع سلاح‌های شیمایی نظیر گاز خردل و سارین و سیانید و گاز اعصاب و گاز خفه‌کننده در سردشت و نودشه و حلبچه و سومار و مریوان و... علیه ایرانی‌ها و حتی مردم عراق استفاده کرد.

فکر می‌کنید از کجا آورده بود این همه سلاح شیمیایی را؟ پس از جنگ اسنادی فاش شد که نشان داد 86 شرکت آلمانی و حدود 60 شرکت انگلیسی و آمریکایی و فرانسوی به بعثی‌ها کمک می‌کردند و مواد اولیه و تجهیزات برایشان می‌فرستادند تا سلاح شیمیایی بسازند. بعدها دوباره چند تا پروتکل امضاء شد که استفاده از سلاح شیمیایی ممنوع شود و دوباره و دوباره!

صدام سلاح شیمیایی را علیه غیرنظامیان هم به کار برد و جهان را به حیرت واداشت

سلاح‌های شیمیایی همچنان هستند در دست دولت‌های غربی و کشورهای پیشرفته صنعتی. پس آن همه پروتکل‌ها چه شد؟ هیچی. اغلب این پروتکل‌ها درباره استفاده از سلاح شیمیایی بود نه ساخت و نگهداری و فروش آن‌ها. از سال 1997 میلادی نیز یک پروتکل جامع‌تر تصویب شد که تولید این سلاح‌ها را هم ممنوع می‌کند، ولی معلوم هم نیست اصلا قدرت‌های نظامی و صنعتی گوششان به این حرف‌ها بدهکار باشد!

رهبر انقلاب استفاده رژیم بعثی از سلاح شیمیایی را با اجازه و جلوی چشم کشورهای غربی، اقدامی خلاف وجدان بشری نامیدند 

غربی‌ها اعتراف کردند

استفاده از سلاح‌های شیمیایی، همیشه وجدان بشری را آزرده است. کمک غربی‌ها به صدام و استفاده از این سلاح‌ها نیز تصاویری پیش روی جهانیان گذاشت که تلخ‌تر از همیشه بود و پیش وجدان‌های بیدار گناهی نابخشودنی تلقی شد. رهبر انقلاب در یک سخنرانی در سال 1376 با اشاره به این موضوع فرمودند: «دولت‌های مستکبر، چه در گذشته و چه در حال، تا هر جا که توانستند و بتوانند همیشه خودشان را به ابزارهای تسلیحاتی مجهز می‌کنند. آن‌جایی که لازم باشد، حرفی ندارند که دوستانشان هم تسلیحات جنایت‌آمیز را برای خودشان به وجود آورند! این، چیزی است که در دنیا مشهود است...

رژیم متجاوز بعثی، ناجوانمردانه‌ترین روش‌ها را علیه ملت ایران و جوانان ما به کار برد. شهر تهران و ده‌ها شهر را بارها و بارها، برای مدت‌های طولانی با موشک‌های دوربرد کوبیدند. در جبهه‌ها سلاح‌های شیمیایی به کار بردند؛ نه یک‌بار، نه دوبار، نه مدت یک‌ماه، دو ماه؛ سال‌های متمادی، شاید پنج‌سال، شش‌سال، در این جبهه‌های ایران و عراق، سلاح شیمیایی به‌وسیله‌ رژیم بعثی به کار رفت. این سلاح‌ها را چه کسی به آن‌ها داده بود؟ غیر از کشورهایی که دم از حقوق بشر می‌زنند؟!...

امروز خیلی چیزها آشکار شده است. خدای متعال، پشت گردن خود غربی‌ها ـ همان‌هایی که بعضی با ملت ایران و با جمهوری اسلامی، بسیار هم بدند و دشمن‌اند ـ زد، تا به دلایلی وادار شوند اعتراف کنند و بنویسند. خودشان در کتاب‌ها و مقالاتشان نوشتند: شرکت‌های آلمانی ـ که یقیناً بسیاری از این‌ها را بدون اجازه‌ دولت آلمان نمی‌فروختند ـ این سلاح‌های شیمیایی و این مواد مرگبار را به عراقی‌ها فروخته‌اند! برای چه فروختند؟ آیا نمی‌دانستند که بناست این‌ها در میدان جنگ به کار برود؟ گاز خردل را کجا به کار می‌برند؟ کسی که سلاح‌های مرگبار شیمیایی را می‌خرد، کجا می‌خواهد به کار ببرد؟ آیا می‌خواهد ببرد در خانه‌ خودش استنشاق کند؟! معلوم است که می‌خواهد ببرد در میدان جنگ مصرف کند...

خجالت نکشیدند و نترسیدند؛ از وجدان بشری ملاحظه نکردند و این‌ها را به میزان زیادی به رژیم بعثی فروختند. او هم آن سلاح‌های مرگبار را در جلوِ چشم آن‌ها، در مرزها و در میدان‌های جنگ به کار برد».






