سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حکمت/ چرا رسول خدا از منافقان امت خویش بیم داشت؟

 

شهر حدیث/ امام على علیه ‏السلام :
رسول خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم به ‏من فرمود: من براى امّتم نه از مؤمن مى‏ترسم و نه از مشرک ؛ زیرا مؤمن را خداوند به واسطه ایمانش جلوگیرى مى‏کند و مشرک را خداوند به سبب شرکش از پاى در مى‏آورد . امّا ترس من براى شما از منافق زبان‏بازى است که مطابق اعتقادات شما سخن مى‏گوید و برخلاف آنچه معتقدید عمل مى‏کند .

نهج البلاغة : الکتاب 27 منتخب میزان الحکمة : 566






تاریخ : دوشنبه 100/3/24 | 9:24 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

حکمت/ آیا خوش گمان بودن به خداوند متعال، سودی دارد؟

 

شهر حدیث/ پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
خوش‏ گمانى به خداوند ، از عبادت خداوند متعال است .
الدرّة الباهرة : 18 منتخب میزان الحکمة : 354






تاریخ : دوشنبه 100/3/24 | 7:40 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

حیوانات گلادیاتور؛ وقتی جنگ حیوانات اسباب تفریح انسان می‌شود!

 

 

همشهری/  تاریخ تفریحات و سرگرمی‌های بشر، تاریخی بلند و عجیب و غریب است. جنگ گلادیاتور‌ها در روم باستان، جنگ‌ انداختن میان حیوانات و دیگر تفریحات را می‌توان در اوقات فراغت بشر مشاهده کرد. امروزه نیز غالباً به‌صورت غیرقانونی، جنگ‌انداختن حیوانات در سراسر دنیا وجود دارد و برگزار می‌شود؛ هرچند رفتاری غیرانسانی است و توسط مدافعان حقوق حیوانات نیز علیه این برنامه‌ها فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد. با همه این اوصاف، در گوشه و کنار دنیا از این دست رقابت‌ها، چه برای تفریح محض و چه برای شرط‌بندی و... به چشم می‌خورد. با هم چند مورد را بررسی می‌کنیم.

جنگ سگ‌ها

یکی از کشور‌هایی که در آن، نبرد‌های حیوانات شیوع زیادی دارد، افغانستان است. ازجمله اینکه نبرد سگ‌ها و بز‌ها و حتی شتر‌ها در این کشور طرفدارانی دارد. یکی از این نبرد‌های حیوانات که در این کشور طرفداران خودش را دارد، همین نبرد سگ‌هاست. البته با وجود اعتراضاتی که طرفداران حقوق حیوانات دارند، ولی به‌واسطه ضعف نظارت قانونی در این کشور، هنوز چنین مواردی وجود دارد و به چشم می‌خورد. جنگ سگ‌ها در افغانستان از قدیم وجود داشته است، اما زمانی که بخش اعظمی از این کشور زیر‌سیطره طالبان رفت، این کار را ممنوع اعلام کردند. بعد از سقوط طالبان در سال 2001 بود که این کار دوباره شروع شده و به فهرست سرگرمی‌های مردم راه یافت. تا سال‌ها نیز حتی در شهر‌های بزرگ افغانستان نبرد هفتگی سگ‌ها در زمین‌های خاکی برگزار می‌شد. البته این جنگ سگ‌ها گاهی در کشور‌هایی دیگر ازجمله ایران هم برگزار می‌شود.

جنگ خروس‌ها

از دیگر نبرد‌های رایج حیوانات در دنیای امروز، جنگ خروس‌هاست. البته خروس‌ها روی هم‌رفته چندان وحشی حساب نمی‌شوند، اما به‌منظور استفاده در اینگونه نبردها، خروس‌هایی را به نام خروس جنگی پرورش می‌دهند که کارشان، حضور تهاجمی در این نبردهاست. روی هم‌رفته جنگ خروس‌ها، برای تفریح و غالباً در مناطق روستایی و بعضی وقت‌ها نیز به‌صورت شرط‌بندی برگزار می‌شود. غالباً این جنگ خروس‌ها به کشته‌شدن یک یا هر دو خروس جنگی شرکت‌کننده در آن می‌انجامد. می‌گویند اولین‌بار فردی به نام جورج ویلسون در سال 1607 عنوان خروس جنگی را به‌کار برده است. غالباً هم این مراسم در بیشتر کشور‌ها وجود دارد و فقط قواعد برگزاری‌اش تفاوت می‌کند، هرچند مشترکات زیادی هم دارد. زمانی حتی در نقاطی از تهران هم این جنگ خروس‌ها برگزار می‌شد که در برخی گاراژ‌ها بود و جنبه غیرقانونی داشت.

