حکمت/ حدیث پیامبر (ص) درباره خداشناسی
باشگاه خبرنگاران/ حدیث پیامبر اکرم (ص) را درباره خداشناسی در این گزارش بخوانید.
اهمیت حدیث در میان مسلمانان از آن روست که از منابع اصلی استنباط احکام در فقه و عقاید در علم کلام محسوب میشود. همچنین احادیث از منابع اولیه پژوهشهای تاریخی است.
حضرت محمد (ص):
أَفضَلُ العمالِ العِلمُ بِاللّه إِنَّ العِلمَ یَنفَعُکَ مَعَهُ قَلیلُ العَمَلِ وَکَثیرُهُ وَإِنَّ الجَهلَ لایَنفَعُکَ مَعَهُ قَلیلُ العَمَلِ وَلا کَثیرُهُ.
بهترین اعمال خداشناسى است؛ زیرا با وجود علم و معرفت، عمل، کم یا زیاد تو را سود مى بخشد؛ اما با وجود نادانى (نسبت به خدا) عمل، نه اندکش تو را سود مى بخشد نه بسیارش.
منبع: نهج الفصاحه، ص
داستانک/ قطع شدن انگشت پادشاه هنگام برش سیب!
یکی بود/ پادشاهی هنگام پوست کندن سیبی با یک چاقوی تیز? انگشت خود را قطع کرد. وقتی که نالان طبیبان را میطلبید? وزیرش گفت: «هیچ کار خداوند بیحکمت نیست.»
پادشاه از شنیدن این حرف ناراحتتر شد و فریاد کشید: «در بریده شدن انگشت من چه حکمتی است؟» و دستور داد وزیر را زندانی کنند.
روزها گذشت تا اینکه پادشاه برای شکار به جنگل رفت و آن جا آن قدر از سربازانش دور شد که ناگهان خود را میان قبیلهای وحشی تنها یافت. آنان پادشاه را دستگیر کرده و به قصد کشتنش به درختی بستند. اما رسم عجیبی هم داشتند که بدن قربانیانشان باید کاملاً سالم باشد و چون پادشاه یک انگشت نداشت او را رها کردند و او به قصر خود بازگشت. در حالی که به سخن وزیر میاندیشید دستور آزادی وزیر را داد. وقتی وزیر به خدمت شاه رسید? شاه گفت: «درست گفتی، قطع شدن انگشتم برای من حکمتی داشت ولی این زندان رفتن برای تو جز رنج کشیدن چه فایدهای داشته؟»
وزیر در پاسخ پادشاه لبخند زد و پاسخ داد: «برای من هم پر فایده بود چرا که من همیشه در همه حال با شما بودم و اگر آن روز در زندان نبودم حالا حتماً کشته شده بودم.»
ای کاش از الطاف پنهان حق سر در میآوردیم که این گونه ناسپاس خدا نباشیم.
گوناگون/ سبک زندگی ما چه اثری در چهره برزخی دارد؟
تسنیم/ حضور ما در عالم قیامت به همراه نور یا پنهانشده در تاریکی، قامت عریان یا پوشیده، چهره انسانی یا تشبه به حیوانات نمونههایی هستند که ثابت میکنند سبک زندگی و روش و منشی که در زندگی دنیا در پیش گرفتهایم اثری مستقیم در حیات ابدی دارد.
اهمیت سبک زندگی و منش هر یک از ما در دوران حیات دنیایی به قدری اهمیت دارد که نه تنها سعادت و خوشبختی در دنیا را به همراه دارد، بلکه سعادت ابدی در عالم برزخ و قیامت را تضمین میکند. چنانکه یکی از آثار سبک زندگی را میتوان در شکلگیری چهره برزخی و ظاهرمان در قیامت جستجو کرد. حضور ما در عالم قیامت به همراه نور یا پنهانشده در تاریکی، قامت عریان یا پوشیده، چهره انسانی یا تشبه به حیوانات و... نمونههایی هستند که ثابت میکنند سبک زندگی و روش و منشی که در زندگی دنیا در پیش گرفتهایم اثری مستقیم و غیر قابل انکار در حیات ابدی ما دارد.
در گفتگویی که با حجت الاسلام رضا صدر، استاد و کارشناس اسلامی انجام داده به بررسی نمونههایی از آثار اعمال و رفتار دنیایی بر شکلگیری چهره و ظاهر ابدی پرداخته ایم.
