سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فقط پنج دقیقه می‌توانید مقاومت کنید!

 

فارس/ چرا کابینه فروغی به سفارش انگلیس بسته شده بود؟ چون کشور در اشغال انگلیس بود. 
در جنگ جهانی دوم در تاریخ 3 شهریور انگلیس و شوروی از شمال  و جنوب به ایران حمله کرده بودند و بدون مقاومت جدی به تهران رسیده بودند و تا 25 شهریور رضاخان را از سلطنت خلع کرده بودند و می‌خواستند به تبعید ناخواسته بفرستند ولی اجازه داده بودند که پسر رضاخان همچنان در قدرت بماند و در تهران رژه می‌رفتند و چه خبر بود اصلا!

روز 30 شهریور هم فروغی کابینه جدید ایران را تشکیل داد که برای خودش پدیده‌ای بود و وزرا با رضایت و تأیید سفیر انگلیس در تهران انتخاب شده بودند تا کشور اشغال‌شده ایران بالاخره یک دولتی داشته باشد. 
در میان این وزیران سفارشی سرلشکر «احمد نخجوان» که وزیر جنگ شده بود وضعیتی ویژه داشت و وزارت برایش پاداشی از طرف انگلیسی‌ها بود؟ پاداش چی؟ خیانت!

تشکیل کابینه با مشورت انگلیس/ کدام خائن سربازان وطن را مرخص کرد؟

سرلشکر «احمد نخجوان» در همان آغاز حمله انگلیس و شوروی که به اشغال ایران منجر شد، تمام سربازان وظیفه ارتش را به مرخصی فرستاد!

سربازان بلاتکلیف و گرسنه

ماجرای احمد نخجوان را که عجیب و غریب هم هست خیلی‌ها نشنیده‌اند. این جناب احمدخان نخجوان روز 3 شهریور که انگلیس و شوروی به ایران حمله کردند کفیل وزارت جنگ بود. ایشان چه کرد آن روز؟ 
بنا به حکم وظیفه و سمتی که داشت باید ارتش را برای دفاع از کشور فرماندهی و ساماندهی می‌کرد، ولی به جایش چند روز بعد در 8 شهریور جلسه‌ای با شورای عالی ارتش شامل تعدادی از افسران و وزرا گذاشت و یک طرحی داد برای لغو نظام وظیفه و استخدام سرباز پیمانی!

بر اساس این طرح تمام سربازان وظیفه از پادگان‌های ارتش مرخص می‌شدند و به جایشان 30 هزار سرباز با حقوق ماهی 35 تومان برای حفاظت از وزارتخانه‌ها و اماکن دولتی استخدام می‌شدند. چنین طرحی در چنان موقعیتی نامی جز خیانت نمی‌تواند داشته باشد. همین‌طوری طرح را ارائه کردند و تصویب کردند و دستور صادر شد که سربازان وظیفه پادگان‌ها را ترک کنند! 
نتیجه هم اینکه پادگان‌ها خالی شد و ارتش فرو پاشید و در واقع منحل شد و توانی برای مقابله با پیشروی متجاوزان باقی نماند و ایران بی‌دفاع بود وضعیت بدتر هم شد و تاریخ می‌گوید انبوهی از سربازان بلاتکلیف در خیابان‌های تهران و شهرهای بزرگ دیده می‌شدند و گرسنه هم مانده بودند.

تشکیل کابینه با مشورت انگلیس/ کدام خائن سربازان وطن را مرخص کرد؟

عکسی از نخستین پایگاه سربازگیری نظام وظیفه در تکیه دولت تهران در سال 1305 شمسی. سربازان وظیفه بخش اصلی ارتش ایران در شهریور سال 1320 شمسی بودند

به رضاخان خیانت شد؟

رضاخان وقتی فهمید ماجرا از چه قرار است روز 9 شهریور با اعضای شورای عالی ارتش دیدار کرد و در همان جلسه احمد نخجوان را به باد ناسزا و کتک گرفت و درجه‌هایش را از روی دوشش کند و دستور داد زندانی شود تا بعدا محاکمه شود. معلوم است عمر سلطنت رضاخان به محاکمه نخجوان نرسید و همان روز 25 شهریور که رضاخان خلع شد نخجوان آزاد شد. 5 روز بعد هم نخجوان پاداش خدمتش به انگلیسی‌ها را گرفت و در کابینه سفارشی فروغی، وزیر جنگ شد.

با این شرایط پس به رضاخان خیانت شد؟ نخیر. ارتش رضاخانی وضعیتی داشت که «حسین فردوست» ارتشبد سابق در دوره پهلوی درباره‌اش گزارش داده است:«رضاخان... از ارتش آن‌چه برایش مهم بود پادگان تهران بود... در زمان رضاخان ارتش ایران از 100 هزار نفر تجاوز نمی‌کرد که 2 لشکر تهران به تنهایی حدود 50 هزار نفر نیرو داشتند و سایر لشکرها روی هم 50 هزار نفر. رضاخان هر چه تجهیزات مدرن از خارج می‌خرید به این 2 لشکر[در تهران] می‌داد. برایش توپ و تانک گران‌قیمت اهمیتی نداشت و اگر داشت برای مرکز بود و نمایش رژه».

اگر آن روایت، کافی نبود این هم روایتی دیگر:«در یکی از روزهایی که شاه (رضاشاه) از ارتش سان دیده بود... این ارتش نمایشی او را چنان به وجد آورده بود که از آن شخص که گویا نامش ژنرال ریگان (یکی از مستشاران نظامی فرانسوی ارتش) بود پرسیده بود به عقیده شما این ارتش در صورتی که با ارتش مهاجمی مثلا روسیه شوروی به جنگ بیفتد، قدرت جنگی آن را چگونه به حساب می‌آورید؟ آن مرد گفته بود: فقط پنج دقیقه می‌تواند مقاومت نماید! 
شاه از این حرف بسیار ناراحت شده به او بی‌اعتنایی کرده، بعد هم به خدمت نظامی‌اش خاتمه داد».

تشکیل کابینه با مشورت انگلیس/ کدام خائن سربازان وطن را مرخص کرد؟

بخشی از خودروها و تجهیزات سنگین ارتش ایران در سال 1320 شمسی در مقابل هجوم انگلیس و شوروی به دلیل کمبود نیرو و نداشتن مهارت لازم اصلا حرکت نکردند!






