سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حکمت/ تفاوت انسان بزرگوار و پست

 

آخرین خبر/  امام سجاد علیه السلام: إنّ الکریمَ یَبتَهِجُ بفَضلِهِ واللَّئیمَ یَفتَخِرُ بمُلکِهِ.
 انسان بزرگوار به بخشش خود مى بالد، و انسان پست به دارایى خویش مى نازد.
 میزان الحکمه، ج 10، ص 94.






تاریخ : شنبه 102/2/30 | 9:33 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

تسنیم/ حضور حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها در کشور ما خیر و برکت‌های بسیاری برای ما، ایرانی‌ها، در پی داشته است؛ از امکان زیارت بارگاه و حرم مطهر آن حضرت تا توسل به آن بانوی مکرم و رفع مشکلات و حوائج دنیایی و اخروی ما. اما باید بدانیم که حضور آن حضرت در خاک ایران به دلیل تبعید امام رضا علیه السلام به فرمان مأمون عباسی اتفاق افتاده است. چراکه حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها برای دیدار برادر گرامی خود راهی سرزمین ایران شدند، ولی در میان راه به دلیل حمله مأموران عباسی به کاروان، ایشان دچار مجروحیت و یا بیماری شدند و حدود 17 روز بعد از این ماجرا به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام محمدصادق فاضل، استاد حوزه و پژوهشگر اسلامی به بررسی بخش‌هایی از سفر تاریخی حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها به ایران و رویداد‌هایی در طول این سفر پرداخته است.

رفع یک ابهام در زندگی بانوی مکرم اسلام

در مورد زندگی حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها یک ابهام وجود دارد. اینکه چرا دختران امام کاظم علیه السلام ازدواج نکردند؟ آیا این کار به خاطر وصیت آن حضرت بوده است؟

در ارتباط با حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها این مطلب را داریم که ایشان ازدواج نکرده‌اند، ولی تصور نمی‌شود که بقیه دختران امام کاظم علیه السلام هم ازدواج نکرده باشند. اما حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها شخصیت والا و برتری داشت که در کنار فضیلت‌های بلند معنوی، عالمه برجسته‌ای بود که در سنین پایین تسلط و اشراف زیادی به مسائل شرعی داشت؛ به گونه‌ای که پاسخ سؤالات بزرگان شیعه را که از امام هفتم داشتند آن حضرت بیان می‌فرمود.

به همین دلیل هم‌کفوی برای حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها وجود نداشت که بخواهد افتخار همسری آن بانوی بزرگوار را پیدا کند. چون در زمان منصور عباسی عده زیادی از علویان و عموزاده‌های حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها به شهادت رسیده بودند.

بنابراین شخصیتی که بتواند هم‌شأن آن بزرگوار باشد وجود نداشت و آن حضرت ازدواج نکرد. راجع به دختران دیگر امام کاظم علیه السلام اطلاعی ندارم. اگر نقلی داشته باشیم که بقیه هم ازدواج نکرده‌اند قاعدتاً باید همین علت عامل آن باشد.

علت محبت ویژه امام رضا علیه السلام به حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها

علاوه بر اینکه برای آن حضرت از سوی امام رضا علیه السلام، زیارت‌نامه عنوان شده است، در بیان و احادیث امام هشتم سخنان گهرباری در منزلت این بانوی مکرم عنوان شده است. دلیل ارادت و محبت ویژه امام رضا علیه السلام به حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها چیست؟

در میان فرزندان امام موسی بن جعفر علیه السلام، امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها از یک مادر مؤمنه و پاکدامن متولد شده اند، آن هم بانوی بزرگواری، چون نجمه خاتون که به ایمان و تقوا مشهور بودند.

البته امام رضا علیه السلام حدود 25 سال از حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها بزرگتر بودند، چون امام رضا علیه السلام در سال 148 هجری قمری متولد شدند و سال میلاد حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها در 173 هجری قمری است. در این میان حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها به مدت 21 سال تحت سرپرستی امام رضا علیه السلام بودند. به این علت که امام موسی بن جعفر علیه السلام در سال 179 هجری قمری به دستور هاروان الرشید زندانی شدند و آن بانوی مکرم در آن زمان شش ساله بودند. به این ترتیب ایشان تا زمان هجرت امام رضا علیه السلام در سال 200 هجری قمری، تحت سرپرستی آن امام رئوف قرار داشتند.

این نکته هم قابل توجه است که حدود دو سال بعد از رحلت حضرت معصومه سلام‌الله علیها، امام رضا علیه السلام به شهادت رسیدند.

