سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تقویم تاریخ/ تحریم هر گونه ارتباط با رژیم صهیونیستی از جانب "امام خمینی"(ره)

 

راسخون/ در اوایل خرداد ماه سال 1346 ش، رژیم صهیونیستی اسرائیل به جنگی فراگیر از زمین و هوا و دریا علیه کشورهای همسایه فلسطین دست زد که به نام جنگ شش روز معروف شد. حضرت امام خمینی، رهبر نهضت اسلامی ملت مسلمان ایران که همزمان با مبارزه با رژیم منحوس پهلوی و تبعید در نجف اشرف، بر ضدّ موجودیت اسرائیل و رژیم صهیونیستی نیز فریاد می‏کشیدند، با صدور بیانیه‏ای، امت اسلام را به اتحاد و نبرد سرنوشت ساز برای ریشه‏کن کردن صهیونیسم و آزادی فلسطین فرا خواندند.

ایشان در این بیانیه، ضمن اشاره به اینکه بارها دولت‏ها را از همکاری با اسرائیل بر حذر داشته‏اند، آمده است: "این ماده فساد که در قلب ممالک اسلامی جایگزین شده است، باید با همت و همکاری ممالک اسلامی ریشه‏کن گردد." حضرت امام در این بیانیه تصریح کرده‏اند: "کمک به اسرائیل، چه فروش اسلحه و مواد منفجره و چه فروش نفت، حرام و مخالفت با اسلام است.

رابطه با اسرائیل و عمّال آن، چه رابطه تجاری و چه رابطه سیاسی، حرام و مخالفت با اسلام است و باید مسلمین از استعمال کالاها و اجناس اسرائیل خودداری کنند." بیانیه امام خمینی(ره) به زبان فارسی و عربی از رادیوی عراق پخش گردید و مرهمی بر دردهای درونی مسلمین نهاد .تاریخ رویداد : 17 خرداد






تاریخ : دوشنبه 100/3/17 | 8:50 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

همشهری آنلاین: زندگی امام صادق‌(ع) در دوره‌ای بود که اندیشه‌های گوناگون ظهور کرده و از هر طرف به جامعه اسلامی هجوم آورده بود.

امام  با این جریانات فکری که برخی از آنها اساس اسلام را تهدید می‌کرد، مبارزة سختی را در دو جبهه آغاز کردند. در جبهة اول مستقیماً با این انحرافات، رو در رو شدند و مبارزه کردند.

در جبهة دوم مدرسه‌ای تأسیس کردند و در آن‌جا شاگردانی تربیت کردند تا بتوانند در  اسلام فراتر از سلطه و سلطنت را به مردم معرفی کنند . از این مدرسة عظیم بسیاری بهره بردند.

افرادی مثل هشام‌ ‌بن‌حکم، هشام ‌بن‌سالم، مومن الطاق و دیگران مناظرات بسیاری انجام دادند. بعضی از جریانات فکری انحرافی که امام مستقیماً با آن‌ها روبرو بود، خارج از تفکر شیعه بود و بعضی در داخل تفکر شیعی بود. در خارج از تفکر شیعی گروه‌هایی مانند معتزله، مرجئه و خوارج بیشتر نامبردار بودند.

معتزله

معتزله که بنیان گذار آن عمر‌بن‌عبید یا واصل‌بن‌عطا است، جریان فکری‌ای بود که از تفکرات فلسفه یونان چیزهایی را اقتباس کردند و می‌خواستند آن‌ها را با شرع اسلام تطبیق دهند. امام با این اندیشه مبارزه کرد.

امام صادق‌(ع) و شاگردانش با معتزله مناظراتی دارند که در کتاب‌های تاریخ و سیره ذکر شده است.

مرجئه

از این فرقه اینک اثری  نیست و نابود شده است. این فرقه در زمان امام صادق‌(ع) حضور فعالی داشتند.

به باور این فرقه، ایمان عبارت است از اعتقاد قلبی، و عمل لازمة ایمان نیست. انسان وقتی  به وجود خدا و نبوّت پیامبر(ص) ایمان پیدا کرد کافی است و همین‌ موجب نجات است؛ چه عمل کند و چه نکند. بنا براین عقیده، کسانی که اهل عمل نباشند، گناهکار و فاسق‌اند؛ حساب این‌ها با خدا است و دیگران نمی توانند در باره آنان بد بگویند. کار آن‌ها را باید به خدا وا‌گذار کرد.

مرجئه دشمن شیعه و علی‌(ع) بودند. دشمنی آن‌ها تا حدی بود که جاحظ در «البیان و التبیین» شعری از یک شاعر شیعه در بارة مرجئه نقل می‌کند. با خواندن این شعر معلوم می‌شود که مرجئه چه‌قدر با علی(ع) دشمنی داشته است. شاعر شیعی می‌گوید: «اگر می‌خواهی که یک مرجئی قبل از آن  که زمان مرگش فرا رسیده باشد، بمیرد نام علی(ع) را پیش او بیاور و بر پیامبر و آل او صلوات بفرست.»

خوارج

خوارج در زمان امام صادق‌(ع)  بیشتر درگیر فعالیت‌های سیاسی بودند و علیه حکومت‌ها قیام می‌کردند. شیخ مفید در « الفصول المختاره» مناظره‌ای را میان هشام بن‌حکم با عبدالله بن اباض که از سران خوارج بود، نقل می‌کند.

فرقه اباضیه فکر خارجی‌گری معتدل شده‌ای دارد. خوارج فرقه‌های متفاوتی داشتند که تندرو‌‌ترین آن‌ها «نجدات» بود و معتدل‌ترین‌شان «اباضیه». اباضیه تنها فرقه‌ای از خوارج است که تا‌کنون باقی مانده است و فرقه‌های دیگر همگی از میان رفته‌اند.

غلات

در درون تفکر شیعی در دوران امام صادق‌(ع) انحرافی به وجود آمده بود که از درون شیعه را تهدید می‌کرد : غلو و غالی‌گری بعد از علی(ع) پدید آمد و در زمان امام صادق به اوج خود رسید.

در زمان امام صادق‌ در درون مکتب تشیع غلات، بی شمار  شدند . موضوع غلو این فرقه معمولاً  جایگاه و شخصیت ائمه(ع) بود. برای نمونه  در باب امام صادق و امام باقر(ع) غلو می‌کردند و آنان را تا سر حد الوهیت بالا می‌بردند.