تاریخ : چهارشنبه 100/6/31 | 8:36 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

راهکار طلایی امام حسین(ع) برای دوستی با خدا

 

راسخون/ برای همسفری با کشتی نجات اولین کاری که می شود انجام داد، تغییر و رویکرد زندگی به شکل و شمایل زندگی اهل بیت است، کسی که طراحی و مدیریت زندگی او هیچ گونه سنخیت و شباهتی با زندگی اهل بیت(علیهم السلام) ندارد و تنها لاف عاشقی و همراهی با اهل بیت را می زند همانند کسی است در دریایی طوفانی کنار کشتی نجات ایستاده ولی زحمت ورود به آن را به خود نمی دهد.
 
در سرای تاریک و طوفان زده ی دنیا، که ساکنان آن با پیچیده ترین فتنه های سخت تاریخ بشر دست به گریبان اند، تنها کسانی می توانند روی سعادت و خوشبختی را به خود ببینند که خود را به کشتی نجات اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و اله) برسانند، اگر روزگاری کشتی نوح عامل نجات مردم از طوفان جهانی بود، در زمان کنونی نیز که مردم با پیچیده ترین طوفان های جهان مدرن و صنعتی مواجه هستند این تنها کشتی امام حسین(ع) است که می تواند انسان ها را از منجلاب آلودگی و مخاطرات دنیوی به ساحل سعادت و خوشبختی رهسپار نماید؛ کما اینکه در منابع روایی از پیامبراکرم(ص) نقل شده است:«وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً إِنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ فِی السَّمَاءِ أَکْبَرُ مِنْهُ فِی الْأَرْضِ وَ إِنَّهُ لَمَکْتُوبٌ عَنْ یَمِینِ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِصْبَاحُ هُدًى وَ سَفِینَةُ نَجَاةٍ؛ [مقام‏] حسین بن علىّ در آسمان بالاتر از [مقام‏] او در زمین است، و در طرف راست عرش الهى درباره او چنین نوشته شده است: چراغ هدایت و کشتى نجات.»
 
سفر با کشتی نجات(سبک زندگی اهل بیت)
برای همسفری با کشتی نجات اولین کاری که می شود انجام داد، تغییر و رویکرد زندگی به شکل و شمایل زندگی اهل بیت است، کسی که طراحی و مدیریت زندگی او هیچ گونه سنخیت و شباهتی با زندگی اهل بیت(علیهم السلام) ندارد و تنها لاف عاشقی و همراهی با اهل بیت را می زند همانند کسی است در دریایی طوفانی کنار کشتی  نجات ایستاده ولی زحمت ورود به آن را به خود نمی دهد. اهل بیت پیامبر(ص) راه درست زندگی کردن را به محبانشان معرفی کرده اند: «مَنْ‏ أَحَبَّنَا فَلْیَعْمَلْ‏ بِعَمَلِنَا وَ یَسْتَعِنْ بِالْوَرَع‏؛ هر که ما را دوست دارد باید چون ما کردار کند و از پارسایى مدد جوید.» پایه و اساس سبک زندگی اسلامی دوستی اهل بیت پیامبراکرم(ص) ولی دوستی که تبعیت و اطاعت کردنی به دنبال نداشته باشد چه سودی دارد؟!
 
راهکار و فرمول عملی تبعیت از اهل بیت(ع)
 در روایتی بسیار گوهر بار از امام رضا(ع) راهکار و فرمول عملی تبعیت از اهل بیت(ع) این چنین بیان شده است: «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،»[قال الرّاوی:] فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا؛ عبد السلام بن صالح هروى: از ابوالحسن الرضا (علیه ‏السلام) شنیدم که مى‏ فرماید: رحمت خدا بر آن بنده‏ اى که امر ما را زنده گرداند. عرض کردم: چگونه امر شما را زنده کند؟ فرمود: تعالیم ما را فرا گیرد و آنها را به مردم بیاموزد؛ زیرا اگر مردم زیبایی هاى سخن ما را بدانند، بى گمان از ما پیروى می کردند.
 
اکثیر شفا بخش ارتباط با خدا
یکی از معضلات و مصیبت های مزمن و خطرناکی که جامعه انسانی با آن دست به گریبان است، فاصله گرفتن از اصول اساسی زندگی سعادتبخش است، فاصله گرفتن از توحید و ارتباط با خدای متعال از جمله مسائل و مشکلاتی است که خود زمینه و ریشه تمام گرفتاری های انسان در بُعد مادی و معنوی شده است، کما اینکه در کلام الله مجید تبعات شوم دوری از این ارتباط حیات بخش این چنین ذکر شده است: «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمى‏؛[5] و هر کس از یاد من روى گردان شود، زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور مى ‏کنیم!»

اهمیت و ارزش خداشناسی و ارتباط با خدا را به خوبی می توان از آثار و نتایج شفابخش و شگفت انگیزی که بر زندگی دارد مشاهده کرد، چرا که باور به خدای متعال و سبک و سیاق زندگی موحدانه، و برداشتی که انسان از اوصاف الهی دارد، با تمام جنبه های زندگی انسان، و نوع عملکردش ارتباط مستقیم دارد و روح آرامش را در حیات دنیوی و اخروی برای انسان به ارمغان می آورد:«الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ؛ آنها کسانى هستند که ایمان آورده ‏اند، و دلهایشان به یاد خدا مطمئن (و آرام) است؛ آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش مى ‏یابد!»
باری به هر جهت در بین این همه نعمت مواردی وجود دارد که نه تنها سعادت و خوشبختی انسان در دنیا بلکه سعادت ابدی انسان نیز به برکت وجودی آن است، نعمت امامت و ولایتی که خدای متعال در اختیار انسان قرار داده است، از همه با برکت تر و با ارزش تر است، نعمتی که به وسیله آن خداشناسی انسان تکمیل می شود و راه نجات به دست می آید
 
راهکار طلایی امام حسین(ع) برای دوستی با خدا
با وجود فواید و اثرات معجزه آسا و شفا بخشی که ارتباط با خدا بر زندگی انسان ها دارد، بسیاری از ما انسان ها به واسطه گرفتاری های مختلف غرق شدن در دنیا یادی از خدا را در زندگی خود مشاهده نمی کنیم به طوری که گویی اصلاً  مرحم مشکلات انسان نیست. دوستی و ارتباط انسان با خدا بسیار تقلیل یافته است. برخی محققان و مدرسان سبک زندگی اسلامی با استناد به روایتی از امام حسین(ع) به این مطلب اشاره می کنند که انسان عارف به گونه ای عمل می کند که خدا محبوب دل های مستمعان و مخاطبان شود، رسالت انسان در این دنیا این است که خدا را عاشقانه بشناسد، این محبت و دوستی را به دیگران نیز انتقال دهد، و درون دیگران را پر از عشق خدا کند،

