سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

بیماری لاعلاجی که لوازم آرایشی برای خانوم‌ها به ارمغان می‌آورد

 

 

باشگاه خبرنگاران/محققان دانشگاه گرانادا مطابق تحقیقات خود نسبت به بروز بیماری لاعلاجی که بر اثر استفاده از لوازم آرایشی بروز می‌‌کند، هشدار داده اند.
 
محققان دانشگاه گرانادا تایید می‌کنند که برهم زننده‌های غدد درون ریز (مواد شیمیایی که ممکن است عمل هورمون‌ها را تقلید یا مسدود کنند) در برخی از محصولات آرایشی وجود دارد.

استفاده از برخی از محصولات آرایشی و زیبایی (مانند ماسک صورت، رژ لب، کرم صورت، لاک ناخن، رنگ مو، کرم و غیره) می‌تواند به علت افزایش احتمال بروز آندومتریوز، خطرناک باشد، زیرا به دلیل وجود برخی از مواد شیمیایی، مانع عملکرد هورمون‌ها (معروف به اختلالات غدد درون ریز) می‌شوند.

این یکی از نتیجه گیری‌های مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه گرانادا (UGR) و بیمارستان آموزشی San Cecilio de Granada است که در مجله تحقیقات زیست محیطی منتشر شده است. این کار بخشی از یک پروژه تحقیقاتی گسترده‌تر به نام EndEA است.

آندومتریوز یک بیماری زنانه بسیار شایع است؛ تخمین زده می‌شود که از هر 10 زن در سن باروری یک نفر ممکن است به آن مبتلا باشد. این ویژگی با رشد غیر طبیعی بافت آندومتر (که به طور معمول درون رحم را می‌پوشاند) مشخص می‌شود. این بافت به مناطق مختلف شکم و لگن گسترش یافته و باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم از جمله درد شدید مزمن در ناحیه لگن، مشکلات روده‌ای و ناباروری می‌شود و به طور قابل توجهی کیفیت زندگی زنان را کاهش می‌دهد.

تشخیص این بیماری نیز دشوار است (برای تایید قطعی آن نیاز به مداخله جراحی است) و می‌تواند باعث تاخیر قابل توجهی در تشخیص شود که به طور متوسط از زمان شروع علائم 10 سال تخمین زده می‌شود؛ علاوه بر این عدم وجود درمان قطعی برای درمان آندومتریوز آن را به یک بیماری مزمن تبدیل می‌کند که می‌تواند زندگی روزمره را با چالش مواجه کند.

نقش هورمون‌ها

به گفته محققان مسئول این پروژه اگرچه دلایل دقیق ظهور آن مشخص نیست، اما عوامل مختلفی از جمله دلایل ژنتیکی، اپی ژنتیکی و محیطی مشکوک به دخالت هستند؛ به نظر می‌رسد هورمون‌ها نقشی اساسی دارند؛ از این رو وجود مواد شیمیایی معروف به اختلالات غدد درون ریز در بسیاری از محصولات روزمره مورد توجه ویژه قرار گرفته است. این مواد قادر به تقلید یا جلوگیری از عملکرد طبیعی هورمون‌ها هستند و بنابراین می‌توانند در افزایش تعداد زنان مبتلا به آندومتریوز در سال‌های اخیر نقش داشته باشند، همانطور که برای سایر آسیب شناسی‌ها مانند سرطان پستان، چاقی یا دیابت نیز نشان داده شده است.

این برهم زننده‌های غدد درون ریز شامل پارابن‌ها و بنزوفنون‌ها هستند که هر دو به طور گسترده‌ای در صنعت محصولات آرایشی و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بخشی از اصطلاحا «اکسپوزوم» هستند. این اصطلاح نسبتا جدید تمام فاکتور‌های محیطی غیر ژنتیکی را که انسان از بدو تولد به بعد در معرض آن قرار دارد و خطر بیماری را در بر می‌گیرد شامل می‌شود.

با توجه به آنچه گفته شد، محققان اکنون در حال بررسی نقشی هستند که ممکن است مختل کننده‌های غدد درون ریز در ایجاد آندومتریوز داشته باشند. کار آن‌ها بخشی از پروژه تحقیقاتی EndEA است که توسط موسسه بهداشت کارلوس III (مربوط به وزارت علوم و نوآوری اسپانیا) و کرسی تحقیقات انترو آنتونیو چامورو-الخاندرو تامین مالی شده است.

به عنوان بخشی از تحقیقات خود، دانشمندان میزان داخلی پارابن و بنزوفنون را در میان 124 زن (با و بدون آندومتریوز) از بیمارستان‌های دولتی گرانادا تعیین کردند. آن‌ها همچنین اطلاعات مفصلی در مورد استفاده هر زن از محصولات آرایشی و زیبایی را جمع آوری کردند.

نتایج به دست آمده نشان داد که ارتباط روشنی بین استفاده بیشتر از انواع مختلف لوازم آرایشی (ماسک صورت، رژ لب، کرم صورت، محصولات مراقبت از پا، رنگ مو، کرم، لاک و غیره) و سطح داخلی بالاتر پارابن‌ها و بنزوفنون‌ها وجود دارد؛ همچنین مشخص شد سطح داخلی برخی از این اخلال کننده‌های غدد درون ریز مربوط به خطر آندومتریوز است.

با توجه به توصیه محققان و تشخیص دشوار آن و این واقعیت که هنوز هیچ درمانی وجود ندارد که به طور قطعی آندومتریوز را درمان کند، ایجاد اقدامات پیشگیرانه با هدف کاهش قرار گرفتن در معرض این ترکیبات با استفاده از محصولات فاقد مخرب غدد درون ریز یا استفاده کمتر از آن‌ها مهم است.

این نتایج بر اساس یافته‌های قبلی منتشر شده در مطالعه اخیر دیگری توسط همین محققان است که نشان می‌دهد یک اختلال غدد درون ریز خاص (بیس فنول A) نیز می‌تواند در توسعه این بیماری نقش داشته باشد.






تاریخ : جمعه 100/1/20 | 8:42 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

هشدار به والدین؛ کودک خود را قربانی مدلینگ نکنید

 

باشگاه خبرنگاران/ یک روانشناس گفت: والدین باید بدانند عکس‌هایی که از کودکان خود در دنیای مجازی به اشتراک می‌گذارند حریم خصوصی کودک است که این‌ کار مشکلاتی را برای فرد به وجود می‌آورد.
 