شکل انسان در عالم قیامت
با توجه به اینکه معاد جسمانی است، آیا شکل و قیافه ما در روز قیامت تغییری میکند یا با همین ظاهر و قیافه در محشر حاضر میشویم؟
آن طور که از روایتها مشخص میشود شکل و قیافه هر کدام از ما در عالم آخرت و روز قیامت، به نوع اعمال و سبک زندگی ما در دنیا بستگی دارد. کسی که زندگی خودش را در مسیر رضایت الهی قرار بدهد و از استعدادهای درونی و امکانات و فرصت زندگی در دنیا به بهترین نحوه استفاده کند، در قیامت چهره زیباتری خواهد داشت.
هر کسی به نسبتی که از خوب زندگی کردن و تقوا دور شده باشد، به همان نسبت در چهره ظاهری و قیافه او در قیامت هم تغییراتی ایجاد میشود. به عنوان مثال پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله در حدیثی فرمودهاند که: «همه مردم به غیر از اهل تقوا و پرهیزکاری در روز قیامت، برهنه محشور میشوند.» یعنی این افراد در قیامت از این بابت به شدت در رنج و عذاب خواهند بود.
مردم بی دست و پا و نابینا در قیامت
حتی طبق روایت آن حضرت، خدای متعال ده گروه از مردم را حتی از مسلمانان جدا میکند و قیافه و ظاهر آنها تغییر پیدا میکند. مثلاً کسی که همسایه خود را آزار بدهد و موجب آزار و اذیت او شود، در قیامت با دست و پاهای بریده ظاهر خواهد شد.
مسئولان ظالم و حاکمانی که به مردم آسیب رسانده و به آنها ظلم میکنند، در آن روز کور و نابینا خواهند بود و در تمام آن مدت بسیار طولانی، چشمی برای دیدن نخواهند داشت.
تأثیر مفاسد اقتصادی بر چهرههای قیامت
آیا معضلات و فسادهای اقتصادی هم در ظاهر انسان در قیامت اثری دارد؟
بله. به عنوان مثال عنوان شده است کسانی که در دنیا به رباخواری مشغول میشوند و از راه نزول و ربا کسب درآمد میکنند و یا معاملاتی را به این صورت انجام میدهند، در قیمت به طور وارونه وارد عرصه محشر میشوند. یا کسی که در دنیا به حرامخواری مشغول باشد و برای او اهمیتی نداشته باشد که درآمدش حرام است، در قیامت به شکل خوک خواهد بود.
همچنین افرادی که از دادن خمس و زکات و کمک به مردم نیازمند ابا دارند و فکر میکنند با جمع کردن مال و ثروت در دنیا به جایی میرسند، روز قیامت آنقدر بدبو خواهند بود که همه از اطراف آنها پراکنده میشوند، چون بوی آنها از بوی مردار هم بدتر و آزاردهندهتر خواهد بود.
اخلاق بر قیافه ما در قیامت مؤثر است
خصوصیات و ویژگیهای اخلاقی تا چه اندازه بر ظاهر و قیافه ما در قیامت تأثیرگذار است؟
دو به هم زنی و سخنچینی از جمله خلقهای بسیار بدی است که به شدت بر ظاهر افراد اثر میگذارد. کسی که بین دو نفر را به هم میزند و سعی میکند دوستیها را به دشمنی تبدیل کند، در قیامت از شاخهای آتش آویزان میشود و کسی که با سخنچینی خودش را مشغول میکند، در آن روز قیافهای به شکل میمون خواهد داشت.
خودخواهی و خودپسندی هم از صفات رذیله دیگری است که بر چهره ما در قیامت اثر زیادی داشته و انسان را به صورت کر و لال خواهد کرد.
افراد متکبر که به دلیل داشتن امکانات اقتصادی بهتر یا ظاهر، تحصیلات، موقعیت شغلی یا اجتماعی و یا دلایل دیگر بر اطرافیان خود تکبر میکنند هم در قیامت در حالی وارد صحنه محشر میشوند که لباسهایی از جنس آتش بر تن دارند و به شدت از آن لباس در عذاب خواهند بود. اما اصلاً امکان کندن و در آوردن لباس و دور کردن آتش از خود را نخواهند داشت.
گروه دیگر عالمانی هستند که از دانش و علم بهرهای بردهاند، اما در مقام عمل از دانش خود استفاده نمیکنند. این افراد در قیامت مدام در حال جویدن زبان خود هستند و در همان حال، چرک از دهانهایشان خارج میشود.