تاریخ : دوشنبه 100/1/30 | 1:8 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

7 جزء اصلی یک زندگی شاد

 

باشگاه خبرنگاران/ هر چیزی را که به طور معقول بیشتر بخواهید یا هر عاملی را که برای خوشبختی خود و دستیابی به زندگی شاد مهم بد‌انید، می‌تواند در یکی از 7 جزء اصلی موفقیت شما قرار گیرد.

تمامی مواردی که در این مطلب به آن‌ها اشاره کرده‌ایم 7 ماده تشکیل‌ دهنده یک زندگی شاد هستند که در رابطه با خوشبختی، موفقیت و خودسازی، نوشته یا کشف شده‌اند.

همه این‌ها، ویژگی‌های زندگی و موفقیت‌های زنان و مردانی هستند که در زندگی خود تلاش می‌کنند و عملکرد بالایی دارند و همچنین، شامل همه مواردی می‌شوند که شما هم می‌توانید در هر زمانی که بخواهید، به آن‌ها دست پیدا کنید.

چگونه به زندگی ایده‌ آل خود برسیم؟

زندگی ایده‌آل هر کسی دارای این 7 ویژگی است و ترکیب این ویژگی‌ها با هم می‌تواند باعث زندگی خوشبخت و شادی برای افراد شود.

اگر خوشبختی و موفقیت خود را از لحاظ یکی از این7 ویژگی تعریف کنید، می‌توانید برای خودتان یک هدف واضح و مشخصی را در نظر بگیرید و به این ترتیب، برای خودتان نیز یک ذهنیت مثبت ایجاد ‌کنید و همچنین می‌توانید میزان موفقیت خود را اندازه بگیرید و به دنبال آن می‌توانید جنبه‌های ناقص زندگی خود را اصلاح کنید.

7 جزء اصلی یک زندگی شاد

آرامش ذهن

اولین کلید زندگی شاد و همچنین، مهم‌ترین آن‌، آرامش ذهن است، چراکه بدون آرامش، هیچ چیز این دنیا ارزش خاصی ندارد و به همین دلیل است که شما تمام عمر برای آن تلاش می‌کنید و معمولاً با توجه به میزان آرامش درونی خود ارزیابی می‌کنید که در هر زمان چقدر خوب عمل کرده‌اید.

آرامش ذهن و تفکر مثبت برای عملکرد بهتر و زندگی شادتر همه گروه‌های انسانی ضروری است و می‌تواند روابط دوستانه، خانوادگی، کاری و ...، شما را تحت تأثیر قرار دهد.

سلامتی و انرژی

سلامتی و انرژی، دومین مواد اولیه زندگی شاد هستند و درست مانند آرامش ذهن که حالت روانی طبیعی شما است، این دو مسئله نیز حالت جسمی طبیعی شما محسوب می‌شوند.

 روابط عاشقانه

سومین کلید موفقیت و داشتن یک زندگی شاد، روابط عاشقانه با کسانی است که دوستشان دارید و به آن‌ها اهمیت می‌دهید، چراکه این افراد باعث شده‌اند شما یک انسان کامل باشید و به همین دلیل،  شاد بودن یا نبودن شما در زندگی از رابطه شما با دیگران نشأت می‌گیرد و رابطه شما با دیگران است که شما را به معنای واقعی کلمه،  تبدیل به انسان می‌کند.

 آزادی مالی

آزاد بودن از نظر مالی به این معنی است که پول کافی داشته باشید تا مانند اغلب مردم به طور مداوم نگران آن نباشید.

پول ریشه بدی‌ها نیست، بلکه این بی‌پولی است که بدی‌ها را به وجود می‌آورد. دستیابی به آزادی مالی، خود یکی از مهم‌ترین اهداف و مسئولیت‌های زندگی شما است.

احساس آزادی مالی برای خودسازی و دستیابی به هر هدف مهم دیگری ضروری است و شما تا زمانی که پول کافی نداشته باشید و برای دست پیدا کردن به آن تلاش نکنید، نمی‌توانید واقعاً آزاد باشید.

ایده‌ها و اهداف ارزشمند

شاید به گفته دکتر ویکتور ای. فرانکل، نویسنده کتاب جستجوی انسان برای معنا، عمیق‌ترین انگیزه ناخودآگاه شما، نیاز به معنی و هدف در زندگی باشد.

برای اینکه واقعاً خوشحال باشید، به یک احساس مشخص جهت‌گیری نیاز دارید و برای رسیدن به آن نقطه هم نیاز به تفکر مثبت دارید.

شما به تعهدی نسبت به چیزی بزرگ‌تر و مهم‌تر از خودتان نیاز دارید و باید احساس کنید که زندگی شما دارای معنایی است که به نوعی کمک بزرگی به جهان می‌کند.

خوشبختی به عنوان "تحقق تدریجی یک ایده آل شایسته" تعریف شده است و فقط زمانی می‌توانید از خود راضی باشید که گام به گام به سمت چیزی بروید که واقعاً برای شما مهم است.

7 جزء اصلی یک زندگی شاد

آگاهی از خود

ششمین ماده برای موفقیت و زندگی شاد، خودآگاهی است.

در طول تمام تاریخ، خودشناسی همراه با خوشبختی درونی، مثبت‌اندیشی و دستاورد بیرونی در ارتباط بوده است و برای انجام بهترین عملکرد خود، باید بدانید که شما چه کسی هستید و چرا این گونه فکر کرده و احساس می‌کنید.

