سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری،  حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال 1400 هجری شمسی، با تبریک عید نوروز به هم‌میهنان بویژه خانواده‌های معظم شهیدان و جانبازان و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، و با ابراز امیدواری به کسب برکات مادی و معنوی از تقارن سال جدید با اعیاد شعبانیه و متبرک شدن سال 1400 به دو عید نیمه‌شعبان و جشن ولادت حضرت ولی‌عصر(عج)، سال جدید را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال 99 را آمیخته با حوادث گوناگون و بی‌سابقه بخصوص پدیده ناآشنای کرونا خواندند و افزودند: کرونا زندگی مردم از جمله کسب‌وکارها، محیطهای درسی، اجتماعات دینی، ورزش و سفرها را تحت تأثیر قرار داد و ضربه سختی به اشتغال در کشور زد.

رهبر انقلاب اسلامی، جان باختن دهها هزار تن از مردم عزیز در اثر کرونا را تلخ‌تر از همه حوادث 99 دانستند و با طلب رحمت و مغفرت الهی برای جان‌باختگان، با خانواده‌های داغدار آنان ابراز همدردی کردند.

ایشان سال 99 را در عین حال سال بروز توانایی‌های ملت ایران در مقابله با آزمون بزرگ کرونا و همچنین در مقابله با فشار حداکثری دشمن توصیف کردند و گفتند: ملت عزیز ما از مجموعه‌های درمانی و بهداشتی، تا محققان و دانشمندان، گروههای جهادی و خدمتگزار و آحاد مردم با وجود تحریم و مسدود بودن راههای استفاده از امکانات خارج از کشور، توانایی و تجربه بزرگی از خود برای مدیریت این حادثه تلخ نشان دادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به شکست کشاندن فشار حداکثری دشمن را درخشش دیگری از توانایی‌های ملی در سال 99 برشمردند و افزودند: دشمنان ایران و در رأس آنها آمریکا درصدد به زانو درآوردن ملت ایران بودند. البته ما می‌دانستیم که ملت می‌ایستد و آنها شکست می‌خوردند اما امروز به اعتراف خود آمریکایی‌ها و رفقای اروپایی‌شان، فشار حداکثری شکست خورده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه به ارزیابی میزان تحقق شعار سال 99 یعنی جهش تولید پرداختند و گفتند: بر اساس گزارشهای متعدد مردمی و دولتی، جهش تولید تا حدّ قابل قبولی در بخش‌هایی از کشور تحقق یافت.

رهبر انقلاب افزودند: البته این میزان جهش در حدّ انتظار نیست چراکه با وجود تحقق در کارهای زیربنایی و سازندگی، نتیجه آن در اقتصاد عمومی و معیشت مردم مشهود و محسوس نشد، در حالی‌که انتظار بود جهش تولید گشایشی در زندگی مردم به‌وجود آورد.

ایشان شعار جهش تولید را یک شعار کاملاً انقلابی خواندند و خاطرنشان کردند: تحقق جهش تولید هم تأثیرات عمیق اقتصادی در کشور از جمله در مسئله ارزش پول ملی دارد و هم موجب اعتماد به‌نفس ملی، رضایتمندی عمومی و تضمین‌کننده امنیت ملی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علت تحقق نیافتن کامل جهش تولید در سال 99 را وجود موانع و همچنین حمایت نشدن تولید در همه بخش‌ها دانستند و با اشاره به معضل واردات و قاچاق، گفتند: ضعفهای قانونی و واردات رقیب خارجیِ محصولی که در داخل با همت جوانان در حال تولید است، و یا قاچاق آن از طریق دستهای خیانتکار، مانع تولید است و موجب شکست خوردن آن می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی، ایجاد مشوّق‌هایی از جمله مشوّق‌های سرمایه‌گذاری را لازمه جهش تولید خواندند و افزودند: اوضاع کسب‌وکار در کشور باید به‌گونه‌ای باشد که افراد به سرمایه‌گذاری در تولید تشویق شوند و از افزایش هزینه‌های تولید جلوگیری شود.

ایشان مشوق‌های اندک در بخش تولید و همچنین بالاتر بودن شاخص هزینه تولید کننده از هزینه مصرف‌کننده در برخی سالها را مانع پیشرفت تولید دانستند و گفتند: حرکت انقلابیِ جهش تولید در سال 99 آغاز و با استقبال مردم مواجه شد و این حرکت باید در سال 1400 که در واقع آغاز یک قرن جدید است، ادامه پیدا کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سال 1400 را به علت در پیش بودن انتخابات و همچنین وجود زمینه مناسب برای شکوفایی جهش تولید، سالی حساس و مهم خواندند و افزودند: انتخابات خرداد 1400 و روی کارآمدن مدیریتهای جدید و احتمالاً تازه‌نفس و با انگیزه‌های قوی، امسال را سالی بسیار مهم، حساس و تأثیرگذار در آینده کشور کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: علاوه بر این، در سال 99 جهش تولید حرکتی در کشور به‌جود آورد که زمینه خوبی برای شکوفایی آن در سال جدید است.

ایشان افزودند: چه دولت کنونی و چه دولت آینده، باید با حمایتهای همه‌جانبه‌ی قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن، همت کنند که امسال جهش تولید به معنی واقعی تحقق یابد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: بر این اساس شعار سال 1400، «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» است که در خصوص آن و همچنین درباره انتخابات در سخنرانی روز اول سال مطالبی بیان خواهد شد.






تاریخ : شنبه 99/12/30 | 10:2 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

نمادهای سفره هفت سین چه مفهومی دارند؟

 

 

باشگاه خبرنگاران/ هر ساله ایرانیان در تکاپوی چیدن سفره هفت سین به خرید می‌روند و ملزوماتش را فراهم می‌آورند.
 هفت سین مهم‌ترین عنصر نوروز است و هر ساله ایرانیان در تکاپوی چیدن سفره هفت سین به خرید می‌روند و ملزوماتش را فراهم می‌آورند و جهت هرچه زیباتر شدن این سفره نوستالژیک می کوشند.

اما هر کاری را فلسفه‌ای است و چیدمان سفره هفت سین نیز فلسفه خاص خود را دارد. هرچیزی که سر سفره چیده می‌شود، از هر «‌سین» گرفته تا قرآن و ماهی و آینه حکمتی دارد. در این گزارش با فلسفه اجزای سفره هفت سین آشنا می‌شوید:

سین اول؛ سنجد

«سنجد» را به این نیت در سفره هفت سین می گذارند که  هر کسی با خویشتن عهد کند، با آغاز سال جدید هر کاری را سنجیده انجام دهد؛ چرا که سنجد نماد سنجیده عمل کردن و نشانه گرایش به عقل است.
 
«سنجد» نماد فرزانگی و زایش میوه‌ای است که وقتی بارور می‌شود و بویش در فضا پراکنده می‌شود. پرورش دهنده قوای احساسی آدمی نیز هست. به همین دلیل برخی بر این باورند که سنجدی که سر سفره هفت سین گذاشته می‌شود، نماد عشق انسان‌ها به یکدیگر نیز است.

سین دوم؛ سیب

سیب، نماد سلامتی و زیبایی است و سیبی که سر سفره می گذارند، نشان از دوری از گزند و آسیب دارد. رسم است که سیب را مادر یا پدربزرگ خانواده سر سفره بگذارند؛ به این دلیل که همیشه بزرگترهای یک خانواده نگران سلامتی اعضای خانواده شان هستند.


 

سین سوم؛ سبزه

سبزه نشان از تولد دوباره، حیات دوباره و زایش و سبزی است. سر سفره گذاشتنش به این دلیل است که سال آینده سالی شاداب، سرسبز و خرم باشد. خود رنگ سبز هم ارتعاش افکار ما را موزون نگه می دارد و به ما آرامش می دهد.
 
 

سین چهارم؛ سمنو

سمنو نماد قدرت و سمبل خیر و برکت است. از آنجا که سمنو غذایی مقوی است که از گندم تهیه می شود و به آن غذای مرد آفرین می گویند و سرشار از ویتامین و مواد مغذی است؛ آن را به عنوان نماینده ای از صبر، عدالت، مقاومت و قدرت بر سفره می گذارند.
 
 

سین پنجم؛ سیر


سیر، گیاهی دارویی است و به عنوان ماده‌ای گندزدا به کار می رود و به دو دلیل سر سفره هفت سین گذاشته می شود، اول؛ نشان از تندرستی و میکروب زدایی دارد و دوم؛ برای رعایت حدود و مرزها سر سفره گذاشته می شود. سیر نماد مناعت طبع شناخته می شود؛ یعنی انسان همواره باید مناعت طبع پیشه کند. سیر نشانه قناعت و یادآوری سیر چشمی است.