زیارت‌نامه‌ای از سوی امام رضا علیه‌السلام

برای حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها زیارت‌نامه ویژه‌ای وجود دارد؛ مانند ائمه اطهار علیهم السلام که هر یک دارای زیارت‌نامه مخصوص به خود هستند. می‌خواهیم بدانیم زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها از کدام منبع به دست ما رسیده است؟

زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها از امام علی بن موسی الرضا علیه السلام روایت شده است؛ البته آن حضرت دو زیارت‌نامه برای خواهر گرامی خود عنوان فرموده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد که حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها مقام و منزلت والایی دارند.

با توجه به اینکه کلام و بیان ائمه اطهار علیهم السلام به دلیل اتصال ایشان به منبع لایزال الهی از هر نوع مبالغه و خلاف دور است، منزلت و عظمت حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها از میان عبارت‌ها و نکته‌های موجود در هر دو زیارت‌نامه مشخص می‌شود.

شناخت حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها بر اساس زیارت‌نامه

چه عبارات و نکات ویژه‌ای درباره شخصیت و منزلت حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها در این زیارت‌نامه‌ها عنوان شده است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم؟

امام علی بن موسی‌الرضا علیه السلام در یکی از زیارت‌نامه‌ها، خواهر گرامی خود حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها را با هشت لقب خطاب قرار داده‌اند که از این القاب می‌توان شأن و منزلت آن بانوی گرامی را درک کرد. درواقع حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها مانند مادر گرامی خود، حضرت زهرا سلام‌الله علیها، القاب متعدد و والایی دارند.

در این زیارت‌نامه به حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها با این عبارت عرض سلام می‌کنیم که آن را امام رضا علیه السلام به ما آموخته‌اند: «السلام علیک ایّتها الطاهره الحمیده البَرّهُ الرشیدهُ التقیَّه النقیّه الرضیه المرضیه».

این القاب هر کدام شأن و ویژگی خاصی از آن بانوی مکرم را برای ما آشکار می‌کند. در این میان طاهره به کسی گفته می‌شود که به مقام و منزلت طهارت باطن و روح رسیده و از هر نوع گناه به دور است. حمیده نیز به مفهوم ستایشگر خداوند است و کسی که حق بندگی را ادا می‌کند. البره به معنای نیکوکار است و بانویی که به نیکوکاری مشهور است. الرشیده کسی است که به مقام و کمال رشد عقلانی و روحی رسیده است. تقیه نیز انسانی است که به مرحله قرب تقوایی نائل شده است. الرضیه انسانی است که به مقام رضای خدای متعال رسیده و از خدای خود رضایت کامل دارد. مرضیه نیز کسی است که خداوند تعالی از او راضی است.






تاریخ : شنبه 102/2/30 | 9:23 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

زندگی بزرگان/ امام جعفر صادق (ع) را بیشتر بشناسید

 

ایمنا/ امام جعفر صادق (ع) ششمین امام شیعیان و فرزند امام محمد باقر (ع) است که در سال 148 هجری قمری بر اثر مسمومیت به شهادت رسید.
 امام جعفر صادق (ع) در سال 83 هجری قمری در مدینه به دنیا آمد و در طول دوران امامت خود باعث احیا شدن دوباره مذهب شیعه و آئین پیامبر اسلام (ص) شد. پدر ایشان امام محمد باقر و مادرش ام فروه دختر قاسم پسر محمد بن ابوبکر است.

زندگی نامه امام جعفر صادق (ع)
امام صادق (ع) (جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب) در 17 ربیع الاول سال 83 هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد. برخی منبع تولد ایشان را در سال 80 هجری قمری ذکر کرده اند. پدر بزرگ ایشان امام سجاد (ع)، پدر بزرگوارشان امام محمد باقر (ع) و مادرشان معروف به ام فروه، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است. امام جعفر صادق (جعفر به معنای نهر جاری پرفایده) به مدت 34 سال امامت شیعیان را برعهده داشت و با تلاش‌های فراوان توانست احیاگر مذهب شیعه در بین مسلمانان باشد. مدت زمان امامت ایشان با خلافت پنج خلیفه آخر اموی یعنی از هشام بن عبدالملک به بعد و دو خلیفه نخست عباسی سفاح و منصور دوانیقی هم‌زمان بود. از مشهور ترین کنیه‌های ایشان می‌توان به ابو عبدالله، ابو اسماعیل و ابو موسی اشاره کرد.

همسر و فرزندان امام صادق (ع)
در بیشتر منابع آمده است که ایشان صاحب هفت پسر و سه دختر بودند. امام موسی کاظم (ع)، امام هفتم شیعیان یکی از فرزندان این امام بزرگوار است که نام مادرش حمیده دختر صاعد یا صالح است.