تغییر سن افراد پس از مرگ
سن و سال افراد چگونه است؟ درواقع میخواهیم بدانیم آیا هر کسی با سنی که از دنیا رفته در قیامت حاضر میشود یا سن ما تغییر میکند؟
سن افراد در آن عالم تغییر میکند. به عنوان مثال روایتهایی تأکید کردهاند که همه اهل بهشت جوان هستند. یعنی هر انسان مؤمنی که از دنیا برود، در بهشت جوان و زیبا میشود، چون اصلاً پیری و فرسودگی در بهشت جایی ندارد. جوانی در آن عالم از بین نمیرود و افراد در بهشت پیر نمیشوند. حتی لباسهای آنها هم از بین نمیرود و پوسیدگی و کهنگی که در این دنیا میبینیم، در بهشت جایی ندارد.
این در حالی است که اهل جهنم پیر و فرتوت میشوند و از ناتوانی رنج میبرند، اما نمیمیرند و مدتها در حالتی که نشانی از جوانی و سرزندگی ندارد، به سر میبرند.
اهداف "منافقان" از ساخت مسجد ضرار
تسنیم/ یکی از بناهایی که در صدر اسلام از سوی منافقان بنا شد، مکانی بود که به آن عنوان «مسجد ضرار» اطلاق شد. طبق برخی روایات، ساختِ مسجد ضرار در مدینه، به دستور ابوعامر بود. وى که پدر حنظلهى غسیل الملائکه است، از عابدان مسیحى بود و در قبیلهى خزرج نفوذ داشت. با هجرت پیامبر صلى الله علیه و آله و گسترش و نفوذ اسلام، او به مخالفت با حضرت پرداخت و نقش منافقانه در جنگ احد داشت. سرانجام به مکّه گریخت و از آنجا به روم رفت و از پادشاه روم براى براندازى اسلام کمک خواست. آنها هنگام دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله براى نماز در مسجد ضرار، سه مسأله را مطرح کردند: عشق به نماز جماعت، عشق به ناتوانان و عشق به رهبر و نماز او و البته تمام این مسائل منافقانه بود.
على بن ابراهیم در تفسیر خود گوید: عدهاى از منافقان نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله آمدند و اجازه خواستند که مسجدى براى مردان پیر و سالخورده و علیل بنا کنند. پیامبر در حالتى که براى رفتن به جنگ تبوک خود را آماده کرده بود، اجازه داد. پس از بازگشت از جنگ تبوک، آی?107 سور? توبه دربار? مسجد مزبور و دربار? ابوعامر الراهب سازنده آن نازل شد و امام حسن عسکری علیهالسلام بنا به نقل سید هاشم بحرانى در تفسیر برهان که از امام کاظم علیهالسلام نقل فرموده، چنین فرماید که ابوعامر مردى فاسق بود و پیامبر پس از مراجعت دستور فرمود مسجد مزبور را بسوزانند. بنا بر نقلی، پیامبر دستور داد بقایای آن را ویران کنند و جای آن را محل ریختن زبالههای شهر کنند.
اما در آی?107 سور? توبه میخوانیم «وَالَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَکُفْرًا وَتَفْرِیقًا بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ وَإِرْصَادًا لِمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَلَیَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَی وَاللَّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُون.» (گروهی دیگر از آنها) کسانی هستند که مسجدی ساختند برای زیان (به مسلمانان)، و (تقوّیت) کفر و تفرقهافکنی میان مؤمنان و کمینگاه برای کسی که از پیش با خدا و پیامبرش مبارزه کرده بود؛ آنها سوگند یاد میکنند که: «جز نیکی (و خدمت)، نظری نداشتهایم.» اما خداوند گواهی میدهد که آنها دروغگو هستند. این آیه اهدف آنها را در چهار قسمت زیر خلاصه میکند:
1. منظور آنها این بود که با این عمل «ضرر و زیانی» به مسلمانان برسانند (ضِراراً). 2. «تقویت مبانی کفر» و بازگشت دادن مردم به وضع قبل از اسلام (وَ کُفْراً). 3. ایجاد تفرقه در میان صفوف مسلمانان» (وَ تَفْرِیقاً بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ)؛ زیرا با اجتماع گروهی در این مسجد، مسجد «قبا» که نزدیک آن بود و یا مسجد پیامبر صلّی اللّه علیه و آله که از آن فاصله داشت از رونق میافتاد. از این جمله، چنین بر میآید که نباید فاصله بین مساجد آن چنان باشد که روی اجتماع یکدیگر اثر بگذارند. 4. آخرین هدف آنها این بود که: «مرکز و کانونی برای کسی که با خدا و پیامبرش از پیش مبارزه کرده بود (و سوابق سوئش بر همگان روشن بود) بسازند تا از این پایگاه نفاق، برنامههای خود را عملی سازند» (وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ).