غلات هم مثل مرجئه جریان لاابالی‌گری و اباحه‌گری را ترویج می‌کردند و می‌گفتند اگر محب اهل‌بیت باشیم دیگر عمل لازم نیست. امام صادق‌(ع) با غلات به سختی و صراحت مبارزه می‌کردند؛ سخت‌تر از مبارزه با معتزله و خوارج و حتی سخت‌تر از مبارزه با زندیقان.






تاریخ : شنبه 100/3/15 | 9:22 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

جایگاه واقعی انسان‌ها کجاست؟

 

 

باشگاه خبرنگاران/ امام علی (ع):

اِنَّهُ لَیسَ لاَنفُسِکُم ثَمَنٌ اِلاّ الجَنَّةُ فَلا تَبیعو‌ها اِلاّ بِها.

براى جان هاى شما بهایى جز بهشت نیست، پس آن‌ها را جز به بهشت مفروشید.

نهج البلاغه (صبحی صالح) ص 556، ح 456






تاریخ : جمعه 100/3/14 | 4:13 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

در قیامت از اعضاء و جوارح درباره چه اعمالی سوال می‌شود؟

 

باشگاه خبرنگاران/  قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَلَا تَقْفُ مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ ? إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ کُلُّ أُولَ?ئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا

و (ای انسان) هرگز آنچه را که بدان علم و اطمینان نداری دنبال مکن که چشم و گوش و دل همه مسئولند.

تفسیر آیه 36 سوره اسراء
حسن‌بن‌هارون گوید: امام صادق (ع) در مورد آیه: «إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ کُلُّ اولئِکَ کَانَ عَنْهُ مَسْؤُولًا»، به من فرمودند: از گوش درباره آنچه که شنیده و از چشم درباره آنچه که بدان نگاه کرده و از قلب درباره آنچه که بر آن مصمّم گشته، پرسش می‌شود. ذکر چشم، گوش و دل در آیه شاید از باب نمونه باشد، زیرا در قیامت علاوه بر خود انسان از دست و پا و اعضای دیگر هم سؤال می‌شود و آن‌ها به سخن آمده اعتراف می‌کنند و ممکن است برای این باشد که انگیزه پیروی از دیگران از طریق دیدن یا شنیدن و یا اندیشه و درک است.
 
در طول تاریخ، بسیاری از فتنه‌ها و نزاع ها، از قضاوت‌های عجولانه یا حرف‌های بی مدرک ونظریه‌های بدون تحقیق و علم، بروز کرده است. عمل به این آیه، فرد و جامعه را در برابر بسیاری از فریب‌ها و خطا‌ها بیمه می‌کند چرا که خوش بینی بیجا، زودباوری وشایعه پذیری، جامعه را دست خوش ذلّت وتسلیم دشمن می‌کند.

تقلید کورکورانه، پیروی از عادات وخیالات، تبعیّت از نیاکان، باور کردن پیشگویی ها، خواب ها، حدس‌ها و گمان ها، قضاوت بدون علم، گواهی دادن بدون علم، موضع گیری، ستایش یا انتقاد بدون علم، تفسیر و تحلیل و نوشتن و فتوا دادن بدون علم نقل شنیده‌های بی اساس و شایعات، نسبت دادن چیزی به خدا و دین بدون علم، تصمیم در شرایط هیجانی و بحرانی وبدون دلیل وبرهان، تکیه به سوگند‌ها و اشک‌های دروغین دیگران، همه‌ی این‌ها مصداق «لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ» بوده و ممنوع است.

به مقتضای روایات متواتر و معتبر، پیروی از اصول قطعی شرعی (مانند فتوای مجتهد، یا علمی که به اطمینان‌های نزدیک به یقین اطلاق می‌شود) پیروی از علم است. همچنان که مردم از نسخه پزشک متخصّص و دلسوز، علم پیدا می‌کنند، از فتوای مجتهد جامع الشرایط و متّقی نیز علم به حکم خدا پیدا می‌کنند؛ بنابراین این مرحله از علم کافی است، هر چند علم درجاتی دارد و مراحل عمیق‌تر آن مانند:علم الیقین، حقّ الیقین و عین الیقین می‌باشد.

چنانکه امام صادق (ع) برای متنبّه کردن شخصی که هنگام رفتن به دستشویی، توقّف خود را در آنجا طول می‌داد تا صدای ساز و آواز همسایه را بشنود، این آیه را تلاوت کردند وفرمودند: گوش از شنیده ها، چشم از دیده‌ها ودل از خاطرات مؤاخذه می‌شود.

پیام‌های آیه 36 سوره اسراء
1-زندگی باید براساس علم واطلاعات صحیح، منطق وبصیرت باشد. «لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ»

2-بازار شایعات را داغ نکنیم و با نقل شنیده‌های بی اساس، آبرو و حقوق افراد را از بین نبریم. «لا تَقْفُ»

3-قرآن بساط ساحران، کاهنان و پیش گویان را که مردم ساده لوح را دور خود جمع می‌کنند، بر هم می‌زند. «لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ»

4-راه شناخت، تنها حس نیست، دل نیز یکی از راه‌های شناخت است. «السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ»

5-در قیامت، از باطن و نیّات هم بازخواست می‌شود. «الْفُؤادَ»

6-ایمان به قیامت وحسابرسی خداوند، عامل پیدایش تقواست. «کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً»

7-بهره برداری صحیح نکردن از جسم و امکانات، مؤاخذه خواهد داشت. «کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً»






تاریخ : پنج شنبه 100/3/13 | 8:13 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

عجیب‌ترین رکوردشکنی‌های ثبت شده در گینس

 

 

 بدونیم/ با وجود اینکه برخی از رکورد‌ها مربوط به ناهنجاری‌های بدنی است – مانند بلند قدترین یا کوتاه قد‌ترین فرد – اما کتاب رکورد‌های گینس پر شده از رکورد‌هایی عجیب و غریب. به همین دلیل امروز می‌خواهم چند مورد از عجیب‌ترین رکوردشکنی‌هایی را که تا به حال به ثبت رسیده است، به شما معرفی کنیم:

حسن الزیات قرآن را با دست روی ورق‌های 39 در 28 اینچی نوشته است و توانست در سال 2010 رکورد بزرگترین قرآن دست نویس را به نام خود در گینس ثبت کند.



برای ثبت رکورد بزرگترین باربیکیو جهان در کتاب رکورد‌های گینس حدود 30?000 نفر دور هم جمع شدند و 13?713 کیلو گوشت گاو را کباب کردند.