در منابع روایی از امام حسین(ع) در روایتی بسیار زیبا این چنین نقل شده است: عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (عَلَیْهِمُ السَّلَامُ)، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ) قَالَ: أَوْحَى اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) إِلَى نَجِیِّهِ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ (عَلَیْهِ السَّلَامُ): یَا مُوسَى أَحْبِبْنِی وَ حَبِّبْنِی إِلَى خَلْقِی. قَالَ: یَا رَبِّ إِنِّی أُحِبُّکَ، فَکَیْفَ أُحَبِّبُکَ إِلَى خَلْقِکَ قَالَ: اذْکُرْ لَهُمْ نَعْمَائِی عَلَیْهِمْ، وَ بَلَائِی عِنْدَهُمْ، فَإِنَّهُمْ لَا یَذَّکَّرُونَ إِذْ لَا یَعْرِفُونَ مِنِّی إِلَّا کُلَّ خَیْرٍ؛ امام حسین(ع) از امام علی(ع)از رسول خدا -صلى الله علیه و آله- نقل می کند: خداوند به محرم رازش، موسى به عمران (علیه السلام) وحى کرد: «اى موسى! مرا دوست بدار و مرا محبوبِ بندگانم گردان». [موسى‏] گفت: پروردگارا! من تو را دوست دارم؛ اما چگونه تو را محبوبِ بندگانت گردانم؟ [خداوند] فرمود: «نعمت‏ها و آزمایش‏های‏  را به یادشان آور؛ زیرا آنان از من جز خوبى به یاد ندارند».
 
توجه به نعمت ها عامل نجات و بیداری انسان
در این روایت ارزشمند توجه و هوشیاری نسبت به نعمت هایی که خدای متعال در اختیار و استفاده انسان قرار داده موجب قرب و نزدیکی انسان به خدای متعال ذکر شده است، نعمت های متعددی که اگر انسان سعی در شمارش آن نعمت ها داشته باشد توان و یاری شمارش آن را نخواهد داشت: «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَحیمٌ؛ و اگر نعمت هاى خدا را بشمارید، هرگز نمى‏ توانید آنها را احصا کنید؛ خداوند بخشنده و مهربان است.‏»

زیباترین نعمت ویژه خدا به انسان

سزاوار است انسان در طول زندگی ساعت و دقایقی را برای تفکر در نعمت های الهی قرار دهد و شکر آن نعمت ها را به جا آورد، نعمت، سلامتی، نعمت، زندگی آرام، نعمت های مادی فراوانی که بدون آنها زندگی سخت و طاقت فرسا می شود، نعمت پدر و مادر و دوستان و آشنایان، نعمت کسب علم و معرفت افزایی، و هزاران نعمتی که وجود انسان مرتبط با آن است ولی از آن غافل می باشد، باری به هر جهت در بین این همه نعمت مواردی وجود دارد که نه تنها سعادت و خوشبختی انسان در دنیا بلکه سعادت ابدی انسان نیز به برکت وجودی آن است، نعمت امامت و ولایتی که خدای متعال در اختیار انسان قرار داده است، از همه با برکت تر و با ارزش تر است، نعمتی که به وسیله آن خداشناسی انسان تکمیل می شود و راه نجات به دست می آید، کما اینکه خدای متعال نیز در قرآن مجید به اکمال نعمت از آن یاد کرده است: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏؛! امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم.‏»
 
نمونه‌ی کامل ترین نعمت در روایات
در شناخت بهترین و زیباترین نعمت های خدا به انسان در منابع روایی نقل شده است: «روزی ابوحنیفه از امام صادق(ع) دربار? تفسیر آیه «ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعیمِ» سؤال کرد، امام سؤال را به او برگرداند و فرمود: نعیم به عقیده تو چیست»؟ گفت: غذا و طعام و آب خنک است، فرمود: اگر خدا بخواهد تو را روز قیامت در پیشگاهش نگه دارد تا دربار? هر لقمه‌اى که خورده‌اى و هر جرعه‌اى که نوشیده‌اى، سؤال کند باید بسیار در آنجا بایستى او گفت: پس نعیم چیست؟ فرمود: ما اهل بیت هستیم که خداوند به وجود ما به بندگانش نعمت داده و میان آنها بعد از اختلاف الفت بخشیده، دل هاى آنان را به وسیل? ما به هم پیوند داده و با هم برادر ساخته، بعد از آنکه دشمن یکدیگر بودند و به وسیل? ما آنها را به اسلام هدایت کرده ... آرى نعیم همان پیامبر و خاندان اوست.
 
سخن آخر: روضه مکتوب
هر چند هیچ نعمتی بالاتر از نعمت هدایت و وجود انبیای الهی و امامان معصوم نیست ولی با این وجود سال 61 هجری در خصوص این نعمت ناسپاسی شد  در منابع روایی نقل شده است «أَنَّ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع دَخَلَ یَوْماً إِلَى‏ الْحَسَنِ ع فَلَمَّا نَظَرَ إِلَیْهِ بَکَى فَقَالَ لَهُ مَا یُبْکِیکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ قَالَ أَبْکِی لِمَا یُصْنَعُ بِکَ فَقَالَ لَهُ الْحَسَنُ ع إِنَّ الَّذِی یُؤْتَى إِلَیَّ سَمٌّ یُدَسُّ إِلَیَّ فَأُقْتَلُ بِهِ وَ لَکِنْ لَا یَوْمَ کَیَوْمِکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ یَزْدَلِفُ إِلَیْکَ ثَلَاثُونَ أَلْفَ رَجُلٍ یَدَّعُونَ أَنَّهُمْ مِنْ أُمَّةِ جَدِّنَا مُحَمَّدٍ ص وَ یَنْتَحِلُونَ دِینَ الْإِسْلَامِ فَیَجْتَمِعُونَ عَلَى قَتْلِکَ وَ سَفْکِ دَمِکَ وَ انْتِهَاکِ حُرْمَتِکَ وَ سَبْیِ ذَرَارِیِّکَ وَ نِسَائِکَ وَ انْتِهَابِ ثَقَلِکَ فَعِنْدَهَا تَحِلُّ بِبَنِی أُمَیَّةَ اللَّعْنَةُ وَ تُمْطِرُ السَّمَاءُ رَمَاداً وَ دَماً وَ یَبْکِی عَلَیْکَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ حَتَّى الْوُحُوشُ فِی الْفَلَوَاتِ وَ الْحِیتَانُ فِی الْبِحَارِ؛[12]یک روز حسین بن على بن ابى طالب «ع» وارد شد بر حضرت حسن «ع» و چون چشمش باو افتاد گریست باو گفت چه تو را میگریاند اى ابا عبد اللَّه؟ گفت میگریم براى آنچه با تو کنند، فرمود آنچه بمن آید زهریست که بکامم ریزند و کشته شوم ولى اى ابا عبد اللَّه روزى چون روز تو نباشد سى هزار مردى که مدعیند از امت جد ما محمدند و خود را بدین اسلام بندند بر تو گرد آیند و همدست شوند براى کشتن تو و ریختن خونت و هتک حرمتت و اسیر کردن ذریه‏ات و زنانت و غارت بنه‏ات در اینجا است که به بنى امیه لعنت فرود آید و آسمان خاکستر و خون بارد و همه چیز بر تو بگریند تا وحشیان بیابان و ماهیان دریا.»