آسیه اناری روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفنگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره صفحات اینستاگرامی که والدین با نام فرزندانشان وعکس های آن ها برای جذب مخاطب ایجاد می کنند گفت: اولین مسئله این است که والدین نمی دانند، کودک در دوره نوجوانی یا بزرگسالی با انتشار عکس ها و ابعاد خصوصی زندگیش در فضای مجازی چه احساسی خواهد داشت.

وی افزود:پدرها ومادرها گمان می کنند که با این کار ایجاد خاطره برای فرزندانشان می کنند، در صورتی که باید بدانیم صفحه تجاری با صفحه شخصی متفاوت است.لذا والدین از کودکانشان در این صفحات استفاده ابزاری می کنند.

وی تاکید کرد: زمانی که کودکان بزرگ شوند ممکن است نسبت به نقص حریم شخصیشان شاکی باشند و رضایت درونی نسبت به اینکه اطلاعات زندگیشان با جزئیات در اختیار دیگران قرار گرفته شده را نداشته باشند. 

این روانشناس در ادامه گفت: کودکان در گذر زمان در سنین نوجوانی و جوانی ممکن است در دام اعتماد به نفس پایین و یا اعتماد به نفس کاذب بیفتند و این رفتار باعث می شود از خود و هر آن چیزی که هستند فاصله بگیرند و دریک فضای بزرگسالانه ای رشد کنند که منجر به بلوغ زودرس آن ها شود.

وی اظهار کرد: والدین آگاه باشند، با مدل کردن کودکان آزادی آن ها را می گیرند. کودکی دوره رشد خلاقیت، بازی های بی هدف و آزادی های بیشتر است نه این که کودک را مجبور به چیزی که دوست داریم، کنیم.

این روانشناس درباره آسیب های مدلینگ در کودکی گفت: آسیب های متعددی از جمله بلوغ زودرس جنسی، عاطفی، هیجانی و اعتماد به نفس کاذب در آن ها ایجاد و باعث می شود کارهایی را انجام دهند که مناسب سن کودک نیست.

اناری افزود: از طرف دیگر ممکن است کودکان به سن نوجوانی برسند و دوستان و اطرافیانشان، عکس های دوران کودکی او را مسخره کنند و این امر سبب فاصله گرفتن فرد از گروه همسالان خود شود و یا مدام فکر کند که دیگران او را مورد تمسخر قرار می دهند.

این روانشناس تاکید کرد: والدین آگاه باشند شاید آن چیزی را که امروز خوب می دانند، کودکانمان آن را در آینده خوب ندانند. به فرزندانمان در هر سنی اجازه دهیم کارهای متناسب با آن زمان را انجام دهند و رشد کنند.

 
وی گفت: کودکانی که به هر دلیل اینفلوئنسر می شوند، در سن و جایگاه خود قرار ندارند که این امر منجر به فروپاشی شخصیت فرد در بزرگسالی می شود  و کودک را ظاهر بین می کند و زندگی اش عمقی ندارد.

مدل کردن کودکان چه تاثیری برروی دیگران می گذارد؟

اناری گفت: ممکن است کودکان منبع مقایسه ای کودکان دیگر باشند.بیشترین تاثیر روی خود کودکانی است که مدل شده اند.کودکانی که درگیر نمایش هستند،  از خود واقعیشان فاصله می گیرند.

این روانشناس اظهار کرد: والدین برای اینکه خودشان را مطرح کنند از کودکانشان استفاده ابزاری می کنند، که این نوعی کودک آزاری است و او را از سن واقعی جدا می کند.پدرها و مادرها در قبال آسیب های عاطفی، رفتاری، احساسی، جسمی و جنسی فرزندان خود مسئول هستند. 

وی در ادامه گفت: کودکان با دور شدن از سنین خود سبب رشد اجتماعی نادرست می شوند و در دوران نوجوانی رفتارهای پرخطری را از خود نشان می دهند و به افراد گوشه گیر و منزوی تبدیل می شوند.

اناری خاطر نشان کرد: طبق تحقیقاتی که انجام شده است، کودکانی که تبدیل به مدل های اینستاگرامی می شوند، کودکان غمگینی هستند و با همسالان خود مشکلات زیادی دارند.هدف های عمیق برای زندگیشان ندارند و برای آینده برنامه ریزی درازمدت ندارند.






تاریخ : چهارشنبه 100/1/18 | 2:19 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

روانشناسی/ درخت مورد علاقه شما کدام است؟

 

باشگاه خبرنگاران/ در تست تصویری  شخصیت شناسی می توانید درخت مورد علاقه خود را انتخاب کنید این تصویر جادویی زوایای پنهانی از شخصی ت شما را فاش می‌کند.
 
1. بلوط
به احتمال فراوان شما یکی از آن دسته افرادی هستید که که همیشه نیمه پر لیوان را می‌بینید. برای شما، زندگی یک ماجراجویی بزرگ با اتفاقات و غافلگیری‌های جالب است. در سال جدید با اتفاقات خوشایند و مهمی روبرو خواهید شد، زیرا شما اتفاقات جدید را با روی باز پذیرفته و آماده هر گونه تغییری هستید. عواقب این تغییرات از نظر شما محدود کننده و دست و پا گیر نخواهد بود. شما برای دستاورد‌های جدید بسیار مشتاق هستید و هر یک از آن‌ها برای شما به نحو جالبی غافلگیر کننده خواهد بود.
 
2. صنوبر
شاید مستقل بودن ویژگی عمده شخصیتی شما باشد. هیچ چیز نمی‌تواند مانع انتخاب مسیر دلخواهتان شود. توانایی‌های خلاقانه و هنرمندانه شما به احتمال فراوان به افزایش درآمد شما در سال جدید منجر خواهد شد. شما برای موفق شدن به کار بیش از اندازه نیاز ندارید. تنها کاری که باید بکنید این است که به اصول و عقاید کاری تان پایبند بمانید و به آن چه که مدت‌ها منتظر آن بوده اید دست خواهید یافت.

3. افرا
شاید شما انسان حساسی باشید. شما بسیار بیشتر از افراد دیگر به فکر کردن در مورد خود و دنیای اطرافتان می‌پردازید. در سال جدید شخصی وارد زندگیتان خواهد شد که یک رابطه‌ی متوازن عاشقانه را با او برقرار خواهید کرد. اگر چه شما انسانی هستید که به خودتان اتکا دارید و به ندرت احساس خستگی و کسالت می‌کنید، اما زندگی شما در سال جدید شادتر و پرماجراتر خواهد شد.

