سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

گوناگون/ 10 پرنده‌ای که جهان را برای همیشه تغییر دادند

 

فرارو/ در کل تاریخ بشر ما دنیای خود را با پرندگان تقسیم کرده ایم. ما از پرندگان برای تهیه غذا استفاده کرده ایم. ما پرندگان را به منظور شکار اهلی کرده ایم. حتی در برخی از ادیان پرندگان مورد پرستش قرار می‌گرفتند.

به نقل از گاردین، پرندگان در قلب اسطوره‌ها و افسانه‌های ما قرار دارند. از پرندگان در ادبیات، هنر وموسیقی تجلیل به عمل آمده است. حتی امروزه نیز علیرغم قطع ارتباط بسیار نگران کننده بین انسان و طبیعت پرندگان کماکان در زندگی مان نقش دارند.

در فهرست رسمی فعلی پرندگان جهان تقریبا 10800 گونه مختلف وجود دارند. با این وجود، 10 پرنده وجود دارند که بر جنبه‌های حیاتی تاریخ انسان تاثیرگذار بودند و زندگی انسان را شکل دادند. در ادامه به این پرندگان اشاره خواهیم کرد:

1-کلاغ سیاه؛ اسطوره شناسی

10 پرنده‌ای که جهان را برای همیشه تغییر دادند

کلاغ سیاه بزرگترین گونه کلاغ جهان در قلب افسانه‌های خلقت در سراسر نیمکره شمالی از اولین بومیان امریکای شمالی با فرهنگ نورس گرفته تا مردمان کوچ نشین سیبری قرار دارد. هم چنین، کلاغ سیاه اولین پرنده‌ای است که در انجیل به آن اشاره شده زمانی که حضرت نوح قصد داشت دریابد آیا در بیرون از کشتی سیل پایان یافته یا خیر از کلاغ استفاده کرد. امروزه نیز کلاغ سیاه همراه با ماست. زمانی که "جورج آر آر مارتین" نویسنده "بازی تاج و تخت" قصد داشت گونه‌ای از پرنده را برای پیشگویی آینده انتخاب کند کلاغ را برگزید.

2-کبوتر؛ ارتباط

10 پرنده‌ای که جهان را برای همیشه تغییر دادند

زمانی که انسان‌ها از شکار به کشاورزی روی آوردند اهلی کردن پرندگان وحشی را آغاز کردند. یکی از آن گونه‌ها کبوتر‌ها بودند که در ابتدا برای تغذیه پرورش داده شدند، اما بعدا برای برقراری ارتباط در فواصل طولانی مورد استفاده قرار گرفتند. رابطه ما با کبوتر‌ها یک رابطه پیچیده است کبوتر‌ها حامل پیام‌هایی بودند که جان هزاران نفر را در طول دو جنگ جهانی نجات دادند حتی پیام‌های حمل شده توسط آنان مسیر برخی از منازعات را نیز تغییر داد.

3-بوقلمون وحشی؛ غذا و خانواده

10 پرنده‌ای که جهان را برای همیشه تغییر دادند

پرندگان نه تنها برای غذا خوردن انسان‌ها بلکه برای تغذیه معنوی و اجتماعی نیز حائز اهمیت بوده اند. بدون رزق و روزی‌ای که بوقلمون وحشی برای مهاجران اولیه اروپایی قاره آمریکا فراهم آوردند احتمالا استعمار دنیای جدید هرگز محقق نمی‌شد. بوقلمون خیلی زود به محور اصلی جشن‌های کریسمس در بریتانیا و اروپا و روز شکرگزاری در امریکای شمالی تبدیل شد.