خداوند در آی?110 پردهای دیگر از اهداف منافقان بابت ساخت این مسجد را مطرح کرده، میفرماید «لَا یَزَالُ بُنْیَانُهُمُ الَّذِی بَنَوْا رِیبَةً فِی قُلُوبِهِمْ إِلَّا أَنْ تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَ اللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ»؛ یعنی این بنایی را که آنها ساختند، همواره به صورت یک وسیله شک و تردید، در دلهایشان باقی میماند؛ مگر اینکه دلهایشان پاره پاره شود (و بمیرند؛ وگرنه، هرگز از دل آنها بیرون نمیرود)؛ و خداوند دانا و حکیم است.
در این آیه اشاره به لجاجت و سرسختی منافقان کرده، میگوید: آنها چنان در کار خود سرسختند و در نفاق سرگردان، و در تاریکی و ظلمت کفر حیرانند که حتی «بنایی را که خودشان بر پا کردند همواره به عنوان یک عامل شک و تردید ــ یا یک نتیجه شک و تردید ــ در قلوب آنها باقی میماند، مگر این که دلهای آنها قطعه قطعه شود و بمیرند؛ لذا اگر به پیامبرش دستور مبارزه و درهم کوبیدن چنین بنای ظاهرا حق به جانبی را داد، به خاطر آگاهی از نیات سوء بنا کنندگان و باطن و حقیقت این بنا بود. این دستور عین حکمت و بر طبق مصلحت و صلاح حال جامع? اسلامی صادر شد.
نهایت اینکه منافقان همواره چنین بودهاند؛ گاه در برابر موسى علیهالسلام، سامرى توطئه مىکند، گاه در برابر مسجد نبوى، مسجد اموى مىسازند و گاهی نیز در برابر امیرالمؤمنین علیهالسلام قرآن بر نیزه مىکنند. همان گونه که گوسالهى سامرى را سوزاندند، مسجد منافقان را نیز مىسوزانند تا درسى براى تاریخ باشد. در کوفه و شام نیز به خاطر پیروزى یزید بر امام حسین علیهالسلام مساجدى ساخته شد که امامان ما آنها را مساجد ملعونه نامیدند و اکنون منافقان با همان سیاستهای مزورانه و خبیثانه در مکان سری خویش در آلبانی اقدام به ساخت ضرار دیگری کردند تا از یک سو نظر افکار عمومی را بهسوی اسلام اموی خود جلب کنند و از دیگر سو مرهمی بر دل بیمار آن عد? قلیلی باشد که با امیدی واهی، آیندهای تیره و احساسی آمیخته با یأس و تباهی اطرافشان را گرفتهاند و خود میدانند هیچ کورسوی امیدی برای آیندهشان نکبتبارشان متصور نیست.
گوناگون/ آدم های ماجراجو متولد کدام ماه هستند؟
نمناک/ زندگی زمانی لذت بخش می شود که ما به دنبال هیجانات و علایق خودمان برویم اما بعضی از افراد به خاطر ماهی که در آن متولد شدهاند؛ به راحتی می توانند هیجانات خود را پیدا کنند و مدام به دنبال ماجراجویی و تجربه های جدید هستند. در این ادامه قصد داریم به شما توضیح دهیم که متولدین کدام ماه بیشتر به دنبال هیجان و ماجراجویی می روند. پس با ما همراه باشید.
فروردین
فروردین ماهی ها افراد ماجراجویی هستند و اصلاً برای تجربه های جدید صبر و تحمل ندارند. سعی می کنند از هر فرصتی استفاده کنند تا بتوانند یک هیجان جدید را تجربه کنند. اجازه نمی دهند که ترس مانع انجام کارشان شود و می دانند که برای تجربه هیجان؛ باید چالش هایی را پشت سر گذاشت و ریسک هایی را پذیرفت و خودشان آماده انجام این اقدامات هستند.