تاریخ : سه شنبه 100/6/30 | 11:41 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

آیا "چشم زخم" حقیقت دارد؟

 

 جهان نیوز/ یکی از باور‌های قدیمی که همواره در بین اکثر ملت‌ها رواج داشته، مسئله "چشم زخم" یا به اصطلاح "چشم زدن" است. با وجود آنکه دلایل علمیِ متقنی درباره "چشم زخم" کشف نشده، اما در فرهنگ جوامع به عنوان نیرویی ماوراء الطبیعه و شوم شناخته می‌شود.

اما این امر مورد تأیید خداوند در دین مبین اسلام قرار گرفت، همچنان که در آیه 51 سوره قلم خطاب به رسول خدا صلی الله علیه و آله از چشم زخم کافران خبر داده، فرمود « وَ إِنْ یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ »؛ یعنی و کافران زمانی که قرآن را شنیدند، نزدیک بود تو را با چشمانشان بلغزانند [و از پای درآورند]و می‌گویند: بی‌تردید او دیوانه است.

همچنین روایات متعددی در تأیید "چشم زخم" در منابع روایی ما وجود دارد؛ امیرالمؤمنین علیه‌السلام آن را از حقایق نظام عالم معرفی کرده، می‌فرماید « الْعَیْنُ حَقٌّ ». یعنی چشم‌زخم حق است.

یا در حدیثی قابل تأمل صفوان از امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند «اگر گور‌ها را براى شما بشکافند، البته بنگرید که بیشتر مرده‏‌هاى شما براى چشم زدن مردند، زیرا اثر چشم، حق است»؛ لَوْ نُبِشَ لَکُمْ عَنِ الْقُبُورِ لَرَأَیْتُمْ أَنَّ أَکْثَرَ مَوْتَاهُمْ بِالْعَیْنِ لِأَنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ.

این حدیث امام تصریح دارد اکثر مردگان بر اثر چشم زخم بر گور‌ها آرمیدند. بعد حضرت در ادامه و در بیان راهکار دفع چشم زخم فرمود «بدان که رسول خدا فرمود: چشم اثر دارد و هر که خوشش آید از چیزى که برادرش دارد، باید در باره آن خدا را بیاد آورد، که با یاد خدا زیانى بدان نرساند.»

أَلَا إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الْعَیْنُ حَقٌّ فَمَنْ أَعْجَبَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْ‏ءٌ فَلْیَذْکُرِ اللَّهَ فِی ذَلِکَ فَإِنَّهُ إِذَا ذَکَرَ اللَّهَ لَمْ یَضُرَّه‏. (بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏60، ص: 25) همچنین رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره راهکار پیشگیری از چشم زخم فرمود « اِذا رَآى اَحَدُکُم مِن نَفسِهِ اَو مالِهِ اَو مِن اَخیهِ ما یُعجِبُهُ فَلیَدعُ لَهُ بِالبَرَکَةِ فَاِنَّ العَینَ حَقٌ » یعنی هرگاه یکى از شما در خودش، یا مالش، یا برادرش، چیز جالب توجهى دید، براى برکت یافتن آن دعا کند؛ زیرا چشم زخم واقعیت دارد.

ظاهراً از روایات بر می‌آید "چشم زخم" ارتباطی با صفات و ویژگی‌های افراد ندارد بلکه ممکن است این مسئله در همگان به صورت نسبی وجود داشته باشد، همچنان که به تصریح روایت نبوی، حتی فرد خودش را هم ممکن است چشم بزند. در این صورت باید مقدم بر هر کاری بر آن نعمت شکر بر جای بیاورد و دعای خیر کند.

با این حساب، ضروری است یکسری اقدامات پیشگیرانه داشت و تا جای ممکن فرد خود و خانواده خود را در معرض نگاه دیگران قرار ندهد. متأسفانه در عصر حاضر و با گسترش شبکه‌های مجازی شاهدیم افراد بی‌مهابا و بی‌واهمه عکس خانواده خویش را به اشتراک می‌گذارند.

این امر سوای از اینکه از جهت اخلاقی و گاهی از لحاظ حقوقی مسئله‌دار است، موجب جلب توجه ده‌ها یا صد‌ها و یا میلیون‌ها کاربر فضای مجازی می‌شود و ممکن است خطراتی مثل چشم زخم را به همراه داشته باشد. دور نیست اکثر حوادثی که متوجه ما و خانواده‌مان می‌شود، ریشه در همین سهل‌انگاری‌ها و غفلت‌ها و عدم توجه به این باور‌های حقیقی دارد.






تاریخ : یکشنبه 100/6/28 | 9:37 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

حکمت/ دوست و دشمن هر انسان کیست؟

 

شهر حدیث/ امام رضا علیه‏ السلام :
دوسـت هر آدمى ، خـرد اوسـت و دشمن او نادانیش .

الکافی : 1 / 11 / 4 منتخب میزان الحکمة : 390






تاریخ : شنبه 100/6/27 | 8:23 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

معتقد باش ولی خرافاتی نباش!

معتقد باش ولی خرافاتی نباش!

ایسنا/از ویژگی‌های مهم انسان که سبب برتری و متمایز شدن او از سایر مخلوقات می‌شود، قوه ادراک اوست. در سایه این نیروی شگرف است که انسان می‌تواند افسار و زمام امور زندگی خود را به دست بگیرد و توسط آن روزگار بگذراند، ولی هنگامی که این نعمت خدادادی در گذر زمان، در سیطره توهمات و خیال در قالب و شکل خرافات قرار بگیرد و این رویکرد مانع پیشرفت و عملکرد صحیح و درست خرد و عقل شود، این نیرو در حقیقت از کار افتاده است و تأثیر و کاربرد خود را از دست می‌دهد و خرافات و توهم به جای آن به ایفای نقش می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، روزنامه «جوان» در ادامه نوشت: معتقد بودن به بخت و اقبال، طالع و طلسم، فال، صدای جغد و کلاغ و این گونه موارد در برخی از اشخاص وجود دارد و این نوع خرافه‌های فرهنگی، گاهی سبب انحراف انسان از رسیدن به حقایق و واقعیات دین می‌شود و گاهی اثر این گونه مطالب بی‌اساس و خرافی به نحوی است که به بسیاری از مسائل، صبغه اعتقادی می‌دهد. در نتیجه برای معتقدان آن، حتی حقایق اعتقادی و اصول دین بی‌ارزش می‌شود.