 
 

سین ششم؛ سرکه

سرکه، نماد تسلیم و رضاست. از سرکه در ادبیات و تمثیل ایرانی در توصیف اضطراب و اشک و گریه استفاده می‌شود و مولانا از گریه و آزار با عنوان سرکه فشانی یاد می‌کند. سرکه سر سفره نوروزی ما را به پذیرش ناملایمات زندگی دعوت می کند.

سین هفتم؛ سماق

سماق که رنگ طلوع آفتاب است؛ سمبل صبر و بردباری است و مظهر طلوع و آغاز دوباره معنی می شود.
 
****
 
 
سایر وسایل سفره عیدانه؛
 
سکه: سکه، سین مدرن سفره هفت سین است و جزو هفت سین به حساب نمی آید؛ بعد‌ها به سفره اضافه شده است تا نمادی برای افزایش دارایی باشد.

قرآن کریم: قرآن را به نشانه توکل و توسل به خدای متعال بر سفره قرار می دهند و درخواست بهترین ها را از خالق خویش دارند.

آینه: آینه نماد روشنایی است و حتما باید بالای سفره جای گیرد.

ماهی: نماد زایش، تازگی، شادابی و تکاپو است.

شمع: مظهر فروغ و روشنایی است.






تاریخ : شنبه 99/12/30 | 4:38 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

اگر کافی میکس میخورید؛ بخوانید

 

بهداشت نیوز/ درون میوه های قرمز رنگ و بدبو ، دانه زرد رنگ قهوه وجود دارد که پس از خروج آن از میوه، تخمیر و خشک و سپس برشته می شد و به شکل دانه های قهوه ای تیره در می آید که به صورت دانه کامل یا پودرشده در بازاروجود دارد. قهوه با توجه به کشور کشت شده و روش یا دستگاهی که قهوه را دم می کنند و میزان شکر و شیرنام های مختلف اسپرسو، کاپوچینو، کافی میکس و... می گیرد.
کافی میکسنوشیدنی رایج بین خانواده های ایرانی در عین طعم و بوی دلپذیر اما همیشه برای مصرف مناسب نیست و بخاطر برخی عوارض از نوشیدن دایم آنها باید پرهیز کرد. دو نوع کافی میکس وجود دارد که یکی از آنها که علامت سه در یک(1*3) روی آن قرار دارد شکر در آن وجود دارد و علامت دو در یک (1*2) آن نشان از عدم وجود شکر است. 
 
تفاوت قهوه فوری (کافی میکس ) با قهوه معمولی
دانه قهوه حاوی فیبر نامحلول است و دانه قهوه را آسیاب کرده و در آب بجوشانیم فیبر آن رسوب و رنگ قهوه در آب جوش حل می شود . اگر با صافی رسوب را حذف و محلول حاصل را تبخیر، خشک و آسیاب کنند «قهوه فوری» به دست می آید که با ریختن آن در آب جوش، قهوه، آماده می شود.
رنگ انواع قهوه فوری به نوع قهوه و روش خشک کردن آن بستگی دارد. قهوه های پودری معمولی عطر و بوی قهوه را می دهد، اما به خاطر اینکه عطر و طعم قهوه فوری طی فرآیند حرارتی از دست می رود ، برای طعم دار کردن آن از شیر، شکر، شکلات، فندق، کارامل یا کاپوچینو استفاده می کنند.
 
فایده کافی میکس
مصرف نوشیدنی های آماده مانند کافی میکس ها به دلیل کافئین موجود در آن، سبب رفع خستگی، رفع خواب و کسالت خواهد شد و حس نشاط، شادابی در فرد ایجاد می کند . افرادی که روزانه فعالیت های سخت از جمله ورزش و فعالیت های بدنی سنگین را به انجام می رسانند، با مصرف این نوشیدنی می توانند خستگی خود را برطرف کنند.
 
عوارض کافی میکس
درست است نوشیدن کافی میکس لذت بش است و سبب رفع خستگی می شود اما همیشه برای مصرف مناسب نیست و بخاطر برخی عوارض از نوشیدن دایم آنها باید پرهیز کرد.
 
افزایش وزن و چاقی با مصرف کافی میکس
پودر آماده کافی میکس حاوی شکر، خامه و چربی است که همه این مواد کالری بالایی دارند و خطر افزایش وزن و چاقی را به همراه دارند. کافی میکس بدون شکر هم به دلیل وجود خامه و شیر خشک کالری دارد اما قهوه خالص تقریبا بدون کالری است.
 
بروز حساسیت در افراد با مصرف کافی میکس 
کافی میکس ها حاوی مواد نگهدارنده هستند که سبب بروز حساسیت در افرادمی شوند. مصرف دو تا سه کافی میکس نوع دو در یک برای افرادی که مشکلات گوارشی یا به ترکیبات حساسیت ندارند، اشکال ندارد.
 
تپش قلب و اضطراب از مضرات کافی میکس 
اگر تعادل را در نوشیدن کافی میکس رعایت نکنیم ، ممکن است دچار بی قراری، برافروختگی، تپش قلب و اضطراب شویم.
 
اختلال در خواب با مصرف زیاد کافئین 
مصرف زیاد کافئین سبب افزایش زمان به خواب رفتن شما و با کاهش کل زمان خواب شود و منجر به بی خوابی می شود پس باید توجه به مقدار و زمان کافئین در بهینه سازی خواب توجه کرد.
 
کم آبی بدن
کافئین سبب افزایش فشار خون، ضربان قلب و دفع ادرار را افزایش می دهد. کافئین ادرار آور است به این معنا که آب بدن را جذب و دفع می کند، بنابراین باعث کم آبی بدن می شود.
 
تحریک دستگاه گوارش با مصرف 
قهوه می تواند باعث تحریک دستگاه گوارش شود اما دوزهای بالا باعث ایجاد اسهال و تحریک رفلاکس معده شود.
 
عوارض مصرف قهوه قبل از بارداری
کافیین می تواند از بالغ شدن کامل یک تخمک جلوگیری کند و به این ترتیب می تواند بروی توانایی بارداری بانوان تاثیر بگذارد. بنابرابن بهتر است اگر مشکلی برای باردار شدن دارید و یا دچار مشکلات ناباروری هستید، از مصرف کافئین صرف نظر کنید.
 
عوارض مصرف قهوه در بارداری
مصرف روزانه کافئین موجود در قهوه، توسط مادر باردار می تواند خطرناک باشد، زیرا این ماده می تواند موجب سقط جنین شود و در ماه های ابتدایی بارداری می تواند رشد و سلامت جنین را به خطر بیاندازد. کافئین می تواند در دوران بارداری از طریق جفت به جنین برسد و به دلیل کاهش میزان جریان خون در جفت، جنین در معرض خطر قرار می گیرد.
 
عوارض مصرف قهوه در شیردهی
کافئین موجود در قهوه می تواند از طریق شیر مادر به شیرخوار منتقل شود و نوشیدن بیش از یک فنجان آن موجب بروز بی خوابی، تحریک پذیری، امتناع از شیرخوردن و عصبی شدن شیرخوار شود و چون کبد نوزاد به اندازه کافی رشد نیافته و آنزیم های خاص را ندارد، کافئین مدت زیادتری برای تجزیه شدن در بدن نوزاد می ماند و عوارض بیشتری را به جا می گذارد.
 
عوارض مصرف قهوه درکودکان
از جمله عوارض مصرف کافی میکس ها برای کودکان به هم ریختن برنامه های خواب و بی قراری آن ها می باشد زیرا کافئین یکی از مواد محرک می باشد که به سرعت وارد خون فرد شده و در نتیجه تاثیرات خود را ایجاد می نماید.
 
چه افرادی نباید قهوه و نسکافه بخورند؟
مبتلایان به پرفشاری خون و تپش قلب
افراد در معرض پوکی استخوان
زنان دارای غده فیبروکیستیک در سینه
مبتلایان به پرفشاری خون
افراد دچار سردرد ها و بی خوابی های مزمن
افراد سیگاری
افراد دچار اختلالات روانی همچون استرس و اضطراب شدید
افراد با ناراحتی های گوارشی
مبتلایان به اختلالات کبدی و کلیوی
 
چه قهوه ای بخریم؟
دانه قهوه بزرگ تر طعم بهتری دارد برای خرید قهوه پودر شده باید روی بسته بندی اش عبارت AA درج شده باشد زیرا این عبارت نشان دهنده این است که پودر قهوه از دانه های درشت تهیه شده است.
قهوه مرغوب رنگ تیره شفاف و طعم تلخ تری دارد و در زمان دم کشیدن بکمی روغن پس می دهد. قهوه های ناخالص و بی کیفیت رنگ روشن کدر و طعم خاک و قهوه کهنه و تاریخ گذشته بوی آرد نخودچی می دهند.
 