آذر
آذر ماهی ها دوست دارند تا جایی که می توانند نقاط مختلف دنیا را ببینند و از این کار به هیجان در می آیند. آن ها عاشق سفر کردن هستند و دوست دارند با چیزهای جدید و افراد جدید آشنا شوند و مکان های تازه را ببینند و دوستان جدید پیدا کنند. آن ها عاشق ماجراجویی هنگام سفر هستند و هرگز لذت هیجان را با هیچ چیز دیگری عوض نمی کنند.
خرداد
خرداد ماهی ها در رویا زندگی می کنند. افراد مهربانی هستند و باور دارند که در زندگی باید هدف داشت و به واقعیت هم توجه کرد اما در رویای خودشان مدام به دنبال سفر و ماجراجویی هستند. نمی توانند یک جا ساکن بننشینند و توانایی خوبی در برقراری ارتباط با دیگران دارند و موانع را کنار می گذارند تا بتوانند به حداکثر هیجان دست پیدا کنند.
بهمن
بهمن ماهی ها عاشق این هستند که عشق به سفر و ماجراجویی را تجربه کنند. آن ها سعی می کنند در کارهای خود هیجان ایجاد کنند و همیشه بهترین اقدامات را به انجام می رسانند تا بتوانند حداکثر هیجان را تجربه کنند. آن ها عاشق نوآوری و چالش های جدید در زندگی هستند.
مهر
مهر ماهی ها عاشق سفر، تجربه جدید، آشنا شدن با فرهنگ های تازه و برقراری ارتباطات اجتماعی هستند. هیچ چیز به اندازه هیجان برای آن ها اهمیت ندارند. می توانند روتین زندگی خود را با انجام کار های هیجان انگیز ترکیب کنند و دوباره انگیزه بگیرند.
آبان
آبان ماهی ها تشنه دریافت اطلاعات جدید هستند. به چیز های ناشناخته و عجیب و غریب بیشتر جذب می شوند و هیجان و ماجراجویی برای آن ها اولویتِ اول است. دوست دارند چیز های جدیدی را امتحان کنند و هرگز علاقه خود را در این مورد از دست نمی دهند. افراد رقابت جویی هم هستند و معمولاً در سفر کردن هم با دیگران رقابت می کنند.
حکمت/ غیبت کردن کار چه کسی است؟
شهر حدیث/ امیر المؤمنین علیٌّ علیهالسلام :
الغِیبَةُ جُهدُ العاجِزِ .
امام على علیهالسلام :
غیبت کردن ، کار شخص ناتوان است .
نهج البلاغة : الحکمة 461 منتخب میزان الحکمة : 436
داستانک/ به کدامشان غذا می دهید؟
یکی بود/ سرخپوستی پیر به نوه خود گفت: «فرزندم، درون ما بین دو گرگ، کارزاری برپاست. یکی از گرگ ها شیطان به تمام معنا، عصبانی، دروغگو، حسود، حریص و پست، و گرگ دیگری آرام، خوشحال، امیدوار، فروتن و راستگو.»
پسر کمی فکر کرد و پرسید: «پدر بزرگ کدام یک پیروز است؟»
پدر بزرگ بیدرنگ گفت: «همانی که تو به آن غذا میدهی.»
شما به کدامشان غذا میدهید؟
حکمت/ خداوند دوست دارد بنده را در این حالت ببیند
حوزه/ پیامبر صلی الله علیه و آله:
إنَّ اللّه َ یُحِبُّ أن یَری عَبدَهُ تَعِبا فی طَلَبِ الحَلالِ
خداوند دوست دارد که بنده اش را در جست و جوی روزیِ حلال خسته ببیند.
کنزالعمال
اجازه استفاده از این برنامهها را به کودکتان ندهید!
آخرین خبر/ هرساله، صدها برنامه جدید در فروشگاههای برنامه رونمایی میشوند. بسیاری از این برنامهها میتوانند به بهبود زندگی روزمره ما ازجمله آموزش، سرگرمی، سلامتی و... کمک کنند. درحالیکه بسیاری از این برنامهها مفید و بیخطر هستند اما بسیاری از آنها هم میتوانند تهدیدی برای کودکانتان باشد.