خرافات در لغت به معنای باورهای باطل و بی‌اساس است که فاقد پایه و ریشه عقلی باشد و در اصطلاح به هر امر غیرواقعی و حقیقی اطلاق می‌شود، به خاطر کشش و جاذبه برخی افکار بیهوده و بی‌اساس خرافه، خلأ‌هایی در هویت فرد و جامعه ایجاد می‌شود که باید برای رفع آن چاره‌ای اندیشید، باید از رواج ارزش‌ها و هنجارهای گیرا و اصیل اسلامی استفاده کرد و این خلأ‌ها را پر کرد تا جامعه دچار پیامدهای منفی که سبب فقدان هویت نسل جوان می‌شود، نشود.

خرافه‌پرستی، تاریخی به قدمت دوره و عصر بشریت دارد، تا آنجا که نمی‌توان شروع آن را اختصاص به مکان و زمان و جامعه‌ای خاص داد؛ چرا که در کنار تفکر و اعتقاد صحیح، عقاید و افکار باطل نیز به وجود آمده و رشد یافته است. عقاید خرافه‌ای که آدمیان را به خود سرگرم کرده است؛ حتی در دنیای پرطرفدار ورزش، به خصوص فوتبال که توجه همگان را به خود واداشته و اشخاص برجسته و چهره‌های شاخص و بزرگ سیاسی و اجتماعی را معطوف به خود کرده است، عقاید باطل و خرافات بسیاری از مدل و رنگ موی سر، طرز لباس پوشیدن و نحوه آرایش و ... پدیدار شده است، اما تمامی آن‌ها به عقاید باطل و خرافی که هیچ گونه پایه و مبنای عقلی و منطقی ندارد، برمی‌گردد.

یکی از مهم‌ترین اصول و مبنا در سیره و روش پیامبران و امامان تکیه بر واقعیات و حقایق و دوری و پرهیز از هرگونه خرافات و بدعت‏‌هاست، ولی متأسفانه برخی از دینداران ساده‌اندیش در توجیه سخنان خویش، متوسل به عقاید خرافی می‌شوند و برای آشکار کردن اثر اعتقادات دینی خود، مسائل خرافی را رواج می‌دهند که اصلاً ربطی به دین و مسائل حقیقی دین ندارد.

ریشه خرافات، جهل و نادانی در دستیابی به علل و عوامل حقیقی حوادث و مسائل و همچنین ترس و اضطراب از امور مبهم و نامعلوم یا به خاطر فرار از مشکلات و مرتفع کردن آن‌ها می‌باشد و برخی از خواب‌ها و خیال‌های بیهوده انسان‌های بسیاری را معطوف به خود کرده است. هرچند اشاره به این نکته لازم است که رؤیاهای صادقه که مبنی بر مستندات عقلی و منطقی هستند مستثنی می‌باشند. زمانی که انسان در زندگی با مسائل ناخوشایندی مواجه می‌شود که در توجیه و تبیین آن‌ها ناتوان است یا با مسائلی روبه‌رو می‌شود که دلیلی منطقی برای آن‌ها به دست نمی‌آورد، آن‌ها را به یک خرافه نسبت می‌دهد. البته می‌توان در اکثر مواقع ریشه خرافات را از افراد سوءاستفاده‌گر که از این راه پول درمی‌آورند، دانست.

اینان در پوشش تبلیغ دین و با نام دین و در حقیقت خود دین مردم را به بازی می‌گیرند و از این طریق سود می‌برند. این افراد با چهره‌ای مقدس‌مآبانه و با نام دین و برعکس جلوه دادن سنت‌های پیامبر، پا به عرصه می‌گذارند و در حقیقت اصل دین را به خرافه و باطل گره می‌زنند. در قرآن کریم (سوره بقره آیه 79) خداوند متعال می‌فرماید: «پس وای بر کسانی که نوشته‌ای می‌نویسند، آن‌گاه می‌گویند: این از سوی خداست، تا بدین‌وسیله بهایی اندک به دست آورند. پس وای بر آنان از آنچه به دست خود نوشته‌اند و وای بر آنان از آنچه به دست می‌آورند.» پیامبراسلام (ص) با آنچه غیر دین بود و به نام دین معرفی می‌شد، مبارزه و برخورد نمودند و همچنین این امر را جزو وظایف عالمان بعد از خویش قرار دادند.

خرافه‌پرستی پیامدهای منفی بسیاری دارد از جمله اینکه اعتقاد و باور به خرافات باعث عدم مسئولیت‌پذیری و شکست و ناکامی فرد می‌شود. به بیان دیگر انسان مسئولیت اعمال خود را نمی‌پذیرد و آن را به بخت و اقبال نسبت می‌دهد. این امر اعتماد و عزت نفس را کاهش می‌دهد؛ موفقیت‌ها را ناشی از بخت و اقبال می‌بیند و بر این اساس درک و شناخت نقاط ضعف و قوت را از بین می‌برد.

غربی‌ها که مدعی پرچمداری تمدن و پیشرفت‌های بسیار در جهان هستند، در درون و بنیاد خود با کج‏اندیشی غیرعلمی و جاهلانه مواجه هستند که در واقع متضاد منطق علمی است و حتی آن را زیر سؤال می‏برد، برای نمونه آلمانی‌ها تصور می‌کنند تبریک تولد زودهنگام تا قبل از نیمه‌شب روز تولدشان بدشانسی می‌آورد، در فرانسه، گربه‌های سیاه بدیمن هستند، در مجارستان اگر لبه یک میز بنشینید هرگز ازدواج نخواهید کرد، در ژاپن تلفظ عدد چهار بسیار شوم است و به معنای مرگ است و موارد بسیار دیگر...

حال آن که مردم کشور ما به دلیل قدمت تمدنی و اعتقادات والای اسلامی، توانسته‏اند تا حدی میان اعتقادات واقعی و حقیقی و باورهای خرافی و باطل حد تعادل را نگه دارند که به آن اصطلاح «روشن‏‌بینی» ایرانیان اطلاق می‌شود.