جنگ بز‌ها و بزکشی

از دیرباز، جنگ بز‌ها و میش‌ها و... نیز رایج بوده است و حتی در داستان برخی از پادشاهان، می‌خوانیم که بز‌ها را به جان هم می‌انداختند تا تفریح در خوری داشته باشند. امروزه هم در کشورهایی، چون افغانستان و...، چنین جنگ‌هایی وجود دارد که یا جنبه سرگرمی دارد، یا جنبه شرط‌بندی؛ درست مثل همان نبرد سگ‌ها و خروس‌ها. اما یک مسابقه جالب دیگری که با موضوع بز‌ها در افغانستان برگزار می‌شود، مسابقه بزکشی است. این مسابقه گاهی گروهی است و گاهی هم انفرادی. در این بازی، گروه‌ها یا بازیکنان جسد سربریده یک بز یا حتی گوسفند را دارند. سپس سوارکاران آن را از دایره‌ای در یک سر‌زمین یا میدان برداشته و به آن سر دیگر میدان بازی می‌برند. زمان رسیدن به دایره اصلی و انداختن جسد بز یا گوسفند و...، مشخص می‌کند که برنده و بازنده کیست. گاهی خود جسد بز یا گوسفند به‌عنوان جایزه، باعث می‌شود تا این رقابت‌ها از هیجان بیشتری برای شرکت‌کنندگان برخوردار باشد.

جنگ شتر‌ها

شتر‌ها در کشور‌های زیادی وجود دارند و هم از آن‌ها برای حمل‌ونقل استفاده می‌شود، هم از شیر و گوشت‌شان نیز استفاده می‌کنند. اما این انسان دوپا، از این شتر‌های سودرسان می‌تواند استفاده‌های دیگری هم داشته باشد. در کشورهایی، چون کشور‌های عربی، پاکستان، هند، افغانستان و... جنگ شتر‌ها رایج است و انجام می‌شود. شتر‌ها به واسطه جثه‌ای که دارند و همچنین صدای بلندی که می‌توانند تولید کنند، صحنه‌های رقت‌انگیزی را در مبارزه با هم خلق می‌کنند. اگر تصاویر و ویدئو‌های این نبرد‌ها را دیده باشید، واقعاً متأسف می‌شوید که چرا انسان باید چنین کاری کند. در این نبرد غالباً از طریق آموزش‌هایی که دیده‌اند، سعی می‌کنند پای شتر حریف را گاز گرفته و او را زمین بزنند. به محض اینکه احساس خطر برای شتر زمین‌خورده شود، با چوب‌هایی که در دست دارند، شتر مهاجم و پیروز را دور می‌کنند. البته این رقابت در جا‌هایی مثل هند و پاکستان حالت رسمی و قانونی ندارد و غیرقانونی برگزار می‌شود.

جنگ سوسک‌ها



یعنی این آدم‌ها اگر لازم باشد، برای تفریح خودشان و برای کسب درآمد از ناحیه شرط‌بندی، حتی سوسک‌ها را هم به جان هم می‌اندازند. بله، همین سوسک‌هایی که با یک عدد دمپایی توی خانه‌تان کشته و به فاضلاب می‌سپارید، یکی از تفریحات کشور‌های شرق آسیا هستند. این سوسک‌های مبارز توسط صاحبان‌شان نگهداری شده و آموزش داده می‌شوند تا در رقابت‌های سوسکی بتوانند به موفقیت برسند. انواع و اقسام این سوسک‌ها هم وجود دارند. اما چیزی که در کشورهایی، چون تایلند رایج است، استفاده از سوسک‌های کرگدنی است که هم به این منظور و هم به‌عنوان نوعی حیوان خانگی، تایلندی‌ها از آن نگهداری می‌کنند. مثلاً چنین است که کشاورزان تایلندی، سوسک‌هایی دارند و وقت تفریح که می‌شود، آن‌ها را با خودشان به این رقابت‌ها می‌برند. هر کدام از سوسک‌ها هم که بتواند حریف‌ها را مغلوب کند، می‌تواند نفع زیادی به صاحب خودش برساند. کلیپ‌های این رقابت‌ها هم که در اینترنت فراوان یافت می‌شود.