درحالیکه برخی افراد از رسانههای اجتماعی بهعنوان راهی برای دسترسی و ارتباط با دیگران استفاده میکنند، ما باید مراقب کودکانمان در استفاده از این شبکههای مجازی باشیم زیرا رسانههای اجتماعی میتوانند راه را برای ورود به محتوای مضر مانند پورنو، خودآزاری، خودکشی و... باز کنند. بهعنوان والدین وظیفه ما این است که از کودکان خود در برابر خطرات و تهدیدات فضای مجازی که نهتنها به حریم خصوصی بچهها بلکه به زندگی آنها آسیب میرساند، محافظت کنیم.
جالب است بدانید که بسیاری از کودکان و نوجوانانی که از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند، اعتراف کردهاند که برای استفاده از برنامهها و شبکههای اجتماعی موارد زیر را تجربه کردهاند:
- افرادی غریبه با آنها تماس گرفته و یا به آنها پیام دادهاند که باعث شده آنها احساس ترس، نگرانی یا اضطراب کنند.
-تقریباً نیمی از نوجوانان (47%) گزارش دادهاند که بهصورت آنلاین پیامهای تهدیدآمیز یا غیراخلاقی دریافت کردهاند.
-تصاویر جنسی را از طریق تبلیغات، فیلم و عکسهایی که متناسب با سن آنها نیست، دیدهاند.
-برای دسترسی به وبسایتها و برنامهها، سنشان را بهدروغ وارد کردهاند.
گزارشی در سال 2016 از مرکز تحقیقات زورگویی سایبری نشان داد که 33,8% کودکان بین سنین 12 تا 17 سال در طول زندگی خود قربانی مزاحت اینترنتی شدهاند. دختران (40,6%) بیشتر قربانی آزار و اذیت اینترنتی در مقابل پسران (28,8%) میشوند. همچنین از میان شبکههای اجتماعی، اینستاگرام بیشترین گزارش را در مورد کودکان و نوجوانانی که مزاحمت اینترنتی را تجربه کردهاند، دارد.
والدین غالباً بدون توجه به عواقب احتمالی شبکههای مجازی، کودکان را بدون نظارت در این فضای پرخطر رها میکنند و این جای تأسف دارد زیرا آزار و اذیت اینترنتی و تماشای تصاویر و فیلمهای پورن در این فضا میتواند منجر به اثرات منفی قابلتوجه و طولانیمدت مانند اضطراب، افسردگی، احساس ناامیدی، استرس زیاد و خودکشی شود.
به خاطر داشته باشید که هیچ برنامهای بهخودیخود خطری ندارد اما بسیاری از آنها فرصتی را برای کودکان ایجاد میکنند تا از گزینههای نامناسب استفاده کرده و فرزندان شما را در معرض طیف وسیعی از پیامهای جنسی و ناخواسته قرار دهند. در ادامه با پرطرفدارترین و درعینحال پرخطرترین این برنامهها آشنا شوید:
لایکی
لایکی یک شبکه اجتماعی جدید ساخته کشور سنگاپور و توسعهیافته کشور چین است که برای ساختن دابسمش، ویرایش و تنظیم فیلم بهصورت حرفهای استفاده میشود. متأسفانه بیشتر رنج سنی این شبکه اجتماعی را کودک و نوجوان تشکیل میدهد. این شبکه اجتماعی در ایران فیلتر است ولی افراد بهراحتی با فیلترشکن وارد لایکی میشوند. لایکی یک برنامه فیلممحور است که نوجوان فیلمی کوتاه از خود میگیرد، تدوین میکند و با دیگران به اشتراک میگذارد. این برنامه آنقدر بین کودک و نوجوان محبوبیت پیداکرده که حتی اینستاگرام به دنبال خرید آن است. یکی از آسیبهای جدی این نرمافزار این است که لایکها سطح دارد یعنی اگر لایک و کامنت زیاد داشته باشید به سطح بالاتر رفته و الماس دریافت میکنید؛ هرچه الماسها بیشتر شود میتوانید بهصورت ارزها و پولهای دیجیتال آنها رو بفروشید و منبع درآمدی کسب کنید. این مسئله باعث شده تا کودکان و نوجوانان برای جمعکردن لایک و فالور دست به عریاننمایی بزنند. متأسفانه در کشور هیچ قانونی برای فضاهای مجازی لایکی نداریم.