خصوصیات امام صادق (ع)
یکی از خصوصیات بارز امام صادق (ع) علم فراوان ایشان است. امام صادق (ع) به جهت ضعف حکومت اموی، فعالیت علمی بسیار بیشتری نسبت به دیگر امامان شیعه داشت. امام صادق بسیار اهل زهد، عبادت، روزه داری و تلاوت قرآن بودند. ایشان به فقرا کمک بسیار می‌کرد و در بیشتر شب‌ها به صورت ناشناس برای فقرا غذا می‌برد، به طوری که بخشندگی وی در بین مردم زبانزد بود.

احادیث امام جعفر صادق (ع)
بیشترین احادیث از امام صادق (ع) نقل شده است، اولین علت این امر مربوط به شرایط خاص زمان امامت ایشان و دومین دلیل این است که ایشان از دیگر امامان بیشتر عمر کردند و به همین علت ایشان را شیخ الائمه نیز می‌نامند. همچنین فقه شیعه امامیه که به فقه جعفری مشهور است منسوب به امام جعفر صادق (ع) است، زیرا بخش عمده احکام فقه اسلامی بر طبق مذهب شیعه امامیه از ایشان است و آن اندازه که از آن حضرت نقل شده است از هیچیک از ائمه نقل نگردیده است. برخی از احادیث مشهور ایشان عبارتند از:

حدیث توحید مُفَضَّل: توحید مُفَضَّل حدیثی طولانی که امام صادق (ع) در چهار جلسه درباره مسائلی چون آفرینش جهان، خلقت انسان و شگفتی‌ها و حکمت‌های آنها به مفضل بن عمر املا کرده است.
مقبوله عُمَر بن حَنظَله: برخی از فقیهان شیعه، از این حدیث معیارهایی برای حل تعارض روایات به دست آورده‌اند. طرفداران نظریه ولایت فقیه نیز برای اثبات آن به این حدیث استناد می‌کنند.
حدیث حجّ: در این حدیث امام صادق (ع) کیفیّت حج پیامبر را از پدر خود روایت کرده است. این حدیث طولانی در میان اهل سنّت و شیعه بسیار مشهور است و در مصادر متعدّد از راویان بسیاری نقل شده است.
حدیث عِنوان بَصری: در حدیث عِنوان بَصری، امام صادق (ع) پس از تعریف عبودیت، دستورالعمل‌هایی را در زمینه‌های ریاضت نفس، بردباری و علم، به شخصی به نام عِنوان بصری گفته است.
مهمترین القاب امام جعفر صادق (ع)
امام صادق (ع) القاب زیادی داشت که مهم‌ترین و معروف ترین آنها صادق به معنی راستگو است. از آنجا که امام ششم در گفتار و رفتار راستگو بود لقب صادق را به ایشان داده اند. از دیگر لقب‌های امام جعفرصادق (ع) می‌توان طاهر، صابر و فاضل را نام برد.

شهادت و آرامگاه امام صادق (ع)
امام جعفر صادق (ع) در روز بیست و پنج شوال سال 148 هجری قمری و در سن 65 سالگی بر اثر مسمومیت به شهادت رسید. مرقد مطهر ایشان در قبرستان بقیع واقع در مدینه منوره در کنار قبر پدر، پدر زرگ و عمویش امام حسن مجتبی (علیه السلام) قرار دارد. در ایران سالروز شهادت امام صادق (ع) تعطیل رسمی است.

شهادت امام بزرگوار در سال 1401 روز جمعه ششم خرداد برابر با 25 شوال 1443 و 27 می 2022 است.

قاتل امام صادق (ع)
طبق گفته بیشتر افراد از جمله شیخ صدوق، ابن شهر آشوب و محمد بن جریر طبری سوم، امام صادق (ع) به دستور منصور دوانیقی و بر اثر مسمومیت به شهادت رسیده است.






تاریخ : دوشنبه 102/2/25 | 11:15 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

عجیب‌ ترین اسلحه ‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچه ضد سگ!

 

فرادید/ در طول تاریخ، نمونه‌های زیادی از اسلحه‌ها وجود داشته است که نه تنها در هدف خود کارایی داشتند، بلکه ظاهرشان نیز منحصربه‌فرد و گاهی عجیب بوده است.

از سلاح‌های گرم عتیقه‌ی مزین به حکاکی‌های پیچیده و طرح‌های استادانه گرفته تا سلاح‌های آینده‌نگر علمی تخیلی، دنیای اسلحه‌ها همیشه ترکیبی از ظرافت و غرابت بوده است.

در این مطلب، تعدادی از عالی‌ترین و عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ را بررسی خواهیم کرد و نگاهی می‌اندازیم به داستان‌های پشت خلق آن‌ها، ویژگی‌های منحصربه‌فردشان و زمینه تاریخی که در آن استفاده شده‌اند.