4. توسکا
احتمالاً شما شخصیت عملگرا و متعادلی دارید. کار کردن با شما بسیار راحت است، زیرا شخصیت قابل اعتمادی دارید. اگر چه شما ذاتاً انسان قدرتمندی هستید، اما برخی اوقات از این که دیگران فکر کنند انسان حساسی هستید خوشتان نمی‌آید؛ بنابراین در ارتباط برقرار کردن با جنس مخالف مشکل دارید. اما در سال جدید اتفاقات خوشایندی برای شما خواهد افتاد. سال آینده با شخصی آشنا می‌شوید که قدر مهربانی شما را دانسته و از آن سوء استفاده نخواهد کرد.

5. مورد
به احتمال زیاد شما شخصیتی با اعتماد به نفس بالا دارید. همه چیز در زندگی شما تحت کنترل است، به شانس اعتقادی نداشته و منتظر آن نیستید و به طور کامل بر روی مهارت‌های خود تکیه می‌کنید. شما هیچ چیز را به تعویق نمی‌اندازید و تنها وقتی که کار و وظیفه تان را به طور کامل انجام می‌دهید احساس رضایت خواهید کرد. اطرافیان شما احساس می‌کنند که انسان قوی هستید و به شم علاقه زیادی دارند. به لطف استقامت، ثبات کاری و مسئولیت پذیری که دارید، در سال جدید ترفیع خواهید گرفت که نتیجه‌ی منطقی تلاش‌های بی پایان خودتان خواهد بود.

6. آلو
به احتنال فراوان شما انسان آرام، صلح طلب و منطقی هستید. شما از همراه بودن با دوستانتان لذت می‌برید، اما از تنها بودن نیز بدتان نمی‌آید. گاهی اوقات به یک تنهایی کوتاه مدت برای فکر کردن در مورد معنای زندگی، دور بودن از هیاهوی دنیا و استراحت نیاز دارید. اگر چه به یک فضا و محیط خصوصی اهمیت زیادی می‌دهید، اما بزودی با شخصی آشنا خواهید شد که همه چیزتان را با او در میان خواهید گذاشت و این کار نیز اشتباه نخواهد بود.

7. زیرفون
به احتمال فراوان شما انسان دارای اعتماد به نفس و محاسبه گری هستید که همه می‌توانند به شما متکی باشند. حساس بودن به شما کمک می‌کند که چیز‌هایی که واقعاً مهم هستند را درک نمایید. افرادی که به اندازه شما حساس، باهوش و مراقب نیستند، فردی را به سمت شما خواهند فرستاد که بدون شک از داشتن او خوشحال و خرسند خواهید شد. این شخص کسی است که سبک و سلیقه‌ی او به بی نقصی مال خودتان خواهد بود. برای این شخص فرهنگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

8. شاه بلوط
به احتمال زیاد دیگران فکر می‌کنند که شما انسان رمانتیک و رویا پردازی هستید. شما همیشه منطق را در اولویت قرار نمی‌دهید. چیز‌هایی که حواستان به شما می‌گوید از همه چیز برایتان مهم‌تر است. وقتی که تعامل با کسانی که به این احساسات اهمیت نمی‌دهند و بیشتر بر منطق و مغزشان تکیه می‌کنند را به پایان می‌رسانید با شخصی بسیار خاص آشنا خواهید شد. این شخص نیز خود رویا‌هایی دارد و هر کسی که باشد راه شما برای ابراز احساسات و عواطفتان را محدود نخواهد کرد.

9. بید
به احتمال فراوان شما انسان برونگرایی هستید. از خطر کردن ابایی نداشته و عاشق این کار هستید. در کار‌هایی که به نظرتان جالب باشند مسئولیت همه چیز را بر عهده می‌گیرید. شما از تکرار و کلیشه خسته شده اید و منتظرید که زمان مناسب فرا برسد تا نقش بزرگی را در اتفاقات آینده ایفا کنید. به لطف فعال بودنتان، تغییراتی که باعث خواهند شد نقش بزرگ‌تری داشته باشید در راهند. به زودی به شهرتی که این همه برای آن صبر کرده اید خواهید رسید.

انتخاب‌هایی که کرده اید به چه معنایی هستند؟
درختی که شما انتخاب کرده اید نحوه برخوردتان با خود را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که چه تغییراتی را در زندگیتان واجب می‌دانید. انتخاب شما، همچنین، بخش پنهان شخصیت شما را توصیف خواهد کرد، شخصیتی که خودتان چیز زیادی در مورد آن نمی‌دانید، اما اطرافیانتان به خوبی از آن آگاهند.






تاریخ : چهارشنبه 100/1/18 | 11:25 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

ریشه ضرب المثل/ شستم خبردار شد!

 

خراسان/ این اصطلاح کنایه از این است که فرد موضوعی را پیش‌بینی کرد یا از آن اطلاع یافت. اما ریشه‌ آن از این قرار است:
قلابی را که ماهی‌گیران با آن ماهی می‌گیرند «شست» می‌گویند. به کاربردن واژه‌ شست درخصوص قلاب ماهی‌گیری احتمالاً به این دلیل است که شست ماهی‌گیر در داخل یک سر قلاب ماهی‌گیری قرار می‌گیرد، بنابراین  زه‌گیر کمان را هم شست می‌گویند. هنگامی که قلاب ماهی‌گیری در داخل دریا یا رودخانه در دهان ماهی گیر کرد، ماهی به تکاپو می‌افتد تا شاید خلاصی پیدا کند. در این موقع صیاد قبل از هر چیزی «شستش خبردار می‌شود» و می‌فهمد که ماهی در دام افتاده است.






تاریخ : سه شنبه 100/1/17 | 7:1 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

جاهلیت مدرن، این‌بار با پاشنه طلاکاری شده!

 

 

باشگاه خبرنگاران/  صنعت مد در جهان یکی از مهم‌ترین راه‌های درآمدزایی در دنیای امروز است که هم جنبه مثبت دارد و هم منفی، این صنعت می‌تواند به افراد اعتماد به نفس دهد و آن‌ها را در زمینه فکری و کاری رو به جلو بکشاند اما متاسفانه در دنیای امروزه این صنعت با جاهلیت هم گام شده و بشر را به سوی نا کجا آباد می‌کشاند. این جاهلیت مدرن تا جایی پیش رفته که اخیر با تصویری که در فضای مجازی منتشر شد تعجب همگان را برانگیخت و باعث حیرت افراد شد.