یوتیوب
یوتیوب یکی از برنامههای پرطرفدار در میان تمام ردههای سنی است. این برنامه در سال 2005 شروع به کار کرد و آنقدر در بین بچهها محبوب بود که در سال 2015 این وبسایت تصمیم گرفت YouTube Kids را مخصوص کودکان ایجاد کند اما از بدو تأسیس با مشکلاتی روبرو شد. YouTube مطالب مربوط به بزرگسالان را از محتوای مربوط به بچهها جدا میکند و محتوای کودکان را به YouTube Kids میفرستد اما از زمان آغاز به کار، کاربران متوجه محتواهای نامناسبی مانند کارتونهای جنسی، شخصیتهایی با رفتارهای خطرناک، مکالمات صریح بزرگسالان درباره پورنو گرافی- خودکشی و خشونت خانوادگی شدند. این برنامه در تمام دیوایسها ازجمله موبایل، لب تاپ، کامپیوتر و حتی تلویزیونها هوشمند از طریق فیلترشکن قابلدسترسی است. اگرچه غالباً کودکان از یوتیوب برای پیدا کردن فیلم، بازی، دستورالعمل ساخت کاردستی و... استفاده میکنند اما محتواهای غیراخلاقی و نظرات و انتقادات رکیک کاربران در مورد فیلمها، چیزهایی است که قابلکنترل نبوده و کودکان ممکن است به آنها دسترسی پیدا کنند.
واتساپ
این اپلیکشین راهی ارتباطی برای ارسال پیام متنی، صوتی و تصویری است. این اپلیکیشن قابلیتی برای کنترل کردن سن کاربر ندارد و هنگام ثبت حساب کاربری فقط از افراد شماره تلفن میخواهد. به همین دلیل بسیاری از کودکان بدون محدودیت سنی در این شبکه حضور دارند و میزان استفاده از این نرمافزار در دوران شیوع کرونا و تحصیل اینترنتی بیشتر شده است. از دیگر معایب این اپلیکیشن این است که در قسمت تنظیمات آن گزینهای برای کنترل محتوا توسط والدین وجود ندارد. همچنین درصورتیکه عکس و ویدیوی نامناسبی برای کودک ارسال شود، امکان گزارش آن وجود ندارد.
اسکایپ
اسکایپ یکی از قدیمیترین برنامههای کاربردی بدون فیلتر برای برقراری تماس تصویری و صوتی است. یکی از بزرگترین نقاط ضعف این اپلیکیشن که نهتنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم خطرناک است، ضعف امنیتی این برنامه است. بهگونهای که این برنامه دستگاه را در اختیار هکر قرار داده و هکرها در صورت استفاده از این باگ میتوانند به تمام بخشهای سیستمعامل دسترسی کامل داشته باشند.
اینستاگرام
اینستاگرام یکی دیگر از شبکههای اجتماعی پرطرفدار و بدون فیلتر در ایران است که کاربران میتوانند تصاویر خود را ویرایش کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند و با دریافت لایک و کامنت نظر دیگران را درباره خودشان جویا شوند. طبق تحقیقات انجمن بهداشت عمومی (Royal Society for Public Health) اینستاگرام بهعنوان بدترین و مضرترین شبکه اجتماعی پرکاربرد در دنیا لقب گرفته است. از معایب این شبکه اجتماعی برای کودکان میتوان به مشاهده تصاویر مستهجن و کامنتهای غیراخلاقی، برقراری روابط خطرناک و خارج از عرف با افراد ناشناس، انتشار تصاویر نامعقول، نارضایتی از زیبایی خود و... اشاره کرد.
تلگرام
بر اساس تحقیقات شرکت نوین هاب، تلگرام باوجود فیلتر بودن یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی ایرانیان است. باوجودآنکه محدودیت سنی برای استفاده از تلگرام 16 سال است اما هیچ راهی برای کنترل سن در این برنامه وجود ندارد. تلگرام قابلیت اشتراک تصاویر، فایل صوتی، متن و تشکیل گروه را دارد. یکی از خطرات مهم تلگرام برای کودکان چتهای مخفی و گفتگوهایی است که بعد از مدتی ناپدید میشوند. این یعنی کودک میتواند با افراد ناشناسی صحبت کند و بعد هیچ ردی از آن مکالمات باقی نماند. همچنین بازنشر پیامها از گروههای مختلف حاوی نام کاربری است؛ یعنی اگر کودک شما پیامی را بازنشر کند، حساب کاربری او در اختیار دیگران قرارگرفته و افراد غریبه میتوانند از این طریق با کودک شما ارتباط برقرار کرده و او را مورد آزار و اذیت و سوءاستفاده جنسی قرار دهند. امکان پاک کردن پیام از گروه و یا گفتگوهای دونفره از ویژگیهای دیگری است که این برنامه را برای کودکان خطرناکتر کرده و امکان کنترل والدین را تقریباً به صفر میرساند.