برای دم کردن قهوه ، قهوه را در آب سرد حل کردید روی شعله ملایم بگذارید تا به جوش آید و کف کند. ابتدا کف روی قهوه و سپس قهوه را در فنجان ریخته و میل کنید و هیچگاه قبل از مصرف قهوه را دم نکنید زیرا مانند چای جوشیده خواهد شد.هر چه قهوه بیشتر بجوشد غلیظ تر و کافئین و رنگ بیشتری از آن خارج می شود.
مدت زمان نگهداری دانه قهوه در محیط خشک و خنک تا یک سال، ولی پودر قهوه باید سریع تر و ظرف مدت یک ماه مصرف شود.
 
مواد لازم برای یک فنجان کافی میکس فوری :
پودر همراه قهوه :2 قاشق مربا خوری
شکر :1 قاشق غذا خوری
پودر قهوه کلاسیک :یک قاشق چای خوری
آب داغ :یک فنجان (150 میلی لیتر )
 
طرز تهیه کافی میکس :
ابتدا پودر همراه قهوه ، شکر و قهوه را با هم مخلوط کنید و آب را به آن اضافه و هم بزنید. در صورت تمایل شکررا حذف کنید و یا قهوه را اضافه یا کم نمایید .به تعداد نفرات مواد فوق را زیاد کرده و همه مواد را در مخلوط کن بریزید و 20 ثانیه آنها را مخلوط و سپس سرو نمایید . در کمترین زمان ممکن کافی میکس شما آماده می شود .برای طعم دار شدن کافی میکس می توانید چند قطره وانیل به نوشیدنی خود اضافه کنید.






تاریخ : جمعه 99/12/29 | 3:1 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

نکات مهم پیرامون سیره سیاسی و اجتماعی امام سجاد(ع)

 

 

باشگاه خبرنگاران/  محمدعلی رضایی  پیرامون سیره سیاسی «امام سجاد (ع)» گفت: «امام زین العابدین (ع)» از همه توان خود استفاده کردند و مدبرانه در خدمت تربیت انسان‌های لایق گام برداشتند و عملا شروع به نیرو سازی و کادر سازی کردند تا خسارت‌های انسانی گذشته را جبران کرده و توانستند موفق عمل کنند، بدین ترتیب ایشان زمینه یک انقلاب فرهنگی بزرگ را فراهم کردند.
 
وی به یکی از رویکرد‌های اجتماعی مهم «امام سجاد (ع)» در طول دوران امامت خود اشاره و ابراز کرد: «امام سجاد (ع)» بردگان و کنیزان زیادی را خریداری و به بهانه‌های مختلف آنان را آزاد می‌کردند این عمل سبب شد طی چندین سال تعداد کنیزان و بردگانی که از سوی این امام بزرگوار در مکه و مدینه آزاد شده بودند لشکری را تشکیل دهند.

رضایی پیرامون کتاب برجسته «امام زین العابدین (ع)» اظهار کرد: صحیفه سجادیه که به «انجیل اهل بیت (ع)» و «زبور آل محمد (ص)» نیز مشهور است حاصل دعا‌ها و راز و نیاز‌های «امام زین العابدین (ع)» محسوب می‌شود این کتاب مشتمل بر 54 دعا است، دعای بیستم مشهور به دعای «مکارم الاخلاق» و دعای چهل و هفتم مشهور به «دعای عرفه» از ادعیه مشهور بوده که در بین عموم مردم شناخته شده می‌باشد.

اهمیت و ارزش‌های «صحیفه سجادیه»
وی به ویژگی‌های «صحیفه سجادیه» اشاره و تصریح کرد: مضمون دعا‌های صحیفه سجادیه، معارف اسلام، سیاست اسلام، اخلاق اسلام، اجتماعیات اسلام، حقانیت شیعه، حقانیت «اهل بیت (ع)»، انتقاد از ظلم و ظالم، سفارش به حق و حقیقت و به طور کلی یک دوره معارف اسلامى را آموزش مى‌دهد. همچنین صحیفه سجّادیه یکی از نماد‌های عرفانی و زاییده اندیشه‌های معرفت شناسی «امام سجّاد (ع)» است.

رضایی پیرامون نهضت فکری «امام زین العابدین (ع)» اظهار کرد: حضرت «سید الساجدین (ع)» برای ایفای نقش برجسته امامت خویش در دوران پس از واقعه عاشورا سعی کردند تا با پایه‌گذاری نهضت فرهنگی عمیق و گسترده اهداف بلند اسلام و رسالت را به تحقق نزدیک نمایند و با حفاظت از دستاورد‌های نهضت پدر بزرگوارشان زمینه توسعه اسلام ناب محمدی را فراهم سازند.

 مدیریت و هدایت جامعه توسط «امام سجاد (ع)»
این کارشناس علوم قرآنی مدیریت جامعه و هدایت «امام سجاد (ع)» را فرآیندی مهم، ارزشمند و تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: «امام سجاد (ع)» تلاش کردند تا اسلام را از انحراف جدا کنند، ایشان پس از واقعه عاشورا انحرافات جان گرفته را تخریب کردند، هر چند حاکمان وقت مستبدانه و ریزبینانه مراقب تحرکات امام بزرگوار بودند و اجازه اصلاح را نمی‌دادند، از سوی دیگر با توجه به وضعیت شیعیان و تعداد اندک آنان و لزوم حفظ این تعداد اندک، «امام سجاد (ع)» از شرکت در قیام‌ها به صورت علنى و صریح خوددارى می‌کردند.

محمدهادی هدایت کارشناس علوم قرآنی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به گام‌های موثری که «امام سجاد (ع)» در ادامه مسیر «امام حسین (ع)» پیش گرفتند اشاره و ابراز کرد: «امام سجاد (ع)» آموزه‌های «امام حسین (ع)» را طی 40 سال به‌طور کامل به مردم نشان دادند، بدین ترتیب ایشان در گام نخست «صحیفه سجادیه» را که تفصیل دعای عرفه «امام حسین (ع)» بود به مردم عرضه کردند.

آماده‌سازی بستر جامعه به منظور کسب فرهنگ دینی توسط «امام سجاد (ع)»
وی به گام دوم «امام سجاد (ع)» برای آماده‌سازی بستر جامعه به منظور کسب فرهنگ دینی پرداخت و افزود: صحیفه سجادیه که در ادامه دعای عرفه آمده است تلاش دارد تا به اصلاح دین، ایجاد فرهنگ دینی و سبک زندگی اسلامی بپردازد و جامعه را به‌سوی فرهنگ دینی سوق دهد.

این کارشناس علوم قرآنی به نحوه بسترسازی سید الساجدین در زمینه گسترش فرهنگ دینی پرداخت و اظهار کرد: «امام سجاد (ع)» برای فراهم کردن زمینه پذیرش فرهنگ دینی و سبک زندگی اسلامی به گونه‌ای رفتار کردند که بسیاری از مردم در زمان امامت ایشان شیفته و جذب وی شده بودند و هنگامی که 100 نفر از نیازمندان به در خانه «امام سجاد (ع)» برای گرفتن کمک نزد ایشان رفته بودند با در بسته روبرو شدند در آن زمان بود که آنان متوجه شدند این امام بزرگوار به شهادت رسیده است.

‌هدایت به بارزه‌های شخصیتی و شیوه زندگی «امام سجاد (ع)» اشاره و بیان کرد: رفتار و شیوه زندگی «امام سجاد (ع)» به نحوی بود که وقتی مدینه توسط مسلم بن عقبه غارت شد، مروان که دشمن اهل‌بیت (ع) به شمار می‌رفت خانواده‌اش را به «امام سجاد (ع)» سپرد و ایشان از خانواده مروان محافظت کردند، این امر نشان می‌دهد «امام سجاد (ع)» به پناهگاهی برای همه مردم تبدیل شده بودند.

نقشی که «امام سجاد (ع)» پس از حادثه کربلا برای بقای اسلام ایفا کردند
این کارشناس علوم قرآنی پیرامون زنده ماندن «امام سجاد (ع)» در حادثه کربلا و نقشی که ایشان پس از حادثه کربلا برای بقای اسلام ایفا کردند بیان کرد: اگر دشمن به «امام سجاد (ع)» در واقعه کربلا توجه نکرد علتش حضور حضرت «علی‌اکبر (ع)» بود که سپر بلای ایشان شد و دشمن گمان کرد که جانشینِ «امام حسین (ع)» یعنی «حضرت علی‌اکبر (ع)» که شباهت ظاهری و اخلاقی بسیار زیادی با «پیامبر اکرم (ص)» داشت را از بین برده است.