رضایت شخصی

هفتمین ماده سازنده زندگی شاد، احساس رضایت شخصی است.

این یک احساس درونی است که شما تمایل دارید به هر آن چه که به سمت آن می‌روید تبدیل شوید و این تحقق توانایی کامل شما به عنوان یک انسان است، چرا که زندگی سعادتمندانه شما با خودسازی آغاز می‌شود و با یک تحقق شخصی به پایان می‌رسد که توانسته اید تمام خواسته‌های خود را به دست آورید.

اکنون، وقت آن رسیده است که قلم‌موی خیالی خود را بردارید و آن زندگی را بکِشید که از ابتدا تصورش را داشتید و در این میان، فقط باید تصمیم بگیرید که چه چیزی می‌تواند شما را تبدیل به یک فرد خوشحال کند.

برگرفته از مقاله برایان تریسی

ترجمه از فاطمه میرزایی






تاریخ : یکشنبه 100/1/29 | 6:31 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

عوارض ناشناخته شبکه‌های اجتماعی بر روان افراد

 

 

خراسان/ مروری بر نتایج جدیدترین پژوهش‌ها درباره تاثیرات منفی فضای مجازی بر سلامت‌روان حاکی از افزایش احساس بی‌ارزشی ابتلا به وسواس فکری، افزایش حسادت و... در پی استفاده از شبکه های اجتماعی است
  طبق جدیدترین آمارهای معتبر منتشر شده، سه میلیارد نفر یعنی بیش از 40 درصد جمعیت جهان از شبکه‌های اجتماعی آنلاین استفاده می‌کنند و طبق برخی گزارش‌ها، ما به‌طور میانگین هر روز دو ساعت را صرف اشتراک‌گذاری، لایک، توئیت و به روزرسانی در این پلتفرم‌ها می‌کنیم. به این ترتیب، حدود نیم میلیون توئیت و عکس در هر دقیقه بین کاربران ردوبدل می‌شود. با حضور در فضای مجازی که نقش عمده‌ای در زندگی ما ایفا می‌کند، آیا می‌توانیم سلامت روانی و همچنین وقت خود را قربانی کنیم؟ در ادامه به یافته‌های محققان درباره عوارض کمتر شناخته شده استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی بر سلامت روحی کاربران می‌پردازیم.
 
 کاهش اعتمادبه‌نفس
این روزها شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام با فیلترها و زاویه‌های هوشمندانه توجه مردم را به خود جلب کرده است که موجب نگرانی اصلی برخی از گروه‌های تحقیقاتی مرتبط با حوزه روان انسان‌ها شده است. موسسه اسکوپ بر اساس نظرسنجی از 1500 نفر دریافته که در فضای‌مجازی بیش از نیمی از کاربران احساس کمبود می‌کنند و نیمی از جوانان 18 تا 34 ساله احساس می‌کنند که جذاب نیستند. در سال 2018 مطالعات محققان دانشگاه ایالتی پن نشان داد که مشاهده عکس های سلفی دیگران باعث کاهش اعتمادبه‌نفس می‌شود زیرا کاربران خود را با عکس‌هایی از افرادی که خوشبخت‌ترین حالت خود را به رخ می‌کشند، مقایسه می‌کنند.


