سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حکایت/ شکار رفتن بهلول و هارون

 

 اخبار مشهد/ روزی خلیفه هارون الرشید و جمعی از درباریان به شکار رفته بودند. بهلول با آنها بود، در شکارگاه آهویی نمودار شد. خلیفه تیری به سوی آهو انداخت ولی به هدف نخورد. بهلول گفت احسنت !!!
خلیفه غضبناک شد و گفت مرا مسخره می کنی؟
بهلول جواب داد: احسنت من برای آهو بود که خوب فرار نمود.






تاریخ : جمعه 100/4/25 | 2:9 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

اگر انسان به خواب می رفت و هزار سال بعد بیدار می شد چه اتفاقی می افتاد؟

 

روزیاتو/اگر انسان ها دیگر وجود نداشته باشند، 3/5 میلیون تن زباله از ژاپن تا کالیفرنیا پخش می شود و کسی نیست که آن ها را جمع آوری کند. این بدان معنی است که ضایعات پلاستیکی بیشتری در خیابان ها، جنگل ها و اقیانوس ها پخش می شود. تعجبی ندارد اگر هزار سال دیگر از خواب بیدار شویم و ببینیم ظرف های پلاستیکی هنوز دور و برمان هستند. اما خبرهای خوبی هم داریم چون نبود انسان مزایای خیلی زیادی برای سیاره زمین و همه ی جنبه هایش دارد.

در ادامه می خواهیم ببینیم اگر همه ی انسان ها یک روز به خواب بروند و هزار سال بعد بیدار شوند چه اتفاقی خواهد افتاد.

1- جنگل ها دوباره همه جای زمین رشد می کنند

اگر انسان یک روز به خواب می رفت و هزار سال بعد بیدار می شد چه اتفاقی می افتاد؟

اگر آسیب وارده به یک جنگل بارانی شدید باشد، بیش از 4 هزار سال طول می کشد تا از هر جهت به طور کامل احیا شود. چوت فعالیت های انسانی انجام سریع تر این کار را برای جنگل دشوار می سازد. بنابراین اگر انسان ها روی کره زمین نباشد، درخت ها و تمامی عناصر طبیعت بسیار سریع تر از میزان مورد انتظار دوباره رشد می کنند.

جمعیت حیواناتی که در جنگل ها زندگی می کنند هم رو به افزایش می گذارد چون با وفور غذا مواجه می شوند. حیوانات نقشی کلیدی در احیای مناطق آسیب دیده ی جنگلی دارند چون بذر آن ها توسط حیوانات پخش می شود. به علاوه، زمان زیادی طول می کشد تا درختان سایه دوست دوباره شروع به رشد کنند. این روند بیشتر از 160 سال به طول می انجامد.

2- بسیاری از ساختمان ها از هم می پاشند

اگر انسان یک روز به خواب می رفت و هزار سال بعد بیدار می شد چه اتفاقی می افتاد؟

اغلب بامپوش هایی که از آن ها در ساخت خانه ها استفاده می شود به گونه ای ساخته می شوند که 20 تا 30 سال عمر می کنند. بعد از این مدت، رفته رفته دچار نشتی و مشکلات دیگری می شوند و باید با مداخله ی انسانی تعمیر شوند. از لحظه ای که سقف ساختمان نشتی پیدا کند تا زمانی که آب سقف و دیوارها را بپوساند فاصله ی زیادی نیست. به همین دلیل سازه های چوبی اول از همه از میان می روند.

سازه های شیشه ای و فلزی هم خیلی زود شروع به خراب شدن می کنند. بنابراین می توانید همه ی این آسمان خراش های بسیار بلند و مجللی که شهرها را پر کرده اند را نابود شده بدانید. تنها ساختمان هایی احتمالاً بعد از هزار سال کماکان پا برجا هستند که از سنگ ساخته شده باشند.