1. ویتنی وُلوِرین: تپانچه عصر اتمی (1956) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

ویتنی وُلوِرین یک تپانچه‌ی نیمه‌اتوماتیک با کالیبر 22 LR است که سال 1956 ساخته شد. این تپانچه به دلیل ظاهر پیشرفته و ساختار آلومینیومی آن قابل توجه است. خشاب این اسحله 10 تیر است، لوله‌ی آن 117.5 میلی‌متر عرض دارد و وزن آن تنها 650 گرم است.

ولورین را رابرت هیلبرگ مهندسی کرد. او در طول جنگ جهانی دوم و حین کار با تفنگ‌های هواپیما در مورد ریخته‌گری آلومینیوم آموخت و بعدها مهندس تحقیقاتی «شرکت تولیدی استاندارد بالا» شد.

تنها 13371 عدد از این تپانچه‌های نیمه اتوماتیک در دوره‌ی کوتاه تولید آن بین سال‌های 1956 و 1958 ساخته شدند. دستگیره‌های پلاستیکی آن مشکی، قهوه‌ای تیره یا سفید بودند. دستگیره‌های سفید بیشتر برای مدل‌های نیکل‌اندود انتخاب می‌شدند. 

نام وُلوِرین برگرفته از تیم فوتبال مورد علاقه هیلبرگ بود: دانشگاه میشیگان ولورینز. از نام ویتنی هم به این دلیل استفاده میشد که کارخان? ساخت این سلاح نزدیک سایت کارخانه قدیمی الی ویتنی بود.  این کمپانی با بازاریابی بسیار ضعیف آغازین و مشکلات مالی نهایتا محکوم به فنا شد.

2. چاقوی شکاری آلمانی که تفنگ و تقویم هم هست (1528) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

این یک چاقوی شکاری آلمانی است که هم تفنگ است و هم تقویم سال‌های 34-1529 روی آن حک شده است. تاریخ حک‌شده روی لوله‌ی تفنگ 1540 یا 1546 است. 

در قرن شانزدهم، تپانچه‌های چخماقی گاهی با شمشیر، چاقو، تبر، گرز، نیزه و حتی کمان پولادی ترکیب می‌شدند که در صورت در نرفتن گلوله تپانچه از آن‌ها استفاده میشد. 

با این حال، سلاح‌های ترکیبی معمولاً بی‌قواره و غیرکاربردی و در عین حال گران قیمت بودند. در نمونه‌ی بالا، روی لبه‌ی سنگین و ساطورمانند اسلحه، یک تقویم و نام طراح حک شده است. 

3. تپانچه سه محفظه ناپلئون (1802) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

یک تپانچه جیبی سه‌لول چخماق با منبت کاری طلا که سال 1802 توسط سرهنگ توماس تورنتون به ناپلئون بناپارت به عنوان کنسول اول ارائه شد. شایان ذکر است که این تپانچه توسط اسلحه‌ساز لندنی، Durs Egg، در حدود سال 1800 ساخته شده است. 

هر یک از لوله‌های آبی تیره تفنگ با نقوش طلایی در اطراف سرلوله و ته تفنگ حکاکی شده است. قسمت بالا و پایین این سه لوله نقوش طلایی دارد و در انتهای هر سه لوله تفنگ، یک ستاره طلایی حک شده است. از پایین‌ترین لوله تفنگ بیشتر شلیک شده است.

4. ناکِل‌داستِر/ هفت تیر (1870) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

هفت‌تیر آپاچی یک تفنگ دستی است که چند سلاح دیگر را در خود جای داده است، با یک کارتریج سوزنی کار می‌کند و دارای یک پنجه‌بوکس بندانگشتی تاشو است که قسمت دسته را تشکیل می‌دهد و یک چاقوی دو لبه تاشو دارد. 

به دلیل نداشتن لوله‌ی تفنگ، برد موثر هفت تیر بسیار محدود است. از آنجا که اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن را می‌توان به سمت سیلندر تا کرد، به راحتی داخل یک جیب پنهان می‌شود.

این هفت‌تیر با وجود پتانسیل محدودی که داشت در فاصله بسیار نزدیک کاری بود. برای پر کردن دوباره هفت‌تیر، سیلندر کارتریج باید خارج میشد، دوباره پر میشد و در جای خود قرار می‌گرفت.

5. تپانچه ماکاروف، هدیه تولد جوزف استالین (1949) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

سال 1949، جوزف استالین یک تپانچه نیمه‌خودکار ماکاروف 9x18mm را به عنوان هدیه تولد دریافت کرد. این تپانچه که توسط نیکولای فئودوروویچ ماکاروف طراحی شده بود، آن سال از سوی دولت برای تولید انبوه انتخاب شد. 