 

4-دودو؛ انقراض

10 پرنده‌ای که جهان را برای همیشه تغییر دادند

از زمان رنسانیس به این سو اکتشاف و استعمار آغازگر جهانی شدن جهان امروزی بود. با این وجود، این تحول تلفاتی نیز به همراه داشت که از معروف‌ترین آن می‌توان به انقراض دودو یکی از خویشاوندان بزرگ کبوتر‌ها اشاره کرد که در جزیره اقیانوسی موریس سکونت داشتند. این پرنده فاقد توانایی پرواز نتوانست از تهاجم قرن هفدهمی انسان‌ها و سگ ها، گربه‌ها و میمون‌هایی که با خود آورده بودند جان سالم به در ببرد. کلیسا در ابتدا به این ایده باور نداشت که خالق موجودات می‌تواند اجازه دهد گونه زنده‌ای منقرض شود. با این وجود، در نهایت دودو به نمادی از انقراض تبدیل شد.

5-سهره‌های داروین یا فنچ‌های گالاپاگوس؛ سیر تکامل

10 پرنده‌ای که جهان را برای همیشه تغییر دادند

نقطه عطف کلیدی در ظهور علم زمانی بود که "چارلز داروین" در سال 1859 کتاب "منشاء گونه ها" را منتشر کرد. گفته می‌شود که سهره‌های داروین (فنچ‌های گالاپاگوس) اغلب کلید لحظه "اوریکا" یا "یافتم" برای نظریه انقلابی داروین در مورد تکامل بودند. با این وجود، او در نظریه انتخاب طبیعی خود علاقه کمی به این پرندگان از خود نشان داد. مدت زیادی از مرگ داروین نگذشته بود که دانشمندان به اهمیت این فنچ‌ها پی بردند. آنان دریافتند که تکامل می‌تواند در مقیاس زمانی بسیار کوتاه تری از آن چه که پیش‌تر تصور می‌شد رخ داده باشد.

6-باکلان گوانا؛ کشاورزی

10 پرنده‌ای که جهان را برای همیشه تغییر دادند

ما اغلب تصور می‌کنیم کشاورزی مدرن پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد زمانی که کود‌های شیمیایی به طور گسترده‌ای عملکرد محصولات را افزایش دادند. با این وجود، یک قرن پیش از آن فضولات برداشت شده از باکلان گوانا در سواحل امریکای جنوبی که مستعمراتی وسیع محسوب می‌شدند مواد مورد نیاز برای رونق کشاورزی فشرده را فراهم می‌کرد. این امر چشم انداز آمریکای شمالی و اروپا را برای همیشه تغییر داد و به زوال حیات وحش زمین‌های کشاورزی سرعت بخشید.

7-حواصیل برفی؛ حفاظت

10 پرنده‌ای که جهان را برای همیشه تغییر دادند

حواصیل برفی بومی امریکای شمالی یکی از گونه‌های پرنده‌ای بود که قربانی تجارت مُد شد پرهایش کلاه و لباس‌های زنانه را زینت می‌داد و منجر به قتل مردان شجاعی شد که سعی در محافظت از آن پرندگان در برابر شکارچیان داشتند. زنان پیشگام در بریتانیا و آمریکای شمالی واکنشی را علیه چنین ظلم وحشیانه‌ای سازماندهی کردند. این امر منجر به تشکیل سازمان‌های امروزی حفاظت از پرندگان شد که به موقع جان حواصیل‌ها و سایر قربانیان را نجات دادند.

8-عقاب سر طاس؛ سیاست

10 پرنده‌ای که جهان را برای همیشه تغییر دادند

عقاب‌ها از طریق استفاده نمادین در یونان باستان، روم و سایر تمدن‌های اولیه همواره با نمایش قدرت ملت هاو امپراتوری‌ها همراه بوده اند. هم چنین، عقاب‌ها بیش از هر پرنده دیگری بر روی پرچم‌های سراسر جهان مشاهده می‌شوند. با این وجود، نازی‌ها معنای کاربرد تصویر عقاب را تغییر دادند و آن را تبدیل به نمادی از تمامیت خواهی کردند.

9-گنجشک درختی؛ غرور

10 پرنده‌ای که جهان را برای همیشه تغییر دادند

داستان رئیس مائو چین یک داستان مفید است: او قصد دست اندازی بر طبیعت را داشت و در این بازی بازنده بود. جنگ مائو علیه گنجشک درختی کوچک به دلیل خوردن دانه غلات توسط آن نه تنها منجر به از بین رفتن آن پرنده شد بلکه به مرگ میلیون‌ها نفر از مردم چین در جریان قحطی وحشتناک نیز انجامید که بدترین فاجعه دست ساخته در طول تاریخ بشر محسوب می‌شود. محصولات زراعی آسیب پذیر بودند، زیرا گنجشک‌ها جمعیت حشرات به ویژه ملخ‌ها را کنترل کرده بودند.