متاسفانه اخیرا نعل کاری پا آن‌هم از جنس طلا برای خانم‌ها رو به مد شدن گذاشته است و این در حالی است که در دنیای امروز افرادی هستند که از پس مخارج روزانه خود بر نمی‌آیند و عده‌ای با مد کردن این جاهلیت مدرن دنیا را رو به تباهی می‌کشند.






تاریخ : سه شنبه 100/1/17 | 2:20 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

حال خودمان را خوب کنیم

 

جوان آنلاین/ داستان توبه‌های بزرگ، داستان شروع و پایان جنگ‌ها، داستان اختراع‌ها، تاریخ به دنیا آمدن مردان و زنان نامدار تاریخ و ... همگی در یک روز خاص اتفاق افتاده است. پس همین روزهای به ظاهر تکراری غنیمتی است که می‌تواند زمینه‌ساز رسیدن از فرش به عرش باشد؛ یا خدایی نکرده برعکس. خاص‌شدن یک روز می‌تواند انتخابی باشد در گذر زمان! و مفهوم زمان یکی از پیچیده‌ترین مفاهیم دنیای علم است؛ ساعت‌های قراردادی که بشر در قالب تقسیم‌بندی برای روز و شب برگزیده است.

اما آیا به راستی پی برده‌ایم معنا و کارکرد واقعی زمان چیست؟ یا صرفاً شاهد گذر زمان هستیم! و آیا باز این زمان است که می‌گذرد؟ یا ما در این جریان تغییر می‌کنیم؟ شاید به درستی جواب بسیاری از این سؤال‌ها را ندانیم و کنترلی روی گذر زمان نداشته باشیم، پس بهتر است تمرکزمان به روی چیزی باشد که تحت کنترل ماست. یعنی اینکه «من به چه نحو از زمان به نفع خودم و اطرافم استفاده کنم؟.» جواب به این سؤال اساس تعیین روندی است که تجربه خواهیم کرد و به این ترتیب، وقتی به پشت سر نگاه کنیم، رضایت یا نارضایتی از اینکه چطور روزها را پشت‌سر گذاشتم، خواهیم داشت.

یک سال گذشته چگونه گذشت؟

یک‌ سال گذشت. سالی با تغییر چهره دنیا در پایه‌ای‌ترین بنیاد زندگی؛ یعنی سلامتی! در این دوره، همه‌قدر سلامتی را بهتر درک کردیم. به شکل برابر در ترس از دست‌دادن‌ها سهیم بودیم. هر چند سخت و البته بسیار تلخ! اما با هم گذراندیم. بهتر بهداشت و نظافت را رعایت کردیم. گاه دیدارها به دلتنگی کشید، ماسک‌ها بخش جدانشدنی از صورت، برای بیرون رفتن از منزل شد. تمام این‌ها نامانوس بود، اما گذشت. وقتی به این جریان نگاه می‌کنیم، طبیعتاً روال زندگی چهره‌ای بسیار متفاوت به خود گرفته است، اما در این تفاوت، عده‌ای بیش از پیش دست به کار شده و در راستای تأمین سلامت همنوعان تلاش و تحقیق کردند. خوشبختانه نتیجه این تلاش‌ها خبرهای امیدبخش از به تدریج بازگشت به روال عادی زندگی بود، یعنی تهیه واکسن. بنابراین زمانی که دنیا درگیر اپیدمی بود، عده‌ای در همین مقطع از «زمان» به نحو مطلوب استفاده کردند. در شرایطی که بحران برای همه یکسان بود. هیچ‌کس مصون از دغدغه سلامت نبود.

برای تغییر اوضاع چه کرده‌ایم؟

شاید فکرکردن به این مسئله کمی ما را آگاه‌تر و مسئول‌تر سازد، نسبت به اینکه در شرایط گوناگون آنچه من به نحو مطلوب می‌توانم انجام دهم، چیست؟ حالا اگر نگاهی منصفانه به سال گذشته خود داشته باشیم هر کدام از ما، چگونه از اوقات خود بهره بردیم؟ در زندگی و اطراف خود چه تغییر مطلوبی ایجاد کردیم؟ چه اهدافی را بر گزیدیم و چه قدم‌هایی برداشتیم؟ چقدر پشتکار داشتیم و سختکوش بودیم؟ مسلم است که برای همه ما، موانع بسیار بوده است. به جنبه دیگر قضیه نگاه کنیم، برای برداشتن موانع چه کردیم؟ اگر نگاهی منطقی به آنچه انجام دادیم داشته باشیم و تمامی عوامل و موانع را به شکل موقت نادیده بگیریم، چیزی که پابرجاست «من» هستم و «من» برای ایجاد تغییرات مثبت بر خودم، قطعاً در حد نیاز توانایی‌های لازم را دارم. شاید به جا باشد یادآور خاطره‌ای از استاد محترمی داشته باشم که به مناسبت هدیه سال نو به هرکسی، اثر نقاشی از چهره خود فرد را هدیه داد و چه پیامی مهم‌تر از اینکه هرآنچه برای ایجاد حال خوب بدان نیازمندی، در دایره وجود خود توست. ما زمانی می‌توانیم دنیا را بهتر تجربه کنیم که بهتر فکر و به تبع آن عمل کنیم. پس بهتر است دست از توجیه خود برای توقف‌ها و نرسیدن به خواسته‌ها برداریم. آنچه مانع است که مانع است، اما آنچه مهم است اقدامی است که می‌تواند راه گشایی برای موانع باشد؟ و چه دلگرمی از این بالاتر که تکیه گاهی به بزرگی خداوند بخشنده مهربان داریم؟!