سال 1951، این سلاح به سلاح کمری استاندارد نظامی و پلیسی اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شد. این هدیه‌ی اسلحه‌سازان تولا، یکی از شهرهای روسیه در جنوب مسکو بود. 

روی لوله‌ی تفنگ این جمله حک شده است: «به جوزف ویساریونوویچ استالین، به مناسبت هفتادمین سالگرد تولد، از تفنگ‌سازان تولا» 

6. تپانچه چخماقی چهار لول کانتینِنتال (قرن 18) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

مشخصات تپانچه‌ی چخماقی چهار لول کانتیننتال اواخر قرن 18 عبارتند از: قنداق آهنی، قاب حکاکی شده با طرح‌های شاخ و برگ، چهار لول، دو چخماق، فولادی و طول کلی 7 اینچ. 

7. تپانچه چخماقی دو لول ساخته شده برای امپراتور چارلز (1540) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

این اسلحه گرم که یکی از نخستین تپانچه‌هاست، توسط پیتر پِک، سازنده ساعت و تفنگ طراحی و تولید شد. دو قفلِ ترکیب‌شده در یک مکانیسم لوله‌ها را مجهز به اشتعال جداگانه می‌کنند. 

این تپانچه که برای امپراتور چارلز پنجم (1519–56) ساخته شد با نمادهای سلسله‌ای و شخصی او مزین شده است: عقاب دو سر و ستون‌های هرکول با شعار لاتین PLUS ULTRA (فراتر). 

8. تپانچه چخماقی ساخته شده برای ماکسیمیلیان اول از بایرن (1600) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

این تپانچه آلمانی چخماقی توسط امانوئل سادلر حدود 1600-1610 با اسکنه فولادی ساخته شد. قنداق تمام فولادی آن غیرعادی است و احتمالاً دلیل به کار بردن آن این بوده که سادلر سطح بیشتری برای نشان دادن استعدادهایش داشته باشد. 

دسته اسلحه با آرم باواریا زیر تاج دوک مزین شده و نشان پشم زرین آن را احاطه کرده است. دوک ماکسیمیلیان اول (1573-1651) سال 1600 با این درجه معتبر شوالیه شد.

9. اسلحه گرم چند لول (دهه 1800) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

این نوع سلاح گرم از سال 1830 تا جنگ داخلی در آمریکای شمالی رایج بود، اما مفهوم آن خیلی زودتر معرفی شد. 

در قرن پانزدهم، Ribauldequin، نسخه‌ای از تفنگ والی، چندین لوله تک گلوله را به یک قنداق متصل کرده بود که جداگانه با یک کبریت شلیک می‌شدند. 

حدود سال 1790، پپرباکس‌ها بر اساس سیستم‌های چخماق ساخته شدند، به ویژه توسط کمپانی‌های Nock در انگلستان و Segallas در بلژیک. 

این تسلیحات که بر اساس موفقیت تپانچه‌های دو لول قبلی ساخته شده بودند، به سه، چهار یا هفت لوله مجهز شدند. این پپرباکس‌های اولیه با دست چرخانده می‌شدند. 

اختراع کلاهک ضربتی و انقلاب صنعتی به تولید انبوه هفت‌تیرهای پپرباکس کمک کرد و آن‌ها را مقرون به صرفه‌تر از اسلحه‌های دست‌ساز اولیه کرد که قبلاً فقط در دست ثروتمندان دیده می‌شد. 

10. تفنگ میکلت عاج منبت کاری شده عثمانی

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

این تفنگ دارای یک لوله هشت ضلعی از فولاد آبدار لکه‌دار شده است. قفل تفنگ مزین به طرح‌های گل نقره‌ای است. قنداق تفنگ شش وجهی است و دارای تصاویر و نقوش گل و بوته‌هایی است که از عاج لکه‌دار و طبیعی با میخ‌های برنجی گسترده ساخته شده‌اند. 

11. تپانچه کاتلاس الگین (1837) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

شمشیر تپانچه، شمشیری است که یک تپانچه یا هفت تیر معمولاً در کنار تیغه آن متصل است. تفاوت آن با تفنگ سرنیزه‌دار در این است که این سلاح عمدتاً برای استفاده به عنوان شمشیر طراحی شده است و اسلحه معمولاً یک سلاح ثانویه در نظر گرفته می‌شود که ضمیمه‌ی تیغه است، نه اینکه شمشیر ضمیمه‌ی تیغه باشد. 

علاوه بر این، بر خلاف اکثر تفنگ‌های سرنیزه‌دار، معمولاً نمی‌توان دو جزء این سلاح‌ها را از هم جدا کرد. 