امید است در سایه معرفت و آگاهی، با اتکا به واقعیات، از عقاید خرافی بیهوده و منحرف از حقیقت دست کشیده و عمر گرانبها را صرف مسیری پوچ و بی فایده نکنیم البته این امر به هوشیاری و دقت و توجه بسیار نیاز دارد. خرافه‌پرستی و تبعیت از موهومات از نظر دین اسلام مردود و ناپسند است، البته باید توجه داشت این گونه نیست که هرچه در نگاه اول با رأی و عقیده یا منطق و عقل ما ناسازگار بود، آن را خرافه و پوچ پنداریم و نشان و مهر خرافه‌پرستی را بر پیشانی فردی که به آن عمل می‌کند، بزنیم بلکه باید با افزودن به قدرت بصیرت خود و با استفاده از سیره و گفتار معصومان، توانایی تشخیص سره از ناسره را پیدا کنیم.






تاریخ : جمعه 100/6/26 | 7:49 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

حکمت/ چگونه خودپسندی، نیکی و بدی را جابجا می کند؟

 

شهر حدیث/ امام على علیه‏ السلام :
گناهى که بر اثر آن ناراحت شوى ، نزد خدا بهتر از کار نیکى است که تو را دچار خودپسندى و غرور کند .

نهج البلاغة : الحکمة 46 منتخب میزان الحکمة : 356






تاریخ : یکشنبه 100/6/21 | 1:59 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

تقویم تاریخ/ ولادت امام "محمد باقر(ع)"

 

راسخون/ حضرت امام محمد باقر(ع) امام پنجم شیعیان در مدینه به دنیا آمد. مادرش، فاطمه معروف به ام عبداللَّه، دختر امام حسن(ع) می‏باشد و این امام از پدر و مادر علوی و هاشمی است. ابوجعفر کنیه‏ی ایشان و باقر و باقرالعلوم نیز از القاب آن حضرت می‏باشند. ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز و هشام ابن عبدالملک در زمان حیات آن امام همام حکومت می‏کردند. اولاد آن حضرت را پنج پسر و دو دختر نقل کرده‏اند. در زمان امام باقر(ع) علی‏رغم هرج و مرج موجود به جهت تغییر حاکمیت اموی به عباسی، زمینه‏ای برای قیام علیه دستگاه جور فراهم نبود.

با این حال در این میان، قیام عِلمی، ممکن بود. این حرکت علمی امام در حالی صورت گرفت که مُلاّهای درباری که متکی به زر و زور سلاطین بودند، هر یک مذهبی از خود تراشیده، سبب انحراف شده بودند. امام باقر(ع) در آن دوران، مطالب علمی و اسلامی را بازگو می‏کرد و چنان در بسط علوم متبحّر بود که به باقرالعلوم یعنی شکافنده‏ی دانش‏ها، معروف گردید. این تلاش مقدس به حدی بود که شیخ مفید آن را منحصر به فرد می‏داند و میزان ظهور علوم دین، آثار و سنت و علوم قرآن، تاریخ و فنون آداب را در این زمان، بی‏نظیر توصیف می‏کند. اگر به روایات شیعه رجوع کنیم، خواهیم دید که بیشترِ آنها از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام است، زیرا امامانِ دیگر، مانند آن دو بزرگوار، برای نشر حقایق مجال نیافته‏اند.

تاریخ رویداد : 3 صفر






تاریخ : شنبه 100/6/20 | 12:28 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

دعا برای کسب روزی حلال از امام حسن (ع)

 

 

تالاب/ در این جا بهترین دعا و کار‌هایی کـه باید برای کسب روزی حلال و کار انجام داد را خواهید خواند.

امام حسن ع فرمودند:

أقْوَى الْأَسْبَابِ الْجَالِبَةِ لِلرِّزْقِ

قوی‌ترین اسباب کسب روزى این هاست:

إقَامَةُ الصَّلَاةِ- بِالتَّعْظِیمِ وَ الْخُشُوعِ-

نماز خواندن با تعظیم و خشوع

و قِرَاءَةُ سُورَةِ الْوَاقِعَةِ خُصُوصاً بِاللَّیْلِ وَ وَقْتِ الْعِشَاءِ-

و خواندن سوره واقعه بـه ویژه در شب و وقت عشاء.

و سُورَةِ یس وَ تَبَارَکَ الَّذِی بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَقْتَ الصُّبْحِ-

خواندن سوره «یس» و «مُلْک» در صبح.

و حُضُورُ الْمَسْجِدِ قَبْلَ الْأَذَآنِ

حضور در مسجد پیش از اذان.

و الْمُدَاوَمَةُ عَلَى الطَّهَارَةِ-

همیشه با طهارت بودن

و أَدَاءُ سُنَّةِ الْفَجْرِ وَ الْوَتْرِ فِی الْبَیْتِ-

و انجام نافل? فجر و نماز وتر در منزل

و أَنْ لَا یَتَکَلَّمَ بِکَلَامٍ لَغْوٍ…؛ و این‌که سخن لغو نگوید.

بحار الأنوار، ج 73؛ ص: 319

 






تاریخ : جمعه 100/6/19 | 3:1 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

مرگبارترین اپیدمی‌های تاریخ

 

باشگاه خبرنگاران/ مرگبارترین بیماری های واگیردار جهان و معرفی بدترین پاندمی «اپیدمی» در طول تاریخ بشریت از طاعون‌ها تا کرونا را می‌خوانید.بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت پاندمی بـه معنای همه‌ی گیری یک ویروس جدید در سراسر جهان اسـت کـه افراد زیادی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

پاندمی کرونا کـه امروزه با آن مواجه هستیم نخستین و آخرین ان نخواهد بود؛ ویروس‌ها و بیماری های کشنده طبق معمول از حیوانات شروع می‌شود و انسان‌ها را نیز درگیر می‌کند.فهرست ده مورد از بدترین و مرگبارترین پاندمی های طول تاریخ بشریت رابا هم بررسی خواهیم کرد.

کووید 19
سازمان جهانی بهداشت بحران ویروس کرونا را بـه عنوان یکی از پاندمی های بزرگ تاریخ اعلام کرد کـه تا امروز حدود چهار میلیون نفر را بـه کام مرگ کشانده ودر بیش از 188 کشور هنوز وجوددارد.

مرگبارترین اپیدمی‌های تاریخ

خواستگاه آن شهر ووهان در چین بوده و علائم رایج آن شامل تب، سرفه خشک و خستگی و علائم نادر ان شامل ورم، سردرد، از بین رفتن حس چشایی و بویایی، گلودرد، اسهال، بثورات پوستی و تغییر رنگ انگشتان است.همچنین افراد ناقل ممکن اسـت بدون علامت باشند و منجر بـه آلوده شدن دیگر نیز بشوند؛ ین ویروس بـه مدت سه ساعت در هوا فعال می‌ماند.