تصمیم‌هایی برای سال پیش‌ رو

در سال جدید هستیم. این سال هم به رسم زمان به سرعت سال‌های دیگر سپری خواهد شد. می‌توانیم از فرصت‌ها برای کسب افتخار، بهره ببریم. لازم نیست ایده‌آلی غیراصولی برای خود در نظر بگیریم. کافی است به اندازه‌ای که می‌توانیم خوب عمل کنیم. همین یعنی من مایه افتخار برای خودم هستم. کسی که در دل و وجدان خود، آسوده خاطر است، خواه ناخواه، الهام‌بخش دیگران نیز هست. ما درگیر رابطه‌ها هستیم، بنابراین رابطه‌ها را ارزیابی کنیم. لطفاً دقت کنیم. ما بیش‌ترین اوقات را، با همسر و فرزند و مادرمان نمی‌کنیم. بله! بیشترین کسی که با آن مشغول واگویه هستیم، خودمانیم! اگر از ارتباطی که با خود داریم راضی هستیم که بسیار عالی، سعی در تقویت نکات مثبت خود داشته باشیم. در غیر این صورت تجدیدنظر کنیم. دانستن اینکه من با خودم چه رابطه‌ای دارم کار سختی نیست. فقط به «حال» خود توجه کنیم. چه حسی داریم؟ آیا به رغم تمام مسائل و مشکلاتی که جزو جدانشدنی از زندگی است، دل شاد هستیم؟ آیا گاه و بیگاه از تنهایی‌های خود لذت می‌بریم؟ یا از آن دسته کسانی هستیم که به محض تنهایی، چنان غرق در فکرکردن به دشواری‌ها و ناکامی‌ها می‌شویم که حسابی حال خود را خراب می‌کنیم؟ مناسب است ساعاتی را برای آنچه به شکل منطقی حال من را خوب می‌کند ضمن اینکه به خود یا دیگران صدمه نمی‌زند، وقت بگذاریم. همینطور لازم است طی روز ساعاتی برای تجدید نیرو و آرامش درون با خدای خود رابطه داشته باشیم، تلاش کنیم و نتیجه کار را به او بسپاریم که این بسیار انرژی‌بخش است.

نگاهی به رابطه خود با اطرافیانمان داشته باشیم. خانواده، دوستان، اقوام، همکاران... هر یک از این گروه‌ها، جایگاه ویژه‌ای در زندگی ما دارند. بنابراین رابطه‌ای که با آن‌ها داریم، در بسیاری موارد نقش تعیین‌کننده‌ای برایمان دارند. مسلم است ما با هر یک از این گروه، رفتار متفاوتی داریم. بهتر است رابطه‌ای که با اعضای خانواده داریم به گونه‌ای باشد که بتوانیم حس ارزشمندی به آن‌ها انتقال دهیم. پرورش احساس مفیدبودن در بین اعضای یک خانواده، مانند سرمایه‌گذاری در بهترین مکان است، زیرا دیر یا زود ثمره آن به شکل دلنشین نمایان می‌شود.

به رابطه با دوستان خود توجه کنیم. هر کس به دلیلی جذب دوستی می‌شود. صرف‌نظر از دلایل، دوستی فرصتی است برای تجربه خوبی‌ها. دوست نقش تعیین‌کننده‌ای در جهت‌دهی به افکار ما دارد. در انتخاب دوست دقیق باشیم، زیرا در مواقعی نقش یک دوست، حتی برجسته‌تر از خانواده می‌شود.






تاریخ : دوشنبه 100/1/16 | 10:21 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

تاثیرات محتوای فضای مجازی بر بنیان خانواده

 

 

باشگاه خبرنگاران/ روانشناس و مشاوره خانواده بر نقش فضای مجازی بر خانواده و تاثیرات آن، توضیحاتی داد.
شجاعی روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثیر دنیای مجازی بر زندگی نوجوانان وجوانان، اظهار کرد: لذت و صمیمیتی که از برنامه‌ها و محتویات رسانه‌ها مانند فیلم‌ها و سریال‌ها در اذهان جوانان نقش می‌بندد تا حد بسیار زیادی در زندگی طبیعی قابل دست یابی نخواهند بود و این می‌تواند تبعات زیانباری برای آینده جوانان به همراه داشته باشد.
وی افزود: نوجوانی را سنی حساس در ایجاد تغییرات سریع فیزیکی، روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی و شناختی و نیز گسترش رفتار‌های مقابله‌ای و پاسخ به نیاز‌های محیطی می‌دانند. در این دوره، نوجوان برای اینکه بتواند خود و جایگاه خود را در جامعه و خانواده ثابت کند و برای خود نقش و جایگاهی داشته باشد، ممکن است به رفتار‌های پرخطر و کم خطر روی بیاورد که از جمله رفتار‌های پرخطر به ویژه در عصر حاضر، اعتیاد به اینترنت است.

محتوای فضای مجازی و ماهواره بر فرهنگ سبک زندگی تاثیر می‌گذارند
این روانشناس گفت: در این میان، تماشای برنامه‌های ماهواره ای، موقعیت و یا عرصه‌ای را فراهم آورده است که روز به روز مسائل زندگی عمومی جامعه در آن عرصه متجلی می‌شود؛ لذا برنامه‌های ماهواره جایگاه بروز تحول در فرهنگ هستند و به صور مختلف بر فرهنگ و سبک زندگی تأثیر می‌گذارند. بنابراین، فضای مجازی و ماهواره در سطح جامعه، جایگاهی را اشغال کرده اند که به طور فزاینده چه در سطح ملی و چه بین المللی مطرح شده اند تا جایی که محتوای برنامه‌های ماهواره بر شیوه‌های زندگی و سلیقه‌های عمومی در جامعه نیز تأثیر گذاشته است.
شجاعی درباره تاثیر محتوای فضای مجازی بر بنیان خانواده، گفت: یکی از زمینه‌های اصلی در بروز مشکلات خانوادگی و اصولاً نارضایتی از زندگی مشترک، فضای مجازی است که تحت تأثیر تولیدات رسانه‌ای به وجود آمده و باعث آن شده تا سطح توقع و ارضاء از زندگی‌های مشترک را به خصوص در میان نسل جوان بالا ببرد. تحت تأثیر این فضا آنچه جوان باید از زندگی مشترک انتظار داشته باشد به نوعی تحریف می‌شود. لذت و صمیمیتی که از برنامه‌ها و محتویات رسانه‌ها مانند فیلم‌ها و سریال‌ها در اذهان جوانان نقش می‌بندد تا حد بسیار زیادی در زندگی طبیعی قابل دست یابی نخواهند بود و این می‌تواند تبعات زیانباری برای آینده جوانان به همراه داشته باشد.

جایگزینی روابط مجازی و روابط دوستانه و فامیلی
امروزه اینترنت در زندگی اجتماعی، جای دوستان و نزدیکان را گرفته و در حقیقت جایگزین روابط دوستانه و فامیلی شده است. افرادی که ساعت‌ها وقت خود را در سایت‌های اینترنتی می‌گذرانند بسیاری از ارزش‌های اجتماعی را زیر پا می‌نهند. چرا که فرد دیگر فعالیت‌های اجتماعی خود را کنار گذاشته و به فعالیت‌های فردی روی می‌آورد.
این روانشناس ادامه داد: نتایج پژوهش‌ها نشان میدهد که استفاده زیاد از اینترنت با پیوند ضعیف اجتماعی مرتبط است. برعکس کاربرانی که از اینترنت کمتر استفاده می‌کنند، به طور قابل ملاحظه‌ای با والدین و دوستانشان ارتباط بیشتری دارند.
شجاعی تصریح کرد: شاید هیچگاه کاربران اینترنت از افسردگی و انزوای اجتماعی خود آگاه نباشند و در صورت آگاهی آن را تایید نکنند، اما ماهیت کار با اینترنت چنان است که فرد را در خود غرق می‌کند. پژوهش‌های انجام شده حاکی از این است که دنیای اجتماعی در آینده دنیای منزوی باشد چرا که اینترنت با توجه به رشدی که دارد و جذابیت‌های کاذبی که برای نوجوانان ایجاد می‌کند آن‌ها را به خود معتاد ساخته و جانشین والدین می‌شود.