جنگ کبک‌ها و بلدرچین‌ها

می‌دانستید که ما مسابقات یا جنگ کبک‌ها را هم داریم؟ یا حتی جنگ بلدرچین‌ها؟ البته به قیافه آرام آن‌ها نمی‌خورد که اهل جنگ باشند، اما به این منظور هم تمهیداتی اندیشیده شده است. مثلاً برای اینکه کبک را به‌منظور نبرد و جنگ آماده کنند، او را چند هفته در یک قفس تاریک که با پارچه‌ای پوشانده شده است، حبس می‌کنند. وقت نبرد که می‌شود، او را بیرون می‌آورند و حیوان که حسابی وحشی شده است، به‌حساب کبک روبه‌رویی‌اش می‌رسد. در مورد بلدرچین هم البته چنین فرایندی تکرار نمی‌شود. کشاورزانی که بلدرچین دارند، معمولاً بلدرچین مورد نظرشان را در دست گرفته و او را تکان تکان می‌دهند. حیوان هم تحریک می‌شود که با بلدرچین حریف به مبارزه بپردازد و حسابی همدیگر را تکه‌پاره کنند. بالاخره این‌ها هم بخشی از تفریحات کشاورزان است؛ تفریحاتی که زیاد هم انسانی به‌نظر نمی‌رسد. گفته می‌شود که هم‌اکنون در افغانستان و... چنین جنگ‌هایی رواج دارد.

جنگ گاو‌ها

طبیعی است که با خواندن این عنوان، یاد مطلب اصلی ما درباره اسپانیا و البته گاوبازی معروف ماتادور‌ها بیفتید. خب، این هم یکی از گاوبازی‌های معروف دنیاست که در کشوری پیشرفته، چون اسپانیا جریان داشته و می‌گویند که سابقه دو‌هزار ساله هم دارد. اما گاوبازی‌های رایج دنیا تنها این مورد‌ها نیستند. در کشور‌های دیگر نیز به جان هم‌انداختن گاو‌ها رایج است، البته نه در حد و اندازه اسپانیا. مثل اینکه گاو‌های نر را به جان هم می‌اندازند و از این بابت کلی تفریح می‌کنند. این گاو‌ها هم به جان هم می‌افتند و حسابی به هم صدمه می‌زنند. جالب اینکه بخشی از این جنگ گاو‌ها در جشن‌های محلی هم برگزار می‌شود و باز هم جالب‌تر اینکه در مناطقی از ایران مانند گیلان و مازندران نیز چنین رقابت‌هایی وجود دارد؛ معروف به ورزا جنگ. جدا از این مورد، چند دهه قبل‌تر نبرد انسان و گاو‌های وحشی هم وجود داشت؛ یعنی بین رزمی‌کار‌ها و گاو‌های خشمگین‌شده که جزو معروف‌ترین رقابت‌های زمان خودشان بودند.






تاریخ : یکشنبه 100/3/23 | 8:12 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

تستی برای پی بردن به بزرگ‌ترین مشکل خود

 

باشگاه خبرنگاران/ تیپ شخصیتی افراد می‌تواند متفاوت باشد و هر فردی با نگاه به شخصیت خود می‌تواند شغل، ورزش، سرگرمی و فعالیت‌های مختص خود را انتخاب کند,، امّا یکی دیگر از مسائلی که می‌تواند به شخصیت افراد بستگی داشته باشد، مشکلاتی است که آن‌ها در طول زندگی با آن‌ها مواجه می‌شوند.

تست‌های شخصیت شناسی علاوه بر ویژگی‌های شخصیتی و نوع رفتار افراد می‌توانند مشکلات شخصیتی افراد را هم برملا کنند. بنابراین، با نگاه کردن به تصویر زیر می‌توانید بزرگ‌ترین مشکل حاضر خود را به راحت‌ترین شکل ممکن متوجه شوید و برای این کار به تصویر زیر نگاه کنید و بگویید در آن چه چیزی می‌بینید.