افراد مبتلا اغلب بدون درمان خاصی التیام پیدا می‌کنند، اما افراد مسن و دارای بیماری های خاص مانند بیماری های قلبی عروقی، بیماری های تنفسی، دیابت و سرطان ممکن اسـت دچار مشکلات جدی شوند.شستن دست‌ها و استفاده از مواد ضدعفونی کننده و ماسک و لمس نکردن صورت از ابتلا بـه این ویروس پیشگیری می‌کنند.

این ویروس توانایی انتقال فرد بـه فرد را نیز دارد؛ برای مثال شخص ناقل هنگام عطسه، سرفه یا صحبت از طریق بزاق دهان خود می‌تواند میلیارد‌ها ویروس را بـه شخص رو بـه رو انتقال دهد.دوره‌ی نهفتگی این بیماری 1 تا 14 روز اسـت، اما به طور معمول 5 روز طول می‌کشد؛ بهترین روش پیشگیری از این بیماری همان روش های فیزیکی ذکر شده اسـت.

علائم: تب، لرز، درد، قطع بویایی و چشایی

 مناطق تحت تاثیر: سراسر جهان

 مدت زمان: 2019 تاکنون

دلیل ایجاد این پاندمی: ویروس کرونا

آنفولانزای روسی
آنفولانزای روسی کـه آنفولانزای آسیاتیک نیز نامیده می‌شود یکی از بدترین انواع همه‌ی گیر ویروس آنفولانزا بود کـه نخستین مورد ابتلا بـه آن در روسیه ثبت شد، اما بـه دلیل رشد سریع جمعیت در قرن 19 بـه سرعت بـه قاره های دیگر رسید.

مرگبارترین اپیدمی‌های تاریخ

ویروس آنفلوانزای A زیرگروه H3N8 باعث بـه وجود آمدن این بیماری شد؛ دوره‌ی نهفتگی آن یک تا چهار روز بوده و علائم آن عبارت اند از تب، سردرد و سرماخوردگی

این بیماری طی نوامبر یا دسامبر 1889 از کشور‌های شرقی بـه اروپا رسید و جان بیش از یک میلیون نفر را گرفت کـه کودکان دارای بیماری های قلبی و سایر بیماری‌ها مزمن بیشتر در خطر بودند.دانشمندان سال‌ها تلاش کردند تا این ویروس کـه مسئول اپیدمی های 1889-1890؛ 1898-1999 و 1918 بود را شناسایی کنند.

 علائم: تب، سرماخوردگی و سردرد

 مناطق تحت تاثیر: ترکستان، گرینلند و کانادا

 مدت زمان: یکسال «1889 – 1890»

 دلیل ایجاد این پاندمی: H3N8

سومین شیوع وبا
این پاندمی یکی از بدترین هفت شیوع وبا در جهان بود کـه از هند آغاز شد ودر نقاط دیگر جهان از جمله آسیا، آمریکای شمالی، اروپا و آفریقا گسترش یافت.درسال 1854 این شیوع جان 23 هزار نفر را در انگلیس گرفت کـه تقریباً 10 هزار نفر از این آمار تنها متعلق بـه لندن بود.

مرگبارترین اپیدمی‌های تاریخ

باکتری‌ای بـه نام ویبریو این بیماری عفونی را ایجاد می‌کرد و با مصرف آب و مواد غذایی آلوده تقریباً 12 ساعت تا 5 روز طول می‌کشید تا علائم ان آشکار شود.این بیماری هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در صورت عدم درمان ظرف چند ساعت باعث مرگ می‌شود.

تقریباً 80 درصد مبتلایان علائم خاصی از خود بروز نمی‌دهند ودر موارد شدید علائمی هم، چون اسهال حاد آبکی، استفراغ و گرفتگی عضلات پا دیده می‌شود کـه کم آبی بدن، شوک عفونی و حتی مرگ را بـه دنبال خواهند داشت.امروزه این بیماری از طریق آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شود و واکسن وبا می‌تواند ایمنی 65 درصدی را نسبت بـه این بیماری ایجاد کند.

دکتر انگلیسی طبق بررسی های خود آب آلوده را دلیل انتقال این بیماری دانست. پس از این کشف ابتلا بـه این بیماری بسیار کاهش یافت و با کمک واکسن و نظارت های بهداشتی کم کم محو شد.

علائم: استفراغ، سردی پوست، اسهال و گرفتگی عضلات

 مناطق تحت تاثیر: آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی

 مدت زمان: 14 سال «1860-1860»

 علت ایجاد این پاندمی: باکتری ویبریو وبا

آبله
آبله نیز یکی از بدترین بدترین پاندمی های تاریخ اسـت کـه فقط از طریق انسان انتقال پیدا می‌کرده و از هر ده نفر سه نفر را مبتلا و باعث ایجاد زخم‌هایی روی بدن آن‌ها می‌شد.ویروس آبله کـه ویروس واریولا نیز خوانده می‌شود از طریق کاوشگران اروپایی وارد کشور‌های دیگر شد.

این بیماری در کشور مکزیک و ایالات متحده بیشترین مرگ و میر را رقم زد و علائم ان شامل تب بالا، بثورات پوستی، بی‌حالی و گاهی استفراغ بود.

این بیماری باعث ایجاد تاول‌هایی در بدن می‌شود کـه بعد از رفع شدن اغلب زخم های عمیق و نابینایی برجای خواهند گذاشت، مایعات درون این تاول‌ها و هوای فضا‌های بسته می‌تواند باعث انتقال این بیماری شود.

هیچ مدرکی مبنی بر انتقال آبله از طریق حشرات و حیوانات دیگر وجود ندارد؛ سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ویروس ایجاد کننده‌ی این بیماری درسال 1980 در تمام جهان از میان برداشته شده اسـت.

 علائم: تب بالا؛ لرز؛ شکم درد؛ سردرد؛ کمر درد شدید و استفراغ

مناطق تحت تاثیر: چین؛ کره؛ اسپانیا؛ پرتغال؛ اروپا؛ هند؛ آفریقای غربی؛ ایالات امریکا و استرالیا

 مدت زمان: 1520 تا 1980 «460 shg»

 علت ایجاد این پاندمی: ویروس واریولا ماژور و واریولا مینور

اچ آی وی / ایدز
ایدز نیز یکی از بدترین و مرگبارترین بیماری های همه‌ی گیر در تاریخ بشریت اسـت کـه محققان ویروس نقص ایمنی انسانی یا همان اچ آی وی و سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا همان ایدز را در اوایل دهه‌ی 80 میلادی کشف کردند کـه 35 میلیون نفر را بـه کام مرگ کشید.