وی در همین راستا ادامه داد: عبیدالله بن زیاد زمانی متوجه اشتباه خود شد که «امام سجاد (ع)» خود را در مجلس شام و در برابر اذهان عمومی فرزند «اباعبدالله (ع)» معرفی کرد.

وی پیرامون مجاهدت «امام سجاد (ع)» تأکید کرد: مجاهدات «امام سجاد (ع)» به‌گونه‌ای بود که توانست زمینه امامت «امام باقر (ع)» و تربیت تعداد بسیار زیادی از دانشمندان و شاگردان مکتب اسلام را انجام دهد.
‌هدایت بر لزوم الگوگیری جامعه امروز از مکتب «ا مام سجاد (ع)» تاکید و اظهار کرد: ما انقلاب کردیم تا فرهنگ دینی و حسینی در جامعه شکل بگیرد و برای حکومت «امام زمان (عج)» مهیا شویم. برای به دست آوردن فرهنگی دینی و سبک زندگی اسلامی نیاز است نگاهی به مجاهدات و شناخت معرفت «امام سجاد (ع)» داشته باشیم.

گام‌های موثر «امام سجاد (ع)» پس از واقعه کربلا
وی به دیگر گام‌های موثر «امام سجاد (ع)» پس از واقعه کربلا اشاره و ابراز کرد: فرهنگ دینی و سبک زندگی اسلامی همچنین قانون و مقررات حاکم بر عرصه دین در آن زمان باید در مردم نهادینه می‌شد و سپس حکومت «امام سجاد (ع) و «امام باقر (ع)» شکل می‌گرفت، چون مردم به فرهنگ دینی و سبک زندگی اسلامی در آن زمان آشنایی زیادی نداشتند، پایه‌های امامت و رهبری بر مردم آن زمان سست بود لذا تشکیل حکومت سرانجامی همچون امامت «امیرالمؤمنین (ع)» داشت، امام سجاد (ع) در اوج جهالت مردم به عنوان حاکم مسلمانان انتخاب شدند و همین امر سبب شد تا به سختی حکومت اسلامی را مدیریت کنند.

این کارشناس علوم قرآنی علاقه مردم نسبت به «امام سجاد (ع)» را امری مهم و تأثیر برانگیز در جامعه اسلامی آن زمان دانست و خاطرنشان کرد: محبوبیت «امام سجاد (ع)» به قدری در بین مردم گسترش یافته بود که هنگام حج وقتی که هشام بن عبدالملک، امیر حجاج برای زیارت سنگ حجرالأسود حرکت کرد نتوانست این سنگ را ببوسد، اما هنگامی‌که «امام سجاد (ع)» وارد خانه کعبه شد و قصد زیارت سنگ حجرالأسود را داشت مردم مسیر را برای وی باز کردند و این اتفاق باعث اعتراض هشام شد.

معرفت افزایی در جامعه توسط «امام سجاد (ع)»
وی پیرامون نحوه شهادت «امام سجاد (ع)» بیان کرد: فردی به نام هشام بن اسماعیل کارگزار ولید بن عبدالملک از حکمرانان بنی امیه به وسیله زهر ایشان را مسموم کردند و به شهادت رساندند.

این کارشناس علوم قرآنی با تاکید بر نحوه معرفت افزایی در جامعه توسط «امام سجاد (ع)» خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار از طریق دعا و احادیث توانستند معرفت فراوانی را به جامعه آن زمان به مسلمانان انتقال دهند. «امام زین العابدین (ع)» کتاب‌های دیگری همچون مناجات خمس عشر، دعای ابوحمزه ثمالی و رساله حقوق را به جامعه اسلامی تقدیم کردند که همه این‌ها در چهارچوب، صحیفه سجادیه قرار می‌گیرد.






تاریخ : جمعه 99/12/29 | 2:14 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

مهارت نه گفتن در زندگی به سبک قمر بنی‌هاشم(علیه السلام)

 

 

راسخون/ علاوه بر حضرات معصومین (علیهم السلام) که همچون  14 خورشید عالم تاب جامعه بشریت را با وجود نورانی و با برکت خود نور افشانی و هدایت کرده اند، برخی از فرزندان و سلاله پاک ایشان و امام زادگان جلیل القدری و واجب تعظیمی وجود دارند که سبک و سیاق زندگی ایشان همچون دانشگاهی شگفت انگیز و انسان پرور، درسهای فراوانی را به جامعه انسانی آموخته و افراد بیشماری را در مسیر صحیح عبودیت و  بندگی حق تعالی قرار داده اند. از جمله این امامزادگان جلیل القدر که در جامعه اسلامی و فرهنگ شیعی فاتح قلوب عباد الله بوده و از ایشان به بزرگی و عظمت یاد می شود حضرت عباس بن علی بی ابی‌طالب(علیه السلام) است. شخصیت ممتاز و برجسته ای که الگویی صادق برای رسیدن به کمالات انسانی و سعادت واقعی است. 

هم گام با  شهدا و راست قامتان تاریخ بشریت
هر چند جفای تاریخ و کم سعادتی پیشینیان موجب شده است که در زمان کنونی تفسیر و تبیین کامل و جامع ای از شخصیت های درجه یک تشیع همچون قمر منیر بنی هاشم(علیه السلام) به خوبی در دسترس نباشد، ولی با این وجود اندک قطرات شیرین و دلنشینی که از سبک و سیاق زندگی این ذوات مقدس در منابع تاریخی و اسلامی به یادگار مانده نیز همچون اکسیری شفا بخش قابلیت شفا و هدایت بخشی جامع بشریت را دارد. فقط باید سخن حق تعالی را به خوبی سرلوحه زندگی خود کرد و در اندیشه و عمل تلاش کرد که خود را در مسیر و جاده ای که این اولیای الهی در آن گام برداشته اند قرار داد: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و با صادقان باشید!»

جهل و بی بصیرتی و فقدان قدرت تجزیه و تحلیل مسائل مختلف فرهنگی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی و فکری یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در بزنگاه های زندگی و گرداب های اجتماعی بسیاری از انسانها را زمین گیر کرده و مانع تشخیص و انتخاب صحیح شده است.مهارت نه گفتن در زندگی به سبک قمر بنی هاشم(علیه السلام)
سبک زندگی حضرت عباس(علیه السلام) از جنبه های مختلفی درس آموز و حاوی پیام ها و رازهای زیبایی از موفقیت است. یکی از  درس های شگفت انگیز و بسیار مهم سبک زندگی حضرت عباس (علیه السلام) که در اینجا بدان خواهیم پرداخت، مهارت نه گفتن در لحظات حساس زندگی فردی و اجتماعی است. مهارت بسیار مهم و راهبردی که خلأ و فقدان آن در جامعه بشری امروزی به وفور دیده می شود و چالش های فراوان و مرگباری را برای انسانها به دنبال داشته و همچنان دارد. در این نوشتار تلاش داریم با اقتباس و درنگ در سبک زندگی این امام زاده جلیل القدر برخی از سکانس های مهارت نه گفتن را مورد بررسی و تأمل قرار دهیم.

1-نه گفتن به (ولایت  و حق گریزی)
یکی از مهمترین و محوری ترین اوصاف و ویژگی های طلایی و ممتاز حضرت عباس(علیه السلام) ولایت مداری و قدرت و مهارت نه گفتن به حق گریزی است. شاخص بسیار مهم و ارزشمندی که زمینه ساز سعادت و کمال واقعی فرزند امام علی(علیه السلام) به شمار می آید. بسیاری از افراد در مصاف با حق و باطل برای رسیدن به اهداف مادی و دنیوی خود، آخرت خود را به دنیای دیگران می فروشند و حمایت از باطل را در دستور کار خود قرار می دهند. این راهبرد غلط در بسیاری از موارد نه تنها سود مادی و دنیوی را قسمت این چنین افرادی نمی کند، بلکه آخرت آنها را نیز تباه و نابود می سازد.
 
حضرت عباس(علیه السلام) معلم و استادی حق مدار و ولایت پذیر در تاریخ بشریت است. او به همگان ثابت کرد که حتی اگر در میدان کارزار دنیوی، باطل غلبه داشته باشد و یاران و انصار بی شماری از آن حمایت کنند، نباید به سوی آن گرایش و تمایل از خود نشان داد.