3- زمین در تاریکی فرو می رود

اگر انسان یک روز به خواب می رفت و هزار سال بعد بیدار می شد چه اتفاقی می افتاد؟

اولین روز بعد از به خواب رفتن انسان ها اغلب نیروگاه های سوخت فسیلی از کار می افتند و بنابراین برق تمام دنیا قطع می شود. سوسک ها و موش ها که حالا دیگر دنیا را تحت تسلط خود دارند به غذای درون یخچال های ما هجوم می آورند.

علاوه بر این، بسیاری از متروهایی که آب باران در آن ها جمع می شود، از کار می افتند و بنابراین تونل های مترو در عرض 36 ساعت زیر آب می روند. مخازن ذخیره نفت لبالب پر و بعد هم منفجر می شوند. نفت سرازیر می شود و گالن ها از آن از اقیانوس ها سردر می آورد.

4- بیشتر حیوانات خانگی منقرض می شوند

اگر انسان یک روز به خواب می رفت و هزار سال بعد بیدار می شد چه اتفاقی می افتاد؟

حیواناتی مانند سگ های کوچک و گوسفندها از همه آسیب پذیرترند و به شدت در معرض خطر قرار می گیرند. حتی اگر داخل یک فضای بسته باشند هم غذایشان بالاخره تمام می شود و مجبور می شوند بیرون بروند و به دنبال غذا بگردند. سگ های بزرگ تر مثل ژرمن شپردها، شیپ داگ ها و نژادهای وحشی، می توانند خود را با حیات وحش سازگار و از خود محافظت کنند.

گربه ها هم احتمالاً می توانند خود را با شرایط جدید زندگی شان سازگار کنند. با این حال، برای زنده ماندن باید کمی قوی تر شوند. سگ هایی که از میادین مبارزه سگ ها گریخته اند هیچ مشکلی برای زنده ماندن ندارند. طبیعت رقابت طلب و وحشی این سگ ها به آن ها کمک می کند بر نژادهای ضعیف تر فائق آیند.

5- بسیاری از بناهای تاریخی دنیا به تاریخ می پیوندند

اگر انسان یک روز به خواب می رفت و هزار سال بعد بیدار می شد چه اتفاقی می افتاد؟

فرسایش یکی از بزرگ ترین دشمنان همه ی مواد و مصالحی است که در ساخت تمامی آثار تاریخی زیبای ما به کار رفته است. تنها طلا است که در طی زمان در برابر فرسایش ایمن است. امروزه آلاینده های هوا دلیل شماره یک فرسایش و علت این است که مردم این روزها مجورند به خانه ی خود رسیدگی و آن را تعمیر کنند. اما حتی اگر فعالیت های انسانی متوقف شوند هم این مشکل برطرف نمی شود.

چون فلزات با وجود اکسیژن به راحتی صدمه می بینند. این امر باعث زنگ زدن آن ها می شود، چیزی که دیر یا زود منجر به تخریب آن ها می شود. و وقتی هم که انسانی نباشد تا مشکل را برطرف کند، میزان تخریب ببیشتر می شود.

6- گیاهان همه جا را تسخیر می کنند

اگر انسان یک روز به خواب می رفت و هزار سال بعد بیدار می شد چه اتفاقی می افتاد؟

اگر فعالیت های انسانی متوقف شود، درخت های مو و پیچک ظرف تنها 5 سال نمای ساختمان های باقیمانده را می پوشانند. مثل روستایی در چین به نام هوتووان که در سال 2002 خالی از سکنه شد و 2 دهه بعد به طور کامل به تسخیر طبیعت درآمد. بسیاری از ساختمان های این روستا کاملاً پوشیده از درخت مو و پیچک شده اند. پس می توانید تصور کنید که بعد از 980 سال دیگر وضع چقدر بدتر خواهد بود.