کریس والتون رکورد بلندترین ناخن‌های دنیا را به نام خود ثبت کرده است.

در سال 2012 این کودکان در یک راهپیمایی شرکت کردند تا به واسطه آن رکورد بزرگترین گردهمایی با لباس گاندی را به نام خود ثبت کنند.


این اژد‌های شناور به طول 2?596 از کاغذ، بابمو و چوب ساخته شده است و در سال 2012 به عنوان طولانی‌ترین اژد‌های ساخته شده ثبت شد. از این اژد‌ها در طول فستیوال فانوس در گوتایان چین رونمایی شد.


این خانم رومانیایی در روز عروسی خود لباس عروسی را بر تن کرد که طولانی‌ترین دنباله جهان را داشت و به همین خاطر توانست رکوردش را در کتاب گینس ثبت کند.


گائو بیینگگو را در تصویر پایین می‌بینید که تلاش می‌کند بیشترین تعداد زنبور را روی بدن خود بنشاند تا بدین وسیله از خود یک رکورد در کتاب گینس ثبت کند.


در سال 2014، یک گروه متشکل از 261 کارمند هتل در اقدامی برای تقویت صنعت گردشگری اردن رکورد بزرگترین تصویر شناور در دریای مرده را شکستند.



تانشوا گورگای یک توپ بسکتبال را به مدت 22?41 ثانیه در حالی که روی یک مسواک در دهانش قرار داشت چرخاند تا این رکورد را در کتاب گینس به نام خود ثبت کند.

1215 کشاورز تایوانی تنها در 16 دقیقه و 20 ثانیه 5?1 در هکتار زمین برنج کاشتند تا این رکورد را به نام خود ثبت کنند.


در یکی از دردناک‌ترین تلاش‌ها برای رکورد شکنی آتیلا بانایی در یک فستیوال که در بوداپست مجارستان برگذار شده بود اجازه داد یک ماشین شاسی بلند روی تمام بدنش بایستد.


این هم یک رکورد دیگر که نسبت به قبلی خیلی راحت‌تر است. این افراد در شیکاگو آمریکا دور هم جمع شدند تا بزرگترین جنگ بالشی را به راه بیندازند. این رکورد در حال حاضر متعلق به یک گروه 60261 نفری است که در طول یک بازی بیسبال در سنت پل، مینه سوتا جنگ بالشی برگذار کردند.


یکی از هواداران مایکل جکسون که با بیش از 13?000 هوادار دیگر در جشن آخرین تولد این خواننده رقصید. این مراسم در مکزیک برگذار شد و رکورد بزرگترین رقص سبک این خواننده را شکست.


یک تیم متشکل از شش نفر در روسیه تلاش کردند رکورد بزرگترین کاپوچینوی جهان را بشکنند. رکورد کنونی 4?250 لیتر یا 1?122 گالون کاپوچینو است.



جمعی از چتر باز‌ها باتشکیل یک سقوط آزاد توانستند خود را وارد کتاب رکورد‌های گینس کنند. در این پرش 357 چترباز به مدت 6 ثانیه و در حالی که با سرعت 112 مایل بر ساعت سقوط آزاد داشتند به یکدیگر متصل شدند.


هزاران نفر با جمع شدن در پارک مرکزی نیویورک به مناسبت هفتاد و پنجمین سالروز تولد جان لنون بزرگترین علامت صلح جهان را تشکیل دادند.


در این مراسم رکورد بزرگترین گروهی که در یکجا تحت درمان‌های زیبایی قرار می‌گرفتند شکسته شد. 1?000 نفر در استادیومی واقع در چین تحت این درمان‌های زیبایی قرار گرفتند.


گروهی از دانشجویان دانشگاه فدرال سیبری در اقدامی عجیب رکورد بیشترین تعداد نفراتی که می‌توانند در یک ماشین جا شوند را زدند.


بیش از 300 نفر در لس آنجلس، کالیفرنیا خود را شبیه انیشتین کردند و دور یکدیگر جمع شدند تا این رکورد عجیب را به نام خود ثبت کنند.



آشپزان متخصص در سوشی با نهایت دقت سوشی‌هایی که از ماهی خام درست شده اند را کنار یکدیگر می‌چینند تا بزرگترین موزاییک سوشی جهان را تشکیل دهند.


1?213 شرکت کننده در تایوان به صورت همزمان ماسک صورت را به مدت 10 دقیقه روی صورت‌های خود قرار دادند تا این رکورد را به نام خود در جهان ثبت کنند.


هزاران نفر در شهرستان هندی غربی احمدآباد به رقابت شطرنج با یکدیگر پرداختند و رکورد بزرگترین گردهمایی بازی شطرنج را شکستند.

 






تاریخ : سه شنبه 100/3/11 | 7:54 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

با عجیب‌ ترین تاکسی‌ های جهان آشنا شوید

 

کجارو/ سر خیابان می‌ایستید و منتظر تاکسی‌های زرد رنگ معمولی و هر روزه می‌مانید. شاید گمان می‌کنید که این عادی‌ترین بخش زندگی هر روزه است؛ اما اگر فکر کرده‌اید که تاکسی سوار شدن باید مسئله‌ کاملا عادی است، کاملا در اشتباهید. در سراسر دنیا مردم می‌توانند بین ماشین‌های الکتریکی، تانک‌ها، مایباخ‌ها و اتوریکشا‌ها برای این طرف و آن‌طرف رفتن یکی را انتخاب کنند. چیزی نخواهد گذشت که سر و کله‌ تاکسی‌های بدون راننده هم پیدا شود. با ما همراه باشید تا وسایل نقلیه‌ مورد استفاده در سراسر دنیا، شما را شگفت‌زده کند.

تاکسی تانک زرهی ارتش
 

اگر در سنت پترزبورگ روسیه به تاکسی احتیاج پیدا کردید، تانک زرهی ارتش را در ذهن داشته باشید. BRDM-2 در اتحاد جماهیر شوروی، فرمانده‌ نبرد و وسیله‌ شناسایی بوده است که هم‌اکنون در درون کشور نگهداری می‌شود. البته سلاح‌های جنگی متصل به آن را از کار انداخته‌اند. این وسیله‌ نقلیه را می‌توان در نوا ریور راند که سنت پترزبورگ را شکافته است.

تاکسی‌های نارگیلی
 


در کوبا ریکشا‌های نارگیل شکل با دو صندلی، سه چرخ و دو موتور و تر و تمیز را سوار شوید. تاکسی‌های نارگیلی نسبت به تاکسی‌های معمولی بسیار پر سروصدا‌تر و البته ارزان‌تر هستند.