نویسنده : هدی سادات پاکنهاد
ضرب المثل/ این شتر را جای دیگری بخوابان
بیتوته/ ضرب المثل این شتر را جای دیگری بخوابان در مورد افرادی به کار میرود که می خواهند رفتار غلطی را از خود دور کنند و عواقب آن کار را به گردن دیگری بیندازند.
داستان ضرب المثل این شتر را جای دیگری بخوابان:
در زمانهای قدیم، مرد راهزنی که خیلی زرنگ و چابک بود. سالیانه فقط یکبار و به تنهایی راهزنی میکرد و بقیه سال را با پولی که به دست میآورد، میگذراند. این مرد زرنگ نقشهای داشت. او هر سال موقعی که مأموران مالیاتی، مالیات شهرهای مختلف را جمع آوری میکردند و میخواستند به قصر بازگردند. از کمینگاهی که خودش در دل کوه کنده بود خارج میشد و راه مأموران مالیاتی که تعدادشان کم بود را میبست آن وقت پولها و جواهراتی که همراه آنها بود را به زور میگرفت و در طول سال آن پولها را خرج میکرد.
آن سال هم همین کار را کرد در کمینگاه خود نشسته بود و منتظر بازگشت مأموران مالیاتی بود که یکی از آنها را دید. موقعی که نزدیک آمد در یک موقعیت مناسب از کمینگاه خود خارج شد و بر سر مأمور پرید و قبل از اینکه او بتواند حرکتی کند دست و پای او را بست. پول، طلا و جواهراتی را که همراه او بود را برداشت شترش را سوار شد و فرار کرد و مأمور دست و پا بسته را در راه گذاشت. مرد وقتی به خانهاش رسید اموال دزدی شده را در باغچهی خانهاش پنهان کرد. تنها چیزی که مانده بود شتر بود، باید به نحوی شتر را هم پنهان میکرد تا کسی به او شک نکند.
از سوی دیگر مأمور دست و پا بستهی مالیاتی که در جاده مانده بود شروع کرد به دادوبیداد تا اینکه یکی از کاروانهایی که از آنجا میگذشتند متوجه او شده و او را نجات دادند. مأمور سریع خود را به شهر رساند وارد قصر شد و ماجرا را برای پادشاه تعریف کرد.
این خبر به سرعت در شهر پیچید، و همهی مردم از این خبر مطلع شدند به جز دزد که تمام روز را در خانه مانده بود از طرف دیگر مأموران شاه در شهر راه افتادند تا شاید نشانی از دزد اموال دولتی پیدا کنند.
خبر دزدی فقط به گوش دزد زرنگ نرسیده بود، دزد با خود گفت: شتر را به محله دیگری میبرم تا شک مأموران دولتی نسبت به این محله کمتر شود این کار را هم کرد و نیمه شب آرام از خانه خارج شد و شتر را به محلهی دیگری از شهر برد همین که میخواست حیوان را بخواباند و افسارش را به در خانهای ببندد بعد فرار کند. صاحب خانه از خانه خارج شد و گفت: آقا! این شتر را جای دیگری بخوابان.
دزد خبر نداشت همهی مردم از دزدی باخبر شدند و میدانند این شتر اگر در خانهی کسی بخوابد به این معنی است که او اموال مأمور را غارت کرده و باید به مأموران پادشاه پاسخگو باشد، افسار شتر را گرفت و گفت: چیزی که زیاد است خانه، شتر را دم در یک خانهی دیگر میخوابانم. شتر را چند کوچه گذراند و باز خانهای را در نظر گرفت ولی تا خواست شتر را بخواباند صاحبخانه خارج شد و گفت: آقا! این شتر را جای دیگری بخوابان.
آن شب دزد که از همه جا بیخبر بود به در هر خانهای میرفت تا شتر را بخواباند موفق نمیشد. شکش برد که احتمالاً مردم از موضوع باخبرند و فقط نمیخواهند فردی باشند که دزد را تحویل حاکم میدهد.
با این فکر دزد خواست از شهر خارج شود و در بیابانهای اطراف شهر شتر را رها کند، ولی همین که خواست از دروازهی شهر رد شود مأموران پادشاه او را گرفتند.