سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

گردشگری/ خلیج‌فارس در 10 قاب تماشایی

 

خراسان/ معرفی لوکیشن‌های منحصربه‌فرد و دیدنی از خلیج‌فارس که اگر آن‌ها را نبینید، ضرر می‌کنید.
اکرم انتصاری | روزنامه‌نگار-همین الان که دارید این پرونده را می‌خوانید و به احتمال زیاد در کنار بخاری یا شوفاژ مچاله ‌شدید و منتظر برف و باران هستید مردم محلی و مسافران زیادی در کنار سواحل و بندرهای دیدنی خلیج‌فارس دارند قدم‌ می‌زنند و از آب‌و‌هوای معتدل این روزهای جنوب استفاده‌می‌کنند. الان بهترین وقت سفر به جنوب کشور است و چه بهتر که هربار به یک موقعیت دیدنی و تماشایی جنوب سربزنیم و از آن‌ استفاده‌کنیم. خلاصه‌کردن جنوب ایران به‌خصوص حاشیه خلیج‌فارس به چند قاب شگفت‌انگیز خیلی سخت است. جنوب ایران از مناطقی‌ است که قدم‌به‌قدم دیدنی ا‌ست و تماشا دارد. ما سعی‌کردیم در این پرونده از مکان‌هایی بنویسیم که بکر هستند. شما هم امانتدار خوبی باشید و اگر گذرتان به این موقعیت‌ها افتاد، هیچ اثری از خودتان در این مناطق باقی‌نگذارید و آن‌جا را طوری ترک‌کنید که همان‌طور بکر و دیدنی باقی‌بماند. صدف‌های رنگارنگ و خاک اکلیلی و رنگی را هم بگذارید برای جایی که به آن تعلق‌دارند. بعضی از موقعیت‌هایی که از آن‌ها می‌گوییم به راهنمای محلی نیاز دارند و باید قبل از سرزدن به آن‌ها ملاحظات آب‌و‌هوایی را رعایت‌کنید. خلاصه‌ کلام، بی‌گدار به آب ‌نزنید و قبل از سفر همه‌ چیز را بسنجید.
  
غار گِری‌ کُنار یک منظره هوشمندانه
کجاست؟ روستای بهده| استان هرمزگان
غار «گری کنار» یک غار یا بهتر بگوییم تونلی دست‌ساخته توسط مردم بومی روستای بهده شهرستان پارسیان است و به همین دلیل آن را به غار بهده هم می‌شناسند. «کنار» هم نام یک درخت مختص مناطق جنوبی است که یک میوه شیرین و گس‌مانند دارد. این تونل یا غار دست‌ساخته یک روش و مجرای هوشمندانه برای انتقال آب شیرین به مناطق پایین‌دست به‌منظور کشاورزی و مصارفی ازاین‌دست بوده است. درواقع بومی‌های بهده برای غلبه بر کم‌آبی به فکر جمع‌آوری آب‌ بارانِ موجود در چشمه‌سارهای کوهستان افتادند و غار گری‌ کنار را ساختند.

 

 
 
 
آبشار درزو
کجاست؟ عسلویه| استان بوشهر
وقتی نام عسلویه می‌آید آدم ناخودآگاه یاد دکل‌های نفتی، میدان‌های گازی و آب‌و‌هوای فوق‌العاده گرم و شرجی می‌افتد، غافل از این‌که عسلویه پر از موقعیت‌های دیدنی و منحصربه‌فرد است. یکی از این موقعیت‌ها آبشار درزو است که برای رسیدن به آن باید حدود یک ساعت‌ونیم در یک رودخانه پیاده‌روی‌کنیم و برای تشخیص مسیر به کمک یک راهنمای محلی هم نیاز داریم. در نهایت چیزی که در آبشار درزو انتظارتان را می‌کشد، حوضچه‌های کوچک و بزرگِ شگفت‌انگیز و پر آبی است که با توجه به گرمای هوا در این منطقه می‌تواند حس خوبی داشته‌باشد. شکل‌و‌شمایل تنگه‌ای که شما را به آبشار درزو می‌رساند، شبیه چاهکوه در قشم است. نکته مهم این که تنها در صورتی به فکر آب‌تنی در حوضچه‌های درزو باشید که یک راهنمای محلی همراه‌تان باشد و خودتان یک شناگر حرفه‌ای باشید.
 