راهکار‌های پیشنهادی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در فضای مجازی
این روانشناس خانواده به منظور پیشگیری و کاهش آسیب‌های فضای مجازی، بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر استفاده کنندگان از فضای مجازی نوجوانان و جوانان هستند، فرهنگ سازی برای کاهش پیامد‌های آن ضروری است؛ لذا اطلاع رسانی، آموزش نحوه استفاده صحیح از این فناوری می‌تواند مؤثر واقع شود، برگزاری جلسات آموزشی از سوی مدارس امور فرهنگی در شهرستان‌ها به منظور آشنا کردن و اطلاع رسانی به والدین در مورد فناوری‌های جدید به ویژه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مجازی و گذراندن اوقات بیشتری با فرزندان در فضای بیرون از خانه به طوری که فرزندان از نظر عاطفی، احساس خلأ نکنند و جهت جبران این کمبود به فضای مجازی پناه نبرند.
وی افزود: ارتباط از طریق فضای مجازی در سال‌های اخیر جایگاه قابل توجهی در بین نسل جوان جامعه ما پیدا کرده است. شبکه‌های اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی افراد تأثیر گذارند. در شکل دهی به هویت نقش دارند و حتی روی ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع هم تأثیرگذارند. امروزه با توجه به نقشی که تا کنون در ابعاد مختلف زندگی داشته اند، نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب براى توسعه‌ی افکار و اندیشه‌های بشری محسوب می‌شود به شرط آن که در راه صحیح استفاده شود.
 شجاعی خاطرنشان کرد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و توجه والدین به رفتار فرزندان بسیار مهم است و برای جلوگیری از هم پاشیدگی خانواده ها، والدین باید تا حدودی به فناوری‌های روز دنیا مسلط باشند و آگاه باشند که تغییر در رفتار فرزندان به معنای ایجاد تغییر در طرز فکر آنهاست و هنگامی که بنیان فکری و شخصیت آن‌ها به صورت ناصحیح شکل گیرد، راه نفوذ شیادان به حریم خصوصی افراد و محیط امن خانواده باز می‌شود. لذا، چنانچه خانواده‌ها نسبت به شیوه‌های جدید ارتباط فرزندان خود آگاهی و شناخت کافی و لازم را داشته باشند، از انجام بسیاری از جرایم و ارتباطات پنهانی آنان جلوگیری به عمل می‌آید.






تاریخ : یکشنبه 100/1/15 | 2:30 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

2 علت ابتلای انسان‌ها به بلاها و سختی‌ها در قرآن و روایات

 

تسنیم/ گاهی انسان از خود می‌پرسد چرا باید در این دنیا این همه بلا، سختی و مشکلات باشد به طوری که ممکن است احساس کند حتی یک روز خوش هم ندیده است. به راستی فلسفه این مشکلات چیست؟ قبل از ورود به پاسخ این سؤال لازم است دو نکته بیان شود:

اول اینکه اگر انسان‌ها بدانند همگی، حتی انبیای الهی در این دنیا بلا و مصیبت می‌بینند؛ در این صورت با آرامش بیشتری می‌توانند به مقابله با مشکلاتی مثل زلزله، سیل و بیماری‌ها بپردازند. دوم اینکه نوع سختی بشر متناسب با هدفی است که دنبال می‌کند؛ برای مثال هرکه می‌خواهد نفر اول کنکور شود باید برای رسیدن به این هدف، سختی بیشتری در درس خواندن تحمل کند.

با این دو مقدمه به سراغ پاسخ سؤال می‌رویم. با بررسی بلایای دنیوی درمی‌یابیم که بلاها شبیه هم نیستند و در آیات و روایات نیز برای آن اقسامی ذکر شده است که در ادامه تنها به دو مورد اشاره می‌شود:

الف) بلای تطهیر
گاهی بلا برای پاکسازی و تطهیر است. ممکن است از انسان مؤمن اعمال زشتی سر بزند که بلاء، کفاره‌ و جبران کننده‌ خطا و گناه اوست. حاصل فتنه‌ای که برای مؤمن پیش می‌آید جدا شدن او از گناهان، علاقه‌ها و موانعی است که بین او و خدا به وجود آمده است. در واقع بلاء موهبتی الهی است تا خطای بنده را در همین دنیا پاک کند و عقوبت آن به آخرت کشیده نشود، زیرا بلای دنیوی به مراتب از عذاب اخروی آسان‌تر است. امیرالمومنین علیه‌السلام در دعای کمیل به خدای متعال عرض می‌کند «عَلى? أَنَّ ذ?لِکَ بَلاءٌ وَمَکْرُوهٌ قَلِیلٌ مَکْثُهُ، یَسِیرٌ بَقاؤُهُ، قَصِیرٌ مُدَّتُهُ؛ فَکَیْفَ احْتِمالِى لِبَلاءِ الْآخِرَةِ وَجَلِیلِ وُقُوعِ الْمَکَارِهِ فِیها وَهُوَ بَلاءٌ تَطُولُ مُدَّتُهُ، وَیَدُومُ مَقامُهُ؛ با آنکه این غم و اندوه و ناگواری درنگش کم، بقایش اندک و مدّتش کوتاه است؛ پس چگونه خواهد بود تحملم در برابر بلای آخرت و فرود آمدن ناگواری‌ها در آن جهان بر جسم و جانم و حال آنکه زمانش طولانی و جایگاهش ابدی است.» بنابراین خدای متعال از باب لطفش بعضی گناهان را با توبه می‌بخشد و برخی را با بلای دنیوی پاک می‌کند تا به عذاب آخرت کشیده نشود.
یک لحظه داغم می‌کشی      یک دم به باغم می‌کشی
پیش چراغم می‌کشی         تا وا شود چشمان من