با این تست به بزرگ‌ترین مشکل خود پی ببرید

خانواده شیرها

اگر اوّلین چیزی که می‌بینید خانواده شیرها در جلوی تصویر است، این بدان معناست که شما در حال حاضر، استرس زیادی دارید و این استرس هم به این دلیل به وجود آمده است که مسئولیت روزانه، شک و تردیدها و نگرانی هایتان از رسیدن به انتهای ماه و دیگر نگرانی ها، باعث می‌شوند که هیجان زده شوید.گاهی اوقات، از خود سوال می‌کنید که آیا واقعا یک انسان هستید یا فقط تبدیل به یک ماشین شده‌اید که فقط مشکلات را حل می‌کند و همچنین زمانی که هیچ‌گونه مشکلی نداشتید دلتان برای کودکی خود تنگ می‌شود.در عوض همه این مشکلات و فکرها، شاد باشید و به یاد بسپارید که برای جلو رفتن باید درک کنید که وزن همه اتفاق‌های زندگی روی دوش شما نیفتاده است. بنابراین، بیشتر در حال زندگی کرده و سعی کنید این‌قدر درباره همه چیز نگران نباشید. شما نیاز دارید که زمانی را در برنامه روزانه‌تان به خودتان اختصاص دهید.

درختان
شما در موقعیتی قرار دارید که نمی توانید آن را کنترل کنید و همین مسئله هیجان عصبی زیادی را برای شما ایجاد می‌کند. چرا که شما در لحظه‌ای از زندگی خود قرار دارید که باید تصمیم‌های زیادی بگیرید، بنابراین، یک راه را انتخاب کنید و همه چیز را برای همیشه تمام کنید.
قطعا، این مسیر شما را می‌ترساند و مشکل شما انجام دادن تصمیمتان است. زیرا از کار می‌ایستید، جرئت نمی‌کنید که یک جهش بزرگ داشته باشید و به جایی برسید که باید در آن موقعیت باشید.بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که لحظه‌ای از خود بپرسید: " بدترین اتفاقی که خواهد افتاد چیست؟ ". چون این سوال همه چیز را آرام‌تر خوهد کرد و به مشکلتان از زاویه دیگری نگاه خواهید کرد و در نهایت در می‌یابید که زندگی از آن چه تصورش را می‌کنید آسان‌تر است.

زرافه‌ها یا گورخرها
اگر این دو دسته حیوان در پس زمینه تصویر، توجه شما را به خود جلب کرده اند، نشان می‌دهد مشکل اصلی شما این است که خودتان را تا حد زیادی محدود کرده اید. چون حتما به آن نیاز داشتید و هیچ مشکلی با آن وجود ندارد، امّا شما خودتان را تا حدی بسته کرده اید که ممکن است قربانی افکار خود شوید.
این بسیار مهم است که شما برخی از ساعات را در خارج از منزل بگذرانید، با دوستانتان ارتباط برقرار کنید و کارهایی مثل دیدن افراد جدید را تجربه کنید و به یاد داشته باشید که روش نگاه شما به زندگی تنها راه نیست.باز کردن ذهنتان به سوی افراد جدید، در حال حاضر به شما کمک می‌کند.

پلنگ بزرگ
مشکل بزرگ شما این است که کمی احساس خستگی می‌کنید، امّا با دقت به تصویر نگاه کنید. چون این پلنگ تنها نیست و یک همراه دارد.شما در میان تردید هستید و نمی‌دانید زندگی شما باید در چه جهتی حرکت کند. امّا این دلیل نمی‌شود که اطرافتان چیزی اشکال داشته باشد. چون همه چیز کاملا آرام و ساکت است. هرچند، شما کمبود انگیزه دارید. یعنی چیزی وجود ندارد که بتواند به کارهای شما معنا ببخشد.سعی کنید با مورد علاقه‌های خود و آن دسته از کارهایی ارتباط برقرار کنید که شما را به خودتان نزدیک‌تر می‌کند و سعی کنید فعالیت‌هایی را انجام دهید که سال‌ها پیش شما را خوشحال می‌کردند. امّا به خاطر ترسی که داشتید، آن را کنار گذاشته‌اید.

با خودتان صادق و مطمئن باشید که پاسخ سوالاتتان به زودی پیدا خواهند شد.






تاریخ : شنبه 100/3/22 | 1:30 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

حکمت/ یکی از نعمت هایی که مردم با آن آزموده می شوند چیست؟

 

شهر حدیث/ پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
دو نعمت است که بسیارى از مردم در آنها آزموده مى‏شوند (یا به سبب آنها به گمراهى و فساد مى‏افتند) : فراغت و تندرستى .