تاکسی مدل پراگ
 


این طراحی در یورکشایر انجام گرفته است. انگلستان این مدل تاکسی را که «پارها» نام دارد، بر اساس معماری شهر پراگ طراحی کرده است. در درون این تاکسی یک صندلی منحنی شکل وجود دارد که رودخانه‌ ولدآوا را تداعی می‌کند. همچنین بافت داشبرد آن، افق پراگ را نشان می‌دهد. این ماشین سقفی وسیع و شیشه‌ای هم دارد. کسانی که از این ماشین استفاده می‌کنند، می‌توانند مسیر‌های مستقیم یا تو‌رهای مجازی را انتخاب کنند که در سیستم این ماشین کار گذاشته شده‌اند. این تاکسی پنج نفر را در خود جای می‌دهد.

تاکسی با چشم‌انداز


دومین تاکسی مدل بر پنجره‌های بسیار بزرگ متمرکز شده است که به سرنشینان امکان می‌دهد تا بی‌هیچ واسطه‌ای از معماری شهر لذت ببرند. رنگ بژ این وسیله، از دیوار خانه‌های لسر تاون الهام گرفته شده است.

تاکسی مزدای لندن
 

این مدل تاکسی در سال 1993 با همکاری بین مزدا و کالج سلطنتی هنر لندن ساخته شد. این تاکسی فقط یک صندلی سرنشین دارد و با فرض این مسئله ساخته شده است که لندن در خطر اشغال توسط ماشین‌هایی با اندازه‌ معمولی است.

تاکسی لندن


«تاکسی‌های آینده» لندن با باطری‌های لیتیومی کار می‌کنند و طوری ساخته شده‌اند تا با یک پرچم انگلستان و یک نشان سلطنتی شهر لندن، شبیه به تاکسی‌های کلاسیک انگلیسی به نظر برسند. سیستمی در این تاکسی‌ها کار گذاشته شده است که به مسافران راهنمایی‌هایی در مورد شهر می‌دهد و همچنین قادر به ترجمه نیز هست.

تاکسی توک توک


تاکسی‌های توک توک نوعی اتو ریکشا هستند که در ابتدای کار، در تایلند برای مسافت‌های کوتاه استفاده می‌شدند. نامی که روی این تاکسی‌ها گذاشته‌اند، در واقع به خاطر صدایی است که موقع روشن شدن موتور آن‌ها ایجاد می‌شود. اتو ریکشا‌ها را می‌توانید در هند، پرو، اتیوپی، چین، اندونزی و سریلانکا پیدا کنید.

تاکسی فولکس واگن میلانو
 


تاکسی فولکس واگن میلانو با یک موتور الکتریکی و یک باطری لیتیومی کار می‌کند. این ماشین به‌عنوان بخشی از پروژه‌ پاکسازی هوای لندن در سال 2010 رونمایی شد. یک وام یک میلیون پوندی نیز برای تشویق رانندگان به تعویض موتور‌هایشان با موتور‌های الکتریکی ارائه داده شد.

تاکسی‌های هوایی
 


تاکسی‌های هوایی را می‌توانید در قسمت‌هایی از فلوریدا و باهاما پیدا کنید. این هواپیماها خدمات پروازی کوتاه بین شهر‌ها و فرودگاه‌های بین‌المللی را می‌دهند و معمولا کرایه‌‌های مسیرهای مختلف آن‌ یکسان است.

تاکسی‌های خورشیدی
 

تاکسی‌های خورشیدی اولین بار در سال 2004 توسط لویس پالمر و با کمک تعدادی از دانشگاه‌های سویسی ساخته شد. این تاکسی بیش از 54000 کیلومتر در 40 کشور دنیا را پیموده است، اما هم‌اکنون از آن استفاده‌ای نمی‌شود. در سال 2009 این ماشین جایزه‌ خورشیدی اروپا به دست آورد.

تسلای مدل اس
 


 سواری با تسلای مدل اس، فرصتی است که در سفر به نروژ به‌دست خواهید آورد. شرکتی در نوروژ از کمک مالی چشمگیر دولت در جهت ماشین‌های الکتریک استفاده کرده و از تسلا تاکسی ساخته است. این وسیله‌ نقلیه بسیار جادار است، باطری قوی‌ای دارد و هزینه‌های آن کم‌ است.

تاکسی‌های آبی نیویورک


تاکسی‌های آبی نیویورک تور مسافرتی و نقل‌وانتقال به شرق و رودخانه‌های هادسن را به شما ارائه می‌دهند؛ اما شما همچنین می‌توانید این تاکسی‌های آبی را در کرواسی، ونیز، کاستاریکا و نیوزیلند پیدا کنید.

تاکسی‌های BMW مسابقه‌ای
با اینکه به این ماشین‌ها تاکسی مسابقه‌ای گفته می‌شود، در جایزه بزرگ نورنبرگ آلمان بی. ام. دبلیوها شما را هر جا که دلتان بخواهد نمی‌برند، بلکه راننده‌های مسابقه‌ای حرفه‌ای شما را با قدرت 560 اسب بخار، دورتادور «گرین هل» می‌چرخانند. 

تاکسی‌های لوکس
 

در مسکو ماشین‌های لوکسی مانند مایباخ و پورشه را به تاکسی تبدیل کرده‌اند. نارنجی روشن و طرح‌های قهوه‌ای روی این ماشین‌ها در سطح شهر قابل رؤیت هستند.

تاکسی‌های بدون راننده‌ OPTI
تاکسی‌های بدون راننده‌ OPTI امیدوارند که تا سال 2025 شیوه‌ آمد و شد مردم در لندن را تغییر دهند. این تاکسی‌ها در نقاط عمومی در جا‌های مختلف شهر دارای ایستگاه مخصوص به خود خواهند بود و از ماهواره‌ها، لیزر‌های مجاورت، دوربین‌ها و سنسور‌های پارک کردن برای تشخیص مسیر بدون راننده استفاده خواهند کرد.






تاریخ : سه شنبه 100/3/11 | 7:45 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

ریشه حرام خواری چه عواملی است؟

 

باشگاه خبرنگاران/ قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَلَا تَتَمَنَّوْا مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلَى? بَعْضٍ ? لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا ? وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبْنَ ? وَاسْأَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ ? إِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمًا

آرزو (و توقّع بیجا) در فضیلت و مزیّتی که خدا به آن بعضی را بر بعضی برتری داده مکنید؛ که هر یک از مرد و زن از آنچه اکتساب کنند بهره‌مند شوند و هر چه می‌خواهید از فضل خدا درخواست کنید (نه از خلق) که خدا به همه چیز داناست.