بنابراین این بلاها یک هشدار است تا چشمان ما را به روی حقایق پیرامون باز کند تا هیچ‌گاه دلبسته به دنیا نشویم. در روایات وجود دارد که هر بلایی بر سر شما می‌آید به خاطر خطایی است که مرتکب شده‌اید، حتی اگر پای شما به سنگ بخورد و رگ پایتان پاره شود. خداوند در قرآن می‌فرماید مصیبت‌ها به خاطر اعمال خودتان است، مضاف بر اینکه بسیاری از خطاها را قلم عفو می‌کشد: «وَ مَا أَصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَیَعْفُو عَنْ کَثِیرٍ؛ هیچ بلاء و مصیبتی بر شما نمی‌رسد الا اینکه به واسطه خودتان کسب می‌شود.» (شوری: 30)

ب) بلای رشد و ترفیع
قسم دیگری از بلا که ممکن است مؤمن به آن مبتلا شود، بلایی است که برای رشد و ترفیع درجه معنوی اوست؛ یعنی این‌طور نیست که همواره بلای مؤمن به خاطر خطای او باشد بلکه گاهی بلا می‌بیند تا مقامش نزد خدا بالا رود. در روایت آمده است «إِنَّ أَشَدَّ اَلنَّاسِ بَلاَءً اَلْأَنْبِیَاءُ ثُمَّ اَلَّذِینَ یَلُونَهُمْ ثُمَّ اَلْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ؛ گرفتارترین افراد در این دنیا انبیاء بودند و در درجه‌ی بعد آنهایی که دنبال انبیاء قرار داشتند، سپس کسی که از دیگران بهتر است.» (الکافی، ج2، ص252) این بلا، بلایی است که اولیاء را مبتلا می‌کند و برای آنها درجه و رشد می‌آورد و هرکه مقرب‌تر باشد خدای متعال بر او سخت‌تر می‌گیرد.
هرکه در این بزم مقرب‌تر است       جام بلا بیشترش می‌دهند

اگر کسی از خدا دور باشد، این بلاهایی که رشد می‌آورد و انسان را از تعلقات جدا می‌کند و به خدا نزدیک می‌کند، برای او کمتر است. بلای سنگین خدا از آن خوبان عالم است و آثار و برکاتش هم از آن خوبان است. نمونه‌های فراوانی در قرآن وجود دارد از جمله‌ آنها حضرت یوسف علیه‌السلام است که بلاهای زیادی مانند فراق پدر و خویشاوندان، آزار برادران، فروخته شدن به عنوان برده و زندانی شدن را متحمل شدند. حضرت یوسف علیه‌السلام فتنه‌ها را از سر گذراند، بلاها را تحمل کرد، اما در سایه‌ ابتلای ایشان، مردم مصر از سال‌های قحطی و گرسنگی و مردن نجات پیدا کردند. یکی از برکات بلای خوبان این است که موجب نزول رحمت بر عموم مخلوقات است.






تاریخ : یکشنبه 100/1/15 | 2:24 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

راز تعادل در زندگی چیست؟

 

 

باشگاه خبرنگاران/ بسیاری از افراد، موفقیت را مدیون تعادل در زندگی شخصی و کاری یک نفر می‌دانند، اما از راز این مسئله بی‌خبرند.
شما این قدرت را دارید تا تعادل زندگی خود را در جایی که زندگی می‌کنید و از شغلی که دارید، پیدا کنید و با دنبال کردن آن، بدون هیچ گونه پشیمانی در زندگی خود ادامه دهید و سپس، همین نقطه و مکان برای شما تبدیل به جایی می‌شود که هر روز برایتان معنی و هدف دارد و شما را به وجد می‌آورد.
هر نوع پشیمانی که افراد تجربه می‌کنند نتیجه مستقیمی است که زندگی بدون تمرکز و عدم تعادل برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.
خوشبختانه، یکی از موضوعات مهم زندگی این روز‌ها که با پیشرفت تکنولوژی همراه است، آرزوی افراد برای داشتن آرامش خاطر و ایده زندگی متعادل است چرا که خاصیت زندگی اینچنینی به طوری است که اتفاقات در آن سریع رقم می‌خورند.
صرف نظر از جنسیت، نژاد، مذهب یا وضعیت اقتصادی - اجتماعی، اغلب مردم دوست دارند راهی برای زندگی متعادل خود پیدا کنند و دوست ندارند بیش از حد روی یک کار وقت بگذارند چرا که این موضوع، خوشبختی آن‌ها را از بین می‌برد.
امروزه، افراد بیشتری می‌خواهند که هماهنگی بین همه عناصر سازنده یک زندگی رضایت بخش را تجربه کنند.

اصول کلیدی برای ایجاد تعادل در زندگی
افراد زیادی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند که توانایی رسیدگی زیاد به هر دو زندگی شخصی و کاری خود را ندارند هرچند که این گونه افراد، حتی شده بخشی از کارشان را در خانه و در کنار همسر و خانواده خود انجام دهند که این نکات می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بتوانند تعادل مورد نظر خود را در زندگی و کار داشته باشند.
زندگی درونی و بیرونی شما باید با یکدیگر هماهنگ باشند.
عزت نفس به ما کمک می‌کند که احساس اعتماد به نفس و همچنین تعادل در زندگی داشته باشیم.
تعیین ارزش‌های درونی شما نحوه عملکردتان در اجتماع را تعیین کرده و مشخص می‌کنند که کجا باید وقت و انرژی خود را صرف کنید.
هر کس یک نقطه تعادل منحصر به فرد خود را دارد. زیرا همه ما کارهایمان را کمی متفاوت نسبت به یکدیگر انجام می‌دهیم. بنابراین، کاری را پیدا کنید که دوست دارید آن را انجام دهید و تمام اراده خود را در مسیر محقق شدن هدفتان خرج کنید.
برگرفته از مقاله برایان تریسی






تاریخ : جمعه 100/1/13 | 3:23 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

مقایسه زندگی خود با دیگران؛ دلیل نارضایتی از زندگی

 