از نظر تاریخی، برخی از تپانچه‌های چخماقی قرن 17 و 18 به صورت شمشیر-تفنگ ساخته می‌شدند و لوله تپانچه به کنار تیغه شمشیر کوتاه یا خنجر متصل می‌شد. 

زمانی که از این سلاح به عنوان شمشیر استفاده می‌شد، یک محافظ از مکانیزم شلیک محافظت می‌کرد. شکارچیان فرانسوی و آلمانی از این سلاح برای کشتن گراز وحشی زخمی استفاده می‌کردند. 

12. تفنگ تهاجمی Krummlauf (دهه 1940) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

Krummlauf به معنای لوله خمیده است و به ترکیب لوله و دید پریسکوپیک با خمیدگی 30 درجه اشاره دارد که می‌تواند روی یک تفنگ تهاجمی Sturmgewehr 44 استاندارد نصب شود که به این اسلحه عجیب و غریب اجازه می‌دهد بدون افشای تیرانداز در گوشه و کنار شلیک کند. این اسلحه برای خدمه تانک ساخته شده است. 

ملحقات لوله خم‌شده دارای طول عمر بسیار کوتاهی داشتند، تقریباً 300 دور برای نسخه 30 درجه و 160 دور برای نوع 45 درجه - زیرا لوله و گلوله‌های شلیک‌شده تحت فشار زیادی قرار می‌گرفتند. 

مشکل دیگر علاوه بر طول عمر کوتاه این بود که خم شدن گلوله‌ها سبب شکسته شدن گلوله‌ها و خروج آن از لوله در چندین قطعه میشد و در نتیجه اثر ناخواسته تفنگ ساچمه‌ای ایجاد میشد.

این سلاح در بسیاری از خودروهای Panzer IV/70 (A) روی دریچه سقف نصب شده بود. سپس خدمه تانک می‌توانستند یک StG 44 را به آن متصل کنند و از آن به عنوان یک مسلسل دفاعی نزدیک استفاده کنند.

13. هفت تیر سگ وِلو (قرن 19) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

در فرانسه‌ی اواخر قرن نوزدهم، دوچرخه بسیار مد شد و سگ‌ها متوجه شدند تعقیب دستفروشان دوچرخه‌سوار و گاز گرفتن پاها یا شلوارهای آن‌ها، سرگرمی فوق العاده‌ای است. این تپانچه برای چنین مواقعی ساخته شده بود! این تپانچه به خاطر اندازه و شکل طراحی‌اش در جیب لباس جا می‌گرفت و استفاده از آن سریع و آسان بود. ماش? این اسلحه در زمانی که استفاده نمی‌شد داخل بدنه پنهان می‌شد تا موقع بیرون آمدن از جیب به لباس گیر نکند. قدرت این اسلحه اصلا زیاد نبود اما قطعا برای دور کردن سگ‌ها از دوچرخه‌سواران کفایت می‌کرد.

14. تپانچه پای اردک (قرن 18) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

این اسلحه گرم عجیب و غریب به این دلیل پای اردک نام گرفت که نحوه‌ی نصب لوله‌ها مردم را به یاد چسبندگی پای اردک می‌انداخت. لوله‌های اسلحه به شکل بادبزن حدود 60 درجه پخش می‌شد تا گلوله‌های آن به امید اصابت به چندین هدف پخش شوند. تپانچه پای اردک؛ یک سلاح ضد نفر با برد نزدیک بود که بیشترین کارایی را هنگام استفاده در برابر جمعیت در یک فضای محدود داشت. 

15. اسلحه ژیروجت (دهه 1960) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

Gyrojet خانواده‌ای از سلاح‌های گرم منحصر به فرد است که در دهه 1960 به دلیل روش تثبیت ژیروسکوپی پرتابه‌های آن ساخته شد. 

ژیروژت‌ها به جای گلوله‌های بی‌اثر، راکت‌های کوچکی به نام میکروجت شلیک می‌کنند که قابلیت پس زدن کمی دارند و برای مقاومت در برابر فشار گازهای احتراق به لوله یا محفظه سنگین نیاز ندارند. 

سرعت خروج از لوله بسیار کم است، اما حدود 1250 فوت در ثانیه (380 متر بر ثانیه) در 30 فوت (9.1 متر) افزایش یافت. نتیجه یک سلاح بسیار سبک وزن و قابل حمل است. 

این سلاح که مدت‌هاست که از خط تولید خارج شده، امروزه یک کالای کلکسیونی است که قیمت آن حتی برای رایج‌ترین مدل‌ها بالای 1000 دلار است.

16. تپانچه‌ی Borchatdt C-93 (1893)

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

Borchardt C93 یک تپانچه نیمه اتوماتیک است که Hugo Borchardt سال 1893 آن را طراحی کرد. طراحی آن بر اساس مدل قفل ضامن تفنگ ماکسیم است. 