10-پنگوئن امپراطور؛ بحران آب و هوایی

10 پرنده‌ای که جهان را برای همیشه تغییر دادند

سرنوشت پنگوئن امپراتور تنها پرنده‌ای که در زمستان سخت قطب جنوب تولید مثل می‌کند اکنون به طور بالقوه سرنوشت همه ما قلمداد می‌شود. بزرگترین پنگوئن جهان همراه با خرس قطبی قطب شمال به نماد بحران اب و هوایی تبدیل شده است. اگر پنگوئن‌های امپراطور نتوانند زنده بمانند ما گونه‌های انسانی نیز ممکن است زنده نمانیم. آیا این بحران منجر به انقراض فاجعه بار هزاران گونه از جمله احتمالا گونه ما خواهد شد یا ما موفق خواهیم شد از لبه پرتگاه عقب نشینی کنیم؟






تاریخ : پنج شنبه 101/12/4 | 9:16 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

گوناگون/ آگاهی اقوام گذشته درباره قداست پیامبر (ص) و خاندان وحی

 

تسنیم/ معمولاً تصور ما نسبت به رسول خدا صلی الله علیه و آله و اهل بیت وحی مبتنی بر نگاه تاریخی است، در حالی که در نگاه قرآن و احادیث، آن بزرگواران دارای ابعاد عوالمی و فرازمانی و فرامکانی هستند به گونه‌ای که تمام پیامبران الهی نسبت به آنها شناخت داشتند و بلکه موظف بودند قداست این انوار قُدسی را به قوم خود خبر دهند.

در این باره روایات متعدد و فراوانی در منابع روایی ما وجود دارد، از جمله آنکه امیرالمؤمنین علیه‌السلام در روایتی فرمود «إنّ اللهَ تَعالَى أخَذَ المیثاق عَلى الأنبیاء قَبلَ نَبیّنا إن یَخبِروا أمَمَهم بِمَبعَثِه‏ و نَعتِه و یُبَشّرونَهم بِه وَ یَأمروهم بِتَصدِیقِه.» یعنی خداوند متعال قبل از پیامبر ما از پیامبران میثاق گرفت نسبت به اینکه امت‌های خود را به بعثت و صفات او خبر دهند و به نسبت به (آمدنش) بشارت دهند و امر به تصدیق او کردند. این روایت گویای آن است که خداوند نسبت به حضرت محمد صلی الله علیه و آله از پیامبران درباره چند مسئله میثاق گرفت: 1. امت‌های  خود را به بعثت و صفات او خبر دهند2. نسبت به پیامبر (ص) بشارت دهند3. امت خود امر به تصدیقش کنند. جالب است که خداوند در آیه‌ی  6 سوره‌ی صف به صراحت از بشارت عیسی علیه‌السلام نسبت به آمدن پیامبر صلی الله علیه و آله با نام احمد خبر می‌دهد «وَ إِذْ قالَ عیسَى ابْنُ مَرْیَمَ یا بَنی‏ إِسْرائیلَ إِنِّی رَسُولُ اللَّهِ إِلَیْکُمْ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ یَأْتی‏ مِنْ بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَد ...»؛ یعنی «و هنگامى را که عیسى پسر مریم گفت: «اى فرزندان اسرائیل، من فرستاده خدا به سوى شما هستم. تورات را که پیش از من بوده تصدیق می‌کنم و به رسولی که پس از من می‌‏آید و نام او «احمد» است بشارتگرم.»