تفسیر آیه 32 سوره نساء
این آیه به ریشه حرام خواری اشاره می‌کند که طمع، آرزو و رقابت است. عدالت، غیر از تساوی است. عدالت همه جا ارزش است، ولی تساوی گاهی ارزش وگاهی ظلم است. عدالت، آن است که به هرکس بر اساس استحقاقش بدهیم، گرچه تفاوت باشد، زیرا تفاوت گذاشتن بر اساس لیاقت‌ها و کمالات حقّ است، امّا تبعیض باطل است.

تبعیض آن است که بدون دلیل و براساس هوای نفس یکی را بر دیگری ترجیح دهیم، ولی تفاوت آن است که بر اساس معیار‌ها یکی را بردیگری ترجیح دهیم؛ بنابراین باید آرزوی عدالت داشت، ولی تمنّای یکسان بودن همه چیز نابجاست. اعضای یک بدن و اجزای یک ماشین از نظر جنس و شکل و کارایی متفاوتند، امّا تفاوت آن‌ها حکیمانه است. اگر خداوند، همه را یکسان نیافریده، طبق حکمت اوست؛ بنابراین در اموری که به دست ما نیست، مثل جنسیّت، زیبایی، استعداد، بیان، هوش، عمر باید به تقسیم و تقدیر الهی راضی بود.
 
ما که خدا را عادل و حکیم می‌دانیم، اگر در جایی هم دلیل و حکمت چیزی را نفهمیدیم نباید قضاوت عجولانه و جاهلانه همراه با سوءظن یا توقّع نابجا به خداوند حکیم داشته باشیم و یا بر دارندگان این نعمت‌ها حسد ورزیم، چرا که با فزونی هر نعمتی، مسئولیّت بیشتر می‌شود و آمدن هر نعمتی، با غم از دست دادنش همراه است. این حقیقت را در نهج البلاغه می‌خوانیم.

در موارد اختیاری، باید با کوشش و تلاش و پرهیز از کسالت و تنبلی، در رقابتی سالم به قوّت و کثرت و استقلال رسید و اجازه استثمار و استعمار به دیگران نداد و در مواردی که بدست ما نیست، باید تفاوت‌ها را دلیل رشد و آزمایش و تحرک و تعاون و پیوستگی جامعه دانست، زیرا که اگر همه مردم دارای امکانات یکسان باشند، صفات انسانی از قبیل: سخاوت، شجاعت و ایثار در انسان رشد نمی‌کند. انسان در لابلای فراز و نشیب‌ها خود را نشان می‌دهد، حرکت می‌کند و با دیگران به خاطر نیازش پیوند می‌خورد.

زمانی که این آیه نازل شد، اصحاب پیامبراکرم (ص) گفتند:مقصود از فضل در «وَ سْئَلُوا اللّهَ مِنْ فَضْلِهِ» چیست؟ قرار شد تا علی (ع) این موضوع را از پیامبر (ص) سؤال کند. پیامبر (ص) در پاسخ فرمودند:خداوند ارزاق را در میان مردم از طریق حلال تقسیم کرده وحرام را نیز عرضه کرده است. کسی که حرام را تحصیل کند، به همان اندازه از رزق حلال خود کاسته است و بر حرام مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

پیام‌های آیه 32 سوره نساء
1-به داده‌های الهی راضی باشیم و حسودانه، آرزوی برتری‌های دیگران را نداشته باشیم. «وَ لا تَتَمَنَّوْا»

2-در اسلام مسائل اقتصادی واخلاقی بهم آمیخته است. «لا تَأْکُلُوا ... بِالْباطِلِ ... وَ لا تَتَمَنَّوْا»

3-تبعیض‌ها وبرتری‌های استثمارگرانه و ظالمانه، از حساب برتری‌های خداداد، جداست. «فَضَّلَ اللّهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلی بَعْضٍ»

4-تفاوت‌های زن و مرد از نظر خلقت و طبیعت، از نمونه‌های برتری دادن خداوند در آفرینش است. «فَضَّلَ اللّهُ ... لِلرِّجالِ ... لِلنِّساءِ»

5-هر یک از زن و مرد، نسبت به دستاورد‌های خود به طور مساوی مالکند. «لِلرِّجالِ نَصِیبٌ، لِلنِّساءِ نَصِیبٌ»

6-به جای تمنّای آنچه دیگران دارند، در پی کسب و تلاش باشیم. «نَصِیبٌ مِمَّا اکْتَسَبُوا»

7-انسان، تنها مالک بخشی از دست رنج خود است. «مِمَّا اکْتَسَبُوا» بخش دیگر سهم فقرا و حکومت اسلامی است.

8-هم کار، هم دعا. «اِکْتَسَبُوا ... وَ سْئَلُوا اللّهَ»

9-به جای چشمداشت به داشته‌های دیگران به فضل و لطف خدا چشم داشته باشید. «وَ لا تَتَمَنَّوْا ... وَ سْئَلُوا اللّهَ»

10-به خصلت‌ها جهت صحیح بدهیم. آرزو در انسان هست، امّا جهت این آرزو را درخواست نعمت از خدا قرار دهیم، نه سلب نعمت از دیگران. «لا تَتَمَنَّوْا ... وَ سْئَلُوا اللّهَ مِنْ فَضْلِهِ»

11-اگر خداوند، چیزی به کسی داد یا از او گرفت، حکیمانه و آگاهانه است. «بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیماً» (ایمان به علم خداوند سبب بازداشتن انسان از طمع و چشم داشت است.)






تاریخ : دوشنبه 100/3/10 | 11:13 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

ماجرای خواندنی کودک کاری که ترور شد!

 

تابناک با تواقبال مسیح کودک کار 12 ساله‌ای بود که نام خود را در تاریخ ثبت کرد. مردم دنیا زیاد از او حرف نمی‌زنند؛ شاید چون نمی‌دانند او چه دستاوردها و فداکاری‌هایی برای کودکان کار داشته‌ است.
 