 
ساحل گرت 
کجاست؟ روستای گرت| جزیره لاوان در استان هرمزگان
به احتمال زیاد اسم جزیره لاوان به گوش‌تان خورده‌است. این جزیره بعد از قشم و کیش سومین جزیره بزرگ خلیج‌فارس است و یک خشکی 75کیلومترمربعی‌ است که در میان‌ آب‌های آبی خلیج‌فارس پهن‌شده. البته ذخایر عظیم نفتی را هم در دل خود جای داده‌ و به همین دلیل از جزایر مهم خلیج فارس است. برای رسیدن به لاوان که جزیره ای زیبا و دیدنی است، باید خود را به بندر مقام که نزدیک‌ترین راه‌ ارتباطی با لاوان است،برسانید. ساحل گرت یکی از ساحل‌های تماشایی این جزیره است که طبیعتی دست‌نخورده و دریایی زلال دارد. در این منطقه می‌توانید شانس دیدن حواصیل‌های دریایی، دلفین و آهوی جبیر را داشته‌باشید.
 

 

تنگه شو تاریکو
کجاست؟ پارسیان| استان هرمزگان
شهر پارسیان در میان کوه‌های دهکده «چک چک» قرار دارد. کوه‌هایی که در این روستا قرار دارند، دو قسمت هستند. قسمت اول این کوه‌ها می‌رسد به تنگه «شو تاریکو» و مسیر بعدی به آبشار و چشمه «او دبه». اسمش را گذاشته‌اند شوتاریکو، چون برای رسیدن به آن باید یک مسیر مردافکن و غاری تاریک را پشت ‌سر بگذارید که مانند شب، همه‌جا تاریک است. مسیر داخلی شو تاریکو همان‌طور که گفتیم پیچ‌و‌خم زیاد، دالان‌های تودرتو و حوضچه‌های آب زلال دارد و سخت‌تر و طولانی‌تر از رسیدن به «او‌ دبه» است. در نهایت وقتی به شو تاریکو می‌رسید، نوری که از لابه‌لای سقف تنگه روی آب‌ درون حوضچه می‌تابد، شما را غرق تماشای خود می‌کند و خستگی مسیر را می‌شوید و با خود می‌برد.
 

  
ساحل دستیر

کجاست؟ پارسیان| استان هرمزگان
شاید در بسیاری از فیلم‌ ها و سریال‌ها دیده‌باشید که افرادی در کنار دریا و ساحل آبی کمپ‌ زده‎اند و شب را زیر نور ماه می‌گذرانند. ساحل دستیر دقیقا شبیه همان سکانس‌هاست و می‌تواند انتخاب خوبی برای یک تجربه و خاطره خوب باشد.آب‌و‌هوای این منطقه در بهار و تابستان گرم و معتدل و در پاییز و زمستان سرد و خنک است. البته آب‌های این ساحل ایمن‌سازی نشده و برای همین شنا در آب‌های این ساحل می‌تواند خطرناک باشد. در عوض ساحل دستیر از آن موقعیت‌هایی‌ است که می‌توان با تجربه کمپ در آن یک شب پرستاره و آرام را تجربه‌کرد.
 
 
 
گردنه عشاق 
کجاست؟بندر مقام| استان هرمزگان
اگر عاشق سفر به خط ساحلی و استشمام بوی دریا هستید، بهتر است بجنبید و خودتان را برای سفر به بندر مقام و گردنه عشاق آماده‌کنید. گردنه عشاق یک مسیر پیچ در پیچ است که کوه‌ها را به دریا می‌رساند و شکل و شمایل خاص کوه‌های این قسمت در کنار دریا و طلوع و غروب خورشید یک منظره تمام‌رویایی از آن می‌سازد. این گردنه به گردنه مقام هم معروف است، اما مردم محلی به خاطر فاز عاشقانه و شاعرانه‌اش، آن را به گردنه عشاق می‌شناسند. این جاده و گردنه زیبا بخشی از مسیر اتصال بندر لنگه به بندر مقام است و این گردنه یکی از خوش‌منظره‌ترین و استثنایی‌ترین قاب‌هایی است که می‌توانید در کنار یک جاده دریایی تجربه‌اش‌کنید.