7- بسیاری از شهرها زیر آب می روند

اگر انسان یک روز به خواب می رفت و هزار سال بعد بیدار می شد چه اتفاقی می افتاد؟

علت اینکه شهرهایی همچون آمستردام هنوز پا برجا هستند تنها به لطف وجود سیستم های زهکشی، سدها و پل ها است. آن ها هستند که آب اقیانوس ها را از شهرهای ما دور نگه می دارند و مانع از وقوع فجایعی همچون سیل و سونامی می شوند. اما اگر انسانی نباشد که به این سیستم ها رسیدگی کند، قدرت آب آن ها را نابود می سازد. مقادیر عظیمی آب وارد شهرها و خانه های ما می شود.

گفته می شود بعضی شهرها هم زیر آب می شوند. بر اساس اطلاعات موجود، برخی شهرهای دنیا تا سال 2070 با افزایش شدید سطح آب مواجه خواهند شد. اما اگر انسانی نباشد، چنین اتفاقی می تواند ظرف مدت کوتاه تری رخ دهد.

8- انسان باید تلاش زیادی برای برگرداندن شهرهای خود به حالت قبل کند

اگر انسان یک روز به خواب می رفت و هزار سال بعد بیدار می شد چه اتفاقی می افتاد؟

انسان ها باید دوباره برای بقای خود بجنگند چون باید با حیوانات وحشی رو در رو شوند. توانایی همکاری با یکدیگر و کار گروهی آن ها نقش بسیار مهمی دارد چون به آن ها کمک می کند بر همه ی دیگر موجودات تسلط یابند. آن ها هنوز به خاطر دارند که چطور بای با حیواناتی مانند سگ ها و گربه ها دوست شوند. اصلی ترین تفاوت میان حالا و آغاز زمان این است که بقایای شهرهای قدیمی هنوز وجود دارد.

انسان همه ی دانش فنی لازم برای ساخت دوباره ی تمامی چیزها به شکل سابق را دارد. با این حال، برای شکار غذا و غلبه بر دیگر حیوانات بزرگ وحشی باید طرز فکر خود را تغییر دهد و بدوی فکر کند. اما همانطور که پیش تر ذکر شد، توانایی همکاری با یکدیگر به آن ها در دستیابی به این هدف کمک می کند.






تاریخ : جمعه 100/4/25 | 2:7 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

ریشه ضرب المثل/ قوز بالا قوز

 

 اخبار مشهد/ فردی به خاطر قوزی که بر پشتش بود خیلی غصه می خورد.یک شب مهتابی بیدار شد خیال کرد سحر شده،بلند شد رفت حمام. از سر آتشدان حمام که رد شد صدای ساز و آواز به گوشش خورد،اعتنا نکرد و رفت تو.
وارد گرمخانه که شد دید جماعتی بزن و بکوب دارند و مثل اینکه عروسی داشته باشند می زنند و می رقصند. او هم بنا کرد به آواز خواندن و رقصیدن و خوشحالی کردن. در ضمن اینکه می رقصید دید پاهای آنها سم دارد. آن وقت فهمید آنها از ما بهتران هستند؛ اگرچه خیلی ترسید اما خودش را به خدا سپرد و به روی آنها هم نیاورد.
از ما بهتران هم که داشتند می زدند و می رقصیدند فهمیدند که او از خودشان نیست ولی از رفتارش خوششان آمد و قوزش را برداشتند. فردا رفیقش که او هم قوزی بر پشت داشت، از او پرسید: تو چکار کردی که قوزت صاف شد؟ او هم قضیه آن شب را تعریف کرد. چند شب بعد رفیقش رفت حمام. دید باز حضرات آنجا جمع شده اند خیال کرد همین که برقصد از ما بهتران خوششان می آید.
وقتی که او شروع کرد به رقصیدن و آواز خواندن و خوشحالی کردن، از ما بهتران که آن شب عزادار بودند اوقاتشان تلخ شد. قوز آن بابا را آوردند گذاشتند بالای قوزش؛ آن وقت بود که فهمید کار بی مورد کرده، گفت: وای وای دیدی که چه به روزم شد، قوز بالای قوزم شد.