اجاره کودکان به کارگاه‌های تولیدی 
اقبال در سال 1983 میلادی در خانواده‌ای بسیار فقیر در لاهور پاکستان به دنیا آمد. خانواده‌‌های فقیر و بی‌بضاعت، کودکان خود را در ازای دریافت وام‌های اندک به کارگاه‌های تولیدی اجاره می‌دادند. سرکارگران هم تا می‌توانستند، آنها را به کارهای سخت و طاقت‌فرسا مجبور می‌کردند و تا زمانیکه والدین نمی‌توانستند وام‌ها را برگردانند، بچه‌ها در چنین شرایط سختی کار می‌کردند.

والدینش او را فراموش کردند
اقبال نیز چنین زندگی سختی داشت. وقتی چهار ساله بود والدینش او را در ازای 600 روپیه (12 دلار) به کارگاه فرش‌بافی کرایه دادند، اقبال هم مجبور بود تا بازپس دادن وام در آنجا کار کند؛ یک نوع بردگی مدرن که هنوز هم در کشورهای جهان سوم رخ می‌دهد و از همه بدتر این که کودکان قربانیان آن هستند.
نه فقط اقبال بلکه هزاران کودک کار همین سرنوشت را داشتند. مثل حیوانات به زنجیر بسته می‌شدند تا فرار نکنند و بیش از 12 ساعت در روز، در هفت روز هفته کار می‌کردند. هر چقدر والدین اقبال در پرداخت وام تاخیر می‌کردند، نزول بیشتری باید می‌دادند. اقبال پنج سال کار کرد تا والدینش توانستند 12 دلار به صاحب کارگاه بپردازند اما چه فایده؟!... قرض آنها به دلیل نزول 200 دلار شده بود و این مبلغ در دهه هشتاد میلادی در پاکستان ثروتی هنگفت بود.
به همین دلیل اقبال همچنان در کارگاه ماند و بسته به زنجیر‌های آهنین صبح تا شب کار می‌کرد. والدینش هم که نتوانستند قرض را برگردانند پس باید او را فراموش میکردند.

اقبال مسیح، کودکی که برای پایان دادن به بردگی کودکان جنگید 
کودکان در این کارگاه‌ها آب و غذای کافی دریافت نمی‌کردند، باید سر پا کار می کردند و اگر کودکی مریض می شد کتک می خورد و اگر دست از پا خطا می‌کرد در یک دخمه تاریک او را زندانی می‌کردند.
در سال 1986 میلادی، کار کردن کودکان در پاکستان غیرقانونی تلقی شد. اما این فقط یک قانون فرمایشی بود و هیچ کس آن را جدی نمی گرفت، به ویژه والدینی که فرزندانش را می‌فروختند.

فرار بزرگ، ... اما پلیس او را به کارگاه تحویل داد
اقبال در ده  سالگی از زندگی زجرآور خود به ستوه آمد. تصمیم گرفت فرار کند. نه به فقط به خاطر خودش بلکه به خاطر همه بچه‌ها. در یک روز عادی اقبال و چند بچه دیگر توانستند از کارگاه فرار کنند و خودشان را به مرکز پلیس برسانند؛ اما پلیس هم دستش با صاحب کارگاه در یک کاسه بود و بچه‌ها را به کارگاه برگرداند و پاداش خوبی هم از رییس کارگاه گرفت. اقبال و بقیه به خاطر این فرار کتک خوردند و گرسنگی کشیدند.

فرار دوم در بهترین زمان ممکن
در 12 سالگی اقبال راه دیگری برای فرار انتخاب کرد و تصمیم گرفت به جای رفتن به مرکز پلیس، به یک سازمان غیردولتی بومی که علیه بردگی کودکان می‌جنگید فرار کند. اسم این سازمان جبهه آزادسازی کارگران به بردگی کشیده شده (BLLF) بود و محمداحسان‌الله‌خان آن را اداره میکرد. سازمان با کمک اقبال توانست شواهد کافی برای مبارزه با کارگاه‌ها جمع کند و در حدود 3000 کودک کار را از شرایط سخت نجات بدهد.
اقبال داستان خود رو به گوش همه جهان و حتی سازمان ملل متحد رساند. در سال 1994 اقبال به ایالات متحده و کشورهای اروپایی دعوت شد و جوایزی از جمله 50 هزار دلار کسب کرد.

ترور
تلاش‌های اقبال سبب شد تا کارگاه‌های برده‌کشی بسیاری در پاکستان بسته شوند. در 16 آوریل 1995 وقتی اقبال بعد از مدت‌ها به نزد خانواده‌اش برگشت تا آنها را ملاقات کند، درموریدکی پاکستان به ضرب گلوله محمداشرف کشته شد.  محمداشرف صاحب کارگاهی بود که به خاطر تلاش‌های اقبال تعطیل شده بود.
اقبال توانست سه هزار کودک را از بند بردگی نجات بدهد و توجه دنیا را به زندگی سخت کودکان کار جلب کند. 

 

 






تاریخ : دوشنبه 100/3/10 | 9:41 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

عجیب‌ترین مد‌های جهان!

 

باشگاه خبرنگاران/ جهان طراحی و مد جهان بسیار عجیبی است و حتی گاهی قابل درک نیست. اما گاهی برخی از مدل‌ها به حدی تعجب برانگیز می‌شوند که هیچ فردی مد بودن آن‌ها را باور نمی‌کند.

1. تراش دندان

تراشیدن دندان‌ها در برخی از فرهنگ‌ها یک کار مرسوم است. اما این موضوع به عنوان مد وارد فرهنگ‌های دیگر شده و برخی از افراد واقعا این کار را انجام می‌دهند تا خود را شبیه ببر، پلنگ و... کنند.

عجیب‌ترین مد‌های جهان که برای هیچ فردی قابل باور نیست

2. موی بلند بیش از حد

یکی از مد‌ها که برخی افراد به ان علاقه زیادی دارند مو‌های بسیار بلند و حتی چند متری است. هر موضوعی را به کنار بگذاریم وزن این مو‌های بلند بسیار زیاد بوده و جا به جایی فوق العاده سختی دارند.

3. خالکوبی

خالکوبی یکی از مد‌هایی است که از گذشته‌های دور مطرح بوده است. برخی افراد ممکن است به یک یا چند خالکوبی کوچک راضی شوند، اما افرادی نیز هستند که تمام بدن خود را خالکوبی می‌کنند.

عجیب‌ترین مد‌های جهان که برای هیچ فردی قابل باور نیست

4. ناخن بلند

شاید باور نکنید، اما برخی از افراد ناخت‌های خود را بیش از آن چیزی که تصور می‌کنید بلند می‌کنند. به نظر شما ناخن‌هایی که در تصویر می‌بینید واقعا زیبا هستند؟!