الخصال : 35 / 7 منتخب میزان الحکمة : 562






تاریخ : شنبه 100/3/22 | 1:22 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

هسته کدام میوه‌ها خطرناک هستند؟

 

 

صدا و سیما/ دکتر محمد ایهاب فؤاد، از بخش بیولوژی مرکز ملی تحقیقاتی مصر، اعلام کرد که هسته بعضی از میوه‌ها حاوی اسیدهیدروسیانیک است که مسمومیت شدید را موجب خواهد شد.
به گفته او، هسته‌های آلو، هلو، سیب، زردآلو و بادام تلخ، خطرناک هستند. بیشترین مقدار اسیدهیدروسیانیک، در بادام تلخ وجود دارد. 100 گرم هسته زردآلو می‌تواند موجب مرگ شخص شود.
تلخی مزه هسته، گویای وجود اسید هیدروسیانیک و نشانه غلظت این سم است. مقدار اسیدهیدروسیانیک بیشتر در هسته‌های آب‌دار که حاوی رطوبت زیاد هستند، وجود دارد. دز مهلک اسید هیدروسیانیک، 0,24 تا 0,97 میلی‌گرم در هر لیتر خون است.
بر اساس داده‌های سازمان خدمات اروپایی امنیت مواد غذایی، در روز می‌توان تنها نصف هسته زردآلو را مصرف کرد.
 
منبع: اسپوتنیک






تاریخ : جمعه 100/3/21 | 9:7 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

وقایعی باور نکردنی که تا پیش از سال 2050 اتفاق خواهند افتاد

 

باشگاه خبرنگاران/ در تمامی دوره‌ها آینده بشر و پیش بینی آن بسیار جذاب بوده است. به خصوص در دنیای امروز که سرعت رشد تکنولوژی بسیار بیشتر شده است و هر روزه چیز‌های جدیدی اختراع و تولید می‌شوند.

ما در اینجا قصد داریم برخی از پیش بینی‌ها نسبت به اتفاقاتی که تا سال 2050 میلادی خواهد افتاد را به شما بگوییم. به نظر شما کدام یک از این اتفاقات هیجان انگیز‌تر و کدام یک غم انگیز‌تر است؟

1. تا سال 2025

وقایعی باور نکردنی که تا پیش از سال 2050 اتفاق خواهند افتاد

پروتز‌های رباتیک و کنترل شدن ان‌ها توسط ذهن

تکثیر و تولید پوست واقعی به همراه پیوند‌های پوست به وسیله مهندسی زیستی

دمای کره زمین 1.5 درجه افزایش خواهد یافت.

فروش خودرو‌های برقی افزایش یافته و احتمال دارد که به بیش از 7 میلیون دستگاه برسد.

جمعیت جهان به بیش از 8 میلیارد نفر خواهد رسید.

آشپز خانه‌های هوشمند آشپزی را به یک تجربه لذت بخش‌تر و عمیق‌تر تبدیل خواهند کرد.

تقریبا همه افراد این توانایی را پیدا می‌کنند که تلفن همراه خود را با اتصال به وای فای شارژ کنند.

2. تا سال 2030

وقایعی باور نکردنی که تا پیش از سال 2050 اتفاق خواهند افتاد

جراحان ممکن است به این توانایی برسند که مسیر حرکت اعصاب را تغییر داده تا افراد فلج بتوانند توانایی خود را بازیابند.

تا سال 2030 ممکن است ما پایان دوره تلویزیون و جایگزین شدن ان با تلویزیون اینترنتی را به صورت کامل شاهد باشیم.

پییش بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال 2030 ممکن است افراد از طریق دارایی ها، جایگاه و ... رتبه بندی شوند و مانند شبکه‌های اجتماعی امتیاز خاص خود را داشته باشند.

برخی از کشور‌ها استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی را اجباری خواهند کرد.

دانشمندان خواهند توانست لایه‌های پایین‌ترین از زمین را حفاری کنند.

3. تا سال 2035

وقایعی باور نکردنی که تا پیش از سال 2050 اتفاق خواهند افتاد

قطار‌هایی که می‌توانند با سرعتی سه برابر هواپیما حرکت کنند اختراع خواهند شد.

پیش بینی می‌شود که زمین به دلیل کاهش اندک فعالیت خورشیدی در یک عصر یخبندان کوچک قرار گیرد. آخرین بار این اتفاق در سال 1645 اتفاق افتاد.