بورچارت، کارتریج 7.65×25mm با سرعت بالا و گلوگاه را برای C93 توسعه داد. گئورگ لوگر؛ دستیار آن زمان او نیز ادعا کرد که بر طراحی آن اثر گذاشته است. 

سازنده ماشین ابزار Ludwig Loewe & Company از برلین، آلمان، C93 را در انتظار سفارشات نظامی تولید کرد. 

اگرچه این اسحه دقیق و سرعت شلیک آن سریع بود، اما تولید آن پرهزینه بود و به دلیل در دست گرفتن عمودی و توزیع وزن، حمل و نقل آن غیرقابل تحمل بود. در دست گرفتن طولانی این اسلحه، هدف یری و شلیک را دشوار می‌کرد و باعث توزیع ناهموار وزن آن می‌شد. 

یکی از سازندگان می‌خواست تپانچه را دوباره طراحی کند، اما بورچارت این پیشنهاد را رد کرد چون از نظر او اسلحه بی‌عیب و نقص بود. 

سازنده بعداً بورچارت را دور زد و با دستیار او، گئورگ لوگر ملاقات کرد. لوگر تپانچه Luger را اختراع کرد که آلمان در جنگ جهانی اول و دوم از آن استفاده کرد. 

17. تپانچه 2 میلی متری کولیبری (1910) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

کولیبری 2 میلی متری کوچکترین کارتریج تجاری موجود بود که سال 1910 ثبت اختراع شد و سال 1914 توسط Franz Pfannl، ساعت‌ساز اتریشی، با حمایت مالی گئورگ گرابنر معرفی شد. 

این تپانچه برای همراهی با تپانچه نیمه‌خودکار یا تپانچه تک تیر کولیبری طراحی شد که هر دو به عنوان سلاح‌های دفاع شخصی به بازار عرضه شدند. این نام از Kolibri گرفته شده که یک کلمه آلمانی برای مرغ مگس خوار است مرغ مگس‌خوار جزو کوچکترین پرنده‌ها است. 

به دلیل ضعف و عدم‌دقت سلاح گرم، کولیبری 2 میلی‌متری به عنوان سلاح دفاع شخصی زنانه‌ای تبلیغ شد که به اندازه کافی کوچک بود تا داخل کیف دستی جا شود. 

این سلاح احتمالاً در صورت شلیک گلوله به قفسه سینه یا اندام‌های یک قاتل موثر واقع نمیشد، اما در صورت شلیک کردن به صورت مهاجم می‌توانست آسیب به همراه داشته باشد. سال 1914 با شروع جنگ، استفاده از این سلاح متوقف شد. 

18. تفنگ هارمونیکا (قرن 18) 

عجیب‌ترین اسلحه‌های تاریخ؛ از تفنگ تقویم‌دار تا تپانچ? ضد سگ!

تفنگ هارمونیکا شکلی از سلاح گرم است که ته آن با یک اسلاید فولادی پر شده و حاوی تعدادی اتاقک سوراخ شده پر از پرتابه است. بیشتر تفنگ‌های هامونیکا، تفنگ‌های درپوش کوبه‌ای هستند، اگرچه برخی از طرح‌ها برای تفنگ‌های هوای فشرده وجود دارد و برخی از نمونه‌ها به صورت کارتریج سوزنی ساخته شدند. 

در تفنگ‌های کلاهک کوبه‌ای، هر محفظه شامل یک چاشنی (فشنگ)، پودر شارژ و پرتابه جداگانه است. این اسلحه در دو مدل تپانچه‌ای و تفنگی و همچنین تک کاره و دو کاره عرضه شد. اولین نمونه از تفنگ سازدهنی احتمالاً نمونه‌ای است که توسط مخترع سوئیسی ولتن در سال 1742 ساخته شد.

 






تاریخ : دوشنبه 102/2/25 | 11:13 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

گوناگون/ شهر دفن‌ شده پمپئی و بدن ‌هایی که «بدن» نیستند!

 

 

فرادید/  اواخر اکتبر 79 پ. م بود که پمپئی گرفتار آخرالزمان شد. کوه وزوو، یک کوه آتشفشانی فعال و مهم درست پنج مایل دورتر از شهر تفریحی پررونق پمپی بالاخره تهدیدهای یک دهه و نیم خودش را عملی کرد و فوران کرد و منطقه نزدیک خود را با ابرهای کشنده‌ای از گازهای بیش از حد داغ، سنگ مذاب و خاکستر داغ نابود کرد. 