عجیب‌ترین مد‌های جهان که برای هیچ فردی قابل باور نیست


بیشتر بخوانید


5. تقسیم زبان

حتی اگر ناخن‌های بلند را باور کنید، این مورد دیگر باورپذیر نیست. یک مد جدید که محبوبیت زیادی نیز پیدا کرده است برش سر زبان تا پنج سانتی متر و تبدیل آن به دو قسمت است.

عجیب‌ترین مد‌های جهان که برای هیچ فردی قابل باور نیست

6. آرایش‌های عجیب ناخن

آرایش ناخن بسیار رواج داشته و محبوب است. اما این کار گاهی می‌تواند بسیار عجیب بوده و برخی افراد با ناخن‌های خود اشکال هنری عجیبی را درست می‌کنند.

عجیب‌ترین مد‌های جهان که برای هیچ فردی قابل باور نیست

7. دونات رو سر

برخی از افراد پوست خود را به شکل دونات با سوراخی در وسط آن آرایش می‌کند. این حرکت ابتدا در کانادا انجام شده و در کمال ناباوری برخی از افراد به آن علاقه‌مند شدند.

عجیب‌ترین مد‌های جهان که برای هیچ فردی قابل باور نیست

8. حلقه‌های گردن

برخی از فرهنگ‌ها این کار را به عنوان بخشی از رسومات خود انجام می‌دهند. اما این کار در جوامع دیگر تبدیل به مد شده و برخی به دنبال انجام آن می‌روند که در بسیاری از اوقات باعث آسیب رسیدن به ستون فقرات فرد می‌شود.

عجیب‌ترین مد‌های جهان که برای هیچ فردی قابل باور نیست

9. جراحی پلاستیک

جراحی پلاستیک یک روش برای تغییر و ترمیم پوست است. اما امروزه این نوع جراحی فراتر از کارکرد اولیه آن رفته برخی افراد با انجام جراحی پلاستیک خود را شبیه به عروسک‌ها و... می‌کنند.

عجیب‌ترین مد‌های جهان که برای هیچ فردی قابل باور نیست

 

 






تاریخ : دوشنبه 100/3/10 | 5:11 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

13 نشانه افراد ریاکار طبق آیات و روایات

شفقنا-در آیات و اخبار برای ریاکاران خصوصیاتی دیده می شود که از تجزیه و ترکیب و جمع بندی آن ها می توان علائم زیر را برداشت کرد:

1. منافق و دوچهره هستند؛

2. در انظار مردم با نشاط و شوق عبادت می کنند؛

3. در تنهایی بی نشاط و بی حال اند؛

4. دوست دارند مردم در تمام کارها آن ها را بستایند؛

5. هنگامی که آن ها را ستایش کنند بر عمل می افزایند؛

6. چنان چه مدح و ثناشان نگویند از عمل می کاهند؛

7. اهل خدعه و فریب اند؛

8. اعمال نیک خود را به رخ دیگران می کشند؛

9. بر دیگران منّت می نهند؛

10. چشم طمع بر خلق دوخته اند و بر خدا توکّل ندارند؛

11. در ظاهر ذکر خدا می گویند ولی در دل کمتر خدای را یاد می کنند؛

12. خودپسند و مغرورند؛

13. تن پرور و رفاه طلب اند؛

حال، توجه شما را به چند آیه و حدیث جلب می کنیم:

اما آیات

« یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لاَ تُبْطِلُوا صَدَقَاتِکُم بِالْمَنِّ وَالْأَذَی کَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَاءَ النَّاسِ وَلاَ یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ…».(1)

ای مؤمنان! صدقات و کمک های خود را با منّت و آزار باطل مسازید مانند کسی که مالش را برای خودنمایی انفاق می کند و در دل به خدا و روز رستاخیز ایمان ندارد… .

« إِنَّ الْمُنَافِقِینَ یُخَادِعُونَ اللّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَی الصَّلاَهِ قَامُوا کُسَالی یُرَاءُونَ النَّاسَ وَلاَ یَذْکُرُونَ اللّهَ إِلَّا قَلِیلاً».(2)

منافقان در مقابل خدا با خدعه و نیرنگ رفتار می کنند در حالی که خداوند نقشه های آنان را نقش برآب می سازد. آن ها هنگامی که به نماز برمی خیزند از روی کسالت و بی حالی به عبادت می ایستند؛ در برابر مردم تظاهر و خودنمایی می کنند ولی در باطن کمتر به یا خدا هستند.

« الَّذِینَ هُمْ عَن صَلاَتِهِمْ سَاهُونَ * الَّذِینَ هُمْ یُرَآءُونَ * وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ».(3)

وای بر نمازگزارانی که از یاد خدا غافل اند؛ آنان که در عبادت جز ریا و خودنمایی انگیزه ای ندارند.

« وَلاَ تَکُونُوا کَالَّذِینَ خَرَجُوا مِن دِیَارِهِم بَطَراً وَرِئَاءَ النَّاسِ…».(4)

شما – ای مؤمنان! – همانند منافقان نباشید، که آنان نه برای جهاد در راه خدا بلکه از روی غرور و خودنمایی بیرون آمدند و در پنهان مردم را از راه خدا باز می دارند… .
اینک احادیث

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

«… در تنهایی کسل و بی حال است، و در انظار مردم با نشاط و فعال، و در همه کارهایش به مدح و ثنای دیگران حساس و آزمند است و تمام کوشش او بر این است که میان مردم وجهه ای زیبا و نیکو داشته باشد».(5)

امیرمؤمنان علیه السلام می فرماید:

«ریا کار سه نشانه دارد: در انظار مردم با حال و بانشاط می نماید و در تنهایی کسل و بی حال، و دوست می دارد که مردم تمام کارهای او را بستایند».(6)
ریا و بطلان عمل

امام صادق علیه السلام فرمود:

«تمام کارهای نیک مورد قبول خدا است جر عملی که از روی ریا باشد».(7)

در روایت دیگری از آن بزرگوار نقل شده است که فرمود:

«خدای عزّوجلّ می فرماید: من بهترین شریکم. [پس – ای بنده من! – دیگری را در عبادت من شریک مساز زیرا] هر کس در عملی که انجام می دهد دیگری را شریک سازد تمام اعمال او را نمی پذیرم جز عملی که خالص برای من باشد».(8)

و نیز فرمود:

«هر گونه ریایی شرک است، هر کس برای مردم کار کند پاداشش به عهده مردم است و هر کس برای خدا کار کند ثوابش بر خدا است».(9)

به گزارش شفقنا کتاب اخلاق عملی در ادامه مینویسد محمد بن عرفه می گوید: امام رضاعلیه السلام به من فرمود:

«وای بر تو ای پسر عرفه! کارها را به منظور خودنمایی و شهرت انجام ندهید، زیرا هر کس که برای غیر خدا کار کند خدا او را به کاری که انجام داده وامی گذارد…».(10)
ریا از گناهان کبیره است

ریا علاوه بر آن که عمل را فاسد می کند خود نیز از گناهان بزرگ است، زیرا ریا به منزله شرک است و شرک از گناهان کبیره محسوب می شود.

در حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم آمده است که فرمود:

«بی تردید، ترسناک ترین چیزی که از آن بر شما بیمناکم شرک اصغر است. پرسیدند: ای رسول خدا! شرک اصغر کدام است؟ فرمود: ریا. خداوند عزّوجل در روز رستاخیز هنگامی که جزای بندگانش را می دهد به ریاکاران می گوید

بروید نزد کسانی که برای آن ها عبادت می کردید و ببینید آیا پاداش اعمال خود را نزد آن ها می یابید یا خیر؟».(11)

و در روایت دیگر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:

«کسی که برای خودنمایی نماز بخواند و روزه بگیرد مشرک است».(12)

و نیز از آن حضرت آورده اند:

«… روز قیامت به کسانی که اعمال خود را از روی تظاهر و ریا انجام داده اند گفته می شود شما نماز خواندید و روزه گرفته اید و صدقه دادید و جهاد کردید و قرآن خواندید برای این که کارهای شما در میان مردم بازگو شود، مردم هم کارهای شما را بازگو کردند. سپس فرمود: این ها اولین کسانی هستند که آتش دوزخ بر آن ها شعله ور می شود».(13)

در حدیثی از امیرمؤمنان علیه السلام آمده است:

«ریا شرک به خداوند است».(14)

ص:161
1- 320. بقره / 264.
2- 321. نساء / 142.
3- 322. ماعون / 4-7.

ص:162
4- 323. انفال / 47.
5- 324. أَمَّا عَلَامَهُ الْمُرَائِی فَأَرْبَعَهٌ: یَحْرِصُ فِی الْعَمَلِ لِلَّهِ إِذَا کَانَ عِنْدَهُ أَحَدٌ وَ یَکْسِلُ إِذَا کَانَ وَحْدَهَ وَ یَحْرِصُ فِی کُلِّ أَمْرِهِ عَلَی الْمَحْمَدَهِ وَ یُحْسِنُ سَمْتَهُ بِجُهْدِهِ». تحف العقول: چاپ بیروت، ص 17.
6- 325. ثَلَاثُ عَلَامَاتٍ لِلْمُرَائِی: یَنْشِطُ إِذَا رَأَیَ النَّاسَ وَ یَکْسَلُ إِذَا کَانَ وَحْدَهُ وَ یُحِبُّ أَنْ یُحْمَدَ فِی جَمِیعِ أُمُورِهِ». اصول کافی: ج 2 / ص 295، حدیث 8.
7- 326. کُلُّ الْبِرِّ مَقْبُولٌ إِلَّا مَا کَانَ رِئَاءً». تحف العقول: انتشارات بصیرتی، چاپ پنجم، ص 223.

ص:163
8- 327. قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنَا خَیْرُ شَرِیکٍ مَنْ أَشْرَکَ مَعِی غَیْرِی فِی عَمَلٍ عَمِلَهُ لَمْ أَقْبَلْهُ إِلَّا مَا کَانَ لِی خَالِصاً». اصول کافی: ج 2 / ص 295، باب الرئاء، حدیث 9؛ مستدرک الوسائل: ج 1 / ص 12.
9- 328. کُلُّ رِیَاءٍ شِرْکٌ إِنَّهُ مَنْ عَمِلَ لِلنَّاسِ کَانَ ثَوَابُهُ عَلَی النَّاسِ وَ مَنْ عَمِلَ لِلَّهِ کَانَ ثَوَابُهُ عَلَی اللَّهِ». اصول کافی: ج 2 / ص 293.
10- 329. وَیْحَکَ یَا ابْنَ عَرَفَهَ: اعْمَلُوا لِغَیْرِ رِئَاءٍ وَ لَا سُمْعَهٍ، فَإِنَّهُ مَنْ عَمِلَ لِغَیْرِ اللَّهِ وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَی مَا عَمِل…». همان: ص 294، حدیث 5.

ص:164
11- 330. إِنَّ أَخْوَفَ مَا أَخَافُ عَلَیْکُمْ الشِّرْکُ الْأَصْغَرُ، قالوا وَ مَا الشِّرْکُ الْأَصْغَرُ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ الرِّئَاءُ، یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ یَوْمَ الْقِیَامَهِ إِذَا جَازَی الْعِبَادَ بِأَعْمَالِهِمُ: اذْهَبُوا إِلَی الَّذِینَ کُنْتُمْ تُرَاؤُنَ فِی الدُّنْیَا هَلْ تَجِدُونَ عِنْدَهُمْ ثَوَابَ أَعْمَالِکُمْ». عده الداعی: ص 228.
12- 331. مَنْ صَلَّی صَلوهً یُرَائی بِهَا فَقَدْ أَشْرَکَ وَ مَنْ صَامَ صَیاماً یُرَائی بِهِ فَقَدْ أَشْرَکَ». تفسیر قرطبی: ج 11 / ص 71 ذیل آیه 110 سوره کهف؛ عده الداعی: چاپ بیروت، ص 217؛ بحار الانوار: چاپ بیروت، ج 67 / ص 222.
13- 332. یُقالُ لِأهَلِ الرِّئاءِ صُمْتُمْ وَ صَلَّیْتُمْ وَ تَصَدَّقْتُمْ وَ جاهَدْتُمْ وَ قَرَأتُمْ لِیُقالَ ذلِکَ فَقَدْ قیلَ ذلِکَ ثُمَّ قالَ: إنَّ هؤُلاءِ اَوَّلُ مَنْ تُسْعَرُبِهِمُ النّارُ». تفسیر قرطبی: ج 9 / ص 14.
14- 333. الرِّئَاءُ شِرْکٌ». عدّه الداعی، چاپ بیروت، ص 218.

انتهای پیام






تاریخ : دوشنبه 100/3/10 | 3:56 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.