اوج و شکوه ولایت مداری و حق پذیری حضرت عباس(علیه السلام) را می توان در شب عاشورا مشاهده کرد. شب حساس و سرنوشت سازی که هر کسی می توانست آزادانه مسیر زندگی خود را تغییر داده و راهی جدای از راه امام را انتخاب نماید. ولی حضرت عباس(علیه السلام) اولین شخصی بود که  ولایت مداری خود را به رخ جهانیان کشید، و وفاداری خود را اعلام می دارد!!.و در این مسیر به فیض بزرگ شهادت نایل می آید و نمره قبولی در وفا داری و صداقت نسبت به ولایت و اوامر الهی را کسب می نماید: «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى? نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا؛ در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.» 

2-نه گفتن به (بی ‌بصیرتی و ساده لوحی و جهالت)
جهل و بی بصیرتی و فقدان قدرت تجزیه و تحلیل مسائل مختلف فرهنگی، اقتصادی، نظامی، اجتماعی و فکری یکی از موضوعات بسیار مهمی است که در بزنگاه های زندگی و گرداب های اجتماعی بسیاری از انسانها را زمین گیر کرده و مانع تشخیص و انتخاب صحیح شده است. از این رو برای در امان ماندن از آثار شوم و ویرانگر فتنه های اجتماعی در درجه اول باید به بی بصیرتی، و جهل، «نه گفت»؛ چرا که جهل عامل گمراهی است. کما اینکه در منابع روایی از پدر قمر منیر بنی هاشم(علیه السلام) نیز این چنین نقل شده است: «اَلجَهلُ مُمیتُ الحیاءِ وَ مُخَلِّدُ الشَّقاءِ؛ نـادانى، مایـه مرگ زندگان و دوام بدبختی است.» با اندکی مطالعه در خصوصیات و ویژگی هایی که در خصوص این امام زاده والا مقام در کتب روایی و تاریخی نقل شده به خوبی می توان اوج بصیرت و ژرف نگری را در ایشان مشاهده کرد.
 
در واقع این تحلیل دقیق سیاسی و اجتماعی که ایشان در زندگی از آن بهره می جست ریشه در مهارت «نه گفتن به جهل و بی بصیرتی» داشت که او در زندگی خود از آن بهره می جست. در خصوص بصیرت ایشان در منابع اسلامی ابونصر بخاری روایتی از امام صادق(علیه السلام) این چنین نقل کرده: «کان عمنا العباس بن علی نافذ البصیرة؛[5] عمویمان عبّاس بن على علیه السلام ، تیزبین(دارای بینش عمیق) بود.» در همین روایت حضور در میدان خطر و جهاد و قبولی در امتحان و آزمون الهی را نشأت گرفته از بصیرت و ژرف نگری حضرت عباس(علیه السلام) معرفی می کند.  

3-نه گفتن به (ذلت و دعوتنامه دشمن)
برخی افراد برای رسیدن به برخی از آرزو و آمال نفسانی و دنیوی، گاهاً بدترین و ناگوار ترین مسیر زندگی را انتخاب می کنند، مسیر ذلت، خواری و پست شدن. حال این قبول ذلت، گاه در برابر شیطان است و گاه در برابر هوای نفس و گاه در برابر گردنکشان و مستکبرین عالم، مسیر بسیار ناگواری که در بسیاری از موارد نه تنها این چنین افرادی را به آمال و آرزوهایشان نمی رساند، بلکه در غم از دست دادن فرصتها نگون بخت می شوند.
 گاهی برخی از این افراد این چنین می پندارند که اگر در برابر مستکبران ذلیلانه حاضر شوند، می توانند به اهداف خود دست یابند، این در حالی است که چیزی عائد این دسته افراد نخواهد شد. خدای متعال در رد این تفکر این چنین به همگان می آموزد: «الَّذینَ یَتَّخِذونَ الکافِرینَ أَولِیاءَ مِن دونِ المُؤمِنینَ ? أَیَبتَغونَ عِندَهُمُ العِزَّةَ فَإِنَّ العِزَّةَ لِلَّهِ جَمیعًا؛ همانها که کافران را به جای مؤمنان، دوست خود انتخاب می‌کنند. آیا عزّت و آبرو نزد آنان می‌جویند؟ با اینکه همه عزّتها از آن خداست؟!» در زمان کنونی نیز برخی از غرب گرایان لیبرال داخلی و اپوزیسیون خارج نشین، عزت و بزرگی کشور را در تواضع و ذلت در برابر مستکبران عالم جستجو می کنند.

این در حالی است که در منطق و سبک زندگی حضرت عباس (علیه السلام) هر گونه ساده لوحی و ذلت پذیری در برابر ابرقدرت های جهانی محکوم شمرده شده و از آن اجتناب شده است. حضرت عباس(علیه السلام) الگوی عملی عدم ذلت پذیری در برابر فرادستی، سلطه‌گری و هژمونی استکبار به شمار می آید. بنا بر نقل کتاب الفتوح ابن‌اعثم کوفی و مقتل خوارزمی در جریان واقعه تلخ و دردناک سال 61 هجری دو نفر برای حضرت عباس(علیه السلام) امان نامه آوردند که حضرت عباس(علیه السلام) با رشادت و غیرتمندی تمام هر دو  امان نامهها را باشدیدترین برخورد پاسخ منفی دادند: حضرت عباس، او و امان‌نامه‌اش را لعنت کرد و گفت: «ای دشمن خدا! مرگ بر تو که ما را به اطاعت از کفر و ترک همراهی برادرم حسین(ع) فرامی‌خوانی.»

4-نه گفتن به (ترس و بزدلی)
یکی از علل و عواملی که باعث شقاوت و نگون بختی برخی افراد در زندگی می شود، گرفتار شدن در دام و اسارت ترس است. ترسی که موجب می شود در مواجهه با رویدادهای مهم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی با بزدلی و ترس از هر گونه اظهار نظر دینی و علمی اجتناب نمود و زمینه را برای تقویت باطل فراهم نمود. ترس و بزدلی زمینه‌ساز طمع دشمن برای سیطره بیشتر نیز می شود جوامع انسانی که در برابر زیاده طلبی های جهان سرمایه داری و استکباری سکوت کرده و هیچ گونه موضع گیری شجاعانه ای را انتخاب نمی نماید، و با این کار خود زمینه طمع بیشتر دشمن را علیه خود فراهم می کنند. از این و در فرهنگ و اندیشه علوی ترس به عنوان یکی از شاخصهای ذلت شناخته شده است: امام على (علیه السلام): «اَلشَّجاعَةُ عِزٌّ حاضِرٌ، اَلجُبنُ ذُلٌّ ظاهِرٌ؛ شجاعت عزّتى است آماده، ترس ذلّتى است آشکار.»

جلوه های ناب شجاعت و دلیرمردی را به خوبی می توان در سبک زندگی حضرت عباس(علیه السلام) مشاهده کرد. اوج این مردانگی و شجاعت در صحرای کربلا در مواجهه با سیل انسان های حیوان سیرت مشاهده می شود. هر چند در آن روزگار دریایی از انسانهای خون آشام به معرکه با فرزندان حضرت زهرا(سلام الله علیها) آمده بودند، ولی در این بین وجود غیرتمند حضرت عباس (علیه السلام) در کاروان عاشورایی امام حسین(علیه السلام)، ترس و دلهره را در سپاه دشمن ایجاد کرده بود.






تاریخ : پنج شنبه 99/12/28 | 6:38 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

چطور با دلی خوش به استقبال بهار برویم؟

 

خراسان/ آیا علت وجود روزهایی مانند ایام عید جز آن است که در روزهای زیبای بهاری و در هوایی تازه، روحیه‌ای عوض کنیم و همراه با طبیعت، تغییرات مثبتی در خود ایجاد کنیم و خلاصه انرژی تازه‌ای برای ادامه زندگی در طول سال جدید به‌دست‌آوریم؟ بی‌شک شادبودن و لذت‌بردن از این واپسین روزهای سال هم تاثیر بسیار زیادی بر شادی و لذت بردن از روزهای تعطیل عید دارد؛ اما با توجه به مشکلاتی که برای این زمان از سال وجود دارد چگونه می‌توان از این آخرین‌روزها هم به‌قدر کافی لذت برد؟ این سوالی است که تصمیم گرفتیم به دنبال پاسخی برای آن باشیم.
مجموعه نکات زیر می‌تواند کمک‌کند تا با دلی‌خوش و شاد به استقبال بهار بروید.