باشگاه خبرنگاران/ یک روانشناس در خصوص چرایی نارضایتی اغلب افراد از زندگی این روزهای خود توضیحاتی داد.
تکنولوژی در دنیای امروز باعث مدرنیته‌تر شدن سبک زندگی‌ها شده و تغییرات شگرفی را در زندگی‌ها به وجود آورده است، امّا این موضوع با همه فواید و مضراتی که به همراه دارد یک سوال را در ذهن اغلب افراد به وجود آورده و آن هم این است که اگرچه امکانات زندگی‌های امروزی بیشتر از گذشته شده است و همین موضوع باید تا حد زیادی باعث برطرف شدن بسیاری از مشکلات شود، اما دلیل این که حال درونی و روحی مان آن طور که باید خوب نیست و دلمان برای گذشته و آن روز‌ها تنگ شده است چیست؟
راحیل شمسایی، روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با عمده دلایل نارضایتی برخی از افراد از زندگی امروز، آن هم با وجود امکانات بیشتر در مقایسه با گذشته اظهار کرد: دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد که از آن جمله می‌توان به توقع زیاد از خود داشتن افراد اشاره کرد که همین موضوع باعث می‌شود خودمان و زندگیمان را با دیگران مقایسه کنیم تا جایی که با کمال گرایی همراه می‌شویم و هرچیزی را به هر صورتی که شده در حد کمال و عالی می‌خواهیم و در هر جایگاه و موقعیتی هم که باشیم به بالاتر از آن فکر کرده و وقتی به همان نقطه مطلوب قبلی که آرزویش را داشته ایم نیز دست پیدا می‌کنیم با خودمان می‌گوییم که این جایگاه هم چیزی نیست و احساس می‌کنیم که برایمان ارزشی ندارد و پوچ است و باز هم به بالاتر از آن فکر می‌کنیم که همین موضوع باعث می‌شود که نه تنها از مسیر رسیدن به ایده آل و اهدافمان لذت نبریم بلکه نارضایتی نیز در درونمان ریشه کند.
وی بیان کرد: ما انسان‌ها باید از مسیری که برای رسیدن به اهدافمان عبور می‌کنیم لذت ببریم تا بتوانیم به جایگاه مطلوب خود دست پیدا کنیم که هر دو در کنار هم برای ما خوشایند است نه این که یکی از آن‌ها را فدای دیگری کنیم این در حالی است که متأسفانه، در اغلب مواقع چیزی مغایر با این موضوع را می‌بینیم تا جایی که به طور مثال؛ هدفمان این است که کارشناسی پذیرفته شویم و آن مقطع تحصیلی و مقاطع بالاتر هم بدست می‌آوریم، امّا به هیچ عنوان از آن لذت نمی‌بریم چرا که حال خوب خود را به چیز دیگری که حاشیه است گره زده ایم در حالی که غافل از این موضوع مهم هستیم که حال خوب در مسیر خوب رسیدن به اهداف بدست می‌آید.

این روانشناس تصریح کرد: همه ما هنگامی که می‌خواهیم به سفر برویم با این جمله روبرو می‌شویم که " از مسیر لذت ببر و فقط به مقصد فکر نکن که زیبایی‌های مسیر رو ازدست ندی. " و این یک واقعیت است، زیرا اغلب ما فقط چشممان را به آن هدف می‌دوزیم و وقتی هم به آن دست پیدا می‌کنیم باز هم احساس رضایت نداریم و پوچی و سرخوردگی به سراغمان می‌آیند و عمده دلیل آن هم این است که از مسیر و تلاش برای رسیدن به هدف خود لذت نبرده ایم و به همین خاطر است که در هر جایگاهی هم که باشیم از آن رضایت نداریم.

شمسایی با اشاره به قبول نداشتن خود و نادیده گرفتن داشته هایمان گفت: دلیل دیگر این است که اغلب ما، خودمان را دوست نداریم و در حقیقت، آن طور که باید خودمان را قبول نداریم که این موضوع ناشی از این است که به اصطلاح با خودمان رفیق نیستیم و دائم در حال انتقاد از خود هستیم و با خود می‌جنگیم که در این میان، باید بدانیم تا وقتی که خودمان را دوست نداشته باشیم، نمی‌توانیم از زندگی خود لذت ببریم چرا که بسیاری از ما حتی وقتی در آینه نگاه می‌کنیم و در چشم خود زُل می‌زنیم باز هم از خود لذت نمی‌بریم و به هیچ عنوان از خود رضایت نداریم و در حقیقت، ویژگی‌ها و استعدادهایمان را نمی‌بینیم و صرفا به نداشته‌ها و نرسیدن‌ها فکر می‌کنیم که باید بدانیم وقتی خودمان از داشته‌های خود لذت نبریم دیگران هم از ویژگی‌های خوب ما لذت نمی‌برند و هیچ زمانی، زندگی فعلی مان مطلوب و ایده آل ما نیست. بنابراین، آشتی کردن با خود بسیار مهم است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایلی که باعث شده است از شرایط و زندگی فعلی رضایت خاطر نداشته باشیم این است که توقع ما از زندگی بالاتر رفته است. کافی است به زندگی‌های چندین سال پیش نگاهی بیندازیم؛ به طوری که در آن زمان ها، میزان اطلاعات ما در مقایسه با امروز کمتر بود و از سطح زندگی و شغلی افراد در کشور‌های دیگر و یا حتی نقطه‌ای دیگر از کشور اطلاع نداشتیم، امّا به مرور، با افزایش این اطلاعات، سطح توقعات ما از خودمان نیز بالاتر رفت و در اغلب موارد، پای مقایسه کردن در زندگی‌ها باز شد و جملاتی مثل " دیدی فلانی به کجا رسید؟ عمرا من برسم. " و یا " چرا من مثل فلانی خوشبخت نیستم؟ " را به زبان آوردیم و داشته‌های خود را نادیده گرفتیم و همچنان نیز بدین صورت است.

 

شمسایی افزود: هر فردی باید به ظرفیت‌های خود نگاه کند و طبق آن پیش برود و با سرکوب نکردن آن‌ها و عملکرد خوب و مطلوب، به بالابردن توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود کمک کند چرا که اگر از همان اول، ظرفیت خود را غیرواقعی و بیش از اندازه توانایی هایمان بدانیم به خودمان ضربه بزرگی وارد کرده ایم و مثل این است که ما بتوانیم در حد یک لیوان، آب بنوشیم، اما از همان اول به نوشیدن یک پارچ آب فکر کنیم که این می‌تواند به ما آسیب بزند.

این روانشناس بالینی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به این مسائل توجه کنیم مطمئن باشیم که از خود و زندگی فعلی بیشتر لذت می‌بریم چرا که مهربانی با خود و اطلاع از ظرفیت هایمان و لذت بردن از مسیری که برای رسیدن به اهدافمان طی می‌کنیم می‌تواند بسیار کمک کننده باشند.






تاریخ : جمعه 100/1/13 | 3:22 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.