تاریخ : پنج شنبه 100/4/24 | 11:35 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

رئیس جمهوری که میوه له شده میخرید!

 

فارس/ برشی از زندگی شهید رجایی: پیش از انقلاب ، یک بار او را دیدم که برای خرید میوه ، از خیابان ایران به میدان ژاله ( شهدا ) می رفت . گفتم : برای خریده میوه چرا این همه راه می روی ؟ گفت : آنجا دوستی دارم که دکه دار و میوه فروش است . همراهش تاهمان جا رفتم و دیدم این بزرگوار بعد از خوش و بش کردن با میوه فروش ، دور از چشم او ، میوه های له شده و معیوب را در پاکت می ریزد . تعجب کردم و برای کمک به او ، چند میوه خوب و سالم را در پاکتش ریختم ، اما ایشان بی‌آنکه میوه فروش متوجه شود ، آنها را از پاکت در آورد و به جای آنها ، میوه های معیوب را در پاکت ریخت . بعد از پرداخت وجه در بین راه پرسیدم : قصه چه بود ؟ اول چیزی نخواست بگوید ، اما در برابر اصرارم گفت : این مرد دو پسر داشت . یکی در جریان مبارزه شهید شد و دیگری اکنون در زندان به سر می برد . ما و برخی از دوستان در طول هفته ، بی آنکه او بداند ، به قصد کمک به این پدر تنها و دلسوخته ، از ایشان به این شکلی که دیدی میوه می خریم . این ورقی بسیار کوچک از زندگی شهید رجایی است ، شهید محمدعلی رجایی.

طرح: علیرضا ذاکری






تاریخ : پنج شنبه 100/4/24 | 11:32 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

داستانک/ تولد دوباره عقاب!

 

 اخبار مشهد/ سرخ پوست ها داستان عقابی را میگویند که وقتی عمرش به آخر نزدیک شد، چنگال هایش بلند شده و انعطافِ گرفتن طعمه را دیگر ندارد ! نوک تیزش کند و بلند و خمیده میشود و شهبال های کهنسال بر اثر کلفتی پَر به سینه میچسبد و دیگر پرواز برایش دشوار است.
آنگاه عقاب است و دوراهی: بمـیرد یا دوباره متولد شود ولی چگونه ؟عقاب به قله ای بلند میرود نوک خود را آنقدر بر صخره ها میکوبد تا کنده شود و منتظر میماند تا نوکی جدید بروید . با نوک جدید تک تک چنگال هایش را از جای میکَند تا چنگال نو درآید!و بعد شروع به کندن پَرهای کهنه میکند. این روند دردناک 150 روز طول میکشد ولی پس از 5 ماه عقاب تازه ای متولد میشود که میتواند 30 سال دیگر زندگی کند.
برای زیستن باید تغییر کرد،از آنچه دوست داشت گذشت. عادات و خاطرات بد را از یاد برد و دوباره متولد شد.یا باید مُرد،انتخاب با خودِ توست...






تاریخ : چهارشنبه 100/4/23 | 11:34 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

برترین و جالب ترین کشف هایی که در جهان انجام شدند

 

باشگاه خبرنگاران/ هر از گاهی اکتشافاتی صورت می‌گیرد و ما می توانیم از طریق اینترنت، تلویزیون و روزنامه با آنها آشنا شویم. برخی از آن‌ها شاید خیلی برایمان جذاب نباشد اما برخی دیگر ما را متحیر می‌کنند. در این گزارش چند مورد از برترین و جالب‌ترین کشف‌های جهان را به اشتراک گذاشته‌ایم.