دانشمندان بر روی فناوری ویرایش ژن‌ها متمرکز خواهند شد.

وسایل نقلیه با یک دیگر ارتباط بر قرار کرده و برخی داده‌ها مانند ترمز و سرعت را با یکدیگر به اشتراک خواهند گذاشت.

4. تا سال 2040

وقایعی باور نکردنی که تا پیش از سال 2050 اتفاق خواهند افتاد

ممکن است دانشمندان بتوانند خاطرات موجود در مغز انسان را پاک و یا بازیابی کنند.

جامعه ممکن است به دلیل کمبود مواد غذایی دچار مشکلات متعددی شود.

جمعیت جهان بیش از 9 میلیارد نفر خواهد شد.

رایانه‌ها تا آن روز بسیار کوچک‌تر شده و با ظرفیت‌های خارق العاده‌ای عرضه خواهند شد.

5. تا سال 2045

وقایعی باور نکردنی که تا پیش از سال 2050 اتفاق خواهند افتاد

پیش بینی می‌شود تا سال 2045 پیوند و کاشت مغز واقعی شود.

در کنار اثر انگشت اثر مغز نیز اضافه خواهد شد.

سطح دریا به شکل قابل توجهی افزایش یافته و ممکن است سیل‌های ناشی از جزر و مد ایجاد شود.

ممکن است شهر‌هایی ساخته شده که با محیط زیست سازگار‌تر بوده و هوای تمیزی داشته باشد.

6. تا سال 2050

وقایعی باور نکردنی که تا پیش از سال 2050 اتفاق خواهند افتاد

شما می‌توانید طعم‌ها و بو‌ها را نیز از طریق دوایس‌ها تداعی کنید.

سیطره هوش مصنوعی بر تمام ابعاد زندگی بشر گسترده خواهد شد.

ممکن است تا سال 2050 جمعیت مریخ به 1 میلیون نفر برسد.

جمعیت کره زمین به 9.7 میلیارد نفر رسیده و حدود 2 میلیارد نفر به آب و هوای مناسب دسترسی ندارند.

قهوه به دلیل گرم شدن کره زمین از بین رفته و به یک کالای لوکس تبدیل خواهد شد.

اتومبیل‌های پرنده به واقعیت تبدیل خواهند شد.

منبع: پایگاه خبری طلا

انتهای پیام/ 






تاریخ : جمعه 100/3/21 | 8:56 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

حکمت/ نکته ای قابل تأمل در کلام حضرت صاحب الزمان (عج)

 

حوزه/ امام مهدی علیه السلام:

إنَّ اللّه َ مَعَنا ، فَلا فاقَةَ بِنا إلی غَیرِهِ و الحَقُّ مَعَنا فَلَن یُوحِشَنا مَن قَعَدَ عَنّا .

خدا با ماست و نیازمند دیگری نیستیم. حق با ماست و باکی نیست که کسی از ما روی بگرداند.

      

الغیبة، طوسی، ص 285






تاریخ : جمعه 100/3/21 | 8:48 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

چرا نباید در شب ناخن‌ها را گرفت؟

 

صدا و سیما/ ضرر و زیان‌های ناخن گرفتن در شب از زمان‌های قدیم بوده و گفته شده است که در برخی جا‌ها توجیهات علمی هم برای آن ارائه شده است، اما باید دید که آیا واقعا این موضوع سند علمی دارد؟
این روز‌ها برخی از افراد ناخن کاشته اند و دیگر دغدغه‌ای برای کوتاه کردن آن‌ها ندارد، ولی در مقابل برخی دیگر ناخن نکاشته اند و هر دو هفته باید ناخن‌های خود را بگیرند.
در تحقیقاتی که دانشمندان انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که کلسیم اضافه بدن در ساعات پایانی روز در ناخن‌ها جمع می‌شود و از ناخن‌ها به عنوان انبار موقت کلسیم بدن استفاده می‌شود و این کلسیم اضافی در ساعات آغازین روز به گردش خون برمی گردد و مورد مصرف قرار می‌گیرد.
در واقع با گرفتن ناخن در شب این کلسیم ذخیره شده در ناخن از بین می‌رود و با از بین رفتن کلسیم، مشکلاتی برای بدن ایجاد می‌شود.
 