  نابودگر آرامش
در سال 2015 میلادی، محققان مرکز تحقیقات پیو در واشنگتن دی‌سی تلاش کردند دریابند که  آیا رسانه‌های اجتماعی بیشتر موجب آرامش می‌شوند یا استرس ایجاد می‌کنند؟ در یک نظرسنجی از 1800 نفر، زنان استرس بیشتری نسبت به مردان داشتند. همچنین مشخص شد که توئیتر سهم قابل توجهی در این زمینه دارد زیرا باعث افزایش آگاهی مردم از استرس دیگران می‌شود. به طور کلی، محققان نتیجه گرفتند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی با سطح نسبتا بالایی از استرس مرتبط است.
  ناتوان‌شدن برای تمرکز
محققان به این نتیجه رسیدندکه استفاده از شبکه های اجتماعی احساس بی‌قراری، نگرانی، بی‌خوابی و نبود تمرکز را به وجود می‌آورد. مطالعه‌ای که در نشریه «کامپیوترها در رفتار انسان» منتشر شده است، نشان می‌داد افرادی که از پنج یا تعداد بیشتری از پلتفرم های رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند، بیش از سه برابر افرادی که از یک تا دو پلتفرم استفاده می‌کنند، علایم اضطراب عمومی بیشتر و توان تمرکز کمتری دارند.
  افزایش احساس بی‌ارزشی و ناامیدی
دو مطالعه که بیش از 700 دانش‌آموز در آن شرکت کرده بودند، نشان داد که علایم افسردگی، مانند بی‌حوصلگی و احساس بی‌ارزشی و ناامیدی، با حضور زیاد در شبکه‌های اجتماعی و کیفیت تعاملات‌آنلاین ارتباط دارد. مطالعه مشابهی که در سال 2016 با حضور 1700 نفر انجام شد، نشان ‌داد خطر بروز افسردگی و اضطراب در افرادی که از پلتفرم‌های شبکه‌های‌ اجتماعی استفاده کرده‌اند، سه برابر بیشتر است. به گفته آن ها دلایل این موضوع شامل آزار اینترنتی، تصویری تحریف شده از زندگی دیگران و احساس اتلاف وقت در شبکه‌های اجتماعی است.
  پایین آمدن کیفیت خواب و ابتلا به وسواس‌فکری
انسان‌ها در گذشته، شب‌ها را در تاریکی می‌گذراندند اما امروزه، تمام روز و شب ما را نور مصنوعی احاطه کرده است. تحقیقات نشان داده است که این موضوع می‌تواند از تولید هورمون ملاتونین در بدن که به داشتن خواب راحت کمک می‌کند، جلوگیری کند و نور آبی که توسط صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند و لپ تاپ منتشر می‌شود، بدترین عامل است. به عبارت دیگر، اگر شب سر خود را روی بالش می‌گذارید و اینستاگرام یا توئیتر را چک می‌کنید، به خواب ناآرامی فرو می‌روید. سال گذشته محققان دانشگاه پیتسبورگ از 1700 جوان 18 تا 30 ساله درباره رسانه‌های اجتماعی و عادات خواب، سوال کردند. آن‌ها به ارتباط بین اختلالات خواب و نور آبی پی بردند. افرادی که زمان بیشتری را در فضای‌مجازی سپری می‌کنند، دچار اختلال بی‌خوابی و وسواس فکری می‌شوند و مدام تلفن‌همراه خود را چک می‌کنند.
  افزایش حسادت
در مطالعه‌ای با حضور 600 بزرگ سال، تقریباً یک سوم آن‌ها اظهار کردند که استفاده از شبکه‌های اجتماعی سبب احساسات منفی در آن‌ها شده است و علت اصلی آن حسادت است که با مقایسه زندگی خود با دیگران به وجود می‌آید و بزرگ ترین عامل آن تماشای عکس‌های مسافرت دیگران بود. احساس حسادت باعث «مارپیچ حسادت» می‌شود، یعنی افراد به حسادت واکنش نشان می دهند و در وهله‌ اول سعی می‌کنند عکس پروفایل خود را شبیه عکسی کنند که حسادت آن ها را برانگیخته است.
  دچار شدن به انزوای اجتماعی
در مطالعه‌ای که سال گذشته در مجله پزشکی پیشگیرانه آمریکا منتشر شد، هفت هزار جوان 19 تا 32 ساله بررسی شدند و نشان داد، کسانی که بیشترین وقت را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، دو برابر بیشتر تجربه انزوای اجتماعی دارند. این افراد نمی‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و رابطه های پایداری داشته باشند.
   نکته مهم
بر اساس مطالعات، شواهد نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی بسته به شرایط زندگی فرد و ویژگی‌های شخصیتی روی افراد تأثیر متفاوتی می‌گذارند. همانند بسیاری از وسوسه‌های دیگر عصر مدرن، استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی توصیه نمی‌شود. همچنین اشتباه خواهد بود اگر بگوییم رسانه‌های اجتماعی کاملاً مخرب هستند زیرا به وضوح مزایای بی‌شماری را برای زندگی ما به همراه دارند.
مترجم : پروانه موفقی منبع: success.com






تاریخ : یکشنبه 100/1/29 | 1:15 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

10 سنت زیبای ماه رمضان در سراسر جهان

 

کجارو/ رمضان نهمین ماه تقویم اسلامی محسوب می‌شود  و مسلمانان سراسر جهان این ماه را که ماه نزول اولین آیه‌ قران است، روزه می‌گیرند. این مراسم سالانه به‌عنوان یکی از پنج رکن اصلی دین اسلام شناخته می‌شود. بر اساس احادیث مختلف، ماه رمضان با  توجه به مشاهدات حلال ماه 29 تا 30 روز به طول می‌انجامد. این ماه، زمان نیایش و عبادت محسوب می‌شود و کمک می‌کند تا با خدا ارتباط قوی‌تری برقرار کرد. با توجه به گستردگی و از آنجایی که اسلام دینی قدیمی است، می‌توان این دین را در فرهنگ‌ها و قوم‌های گوناگون به‌صورت‌های محلی و آمیخته با فرهنگ هر منطقه مشاهده کرد. این موضوع باعث شده است تا سنت‌های رایج این ماه در هر منطقه رنگ و بویی متفاوت به خود بگیرد. در این مطلب برخی از سنت‌های ماه رمضان را معرفی خواهیم کرد.

1. گسترش شادی


با شروع ماه رمضان، مردمی که همدیگر را ملاقات می‌کنند شروع آن را با «رمضان مبارک» به یکدیگر تبریک می‌گویند.

2. تمرکز کامل روی خدا
روزهای ماه رمضان با نماز شروع و پایان می‌یابد. مسلمانان همچنین در این مدت در مساجد حضور بیشتری دارند. در این مدت مردم مسلمان در طول روز از نوشیدن آب، خوردن غذا و انجام فعالیت‌های جنسی پرهیز می‌کنند و تنها دو وعده غذا به‌عنوان افطار و سحری میل می‌کنند.