ارتش سفالین

در سال 1974 ، یک گروه از باستان شناسان در ژیان حفاری انجام دادند و این به آنها کمک کرد تا مواردی شگفت انگیز، از یک ارتش سفالین را کشف کنند. هزاران سرباز سفالی در نزدیکی مقبره اولین امپراتور چین، شین شیء هوانگ به خاک سپرده شدند. این سربازان سفالی در کنار او به خاک سپرده شدند تا پس از مرگ وی در برابر نیروهای مختلف محافظت شود.

/

طلاهای مارپیچ دانمارکی

دو باستان شناس از فلزیاب‌های خود در یک مزرعه در دانمارک استفاده کردند و مقداری طلا کشف کردند. چهار حلقه بزرگ طلا که آنها پیدا کردند باعث شد تا بیشتر در همان زمین واقع در نزدیکی شهر جزیره Boeslunde گشت بزنند. آنچه آن‌ها کشف کردند مطمئناً عجیب است. مارپیچ های طلا به نازکی مو و تقریباً 2.5 سانتی متر طول پیدا شد و در مجموع 2000 فر نازک طلا پیدا شد. این گنج در بین قطعات چوبی و خز یافت شده و هنوز هم شناخته شده است.

/

 

مجسمه های موآی

مجسمه های موآی عجیب ترین کشف های باستان شناسی است که تاکنون انجام شده است. این مجسمه ها در جایی بین سال‌های 1300-155 میلادی توسط مردم Rapa Nui تراشیده شده است. این جزیره در مجموع دارای 288 مجسمه موآی است که در سکوهای مختلف قرار دارند. این مجسمه ها حدود 80 تن وزن و 13 فوت قد دارند. مردم Rapa Nui از سنگ های آتشفشان این جزیره برای ایجاد مجسمه‌ها استفاده کرده‌اند.

/

 

قبر دسته جمعی وایکینگ های بی سر

برخی از باستان شناسان در حال حفاری کناره‌های یک جاده قدیمی در دورست بودند که چیزی هیجان انگیز و عجیب را کشف کردند. این یک گور دسته جمعی بود که حاوی بقایای بدون سر 54 وایکینگ بود. در این میان 54 اسکلت تکه تکه شده و 51 جمجمه وجود داشت.

/

 

ستون هنج

استون هنج یک بنای تاریخی  5000 ساله است که در شهر سالزبری انگلیس واقع شده است. این بنای یادبود با استفاده از بسیاری از سنگ های بزرگ و کوچک ساخته شده است. سنگ‌های بزرگتر معروف به سارسن هستند و وزن آنها تا 25 تن می رسد. برای ساختن این بنای یادبود عجیب سنگ‌های بزرگی از تپه‌های پریسلی آورده شده است. گفته می‌شود که 240 مرده در این منطقه دفن شده اند اما اینکه چرا دقیقاً استون هنج ایجاد شده هنوز مشخص نیست.

/

 


شهر آتلانتیس

شاید شهر گمشده آتلانتیس شاید یکی از عجیب ترین اکتشافات باستان شناسی باشد. گفته می شود این شهر توسط پوزیدون، خدای دریا ساخته شده است. به گفته برخی محققان، یک سونامی قوی در هزاره 10 قبل از میلاد به شهر برخورد کرد و این شهر آتلانتیس را در اقیانوسی غرق کرد. اگرچه این چیزی است که محققان می گویند، باستان شناسان هنوز در شکار حقیقت واقعی هستند.

/

 

 پنجه موآ در کوه اوون

در سال 1986 ، گروهی از باستان شناسان هنگام حفر یک غار در نیوزلند پنجه پرنده ای را کشف کردند. عضلات و گوشت پرنده هنوز به آن متصل هستند. بعداً باستان شناسان دریافتند که پا، پای پرنده ای بدون بال به نام موآ است که اکنون منقرض شده است. در واقع حدود 2000 سال پیش کاملاً از جهان ناپدید شده بود. موآ، بدون بال و پرنده ای بزرگ و سنگین بود که وزن آن تا 250 کیلوگرم می رسید و دارای 12 فوت ارتفاع بود. پنجه های این پرنده در موزه تاریخ طبیعی نیوزیلند نگهداری می‌شود.