امروزه ما هنوز هم در حال مبارزه با این وسروس منتقل شده از شامپانزه‌ی آفریقایی هستیم.نخستین مبتلایان بـه این بیماری مردان همجنسگرای ایالات متحده بودند؛ دراین مورد افراد تنها از طریق رفتار‌های جنسی پرخطر، سوزن و سرنگ می‌توانند مبتلا شوند.

در واقع ویروس تنها در مایعات بدن یعنی خون، مایع منی، مایع معقدی و واژنی، مایعات قبل از منی و شیر مادر وجوددارد؛ علائم آن نیز شامل تب، ذات الریه، اسهال، کاهش وزن سریع و گلودرد است.

با این کـه پیشرفت دکتری و مدیریت کشور‌ها در آگاهی بخشی بـه مردم تاثیر زیادی بر نظارت این بیماری داشته اسـت، اما هنوز هم راه زیادی تا پایان این پاندمی داریم.طبق آمار همین حالا بیش از 1 میلیون نفر در کشور آمریکا مبتلا بـه این بیماری هستند و همه‌ی ساله حدود 38 هزار مبتلای جدید بـه این آمار افزوده می‌شود.

 علائم: ذات الریه؛ تب؛ اسهال؛ کاهش وزن سریع و ...

 مناطق تحت تأثیر: سراسر جهان

 مدت زمان: 1980 تاکنون

علت ایجاد این پاندمی: ویروس نقص ایمنی انسانی یا اچ آی وی

آنفولانزای آسیایی
آنفولانزای آسیایی یکیدیگر از همه‌ی گیری های آنفولانزا در تاریخ بود کـه ویروس آنفلوانزای A زیرگروه H2N2 نیز نامیده می‌شود.

شروع ان از سال 1956 در چین بودو تا 1958 نیز ادامه داشت و مرگ 1.1 میلیون نفر را رقم زد کـه 116 هزار مورد ان در ایالات متحده اتفاق افتاد ودر این دو سال سنگاپور، هنگ کنگ و ایالات متحده را نیز آلوده کرد.

مرگبارترین اپیدمی‌های تاریخ

علائم آن مانند آنفولانزا‌های دیگر شامل تب، سرفه‌ی خشک، بدن درد، ضعف، مشکلات تنفسی و کاهش اشتها بود.واکسن H2N2؛ مراقبت های بهداشتی و آنتی بیوتیک های جدید باعث کاهش همه‌ی گیری این بیماری و مرگ و میر شد.آنفولانزای آسیای بیشتر کودکان را تحت تاثیر قرار میداد و باعث ایجاد عفونت های فراوانی در ان‌ها می‌شد و گاهی فقط در کودکان باعث مرگ می‌شد.این ویروس در افراد مسن و زنان باردار و مبتلایان بـه بیماری های قلبی و ریوی نیز بسیار خطرناک بود.

 علائم: سرفه؛ ضعف؛ بدن درد؛ تب و لرز؛ بی اشتهایی

 مناطق تحت تأثیر: سراسر جهان

 مدت زمان: 2 سال «1956 – 1958»

 علل: H2N2

این بیماری‌ها جز 50 بیماری اسـت کـه بیشترین آمار مرگ و میر را در چند قرن اخیر داشته اسـت کـه ویروس کرونا جز بیشترین بیماری‌هایی اسـت کـه خطر ابتلا ان بـه بیشترین آمار گزارش شده اسـت.






تاریخ : چهارشنبه 100/6/17 | 1:16 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

تفسیر قرآن؛ واکنش انسان در زمان فهم حقیقت چگونه باید باشد؟

 

باشگاه خبرنگاران/ قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَإِذَا لَقُوا الَّذِینَ آمَنُوا قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَا بَعْضُهُمْ إِلَى? بَعْضٍ قَالُوا أَتُحَدِّثُونَهُمْ بِمَا فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْکُمْ لِیُحَاجُّوکُمْ بِهِ عِنْدَ رَبِّکُمْ ? أَفَلَا تَعْقِلُونَ

و هرگاه با مؤمنان روبرو شوند گویند: ما نیز ایمان آورده‌ایم؛ و، چون با یکدیگر خلوت کنند گویند: چرا دری که خدا از علوم به روی شما گشوده به روی مسلمانان باز می‌کنید تا به کمک همان علوم با شما نزد خدایتان محاجّه کنند؟ چرا راه عقل و اندیشه نمی‌پویید؟

تفسیر آیه 76 سوره بقره
علی‌بن‌ابراهیم می‌گوید: این آیه در مورد یهود نازل شد. [که]در حالت نفاق، اظهار اسلام کرده‌بودند. وقتی پیامبر (ص) را می‌دیدند، می‌گفتند: «إِنَّا مَعَکُمْ» و وقتی یهودیان را مشاهده می‌کردند به آن‌ها نیز می‌گفتند: «ما با شما هستیم».
 
طبق روایتی امام باقر (ع) فرمودند:گروهی از یهودیان بی غرض، هنگامی که با مسلمانان روبرو می‌شدند، اوصاف پیامبر اکرم (ص) را که در تورات مذکور بود برای آنان شرح می‌دادند. این جریان به گوش بزرگان آنان رسید و آن‌ها در صدد جلوگیری برآمده که چرا اوصاف و نشانه‌های محمد (ص) را برای مسلمانان بازگو می‌کنید؟ اگر آنچه در تورات است به آن‌ها خبر دهید، روز قیامت بر ضد شما به کار می‌گیرند.

پیام‌های آیه 76 سوره بقره
1-انسان وقتی حقیقت را فهمید، باید از آن پیروی کند و نباید با ارعاب و تهدید دیگران و نفوذ مقام این و آن، حقیقت را نادیده بگیرد. «قالُوا أَ تُحَدِّثُونَهُمْ بِما...»‌ای بسا اگر در آن روز دانشمندان کتمان حقّ نمی‌کردند، این همه یهودی و مسیحی وجود نداشت.

2-در نظر منحرفان، نفاق و کتمان حقیقت برای حفظ موقعیّت و تعصّب نابجا، نشانه عقل و عاقلانه عمل کردن است، در صورتی که خلاف عقل است. «أَ تُحَدِّثُونَهُمْ... أَ فَلا تَعْقِلُونَ»






تاریخ : سه شنبه 100/6/16 | 1:13 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.