داستانک/ آیا کلبه شما هم در حال سوختن است؟
یکی بود/ تنها بازمانده یک کشتی شکسته توسط جریان آب به یک جزیره دورافتاده برده شد. با بی قراری به درگاه خداوند دعا میکرد تا او را نجات بخشد. ساعت ها به اقیانوس چشم میدوخت، تا شاید نشانی از کمک بیابد اما هیچ چیز به چشم نمیآمد. سرآخر ناامید شد و تصمیم گرفت که کلبه ای کوچک بسازد تا خود و وسایل اندکش را بهتر محافظت نماید. روزی پس از آنکه از جستجوی غذا بازگشت، خانه کوچکش را در آتش یافت، دود به آسمان رفته بود. اندوهگین فریاد زد: «خدایا چگونه توانستی با من چنین کنی؟»
صبح روز بعد او با صدای یک کشتی که به جزیره نزدیک میشد از خواب برخاست. آن کشتی میآمد تا او را نجات دهد. مرد از نجات دهندگانش پرسید: «چطور متوجه شدید که من اینجا هستم؟»
آنها در جواب گفتند: «ما علامت دودی را که فرستادی، دیدیم!»
آسان میتوان دلسرد شد هنگامی که بنظر میرسد کارها به خوبی پیش نمیروند، اما نباید امیدمان را از دست دهیم، زیرا خدا در کار زندگی ماست، حتی در میان درد و رنج. دفعه آینده که کلبه شما در حال سوختن است به یاد آورید که آن شاید علامتی باشد برای فراخواندن رحمت خداوند.
نکات عجیب و جالب درباره درخت نخل خرما!
لست سکند/ فصل گرما که از راه میرسد، مناطق جنوبی ایران گرمای بسیار زیادی را تحمّل میکنند به اندازهای که به خرماپزان معروف است؛ یعنی زمانی که خرما میرسد و چون خرما برای رسیدنش گرمای زیادی لازم دارد، فصل خرماپزان به صورت اصطلاح هم بین مردم رایج شده. به صورتی که هر زمان میخواهند گرمای شدید هوا را وصف کنند به اصطلاح خرماپزان متوسل میشوند. دوره خرماپزان ممکن است بر اساس اقلیم مناطق کمی تفاوت داشته باشد ولی مثلا باغداران دشتستانی از ابتدای مردادماه تا حوالی شهریور را خرماپزان میدانند و محصولاتشان را برداشت میکنند.
حالا که گرمای هوا ما را به یاد خرماپزان میاندازد میخواهیم درباره نکات مهمی که درباره درخت نخل وجود دارد صحبت کنیم. درختی که باغداران بسیار برایش احترام قائلند و رفتاری انسانی با آن دارند؛ انگار در حال پرورش انسانی هستند و هر اتّفاقی برای درخت میفتد، گویی برای یک انسان افتاده. در ادامه درباره این مسئله و نکات جالب دیگری که درباره درخت نخل وجود دارد میگوییم.
نخل و شباهتش به انسان!
ارزش درخت نخل به اندازهای بوده که آن را به انسان شبیه میکردند. گفته شده قامت نخل، طول عمر آن، جنسیتش (مذکر، مونث و خنثی بودن) همگی یادآور انسان هستند. همچنین همانطور که سر انسان بالای قامتش قرار گرفته، تاج نخل هم در رأسش است و همانطور که سر انسان مغزش را حمل میکند، تاج نخل هم میوهاش را حمل میکند.
با بریدن سر نخل، درخت کاملا از بین میرود و در اصطلاح میمیرد، درست مثل انسان که با قطع سرش، حیاتش را از دست میدهد.
زمانی که نخل ماده بار میدهد، اصطلاح زاییدن نخل را برایش به کار میبرند. جالب است بدانید که اگر بار دادن نخل جوان طول بکشد، کشاورز او را تهدید به کشتن میکند! حتّی برای القای حس بیشتری، چند برگش را با ارّه میبرد سپس فردی به صورت نمایشی میان نخل و صاحبش میانجیگری میکند و میگوید گناه نخل را بر من ببخشایید و اگر سال آینده بارور نشد او را سزا دهید. این کار تهدید درخت هم برای نخل و هم برای درختان دیگر به شکلهای مختلف در مناطق مختلف ایران انجام میشود؛ زیرا کشاورزان معتقدند که درختان کاملا آگاه هستند و با این تهدید، میترسند و کاری که لازم است را انجام میدهند.
نخل و فرهنگ
درخت نخل به اندازهای در فرهنگ ایرانیان نقش باارزشی دارد که از دست دادنش، چیزی معادل فوت یکی از عزیزانشان است! مثلا گفته شده درخت نخل که خشک میشود یا در اثر اتّفاقی میسوزد، مردم آن منطقه چنان برایش عزاداری میکنند گویی یکی از عزیزانشان را از دست دادهاند.