3. تلاش برای خوب بودن
مسلمانان در این ماه سعی می‌کنند به‌طور کامل از انجام گناهانی مانند طمع، شهوت، خشم، دروغ و شایعه ‍راکنی پرهیز کنند. کسانی که به‌دنبال انجام کارهای نیک هستند، 2?5 درصد از کل دارایی‌های خود را به‌عنوان زکات به فقرا می‌بخشند.

4. یادبود اولین روز نازل شدن قرآن بر پیامبر اسلام (ص)


در لیلة‌القدر، مقدس‌ترین شب سال برای مسلمانان، مردم تا صبح دعا می‌کنند، چراکه اعتقاد دارند دعای آن‌ها در این شب هزاران برابر بهتر از بقیه‌ طول سال اجابت می‌شود.

5. فانوس‌های زیبای مصر


فانوس‌ها در ماه رمضان یکی از زیباترین چشم اندازهای مصر را رقم می‌زنند. طبق افسانه‌ها، مصری‌ها در سال 969 میلادی از ورود خلیفه معز الدین‌الله (خلیفه‌ چهارم از خلفای فاطمی در تونس و خلیفه‌ اول از خلفای فاطمی در مصر و چهاردهمین امام از امامان مذهب شیعه اسماعیلی) به قاهره، با روشن کردن صدها فانوس استقبال کردند. این مورد به‌صورت یک سنت درآمد و هنوز هم ادامه دارد.

6. اعلام آغاز و پایان روز


در شهرهای مختلف جهان عرب، طلوع و غروب خورشید با شلیک یک توپ یادآوری می‌شود. در گذشته این کار به‌طور سنتی انجام می‌شد، بنابراین مردم می‌توانستند صدا را بشنوند و بر طبق آن عمل کنند، اما امروزه این کار تنها به‌صورت نمادین انجام می‌شود.

7. گارانگائو


در روز چهاردهم ماه رمضان، در کشورهای حوزه‌ خلیج فارس جشنی به نام گارانگائو (Garangao) گرفته می‌شود. این سنت سرگرم کننده برای کودکان به‌عنوان پاداشی به خاطر گرفتن روزه در نیمی از ماه است. در طول این جشن، کودکان پس از نماز مغرب، لباس‌های سنتی پوشیده و با همراه داشتن یک کیسه تزئین شده، در اطراف محله‌ها قدم زده و با خواندن آواز گارانگائو و ضربه زدن به سنگ به‌عنوان ریتم، از دیگران میوه و  شیرینی دریافت می‌کنند. در گذشته به‌جای شیرینی خرما، برنج و گندم (مواد تشکیل‌دهنده‌ یک غذای قطری به نام هریس) هدیه می‌دادند.

8. زدودن گناهان گذشته


در بخش‌هایی از کشور اندونزی، مسلمانان خود را در آبی که اعتقاد دارند مقدس است یا در چاه‌ها و چشمه‌های مقدس غوطه‌ور می‌کنند تا خود را از نظر معنوی و جسمی قبل از ماه رمضان پاکیزه کنند. این مراسم سنتی پادوسان نام دارد. در این مراسم همچنین بین اعضای سال‌خورده‌ خانواده غذا توزیع می‌شود.

9. طبل زن ماه رمضان

شغل طبل زن‌ها یا درامرهای ماه رمضان که به‌عنوان مساهاراتی شناخته می‌شوند، این است که هر روز صبح با عبور از خیابان‌ها و نواختن سازی ضربی و خواندن آوازهای مذهبی مردم را برای سحری بیدار کنند. این سنت تا به امروز در کشورهای حومه خلیج فارس ادامه دارد.

10. شکستن افطار


گرچه هر کشوری غذاهای خوشمزه‌ مخصوص خودش را برای افطار دارد، اما عموم مسلمانان، روزه‌ خود در این وعده‌ غذایی را با آب و خرما می‌شکنند. آماده شدن برای افطار معمولا از چند ساعت قبل از غروب آفتاب شروع می‌شود. برخی از مردم غذای اضافی خود را با فقرا به اشتراک می‌گذارند یا حتی آن‌ها را دعوت می‌کنند تا کنار یکدیگر افطار را میل کنند. در پایین برخی از محبوب‌ترین غذاهای مصرفی در ماه رمضان را معرفی می‌کنیم که در کشورهای مختلف طبخ می‌شوند:

بریانی: بریانی یک ظرف برنج ترکیبی از شبه قاره هند است. در سراسر این کشور و در برخی از مناطق اطراف آن، این غذا محبوبیت دارد. بریانی با ترکیبی از ادویه، برنج، عدس، گوشت و سبزیحات پخت می‌شود.