تصورات‌ایده‌آل برای گذراندن تعطیلات نداشته باشید!
سفر خارجی اگر در کار نباشد اصلا تعطیلات به چه دردی می‌خورد؟!» قطعا شما هم با افرادی برخورد‌داشته‌اید که در پاسخ به سوال: «چگونه روزهای عیدتان را خواهید گذراند؟» فقط نام چندشهر و تورهای خارجی و داخلی را بر زبان می‌آورند، به طور قطع هر کسی دوست‌دارد از روزهای باارزشی که برای خود و خانواده‌اش وجود دارد به بهترین نحو استفاده کند و تمایل دارد، تعطیلاتی خاص، دوست داشتنی، صمیمی، گرم، شاد و لذتبخش داشته باشد؛ اما گاهی این خواسته‌ها یا تمایلات چیزی جز اذیت‌کردن خود را در پی ندارد و ممکن است با این‌کار در صورتی که بعضی از انتظارات شما برآورده نشود، دچار ناامیدی شوید و روزهای عید را فقط با کلنجار رفتن با خود سپری کنید.
توصیه می‌کنیم در صورت نداشتن امکانات کافی و شرایط مناسب، خود را بیهوده آزار ندهید و از چیزهای کوچکی لذت‌ببرید که در اطرافتان وجود دارد.

نیمه پر لیوان را هم ببینید!
چه درباره رفتار آشنایان و خانواده و چه درباره امکانات و وسایل مورد نیاز زندگی، معطوف‌کردن تمام توجه به کمبودها و نیازها، نه تنها این مشکلات و کاستی‌ها را برطرف نمی‌کند، بلکه چیزی جز ناامیدی،‌اندوه و حسرت برای انسان به همراه نخواهد داشت. باید بدانیم، شاید انسان‌ها نقص‌ها و کاستی‌های کم و بیشی داشته باشند، اما هیچ‌وقت فردی از ما انسان‌های عادی، بدون نقص نخواهد بود و به دلیل این که رفع احتیاجات، خواسته‌های جدیدی را به همراه خود خواهدآورد، نیازهای ما به طور کلی برطرف نمی‌شود. باید کم‌کم این دیدگاه را تغییر بدهیم و به جنبه‌های مثبت هم توجه کنیم. پیشنهاد می‌شود به تمام نکات شگفت‌انگیز زندگی‌تان توجه کنید (کوچکی یا بزرگی این موارد تفاوتی ندارد). برای این کار می‌توانید تمام مواردی را که به عنوان یک امتیاز مثبت در زندگی‌تان به حساب می‌آورید، در دفترچه‌ای بنویسید. آن وقت متوجه خواهیدشد که توجه به نعمت‌ها و داشته‌ها، ارزش آن را دارند که زمانی را برایشان صرف کنید.

به‌اندازه جیبتان نقشه بکشید
عده‌ای از مردم در پی خانه‌تکانی و تغییر چیدمان خانه‌هایشان هستند و برای همین فروشگاه‌های مبل، بوفه و لوستر را زیر پا می‌گذارند و بعضی‌ها هم در تکاپوی خرید فرش هستند تا مبادا جلوی آشنایان و فامیل‌شان در دید و بازدیدهای نوروزی کم بیاورند. اگر بخواهیم بسیار خلاصه و در یک کلام بگوییم چه کنیم تا در روزهای نزدیک به نوروز به ما خوش‌بگذرد این نکته را یادآوری می‌کنیم که برای تغییر وسایل منزل، چیدمان یا لباس و هر چیزی به‌اندازه جیبتان نقشه بکشید و تصورات باطل را برای این موارد کنار بگذارید.
می‌توانید فهرست خرید خود را اولویت بندی و سپس بازبینی کنید، قطعا همه آن چه فهرست کرده‌اید، اولویت یکسانی برای خرید ندارند و گاهی حتی می‌‌توانید بی‌خیال بعضی از خریدها شوید، بد نیست بدانیم خریدهای شب عید بیشتر از آن که ضروری باشد، یک سنت است!

 






تاریخ : پنج شنبه 99/12/28 | 1:45 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

پیام تبریک نوروز به همراه کارت پستال های زیبا

 

روزیاتو/ سال 99 با همه ی فراز و نشیب هایش تا چند روز دیگر به پایان می رسد و جای خود را به سال 1400 می دهد. این اما دومین سالی خواهد بود که عید نوروز را زیر سایه ی سنگین همه گیری کرونا تجربه می کنیم. متأسفانه دنیا هنوز درگیر این بیماری مرگبار است و همچون نوروز 99 نمی توانیم آغاز سال نو را به مانند گذشته جشن بگیریم و همه ی آداب و رسوم آن را به طور کامل به جا آوریم. بنابراین برای حفظ سلامتی خود و عزیزان مان بهتر است در خانه بمانیم و با ارسال پیام تبریک نوروز 1400 را به یکدیگر تبریک بگوییم.

با چند پیام تبریک و کارت پستال زیبا برای نوروز همراه باشید.

 


 

زلال‌ترین شبنم شادی را همیشه بر لبانت آرزو دارم

نه برای امروزت، بلکه برای فردای هر روزت

عیدت مبارک
 

 


موجب افتخار است که شادباش وتبریکات اینجانب

زودتر از نسیم روح بخش نوروز خدمتتان تقدیم شود

سال نو بر جنابعالی و خانواده محترم مبارک باد
 

 



برایم مثل همین “بهار” می مانی

آمدنت را همیشه تحویل میگیرم …



بهار آمد که تا گل بازگردد

سرود زندگی آغاز گردد

بهار آمد که دل آرام گیرد

ز درد و غصه ها فرجام گیرد

سال نو مبارک

 



یا مقلب

قلب من در دست توست

یا محول حال من سرمست توست

کن تو تدبیری که در لیل و نهار

حال قلب من شود همچون بهار



نفس باد صبا عشقی از جنس طلا

دوری و دفع بلا

سال پرسود و صفا

یاری از سوی خدا

همه تقدیم شما


و بر آمد بهاری دیگر

مست و زیبا و فریبا، چون دوست

سبدی پیدا کن

پر کن از سوسن و سنبل که نکوست

همره باد بهاری بفرست

پیک نوروزی و شادی بر دوست

سال نو بر شما مبارک



با خوبی‌ها و بدی‌ها، هر آنچه که بود؛ برگی دیگر از دفتر روزگار ورق خورد

برگ دیگری از درخت زمان بر زمین افتاد، سالی دیگر گذشت روزهایت بهاری و بهارت جاودانه باد

سال نو همگى مبارک



چهار دعای برتر لحظه تحویل سال

اول دعا برای ظهور آن بی مثال

دوم تمام ملت بی ضرر و بی ملال

سوم رسیدن ما به قله های کمال

چهارم تمام جیب ها پر از پول ، اما حلال

 



فرا رسیدن نوروز باستانی ، یادآور شکوه ایران و یگانه یادگار جمشید جم

بر همه ایرانیان پاک پندار ، راست گفتار و نیک کردار خجسته باد






تاریخ : پنج شنبه 99/12/28 | 9:35 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

رمز رشد اصحاب امام حسین (ع) در کربلا چه بود؟

 

تسنیم/ کارشناس تبلیغ حوزه علمیه ضمن بیان راهکاری برای رسیدن به محبت اهل‌بیت(ع)، از رمز و راز رشد اصحاب امام حسین (ع) گفت.
حب و علاقه نسبت به برترین خلایق عالم و عمل بر اساس آیین و آداب ایشان، ضامن سعادتمان در هر دو عالم خواهد بود و همچنین بالاترین درجات بهشت را برای ما به ارمغان خواهد آورد چنان‌که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود «إِنَّ أَهْلَ اَلْجَنَّةِ یَنْظُرُونَ إِلَى مَنَازِلِ شِیعَتِنَا کَمَا یَنْظُرُ اَلْإِنْسَانُ إِلَى اَلْکَوَاکِبِ؛یعنی اهل بهشت وقتی به منازل شیعیان نگاه می‌کنند، مانند آن است که انسان به ستارگان می‌نگرد.»

گاهی اوقات در مشکلات و سختی‌های زندگی به نقطه‌ای می‌رسیم که از همه چیز نا امید شده و یاوری برای خود ‌نمی‌بینم، در چنین زمان‌هایی اهل‌بیت علیهم‌السلام می‌توانند بهترین یاوران و دوستان باشند همچنان که خداوند فرمود «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ» یعنی ای اهل ایمان تقوای الهی پیش گیرید و (برای سلوک) به سوی او وسیله بیابید» (مائده 35) طبق احادیث، وسائل خداوند، خاندان وحی هستند؛ چرا که این خاندان مطهر نزد خدای متعال از جایگاهی ویژه برخوردارند و مجرای محبت خداوند بر مؤمنان هستند؛ امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید «لَیَنفَعَنَّکَ حُبُّنا عِندَ ثَلاثٍ: عِندَ نُزولِ مَلَکِ المَوتِ، وعِندَ مَسأَلَتِکَ فی قَبرِکَ، وعِندَ مَوقِفِکَ بَینَ یَدَیِ اللّه‏؛ علاقه و محبّت به ما بى گمان در سه جا، تو را سود خواهد بخشید: هنگام فرود آمدن فرشته مرگ، هنگام سؤال قبر و آنگاه که در پیشگاه خداوند بایستى.» یک سؤال مهم، آیا فقط علاقه زبانی به اهل‌بیت این همه برکات به همراه دارد یا علاقه به اهل‌بیت علیهم السلام نیازمند نشانه‌هایی است؟ با نگاهی به روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام، متوجه خواهیم شد که محب حقیقی نشانه‌هایی دارد که در اینجا به دو مورد آن اشاره خواهیم کرد.