درخت نخل از درختان مقدس برای ایرانیها محسوب میشود.
خرما از درختان مهمی است که در ادیان ابراهیمی به آن تأکید شده است. بعضی معتقدند که علت این اهمیت این است که حضرت ابراهیم (ع) در شهر اور که نخلستانهای فراوان دارد، بزرگ شده است. تا این اندازه که در دورههایی نقش درخت نخل روی سکهها میزدند.
در هلال حاصلخیز، رب النوعی در بینالنهرین و الههای در فینیقیه با یک درخت خرمای مونث تصویر میشدند. الههای که خدای عشق و جنگ بود و بین هیتیها و کنعانیها هم پرستش میشد.
نگاه احترامآمیز ایرانیان به نخل ریشه در حافظه تاریخی آنها دارد. با بررسی تاریخ متوجه اهمیت نخل در این منطقه جغرافیایی میشویم.
پنیر خرما قسمت مرکزی و سفیدرنگ تنه درخت خرماست که ترد و شیرین است و برای نخل ارزش حیاتی دارد. در مراسم قربانی کردن نخل، مناسک پنیر کردن نخل یعنی کشتن آن صورت میگیرد. برای استفاده از آن پنیر، ناچاراً باید نخل نابود شود (کشته شود). این کار برای خودش آداب و رسومی دارد و طی آن نخل نر را برایش انتخاب میکنند. کشاورزان معمولا واژه کشتن نخل را برای این منظور ترجیح میدهند استفاده نکنند و به آن پنیر کردن نخل میگویند که در تابستان هم انجام میشود.
سخن آخر
نخل بخشی از محصولات ایران محسوب میشود که از دیرباز در این خاک پرورش پیدا کرده. بنابراین دور از انتظار نیست که در کنار پرورش آن، فرهنگ خاصی هم شکل بگیرد. امّا آنچه این درخت را از سایر درختان در فرهنگ ایرانی متمایز میکند، احترام و نگاه ویژهای است که به این درخت میشود! درست است در کل در فرهنگ اصیل ایرانی، احترام و نگهداری از گیاهان به شدت توصیه شده امّا اگر به باور مردم مخصوصا مناطق جنوب، دقت کنید متوجه این نگاه متفاوت به نخل میشود.
عجیب و باورنکردنیترین پولهای دوران باستان
خراسان/ پول؛ فقط شنیدن این کلمه باعث میشود گوش بسیاری از افراد تیز شود. اما آیا شما حاضرید به جای آن یا واریز شدن مبلغی به دلار یا تومان یا ... به حسابتان، یک قطعه سنگ نمک یا چند دانه فلفل را به عنوان حقوق و دستمزد دریافت کنید؟
درک ارزش پول در طول زمان، نکته اصلی در مسائل مالی است و مطمئناً زمان، آنچه را که مردم به آن اهمیت میدهند، تغییر داده است. در دورههای مختلف تاریخی، مردم ارزش پولی را به طیف گستردهای از اشیا اختصاص دادهاند. گرچه امروزه بیشتر این اشیا قابل استفاده به عنوان پول نیستند، اما هنوز هم میتوانند یادآور فرهنگهای باستانی و آداب و رسوم بسیار متنوع مردم در گذشته باشند. ارزهای باستانی دارای اشکال، اندازهها و قالبهای شگفتانگیز بسیاری بودهاند.
جو - اولین پول شناختهشده تاریخ
فکر کنید اگر یک کیسه پر از جو را با خود به مرکز خرید محلهتان ببرید و سعی کنید با آن پیراهن یا پیتزا بخرید، چه اتفاقی میافتد؟ فروشنده احتمالاً نگهبان را صدا خواهد زد! اما بهتر است بدانید که «جو» اولین پول شناخته شده در تاریخ بوده که در بین سومریها رواج داشته است. این پول در سومر در حدود سه هزار سال قبل از میلاد به وجود آمد تا جواب گوی الزامات فعالیتهای فزاینده اقتصادی باشد. مقادیر مشخصی دانه جو به صورت مقیاس فراگیر سنجش و مبادله همه کالاها و خدمات دیگر به کار میرفت. رایجترین مقیاس سنجش، «سیلا»، حدودا معادل یک لیتر بود. پیمانههای استاندارد با ظرفیت 130 سیلا به صورت انبوه تولید میشدند تا هر زمان که مردم احتیاج به خرید یا فروش چیزی داشتند به راحتی بتوانند مقدار لازم جو را اندازهگیری کنند. دستمزدها هم بر حسب سیلای جو محاسبه و پرداخت میشد. به عنوان مثال یک کارگر مرد، 60 سیلا و یک کارگر زن 30 سیلا و سرکارگر بین 1200 تا پنج هزار سیلا دریافت میکرد، اما حتی گرسنهترین سرکارگر هم نمیتوانست در ماه این میزان جو را به عنوان خوراک استفاده کند! بنابراین از سیلاهایی که خودش نمیخورد برای خرید انواع کالاها استفاده میکرد.