هلیم: هلیم یا حلیم غذایی محبوب در منطقه‌ خاورمیانه، آسیای مرکزی، پاکستان و هند است. اگرچه طعم این غذا از هر منطقه به منطقه‌ دیگر فرق دارد؛ اما ترکیب آن همیشه شامل گندم، جو، عدس و گوشت است.  انواع مختلفی از این غذا با نام کِشکِک در ترکیه، ایران، آذربایجان و شمال عراق، هاریسا در جهان عرب و ارمنستان و همچنین خچرا (Khichra) در پاکستان و هند و در نهایت حلیم حیدرآبادی در تلانگانا و هند پخت می‌شوند.


کوفته: کوفته غذایی است که از گوشت گوسفند درست می‌شود. این غذا در جنوب آسیا، خاورمیانه، بالکان و آسیای مرکزی طبخ می‌شود. در ساده‌ترین شکل کوفته شامل توپ‌هایی از گوشت چرخ کرده (معمولا گوشت گاور، مرغ، بره یا گوشت خوک) به‌همراه ادویه‌جات و پیاز است.


قتایف: قتایف دسر مخصوص عربی است که معمولا در ماه رمضان سرو می‌شود. این دسر به پنکیک عربی هم شهرت دارد. قتایف لایه‌ای از خمیر نازک است که با پنیر پر شده و در روغن فراوان سرخ می‌شود و در نهایت روی آن شربت شکر و گلاب می‌ریزند و با پودر پسته و خلال بادام تزئین می‌کنند.

 

 






تاریخ : شنبه 100/1/28 | 8:31 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
فضای مجازی و تظاهر به آنچه که نیستیم/ هویت ان لاین و هویت اف لاین ما در اینترنت

 

خبرگزاری موج-معصومه پاداش ستوده؛/ آنچه در فضای مجازی می‌بینیم ویترینی است که تنها عکس‌های قشنگی از کالاها (و نه خود کالاها) در آن چیده شده است و در پشت آن، اساساً کالایی وجود ندارد در واقع ما در فضای مجازی شاهد هویت‌های فتوشاپی و دستکاری‌شده هستیم.

 تلگرام،فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر، گوگل و ... این روزها واژه های آشنایی هستند که دامن اغلب ما را گرفته اند.

فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که یکی از مهمترین ابزارهای اطلاعاتی و نمود جهانی شدن است گویی در کشور و به ویژه استان ما گیلان افراد را دچار مشکلات و سردرگمی هایی کرده است.

آنچه که روانشناسان و جامعه شناسان در گذشته یعنی قبل از فراگیری فضای مجازی به  شکل امروزی گوشزد کرده بودند، گویی با گسترش و توسعه این فضا رو به فزونی نهاده است.

متزلزل شدن و از بین رفتن هویت واقعی افراد و سردرگمی آنان به وِیژه جوانان در این فضا از جمله مشکلاتی است که تجلی کرده است.

اگرچه شبکه­ های اجتماعی مجازی و پیام رسان ها در فرایند ارتباطات می ­توانند دارای تأثیرات مثبت هم باشند، اما آنچه که از رصد فضای مجازی بر می آید؛ در حال حاضر با افرادی با سبک زندگی و تفکری خاص مواجه هستیم که با خود واقعی شان فاصله داشته و به دنبال تایید دیگران هستند.

آنچه که تاکنون بنده به عنوان یک فعال رسانه ای و کاربر  فضای مجازی دریافته ام اینست که فضای مجازی نوعی از بحران هویت را در میان طیف گسترده ­ای از جوانان به‌وجود آورده و این بحران هویت در زمینه­ های فردی ناهمگونی ­های هویتی را سبب شده و به نحوی تعادل اجتماعی را متأثر کرده است.

برای اینکه مساله بحران هویتی را تبیین کنم با این پرسش که ما در فضای مجازی تا چه میزان شبیه خود واقعی مان هستیم، آغاز می نمایم.

با نگاهی گذرا به عکس ها و مطالب پروفایل و صفحه اینستاگرام افراد به ویژه افرادی که آنها را از نزدیک می شناسیم این پرسش در ذهن ما ایجاد می شود که فرد مورد با انتشار مطالب خود هنوز در ذهن ما ناشناخته است.

آیا تاکنون این میزان از درونیات او را می دانسته ایم؟

آیا این فرد با نوشته ها و عکس هایش خود واقعیش را نمایش می دهد یا اینکه تنها با تظاهر به دنبال تایید گرفتن از دیگران است؟

 در بسیاری از عکس ها و مطالب افراد متفکر نمایی و فیلسوف نمایی به وضوح دیده می شود.

به این معنا که بسیاری از کاربران فضای مجازی به شکل‌های مختلف جمله‌های عمیق و ناب را به‌عنوان معرفی خود در معرض دید دیگران قرار می‌دهند.

 جمله‌هایی درباره سرنوشت، جهان هستی، یک رویداد مشخص، خدا، مشقّت‌های انسان بودن، غافل و جاهل بودن سایر انسان‌ها، محور هستی بودن انسان و....

وقتی این عکس‌ها و پیام‌ها را مرور می‌کنیم بی‌تردید به یک نتیجه می‌رسیم: این فرد چه نگاه عمیقی به دنیای پیرامونش دارد.

 او درباره هستی تأمل می‌کند، تغییرات جهان اطرافش را رصد می‌کند، می‌بیند و نمی‌گذرد، پرسش دارد و جهان و مردمان آنرا عالمانه می نگرد.