امروز، اوضاع کمی متفاوت است. پمپئی حالا یک جاذبه‌ی توریستی مهم شده و هر سال حدود 2.5 میلیون بازدیدکننده جذب این شهر باستانی می‌شوند. از میان جاذبه‌های این شهر می‌توان به پیکرهای سنگی نگون‌بختانی اشاره کرد که نتوانستند از آن واقعه‌ی شوم جان سالم به در ببرند. 

اما این بدن‌های سنگی آن چیزی نیستند که به نظر می‌رسند. این تصور که سنگ‌های داغ مذاب روی مردم شهر باستانی سرازیر شده و پس از سرد شدن آن‌ها را به رونوشت سنگی خودشان تبدیل کرده، بدون شک باورپذیر به نظر می‌رسد اما واقعیت ندارد. در واقع اگر این مکان را پیش از دهه 1800 دیده بودید، این بدن‌ها اصلاً آنجا وجود نداشتند. اگر چنین است، پس خالق این پیکرهای نمادین چه کسی یا چه چیزی است؟ 

شهر دفن‌شد? پمپئی و بدن‌هایی که «بدن» نیستند!

ماری بِرد استاد مطالعات کلاسیک دانشگاه کمبریج سال 2012 در مقاله‌ای برای مجله بی‌بی‌سی توضیح داده است: «حقیقت این است که اینها که می‌بینید اصلا بدن نیستند. اینها محصول هوش و ابتکار یک باستان‌شناس در دهه‌ی 1860 میلادی می‌شوند.» 

حفاری‌های پراکنده‌ای در اواخر قرن شانزدهم در پمپئی انجام شده بود، اما در همین دوره‌ی آخر در قرن نوزدهم بود که با راهنمایی جوزف فیورلی، این پمپئی که امروز می‌شناسیم شروع به شکل گرفتن کرد. همانطور که این حفاران قرن نوزدهمی لایه‌های آوار و خاکستری را که سایت را پوشانده بود کنار می‌زدند، متوجه چیز عجیبی شدند: یک سری حفره‌های مشخص که گاهی‌اوقات درونشان بقایای اسکلت انسان دیده می‌شد. 

این بقایا چه بودند؟ در واقع، این بقایا بدن‌های واقعی شهروندان پمپئی بودند و نه این مدل‌های خاکستر که به دیدن‌شان عادت کرده‌ایم. اما حفره‌های درون گدازه که روزگاری قربانی بیچاره درونشان گرفتار شده بود موجب باز نگه داشته شدن گدازه شده و با گذشت زمان دور جناز? درون خود سرد شده بودند. 

«مواد بیرون آمده از آتشفشان بدن مردگان را پوشانده و اطراف آن سفت و سخت شده بودند. با تجزیه شدن تدریجی گوشت بدن، اندام‌های داخلی و لباس، تنها یک حفره به جا مانده بود که دقیقا اثر معکوس شکل جنازه در زمان مرگ بود.» 

«چیزی نگذشت که یک فرد باهوش متوجه شد با ریختن گچ به درون این حفره‌ها، کپی دقیق بدن را می‌توان بدست آورد. اما نتیجه بدست آمده فقط کپی است و بدن واقعی نیست.»

حفاری‌های جدید با روش‌های نسبتاً جدید انجام می‌شود: «این روزها بهتر می‌توانیم از تکنیک‌های اشعه ایکس استفاده کنیم، مثلاً اسکن 3D-CT برای بررسی محتوای انسانی قالب‌های گچی.» 

معمولاً قالب‌های جدید به روشی ساخته می‌شوند که عملاً با نخستین قالب دهه‌ی 1860 برابر است. در حالی که ممکن است از رزین اپوکسی به جای گچ استفاده شود، ترکیب سنتی همچنان برای بدست آوردن کپی کامل بدن قربانی از همه انتخاب‌ها بهتر است. 

شهر دفن‌شد? پمپئی و بدن‌هایی که «بدن» نیستند!

بنابراین پیکرهای سنگ‌شده‌ای که امروز شاهد آن هستیم نه باستانی هستند، نه سنگی. در واقع آن‌ها قالب‌های گچی مدرنی هستند که «جای خالی» بدن‌های درون خاکستر را پر کرده‌اند. تکنیک به کار رفته برای ساخت این پیکرها آنقدرها هم خارق‌العاده نیست و می‌توان برای ساخت پیکرها از آن استفاده کرد تا هر بدن درست آنگونه که ما می‌خواهیم پس از مرگ شبیه‌سازی شود. 

بیش از 160 بمب در جنگ جهانی دوم روی سایت انداخته شد و بسیاری از بازسازی‌های قرن بیستم در این شهر باستانی را نابود کرد. بسیاری از بازسازی‌های امروز روی بازسازی‌های نافرجام گذشته انجام شدند.






تاریخ : دوشنبه 102/2/25 | 11:11 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
       

.: Weblog Themes By BlackSkin :.