روایت دوم منسوب به فردی به نام ابو ربیع است که به نقل از امام باقر علیه‌السلام می‌گوید «... از جمله نشانه‏‌هایى که خداوند به محمد (در شب معراج) نمایاند، آنجا که به بیت‌‌المقدس برد، این بود که خداوند تمام پیامبران و رسولان را از ابتدا تا انتها جمع کرد و به جبرئیل فرمود دو تا دو تا اذان و اقامه بگو؛ و او در اذان خود گفت: «حَیَّ عَلَى خَیْرِ الْعَمَلِ»، سپس محمد صلّى الله علیه و آله جلو آمد و بر آن قوم نماز خواند و هنگامى که بازگشت، خداوند به ایشان فرمود: «وَ سْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِکَ مِنْ رُسُلِنا أَ جَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَةً یُعْبَدُون‏» (و از رسولان ما که پیش از تو گسیل داشتیم جویا شو؛ آیا در برابرِ [خداى‏] رحمان، خدایانى که مورد پرستش قرار گیرند مقرّر داشته‏‌ایم؟)؛ پس رسول خدا فرمود: بر چه گواهى مى‏‌دهید و چه چیز را عبادت مى‏‌کنید؟ گفتند: شهادت مى‌‏دهیم بر یکتایى و بى‏‌شریکى الله و اینکه تو رسول خدایى، بر این مطلب عهد و میثاق ما را گرفتى؛ قَالُوا نَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّکَ رَسُولُ اللَّهِ أُخِذَتْ عَلَى ذَلِکَ عُهُودُنَا وَ مَوَاثِیقُنا». (الإحتجاج طبرسی، ج‏2، ص325)

روایت سوم منسوب به امام حسن عسکری است؛ آن حضرت ذیل آیه‌ی «وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هذِهِ الْقَرْیَةَ فَکُلُوا مِنْها حَیْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ وَ سَنَزیدُ الْمُحْسِنینَ» (و [نیز به یادآرید] هنگامى را که گفتیم: «به این شهر در آیید، و از هر کجاى آن خواستید، فراوان بخورید و سجده‌‏کنان از در [بزرگ‏] درآیید، و بگویید: [خداوندا،] گناهان ما را بریز. تا خطاهاى شما را ببخشاییم، و [پاداش‏] نیکوکاران را خواهیم افزود» فرمود:‌ منظور از آن «الْقَرْیَةَ» أریحا از شهرهاى شام است و مراد از «سُجَّداً» یعنى حالت خشوع و تعظیم در برابر محمد و على که  خداوند تجسّم و مثال آن دو را بر در شهر براى آنها ممثّل کرد و آنها را امر کرد که سجده احترام و تعظیم بجا بیاورند و بیعت آن دو را تجدید کنند و متذکّر دوستى و ولایت آنها باشند و عهد و میثاق اخذ شده را بیاد آورندوَ قُولُوا حِطَّةٌ، یعنى بگویند:خدایا سجده ما براى بزرگداشت مقام محمد و على و اعتقاد ما به ولایت آنهاست، پس تو گناهان ما را بریز و بدی‌هایمان را محو فرما، «فَبَدَّلَ‏ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ قَوْلاً غَیْرَ الَّذی قیلَ لَهُم‏»؛ (پس، کسانى از آنان که ستم کردند، سخنى را که به ایشان گفته شده بود به سخن دیگرى تبدیل کردند.) یعنى بعضى از آن افراد ستمکار سجده نکردند و به جاى اینکه بگویند، (حطّة) گفتند: (حنطة) یعنى گندم قرمز! و تسلیم ولایت محمّد و آل محمّد  علیهم السلام نشدند و آن را به تمسخر گرفتند، لذا خداوند عذابى از آسمان بر آنها نازل فرمود که گفته‌‌‏اند آن عذاب، بیمارى طاعون بوده است که در چند روز 120 هزار نفر از آنها را هلاک کرد و خداوند به علم خود می‌دانست که آنها ایمان نخواهند آورد و توبه نیز نخواهند کرد. (التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسکری، ص260)