گفته می شود؛ حدود چهل میلیون ایرانی فقط عضوشبکه اجتماعی تلگرام هستند.

 بررسی‌های اولیه‌ نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از این تعداد، خودشان را با این نوع عکس‌ها و جمله‌ها معرفی می‌کنند.

برخی از جامعه شناسان معتقدند که امروزه، افراد یک هویت آنلاین online؛ یعنی هویتی که در فضای مجازی در مقابل چشم دیگران قرار می‌دهند و یک هویت آفلاین offline، یعنی هویتی خارج از فضای مجازی دارند.

 قطعاً وضعیت مطلوب آن است که هویت آنلاین/مجازی آدم‌ها ادامه همان هویت آفلاینشان باشد و با آن تناسب داشته باشد.

ولی در بیشتر موارد این اتفاق رخ نمی‌دهد.

آنچه در فضای مجازی می‌بینیم ویترینی است که تنها عکس‌های قشنگی از کالاها (و نه خود کالاها) در آن چیده شده است و در پشت آن، اساساً کالایی وجود ندارد.

در واقع شاهد هویت‌های فتوشاپی و دستکاری‌شده هستیم.

 من آنی می‌نمایم که در واقعیت نیستم!

شاید بتوان در اینگونه موارد اصطلاح نوکیسه گان فرهنگی را بکار ببریم. آدم‌هایی که می‌بینند هم‌اکنون باکلاس بودن به حرف‌های قشنگ زدن است و برای همین پروفایل‌ها یا صفحه‌های اینستاگرامی شان پرشده از جمله‌های قشنگ فیلسوفانه.

 این پدیده آن‌قدر سکه بازار شده است که کافی است در سایت گوگل عبارت «جمله‌های ناب برای...» را تایپ کنید.

افراد آنقدر این جمله را در گوگل تایپ کرده‌اند که در ادامه گوگل به شما پیشنهاد می‌دهد: جمله‌های ناب برای استاتوس، جمله‌های ناب برای پروفایل تلگرام، جمله‌های ناب برای بیوی اینستاگرام.

حتی کانال‌هایی ساخته شده است ک صرفاً برای دیگران این جمله‌های ناب دو سطری را منتشر می‌کنند.

هموطنانمان جمله‌های عالمانه را از گوگل کات cut و سپس در صفحه شخصی‌شان پیست paste می‌کنند؛ و بعید نیست که بسیاری اساساً این جمله‌ها را نفهمند ولی منتشر کنند.

نکته بسیار جالب اینست که؛ ما شاهد ظهور آدم‌هایی با دانش چهل‌کلمه‌ای یا دوسطری هستیم.

درباره همه‌چیز دو سطر می‌دانند.

 نیچ? بدبخت دویست صفحه کتاب نوشت و در صفحه آخر آن به جمله‌ای درخشان رسید. نوکیسگان فرهنگی حوصله خواندن آن دویست صفحه را ندارند و فقط جمله صفحه آخر را برمی‌دارند. به همین دلیل هویت‌های آنلاین ما با هویت‌های آفلاینمان تناسبی ندارد.

در اینترنت یک‌چیزیم و در زندگی واقعی چیزی دیگر.

 همه‌چیز در سطح و صفحه‌نمایش اتفاق می‌افتد.

 به نظر برخی کارشناسان این حوزه،  یکی از دلایل دورویی افراد توهم فرهیختگی است و البته بسیاری دیگر نیز خود واقعی شان هستند.

اینجاست که باید گفت ؛ برای تظاهر به آن چه که نیستیم ، لازم نیست در فیس بوک ، اینستاگرام ، توییتر یا هر جای دیگری باشیم .

 بیرون از خانه ، در محل کار، و در جمع دوستان ، اغلب ما صرفا یک بازیگریم تا تایید مردم را بگیریم . اما در خانه ...

خوب در این مورد باید به سراغ همسر و فرزندان آن فرد رفت.

 به شرطی که تهدید و ارعاب نشده باشند.

ماهیت دوپهلوی افراد در فضای واقعی و مجازی مصداق  داستان گورخر است که از او پرسیدند:

تو سیاهی با خط های سفید؟

یا سفیدی با خط های سیاه؟

و گورخر گفت:

تو خوبی با عادت های بد؟

یا بدی با عادت های خوب؟...

و سوالی که پیش می آید اینکه واقعیت این افراد کدام است؟ در برخی مباحث روانشناسی تاکید براین هست که افراد ترکیبی از همه چیز هستند.

خوبی و بدی باهم و ما نمی توانیم با قاطعیت به افراد برچسب بزنیم که حقیقت آنها کدام است و اگر غیر از آن باشد متهم به دو رویی هستند.

فردی که هم می تواند چهره ای موجه از خود نشان دهد و هم چهره ای غیرموجه پس پتانسیل هردو چهره را دارد و به فعلیت رساندن هرکدام بستگی به فضا و بستر متناسب با خود دارد.