 
 
ساحل و غار بنود
کجاست؟روستای بنود| استان بوشهر
بیشتر شهرت بنود به ساحل ‌های صخره‌ای و فاصله کم آن با دریا برمی‌گردد. یکی از دلایل علاقه گردشگران به این ساحل کمتر شناخته‌شده غارهایی ا‌ست که دهانه‌ای رو به دریا و ساحل دارند که محل مناسبی برای عکاسی هم هست. این ساحل یکی از لوکیشن‌های اصلی فیلم سینمایی «محمد رسول‌ ا... (ص)» هم بوده‌است. خیلی‌ها به قصد شب‌مانی به بنود می‌روند و در شب زیر تاریکی نور ماه کمپ‌می‌زنند تا روی صخره‌ها بنشینند و منظره‌ای رویایی و درخشانی را که قرار است فیتوپلانکتون‌ها در ساحل بسازند، ببینند. تصور‌کنید همان‌طور که به صدای موج‌ها گوش می‌دهید و ستاره‌ها در آسمان سوسو می‌زنند، می‌توانید پایین‌رفتن ماه و بالاآمدن خورشید دردریا را ببینید.
 


ساحل مکسر
کجاست؟ بندر مقام| استان هرمزگان
یک ساحل فوق رویایی در کرانه ساحلی خلیج فارس است که هرچقدر از آن عکس و فیلم بگیرید باز هم کم است. ساحل مکسر فاصله چندانی با جاده ندارد و پیداکردن آن بدون راهنما هم سخت نیست و بعد از گذشتن از میان صخره‌ها می‌توانید به این ساحل برسید. صخره‌های این ساحل شکل‌های نامنظم و در عین حال هنرمندانه‌ای دارند که عواملی مانند رسوب‌گذاری، جزرومد دریا، باد و امواج در شکل‌گیری آن‌ها نقش دارد. در واقع عوامل طبیعی طی میلیون‌ها سال دست‌به‌دست هم داده ‌است تا به دل سنگ‌ها نفوذ‌ کند و این اشکال فرسایشی را بسازد. صخره‌های صیقل‌خورده کوچک و بزرگ ساحل مکسر در کنار نوار خط ساحلی ظاهر دلفریبی به این منطقه داده ‌است و خیلی‌ها برای عکاسی و کلیپ‌های عاشقانه از سراسر ایران خودشان را به مکسر می‌رسانند.
 


خلیج نایبند
کجاست؟نزدیکی عسلویه| استان بوشهر
خلیج نایبند در 35کیلومتری عسلویه تنها پارک ملی دریایی ایران است. روستای هاله نزدیک‌ترین روستا به این خلیج است. پارک ملی دریایی نایبند دو محدوده خشکی و دریایی دارد و محدوده خشکی آن به صورت دماغه‌های مرتفع در ساحل جنوبی خلیج قرار دارد. قسمت جذاب خلیج نایبند جنگل‌ حرا، ساحل صخره‌ای و شنی آن است. شن‌های این قسمت سفید رنگ است و آب آن به قدری آبی و زلال است که شاید نمونه‌اش را در مناطق بکر خلیج فارس دیده ‌باشید و بس. گذشته تاریخی این خلیج که در گذشته محل تجارت مروارید و صید ماهی بوده‌ آن را تماشایی‌تر کرده‌است.
 

  
تنگه بوچیر
کجاست؟روستای بوچیر| استان هرمزگان
برای رسیدن به تنگه بوچیر باید به شهر پارسیان بروید و بعد از گذراندن روستای چهواز به روستای بوچیر خواهید رسید. تنگه زیبای بوچیر که به چله بوچیر هم معروف است در یک منطقه کویری و نسبتا خشک قرار دارد، اما اکوسیستمی را به وجود آورده که هوای درون دره همواره معتدل و خنک است. تنگه بوچیر یکی از عمیق‌ترین تنگه‌های استان است و دره آن در 50 متری زمین است.  آب دریاچه موجود در این تنگه رنگ سبز خاصی دارد که بسیار جذاب است. این منطقه گونه‌های متنوعی از آبزیان را هم در خود جای داده که معروف‌ترین آن ماهی گارا روفا معروف به دکتر فیش است. رسیدن به آبشار بوچیر به تجهیزات خاص نیاز دارد و حتما باید از یک راهنمای مجرب و آشنا به منطقه برای رسیدن به آن کمک‌ بگیرید.








تاریخ : پنج شنبه 102/10/21 | 11:16 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.