روایت چهارم باز هم از امام حسن عسکری علیه‌السلام ذیل آیه 60 سوره بقره است «وَ إِذِ اسْتَسْقى‏ مُوسى‏ لِقَوْمِه‏...» (و هنگامى که موسى براى قوم خود در پى آب برآمد) حضرت فرمود: طلب آب به جهت آن بود که بنى‌اسرائیل در بیابان دچار تشنگى و عطش شدند و با گریه و زارى به موسى علیه‌السلام پناه بردند و گفتند: عطش، ما را هلاک کرد. پس حضرت فرمود: پروردگارا به حقّ محمّد و سرور انبیاء و به حقّ على سرور اوصیاء و به حقّ فاطمه سیده زنان عالم و به حقّ حسن سید و سرور اولیاء و به حقّ حسین برترین شهید و سید شهداء و به حقّ ذریّه و عترت آنها و جانشینان ایشان که همگى سرور اهل  تزکیه هستند، این بندگان خود را سیراب کن پس خداى تعالى‏ وحى کرد اى موسى «اضْرِبْ بِعَصاکَ الْحَجَرَ»  (با عصایت به سنگ بزن)؛ (60 بقره) پس موسى چنین کرد و «فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَیْنا» (60 بقره) ناگهان از سنگ دوازده چشمه جوشید و هر قبیله‏‌اى از اولاد یعقوب آبشخور خود را شناخته و مزاحم یکدیگر نمی‌شدند؛‌ اللَّهُمَّ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ سَیِّدِ الْأَنْبِیَاءِ، وَ بِحَقِّ عَلِیٍّ سَیِّدِ الْأَوْصِیَاءِ وَ بِحَقِّ فَاطِمَةَ سَیِّدَةِ النِّسَاءِ وَ بِحَقِّ الْحَسَنِ سَیِّدِ الْأَوْلِیَاءِ، وَ بِحَقِّ الْحُسَیْنِ سَیِّدِ الشُّهَدَاءِ وَ بِحَقِّ عِتْرَتِهِمْ وَ خُلَفَائِهِمْ سَادَةِ الْأَزْکِیَاءِ - لَمَّا سَقَیْتَ عِبَادَکَ هَؤُلَاءِ.

روایات در این باره فراوان است و همگی گویای فضائل عجیب پیامبر صلی الله علیه  و آله و خاندان عترت نزد خداوند است، همچنان که امر اولین بشر و یا اولین پیامبر خویش یعنی آدم علیه‌السلام را به خاندان عترت گره زد و توبه‌ی ایشان را به واسطه‌ی کلمات منسوب به ایشان پذیرفت و در عین حال، امر حکومت حقه در عصر ظهور و نیز قیامت را در اختیار این خاندان مطهر قرار داد.






تاریخ : چهارشنبه 101/12/3 | 9:9 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()


داستانک/ گره های زندگی

 

یکی بود/ پیرمرد تهیدست، زندگی را در نهایت فقر و تنگدستی می‌گذراند و به سختی برای زن و فرزندانش قوت و غذائی ناچیز فراهم می‌کرد. از قضا یک روز که به آسیاب رفته بود، دهقان مقداری گندم در دامن لباس‌اش ریخت و پیرمرد گوشه‌های آن را به هم گره زد و در همان حالی که به خانه بر می‌گشت با پروردگار از مشکلات خود سخن می‌گفت و برای گشایش آنها فرج می‌طلبید و تکرار می‌کرد: «ای گشاینده گره‌های ناگشوده، عنایتی فرما و گره‌ای از گره‌های زندگی ما بگشای.»
پیر مرد در حالی که این دعا را با خود زمزمه می‌کرد و می‌رفت، یکباره یک گره از گره‌های دامنش گشوده شد و گندم‌ها به زمین ریخت. او به شدت ناراحت شد و رو به خدا کرد و گفت:
«من تو را کی گفتم ای یار عزیز
کاین گره بگشای و گندم را بریز
آن گره را چون نیارستی گشود
این گره بگشودنت دیگر چه بود»
پیرمرد نشست تا گندم‌های به زمین ریخته را جمع کند ولی در کمال ناباوری دید دانه‌های گندم روی همیانی از زر ریخته است! پس متوجه فضل و رحمت خداوندی شد و متواضعانه به سجده افتاد و از خدا طلب بخشش نمود.
نتیجه گیری مولانای بزرگ از بیان این حکایت:
تو مبین اندر درختی یا به چاه
تو مرا بین که منم مفـــتاح راه






تاریخ : سه شنبه 101/12/2 | 8:26 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()


گوناگون/ با زیباترین پول‌های جهان آشنا شوید

 

باشگاه خبرنگاران/ حتما تا کنون در مورد اسکناس‌های زیبا از کشور‌های مختلف شنیده اید. ما در این مطلب اسکناس‌هایی را معرفی می‌کنیم که جزو زیباترین پول‌های جهان به حساب می‌آیند.