اینکه ما افراد را چگونه تربیت کردیم،چگونه جامعه پذیر کردیم و چگونه بستری فراهم کردیم که اجازه ی به فعلیت رساندن چهره ی غیرموجه را به خود می دهند جای سوال و بررسی دارد!!!؟؟؟






تاریخ : جمعه 100/1/27 | 11:10 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

معنی ضرب المثل ” ماه پشت ابر نمی ماند “

ضرب المثل ماه پشت ابر نمی ماند

 

 

دانشچی/1- یعنی حقیقت همیشه مخفی نمی ماند و بالاخره آشکار می شود. در واقع در این مثَل، حقیقت به ماهی تشبیه شده که در پشت ابرها پنهان شده و چون ابرها ( که مانند زمان) سریع می گذرند، سرانجام حقیقیت از ورای آن نمود پیدا می کند.

2- این ضرب المثل را برای کسی به کار می برند که سعی دارد با مکر و حیله دیگران را فریب دهد ولی آخرسر، فریبش آشکار می شود و آبروی خودش می رود. مثلا فروشنده ای که همیشه سعی دارد جنس نامرغوبش را با دروغ به مشتری بفروشد، در نهایت، نامرغوبی اجناسش بر همگان شناخته خواهد شد و کسی سراغ او نخواهد رفت.

3- در جهان هر عملی عکس العمل و بازتابی دارد؛ اگر شخصی دروغ بگوید، روزی دروغ هایش برملا خواهد شد، اگر شخصی دیگران را کلک بزند، حتما او را کلک خواهند زد و … و هزاران کار خوب و بدی که هیچ گاه پشت ابر تمی ماند و نتیجه اش حتما مشخص خواهد شد.

4- این ضرب المثل تنها در مورد مکر و حیله به کار نمی رود؛ مثل اگر فردی به دیگران بدون توقع خوبی می کند ولی کسی زحماتش را متوجه نمی شود و قدردانی نمی کند، بالاخره روزی نتیجه این زحمات و کارهای خوبش را که به اصطلاح، پشت ابر مخفی مانده، خواهد دید.






تاریخ : جمعه 100/1/27 | 10:39 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

مقصد نهایی تکامل انسان کجاست؟

 

 

باشگاه خبرنگاران/  قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

یَمُنُّونَ عَلَیْکَ أَنْ أَسْلَمُوا ? قُلْ لَا تَمُنُّوا عَلَیَّ إِسْلَامَکُمْ ? بَلِ اللَّهُ یَمُنُّ عَلَیْکُمْ أَنْ هَدَاکُمْ لِلْإِیمَانِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ

آن‌ها بر تو به مسلمان شدن منّت می‌گذارند، بگو: شما به اسلام خود بر من منّت منهید بلکه اگر راست می‌گویید (و ایمان حقیقی دارید) خدا بر شما منّت دارد که شما را به سوی ایمان هدایت فرموده است.

تفسیر آیه 17 سوره حجرات
بعضی از مسلمانان مثل طائفه بنی اسد، اسلام آوردن خود را منّتی بر پیامبر اسلام (ص) می‌دانستند و می‌گفتند:ما با آغوش باز به اسلام روی آوردیم و تو باید قدرشناس ما باشی، این آیه آنان را از این عمل نهی فرمود.
 
خداوند در این آیه، نعمت ایمان و در آیه 164 سوره آل عمران، فرستادن انبیا و در آیه 5 سوره قصص، وارث کردن مستضعفان را منّت خود بر مردم شمرده است و این نشان می‌دهد که مهم‌ترین نعمت ها، نعمت هدایت الهی، رهبری معصوم و حکومت حقّ می‌باشد.

پیام‌های آیه 17 سوره حجرات
1- هدایت شدن به اسلام و پذیرش اسلام، نعمت بزرگ الهی و منّتی از جانب خداست. «بَلِ اللّهُ یَمُنُّ»

2- خداوند به اسلام و ایمان و عبادت ما احتیاج و نیازی ندارد. «لا تَمُنُّوا عَلَیَّ»

3- نشانه ایمان صادقانه، خود را منّت دار خداوند دانستن است، نه منّت گذاشتن بر او. «لا تَمُنُّوا ... بَلِ اللّهُ یَمُنُّ ... إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ» (مسلمان واقعی خود را طلبکار خدا نمی‌داند.)

4- منّت نهادن بر پیامبر، در حقیقت منّت گذاردن بر خداست. (خداوند پاسخ منّت بر پیامبرش را آنگونه می‌دهد که گویا منّت بر او گذاشته اند.) «یَمُنُّونَ عَلَیْکَ ... بَلِ اللّهُ یَمُنُّ»

5-شما اسلام آوردن خود را منّت می‌گذارید، «یَمُنُّونَ عَلَیْکَ أَنْ أَسْلَمُوا» در حالی که خداوند شما را به مرحله ایمان هدایت فرموده است. «هَداکُمْ لِلْإِیمانِ»

6- مقصد نهاییِ تکامل انسان، ایمان است، «هَداکُمْ لِلْإِیمانِ» نه تظاهر به اسلام، زیرامنافقان نیز در ظاهر چنین می‌باشند.






تاریخ : پنج شنبه 100/1/26 | 8:24 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.