تقوا، پل ارتباطی محکم برای رسیدن به خوشبختی
محبّ اهل‌بیت علیهم‌السلام علاوه بر عشق و علاقه زبانی و قلبی، باید در عمل هم شبیه آنان باشد. تقوا، بهترین یاور ما برای نزدیک شدنمان به ائمه اطهار علیهم السلام است چنان‌که امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود «مَن أحَبَّنا فَلیَعمَل بَعَمَلِنا وَ لیَستَعِن بِالوَرَعِ؛ هر که ما را دوست دارد، باید به کردار ما عمل کند و از پارسایى مدد گیرد.» بنابراین اگر می‌خواهیم قلب ما، جایگاهی برای عشق واقعی اهل‌بیت علیهم‎السلام باشد، باید به تقوا بلکه ورع رو بیاوریم و از گناه و آلودگی فاصله بگیریم، زیرا اینها بهترین راه برای ارتباطی مستحکم با خاندان عترت است.

مایه سربلندی و افتخار ائمه باشیم
متخلق شدن به اخلاق حسنه با انجام اعمال نیکویی مانند خوش‌رفتاری مطابق آی? شریف? «أَحْسِنْ‏ کَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْک‏؛ مهربان و نیکو برخورد باش، همچنان که خدا با تو مهربان است» یا خوش‌زبانی منطبق بر آی? «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً؛ با مردم به نیکی سخن بگو»، انسان را به محبت عترت می‌رساند. همچنین حفظ زبان و دوری از اعمال ناپسندی مثل دروغ، تهمت و ظلم، سبب می‌شود ما در دل و عمل پیرو ائمه اطهار علیهم السلام شویم. بنابراین محبّ واقعی فردی است که مایه رضایت و خوشحالی اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد همان‌گونه که امام صادق علیه‌السلام فرمود «کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا، قولوا لِلنّاسِ حُسْنا، واحْفَظوا ألْسِنَتَکُمْ وَکُفُّوها عَنِ الفُضولِ وقَبیحِ القَوْلِ؛ زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید، و زبانتان را حفظ کنید و آن را از زیاده روی و زشت‌گویی بازدارید.»

خداوند نیز در طول تاریخ برای درک حقیقی از ارزش‌هایی مثل حبِّ، افرادی را در مکتب وحی رشد داد تا با الگوگیری از ایشان، بتوانیم مسیر به‌سوی ارزش‌ها را طی کنیم؛ از جمله عالی‌ترین مصداقی که انسان مؤمن را به درک حقیقی از معنای حبّ به عترت می‌رساند، ماجرای کاروان حسینی و اصحاب الحسین علیهم‌السلام است. آن بزرگواران در پرتو تربیت‌های معلم عالم، یعنی امام حسین(ع) حُبّ را برای خود پایه‌ای مستحکم قرار دادند و به دنبال آن، به‌سوی مودّت و تبعیت و در مرحل? بعد به عالی‌ترین درجات قرب امام نائل شدند؛ در واقع آن بزرگواران محبت حقیقی خویش را با تبعیت محض از امام عصرشان به منص? ظهور رساندند و این فرمایش خداوند در قرآن را جام? عمل پوشاندند که فرمود «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ‏ اللَّهَ فَاتَّبِعُونی‏ یُحْبِبْکُمُ اللَّهُ... بگو اگر خدا را دوست دارید ، پس مرا تبعیت کنید تا خدا هم شما را دوست بدارد» پس محبت باید با عمل همراه باشد و بهترین عمل، تبعیت در تمام ابعاد وجودی از پیامبر (صلی‌الله علیه و آله) و خاندان بزرگوار ایشان و در زمان حال، تبعیت از امام عصر عج الله تعالی فرجه است.

حجت‌الاسلام سید محمدجواد سایبان، کارشناس تبلیغ سطح عالی حوزه علمی? قم






تاریخ : چهارشنبه 99/12/27 | 10:48 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

غبارگیری از زندگی با اقتباس از سبک زندگی امام حسین(ع)

 

راسخون/ خانه تکانی و غبارگیری زندگی به سبک زندگی امام حسین(علیه السلام)
1-معطر کردن زندگی با عطر دوستی و محبت اهل بیت(علیه السلام)
هر چند اهتمام و تلاش برای زیبا سازی اسباب و وسایل زندگی و دور کردن آلودگی از  و پیراسته کردن آنها بسیار لازم و ضروری است و موضوعی است که در آیین و فرهنگ اسلامی تأکید و سفارش فراوانی به آن شده است، ولی با اهمیت تر از آن توجه به خانه دل و خانه روح انسان است. یکی از خطرناک ترین آلودگی هایی که می تواند خانه دل را تیره و تار نماید و آثار و تبعات بسیار خطرناک و جبران ناپذیری را برای زندگی انسانی به دنبال داشته باشد، ویروس و آلودگی گناه و نافرمانی خدای متعال است.
 
امام حسین(علیه السلام) در طول حیات با برکت و معنوی خود همواره تلاش داشته است که جامعه انسانی را با این ویروس و آلودگی خطرناک آشنا سازد و مردم را از آثار مضر و خطرات آن برحذر دارد. در واقع اگر این ویروس منحوس پای خود را از زندگی انسانها برچیند، آن وقت زیبایی های واقعی روی خوش خود را به قلب و روح انسانها نشان خواهند داد. یکی از راههای بسیار مهم و کاربردی که تأثیر شگفت انگیزی در زدودن این آلودگیها از زندگی دارد، تقویت محبت و دوستی با خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) است. از امام حسین(علیه السلام) در این زمینه این چنین نقل شده است: «إِنّ حُبّنَا لَتُسَاقِطُ الذّنُوبَ کَمَا تُسَاقِطُ الرّیحُ الْوَرَقَ؛[1] امام حسین (ع) فرمود: محبّت ما اهل بیت سبب ریزش گناهان است، چنان‏که باد، برگ درختان را مى ‏ریزد.»  
2-پوشیدن لباس های نو و پاکیزه از جنس تقوا و پارسایی
از قدیم‌الایام رسم بر این بوده که ایرانیان برای وارد شدن در سال نو، لباس های نو و پاکیزه به تن می کردند و سعی داشتند که علاوه بر زیبایی خانه، خود نیز با پوشیدن لباس های نو و جدید رنگ و بوی تازه ای به خود ببخشند. هر چند پاکیزگی ظاهری و رعایت آراستگی و پرداختن به بهداشت فردی از جمله سفارش های زیبای فرهنگ اسلامی به شمار می آید، ولی با این وجود نوع خاصی از آراستگی و زیبایی ظاهری و باطنی در فرهنگ قرآن و اهل بیت(علیه السلام) وجود دارد که تمام ابعاد زندگی را در بر گرفته و زیبایی خاصی به زندگی می بخشد.

خدای متعال در قرآن کریم از این لباس زیبا این چنین پرده برداشته است: «یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَیْکُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِکُمْ وَرِیشًا ? وَلِبَاسُ التَّقْوَى? ذَ?لِکَ خَیْرٌ ? ذَ?لِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ؛[2] ای فرزندان آدم! لباسی برای شما فرستادیم که اندام شما را می‌پوشاند و مایه زینت شماست؛ اما لباس پرهیزگاری بهتر است! اینها (همه) از آیات خداست، تا متذکّر (نعمتهای او) شوند!» تقوا حالت خویشتن داری و خود کنترلی است که به انسان این مهارت را می آموزد که وارد در مناطق آلوده نشود، در واقع این مطلب گویای این است که پیشگیری بهتر از درمان است.