/

 






تاریخ : چهارشنبه 100/4/23 | 11:30 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

معما؛ اختلاف تصاویر را پیدا کنید

 

روزیاتو/ هر قدر هم که خودمان را تیزبین بدانیم، حقیقت آن است که اگر حواسمان پرت باشد حتی نکته بین ترین هایمان هم ممکن است در قهوه یا چای مان نمک بریزیم یا سعی کنیم در خانه را با سوییچ ماشین باز کنیم. به همین دلیل است که باید دائماً تمرین کنیم تا همیشه حواس مان جمع باشد و جلوی رقم خوردن گاف هایی که ممکن است باعث خجالت مان شوند را بگیریم.

به همین خاطر چند معما برایتان آماده کرده ایم که باید در هر کدام آن ها 3 اختلاف میان تصاویر چپ و راست پیدا کنید.

معمای شماره 1

معمای شماره 2

معمای شماره 3

معمای شماره 4

جواب معمای شماره 1

معمای شماره 5

.

.

.

جواب معمای شماره 1

جواب معمای شماره 2

جواب معمای شماره 3

جواب معمای شماره 4

جواب معمای شماره 5






تاریخ : سه شنبه 100/4/22 | 10:37 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

داستانک/ مشکل توست به ما ربطی ندارد!

 

 اخبار مشهد/ موشی در خانه صاحب مزرعه تله موش دید،
به مرغ و گوسفند و گاو خبر داد.
همه گفتند: تله موش مشکل توست به ما ربطی ندارد.
ماری در تله افتاد
و زن مزرعه دار را گزید؛
از مرغ برایش سوپ درست کردند؛
گوسفند را برای عیادت کنندگان سر بریدند؛
گاو را برای مراسم ترحیم کشتند؛
و در این مدت موش از سوراخ دیوار نگاه می‌کرد و به مشکلی که به دیگران ربط نداشت فکر می‌کرد!






تاریخ : سه شنبه 100/4/22 | 1:6 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

حکمت/ کسی که خداوند سرپرست اوست

 

فارس/ امام جواد علیه السلام:
چگونه گمراه و درمانده خواهد شد کسی که خداوند سرپرست و متکفّل اوست. چطور نجات میابد کسی که خداوند طالبش میباشد. هر که از خدا قطع امید کند و به غیر او پناهنده شود، خداوند او را به همان شخص واگذار می کند.

بحارالأنوار، حدیث 68، صفحه 155، حدیث 69






تاریخ : دوشنبه 100/4/21 | 11:36 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

چند معمای تصویری برای آن‌هایی که عاشق چالش اند

 

بیتوته/ معما‌های تصویری و چیستان‌ها در اغلب مواقع بسیار جذاب و سرگرم کننده به نظر می‌رسند و افراد با لذت تمام، وقت خود را برای حل آن‌ها صرف می‌کنند. از این رو، در ادامه این مطلب برایتان چندین معمای جالب انتخاب کرده ایم که می‌توانید به واسطه آن‌ها تا حدی هوش و دقت خود را محک بزنید.

معمای شماره 1)

معمای شماره 2)

معمای شماره 3)


 
معمای شماره 4)

پاسخ معماها: 

معمای شماره 1)

گزینه E) چرخش منظم برای دو رقم و اضافه کردن یه خط

معمای شماره 2)

گزینه شماره b

معمای شماره 3)

گزینه E) ستون اول زیر ستون دوم = ستون سوم

معمای شماره 4)
گزینه A) ستون دوم اولین علامت یک طرفه است. ستون سوم ستون دوم منهای یک خط است.






تاریخ : یکشنبه 100/4/20 | 1:6 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.