زیباترین پول‌های جهان؛ اسکناس 1000 فرانک کومور

شاید هیچ وقت اسم کشوری به نام کوموروس به گوشتان نخورده باشد، اما جالب است بدانید که اسکناس 1000 فرانکی این کشور ناشناخته توانسته جایزه زیباترین پول دنیا را در سال 2006 از آن خود کند. روی این اسکناس تصویری از ماهی باستانی به نام Coelacanth به تصویر کشیده شده است. زیست شناسان معتقد بودند که نسل این ماهی در دوران دایناسور‌ها منقرض شده است. تا این که در سال‌های اخیر یکی از این ماهی‌ها در آب‌های کوموروس دیده شد. این کشف بزرگ برای مدتی نام این کشور کوچک سر زبان‌ها انداخت و اکنون این ماهی بخش مهمی از تاریخ کوموروس محسوب می‌شود.

اسکناس 20 دلاری کانادا

این اسکناس جزو زیباترین اسکناس‌ها است. اسکناس 20 دلاری کانادا برنده جایزه سال 2004 شده است. روی این اسکناس زیبا پرتره‌ای زیبا از ملکه الیزابت دوم و اثر هنری بیل رید که فرهنگ هایدا در تاریخ کانادا را به تصویر می‌کشد، نشان می‌دهد. این تصویر یکی از زیباترین تصاویر به نمایش درآمده از شخصیت‌های سیاسی بر روی اسکناس‌ها در جهان است. همچنین این اسکناس از نظر امنیتی خیلی پیشرفته‌تر و غیرقابل تقلید است.

اسکناس 20 تالا، ساموآ

اسکناس‌های 20 تالا ساموا رنگ‌های روشن، چشم‌نواز و فوق‌العاده زیبایی دارند که در سال 2008 صاحب جایزه شد. طراحی روی این اسکناس یکی از آبشار‌های باشکوه این کشور را به تصویر می‌کشد که یکی از مکان‌های گردشگری آن است. از طرفی برای اولین بار در ساموآ به جای استفاده از تصویر شخصیت‌های سیاسی، از تصویر پرنده ملی این کشور مانوما استفاده شده است.

 اسکناس 50 پوندی اسکاتلند از زیباترین پول‌های جهان

در این اسکناس تصویر چهره والتر اسکات، رمان‌نویس، شاعر، و همچنین مخترع چاپ شده است. چهره او تاکنون بر روی بسیاری از پول‌های اسکاتلندی چاپ شده است. آنچه این اسکناس را از دیگر پول‌ها متمایز می‌کند، اثر سر هنری ریبورن است که در سال 1822 پرتره والتر را کشید. از طرفی این اسکناس جذاب، ماهیت بسیار ساده و در عین حال دراماتیکی دارد.

 اسکناس 1000 جزایر فارو_کرون

شاید این اسکناس از لحاظ رنگ آمیزی جذاب نیست، اما همچنان مورد توجه کلکسیونر‌ها است. احتمالا دلیل این امر، ماهیت منحصر به فرد و مبهم این اسکناس است. ابهام آن نیز برای تصویر پرنده‌ای است که حتی به طور کامل و شفاف روی اسکناس چاپ نشده است. این پرنده یک یلوه بنفش است. این اسکناس بر خلاف دیگر پول‌های جهان به طور کامل با نقاشی آب رنگ طراحی شده است. همین امر نیز باعث جلوه منحصر به فرد اسکناس 1000 کرونوی جزایر فارو می‌شود.