از اینرو در منابع روایی نیز شاهد هستیم که از امام حسین(علیه السلام) در خصوص اهمیت تقوا و پارسایی این چنین نقل شده است: «اُوصِیکُم بِتَقوَى اللّه ِ فَإنَّ اللّه َ قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقاهُ أن یُحَوِّلَهُ عَمّا یَکرَهُ إلى مایُحِبُّ ویَرزُقَهُ مِن حَیثُ لایَحتَسِبُ؛[3]شما را به تقواى الهى سفارش مى کنم ؛ زیرا خدا ضمانت داده کسى را که تقواى الهى پیشه سازد ، از آنچه ناخوش مى دارد ، به آنچه خوش مى دارد انتقال دهد ، و از جایى که گمان نمى برد، روزى اش دهد.»
یکی دیگر از خصوصیات و شاخص های بسیاری مهمی  که در سبک زندگی دینی در آغاز سال جدید باید به آن اهتمام جدی داشت، روشن کردن چراغ حیا و ادب در زندگی است.
3-زدون آلودگی و سیاهی کینه و دشمنی از خانه دل
سال نو فرصتی برای رویش های جدید است. فرصتی برای زنده شدن و یک آغاز جدید است. چه بسیار افرادی که در زندگی روز مره ی خود به واسطه دلایل پوچ و بی ارزش تخم کینه و دشمنی نسبت به نزدیکان و اطرافیان را در دل و روح خود پرورش داده اند، موضوع بسیار خطرناکی که می تواند آثار شوم و خطرناک مادی و اخروی را برای زندگی انسان به دنبال داشته باشد. از این رو برای نجات قلب و دوری از تاریک شدن خانه دل، باید با این بیماری خطرناک مبارزه کرد و اجازه رشد و نمو به این ویروس مرگبار را در زندگی مادی و معنوی خود نداد.

شیعیان و محبان خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) با بهره گیری از سبک زندگی امام حسین(علیه السلام) تلاش می کنند روح انسان دوستی، مهرورزی، و خیر خواهی را در زندگی خود تقویت نمایند و هر گونه دشمنی نسبت به برادران دینی را از قلب خود بیرون نمایند، کما اینکه این موضوع را به خوبی می توان در فرهنگ روایاتی که از امام حسین(علیه السلام) در منابع روایی به یادگار مانده نیز مشاهده کرد: «إنَّ شیعَتَنا مَنْ سَلِمَتْ قُلوبُهُمْ مِنْ کُلِّ غِشٍّ وَغِلٍّ وَدَغَلٍ؛[4]بى گمان شیعیان ما، دل هایشان از هر خیانت، کینه، و فریبکارى پاک است.» 
در واقع می توان این چنین بیان داشت که بر اساس معارف و فرهنگ قرآن، جامعه دینی تنها نسبت به دشمنان دین خشن و سرسخت است و نسبت به یکدیگر رئوف و مهربان می باشند،[5] «وَ الَّذینَ جاؤُ مِنْ بَعْدِهِمْ یَقُولُونَ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا وَ لِإِخْوانِنَا الَّذینَ سَبَقُونا بِالْإیمانِ وَ لا تَجْعَلْ فی‏ قُلُوبِنا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا رَبَّنا إِنَّکَ رَؤُفٌ رَحیمٌ؛[6] (همچنین) کسانى که بعد از آنها [بعد از مهاجران و انصار] آمدند و مى‏ گویند: «پروردگارا! ما و برادرانمان را که در ایمان بر ما پیشى گرفتند بیامرز، و در دلهایمان حسد و کینه ‏اى نسبت به مؤمنان قرار مده! پروردگارا، تو مهربان و رحیمى!» 
4-آراستن زندگی با بلورهایی از نوع دوستی و مواسات
زیبا کردن زندگی با مهارت مواسات و نوع دوستی و زدودن غم و گرفتاری از زندگی دیگران یکی دیگر از ویژگی هایی است که عاشقان و محبان امام حسین(علیه السلام) زندگی خود را با آن آرسته اند. در واقع این دسته افراد با تبعیت و پیروی از امام خود بر این باورند که انسان تنها نباید به دنبال فراهم کردن رفاه و آسایش خود بوده و از نزدیکان و اطرافیان خود غافل باشد به همین جهت در آغاز سال جدید تمام همت و تلاش خود را به کار می برد که با هر آنچه در دست دارد گره ای از کار و گرفتاری همنوعان خود باز نموده و مایع شادی آنها در زندگی شود. در اهمیت این رویه اخلاق مدارانه در سبک زندگی امام حسین(علیه السلام) نقل شده است: «مَنْ نَفّسَ کُرْبَةَ مُؤْمِنٍ فَرّجَ اللّهُ عَنْهُ کُرَبَ الدّنیَا وَ الاخِرَةِ؛[7]هرکه گرفتارى مؤمنى را برطرف کند، خداوند گرفتاریهاى دنیا و آخرتش را برطرف مى‏ کند.» 
5-روشن کردن چراغ حیا و ادب در خانه دل
یکی دیگر از خصوصیات و شاخص های بسیاری مهمی  که در سبک زندگی دینی در آغاز سال جدید باید به آن اهتمام جدی داشت، روشن کردن چراغ حیا و ادب در زندگی است. علمای لغت در معرفی این کلید واژه این چنین بیان داشته اند: «حیا» در لغت به مفهوم شرمساری و خجالت است که در مقابل آن «وقاحت» و بی‌شرمی قرار دارد.[8]علما و دانشمندان علم اخلاق نیز در توصیف و تبیین حیا به این نکته اشاره کرده اند که حیا مهارتی است که مانع می شود انسان خود را به امور پست و نا مناسب آلوده نماید.[9] در واقع اگر انسان در زندگی فردی و اجتماعی خود متوجه حضور خدای متعال در کنار خود می شد به طور قطع شرم می کرد که در برابر او وارد در مناطق ممنوعه شده و هیچ گاه غبار گناه و آلودگی صفحه قلب و روح او را تاریک و سیاه نمی کرد.

یکی از علل و عوامل مهمی که موجب غبار دل می شود، ضعف در این شاخص اخلاقی است. اگر سبک زندگی امام حسین(علیه السلام) را مورد دقت و توجه قرار دهیم به خوبی متوجه این شاخص ارزشمند می شویم که چگونه در زندگی مبارک ایشان تجلی یافته است. البته حیا و ادبی که ایشان در زندگی از آن بهره مند بودند در قالب الفاظ و عبارات قابل تبیین نیست. کما اینکه در منابع روایی از پیامبر اعظم(صلی الله علیه و اله) این چنین نقل شده است: «کَانَ الْحَیَاءُ صُورَةً  لَکَانَ الْحُسَیْن‏؛[10]حضرت در ذیل برشمردن فضایل مولا امیرالمؤمنان (علیه السلام)، به فضیلتی از فرزندش امام حسین (علیه السلام) اشاره می‌کند که دنیایی معنا در آن نهفته است. ایشان می‌فرمایند: اگر حیا می‌توانست به‌صورت انسانی مجسم شود آن صورت انسانی، کسی جز حسین نبود.»
 
پی نوشت ها:
[1]. شرح الأخبار فی فضائل الأئمة الأطهار علیهم السلام، ج‏1، ص163.
[2]. سوره مبارکه اعراف، آیه 26.
[3]. تحف العقول، ص240.
[4].علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج‏65، ص156.
[5]. سوره مبارکه، فتح آیه 29.
[6]. سوره مبارکه حشر، آیه10.
[7]. حلوانى، حسین بن محمد بن حسن بن نصرT نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص82 .
[8]. ر.ک:  ابن منظور: لسان العرب، ج 8، ص 51؛ مفردات الفاظ القرآن، ص 270، و ابن اثیر: نهایه، ج 1، ص 391.
[9]. ر.ک:  ابن مسکویه: تهذیب الاخلاق، ص 41؛ طوسی:اخلاق ناصری، ص 77.
[10]. مائة منقبة من مناقب أمیر المؤمنین و الأئمة، ص136.






تاریخ : سه شنبه 99/12/26 | 7:56 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

با این تست جالب درصد بینایی خود را محک بزنید

 

باشگاه خبرنگاران/  داشتن چشمان تیز که بتواند تفاوت‌ها را به سرعت تشخیص دهد یک توانایی بسیار مفید می‌باشد.
در واقع اگر شما چشمان تیزی داشته باشید هیچ چیزی نمی‌تواند جلوی شما مخفی شود.
این آزمون به جز توانایی چشم، قدرت تشخیص تفاوت‌ها در مغز شما را نیز محک می‌زند.
در ادامه ما 10 عکس را برای شما به اشتراک می‌گذاریم. اگر بتوانید تفاوت موجود در عکس‌ها را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید چشم و ذهن قدرتمندی دارید.

1.
 

2.
 

3.
 

4.
 

5.
 

6.
 

7.
 

8.
 

9.
 

10.
 
 
جواب صحیح تست:

1.
 

2.
 

3.
 

4.
 

5.
 

6.
 

7.
 

8.
 

9.
 

10.
 


 






تاریخ : سه شنبه 99/12/26 | 7:36 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.