برخی از افراد کوتاه نکردن ناخن در شب را به اسلام نسبت می‌دهند و می‌گویند: مکروه است که ناخن‌ها در شب گرفته شود، در صورتی که سند علمی برای این کار پیدا نشده و ناخن گرفتن یکی از کار‌های مستحبی است که دین اسلام به آن تاکید کرده است و گفته که بهتر است این کار را روز جمعه انجام شود و از انگشت کوچک دست چپ آغاز و به انگشت کوچک دست راست تمام شود.
 
به همین خاطر در هر وقت از شب یا روز باشد جایز است ناخن‌های خود را بگیرید، و بنا بر جست و جویی که صورت گرفت، روایتی مبنی بر کراهت گرفتن ناخن در شب پیدا نشد.
در نتیجه شایعه‌ی مطرح شده مبنای علمی ندارد و علاوه بر اینکه کلسیم در ناخن‌ها ذخیره نمی‌شود مکانیزمی هم برای ذخیره شدن این کلسیم در شب و بازگشت دوباره‌ی آن به بدن در روز وجود نداد.
بر اساس یک افسانه‌ی ژاپنی ناخن گرفتن در شب می‌تواند باعث مرگ شود و عمر را کوتاه کند و ارواح خبیثه را جذب کند. همچنین برخی اعتقاد داشتند که بخشی از روح شما در ناخن هایتان قرار دارد و گرفتن آن در شب باعث می‌شود بخشی از روح خود را در شب پر از ارواح خبیث آزاد کنید.
 
شاید ریشه این باور و اعتقاد که نباید در شب ناخن گرفت به این برگردد که در قدیم نور کافی در شب وجود نداشت و انسان‌ها از نور آتش و چراغ به عنوان روشنایی استفاده می‌کردند و ناخن‌های خود را با وسایل نوک تیز می‌گرفتند، کمبود نور و استفاده از این وسایل می‌توانسته است باعث شود انسان‌ها در هنگام ناخن گرفتن در شب به خود صدمه بزنند. همچنین در این حالت ممکن بود تکه‌های ناخن در غذای انسان بیفتد و مشکلاتی برای او بوجود بیاورد.
 
وقت مناسب ناخن گیری از نظر علم پزشکی
از نظر علم پزشکی بهترین زمان مناسب برای ناخن گیری بعد از حمام رفتن می‌باشد. پزشکان توصیه می‌کنند که همیشه بعد از حمام ناخن‌های خود را بگیرید، چون آسیب کمتری به آن می‌رسد. در بقیه مواقع ناخن شکنندگی دارد که به سطح ناخن آسیب می‌رساند، ولی بعد از حمام، ناخن نرم است و شکننده نیست.






تاریخ : سه شنبه 100/3/18 | 9:55 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

از بزرگ‌ترین موانع گرایش به حق در میان مردم چیست؟

 

باشگاه خبرنگاران/ قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

یَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا ? إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى الَّذِی فَطَرَنِی ? أَفَلَا تَعْقِلُونَ‌

ای قوم، من از شما مزد رسالت نمی‌خواهم، اجر من جز بر خدا که مرا آفریده، نیست، آیا فکر و عقل را کار نمی‌بندید؟

تفسیر آیه 51 سوره هود
از آنجا که بار‌ها در قرآن پاداش نخواستن و بی توقّعی انبیا علیهم السلام از مردم مطرح شده است، معلوم می‌شود که امور مادّی از بزرگ‌ترین موانع گرایش مردم به حقّ است.

پیام‌های آیه 51 سوره هود
1-انبیا هدف مادّی ندارند، هدف آن‌ها از کارشان، جلب رضایت خداوند است. «إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلَی الَّذِی» (خداوند خود به انبیا اجر می‌دهد)
 
2-اخلاص، از شروط اساسی موفّقیّت در تبلیغ است. «إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلَی الَّذِی فَطَرَنِی»

3-توجّه به خالقیّت خداوند، زمینه اخلاص است. «عَلَی الَّذِی فَطَرَنِی»

4-تعقّل، ما را به تبعیّت از انبیا و پیروی از وحی راهنمایی می‌کند. (عقل، ضدّ وحی نیست، بلکه زمینه ساز پذیرش وحی است) «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»

5-برای کسی که به فکر دنیا و منافع آن نیست، چه دلیل وجود دارد که این همه خود را به زحمت بیندازد؟! «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»






تاریخ : دوشنبه 100/3/17 | 11:14 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.