اسکناس 50000 شیلینگی اوگاندا

ظاهر چشم نواز اسکناس 50000 شیلینک اوگاندا به طرز عجیبی قلب اعضای سازمان IBNS را ربود، به طوری که این اسکناس زیبا اولین اسکناس در تاریخ است که علاوه بر اعضای کمیته انتخاب زیباترین پول دنیا، رای تمامی اعضای این سازمان را از آن خود کرده است. جلوی اسکناس تصویر قلب اوگاندا با نمایش مردی در لباس محلی و نقشه اوگاندا که خط استوا در آن خودنمایی می‌کند، به تصویر کشیده شده است. همچنین پشت اسکناس نیز گوریل‌های کوهستان سیلوربک همراه با بنای یادبود استقلال در سمت راست چاپ شده است. رنگ‌های طلایی و ماهیت قوی طراحی این اسکناس، جایگاه خوبی به عنوان یک یادگاری باارزش در قلب کلکسیونر‌ها به دست آورده است.

 اسکناس 50 دلاری پلیمر ترینیداد و توباگو

این اسکناس بسیار زیبا توسط بانک مرکزی ترینیداد و توباپو چاپ می‌شود. اسکناس 50 دلاری پلیمر ترینیداد و توباگو در سال 2014 در بین 100 اسکناس دیگر توانست عنوان زیباترین پول دنیا را از آن خود کند. زمینه طلایی آن چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. روی این پول تصویر یک سهره کاکل قرمز آمرکایی در حال پرواز همراه با گل قرمز hibiscus به تصویر کشیده شده است. همچنین پشت این پول نیز تصویر بانک مرکزی ترینیداد و توباگو به همراه یک زن جوان با لباس محلی خودنمایی می‌کند.

اسکناس 2 دلاری برمودا

دلیل محبوبیت اسکناس 2 دلاری برمودا در بین کلکسیون دارها، لطافت و ظرافت بسیار بالای آن است. این اسکناس برنده جایزه اسکناس سال از نظر IBNS در سال 2010 شد. علت این انتخاب نیز، رنگ بندی عالی و دقت در طراحی آن بود. هرچند این پول از نظر مادی کم ارزش است، اما طراحی آن با نهایت دقت در جز به جز آن انجام شده است. ویژگی منحصر به فرد و جالب این پول تصویر یک پروانه شفاف است که اگر به اسکناس با دقت و از فاصله نزدیک نگاه نکنید، آن را نمی‌بینید.

اسکناس 10 پوندی انگلستان از زیباترین پول‌های جهان

شما می‌توانید چهره جین آستن، نویسنده زن مشهور انگلیسی را روی اسکناس 10 پوندی انگلستان ببینید. این زن خالق اثر‌های معرفی مثل Pride and Prejudice است. این اسکناس در سال 2017 در کشور انگلستان چاپ شد. روی این اسکناس چهره مهربان جین آستین که بر اساس یک پرتره آبرنگی توسط جیمس آندریو نقاشی شده، خودنمایی می‌کند.

 اسکناس 50 فرانکی سوئیس

صدر فهرست زیباترین پول‌های جهان متعلق به اسکناس 50 فرانکی سوئیس است. یک اسکناس خیره کننده که در سال 2016 توسط انجمن بین المللی پول (IBNS) عنوان زیباترین پول دنیا را از آن خود کرد. اگر به عکس این اسکناس نگاه کنید متوجه این انتخاب خواهید شد. اسکناس 50 فرانکی سوئیس با طراحی دقیق و توجه خیلی زیاد به جزئیات توسط Manuela Pfrunder طراحی شده است. در این اسکناس به جای به تصویر کشیدن یکی از شخصیت‌های مهم کشور سوییس (که معمولا در اسکناس‌های اغلب دنیا استفاده می‌شود)، عکس یک دست به عنوان نمادی از کل مردم سوییس در وسط اسکناس دیده می‌شود که یک قاصد را نگه داشته است.






تاریخ : دوشنبه 101/12/1 | 5:2 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
       

.: Weblog Themes By BlackSkin :.