صدف کائوری - رایج در زمان تجارت برده
صدف کائوری که صدف نوعی حلزون است، احتمالاً دلار جهان در چند قرن پیش بوده، زیرا از آن تقریباً در همه جا به عنوان ارز رایج استفاده میشده است. پوسته صدف کائوری تقریباً در همه قارهها از چین تا آفریقا به عنوان ارز لازم برای تبادل کالا شناخته میشد. نوع و ارزش پوستهها به نادر بودن حلزونی که پوسته را ایجاد میکرد، بستگی داشت. از اوایل قرن شانزدهم قبل از میلاد، استفاده از صدف کائوری به عنوان وسیله مبادله در چین آغاز شد و به مرور زمان استفاده از آن به عنوان نوعی ارز به مناطق عمده تجارت در آفریقا، عربستان، مناطقی از اروپا و بخشهای قابلتوجهی از آسیا گسترش یافت. در آفریقا، دولت انگلیس سالها بر انتقال مقادیر زیادی صدف کائوری از طریق کشتی به غرب این قاره که برای خرید بردگان صورت میگرفت نظارت میکرد. این کار تا زمان منسوخ شدن تجارت برده ادامه داشت.
سنگ رای - بزرگترین شکل ارز در تاریخ
بزرگترین شکل ارز در جهان باستان به «سنگ رای» معروف بوده است. سنگ رای نوعی ارز بوده که هیچکس نمیتوانسته آن را سرقت کند. نه فقط به دلیل اندازه آن بلکه به این دلیل که همه میدانستند هر فردی چه سنگی در اختیار دارد؛ بنابراین افراد جز درصورتی که مالک سنگ شناخته میشدند نمیتوانستند از آن استفاده کنند. امروزه برخی معتقدند که سنگ رای اولین بیت کوین جهان بوده است. این سنگهای عظیمالجثه از یک قطعه سنگ آهک تراشیده میشدند و هرکدام از آنها سوراخی که نقش امضا را داشت در وسط خود داشتند. عرض این سنگها تا 12 فوت میرسید و وزنشان بیش از 8 تن بود. هر سنگ داستانی برای خودش داشت که ارزش آن را تعیین میکرد. از آن جا که ایجاد هریک از این سنگها کار بسیار دشواری بود، دشواری تجربه شده در مسیر تهیه آن، باعث افزایش ارزش سنگ میشد. این سنگهای بزرگ از سنگ آهکی در جزایر پالائو تراشیده و سپس در اقیانوس به وسیله قایق حمل میشدند. اگر سنگ هنگام حمل و نقل قایق را غرق نمیکرد و پس از تخلیه احتمالاً نمیشکست، به شکلی ماهرانه به یک مکان منتخب در جزیره یاپ منتقل میشد و برای همیشه در آن جا میماند. مالک سنگ و ارزش خالص آن مشخص بود، بنابراین میتوانست برای تجارت کالا در جزیره مورد استفاده قرار بگیرد. سنگها به دلیل سنگینیشان از محل خود حرکت داده نمیشدند. آنها فقط صاحب جدیدی پیدا میکردند و در همان مکان باقی میماندند.
پول چوبی - ارزی برای دوره اَبَر تورم
تصور این که اسکناسهای چوبی را در کیف پول خود حمل کنیم برای ما دشوار است، اما پول چوبی پس از جنگ جهانی اول و در دوره اَبَر تورم، نوعی ارز در آلمان بود. همانطور بیشتر شما میدانید اقتصاد آلمان پس از جنگ تا حدودی به هم ریخت، به همین دلیل، شهرهای محلی مشغول چاپ و نشر پول شدند و به چاپ هر چیز از چوب گرفته تا فویل، ابریشم و چرم پرداختند. این نوع پول به نوتگلد معروف بود و تا پایان دوره ابر تورم در سال 1923 از آن استفاده میشد.
چاقو - ارزشبخشی به این پول با نوشته روی آن
استفاده از چاقو به عنوان پول در دنیای امروز غیرقابل تصور به نظر میرسد، اما این شکل عجیب پول در حدود 600 سال قبل از میلاد مسیح، در زمان سلطنت «یوی بزرگ»، در سراسر چین مورد استفاده قرار میگرفت. روی چاقوها اعداد یا کلماتی مثل «گوسفند» یا «ماهی» نوشته شده بود که ارزش آنها را مشخص میکرد. همچنین هر قطعه پول نوشته یا کندهکاری داشت که به آن قطعه پول رسمیت میداد. به طور قطعی مشخص نیست که چگونه چاقو برای اولین بار به عنوان پول در چین معرفی شد. بر اساس یکی از داستانها، ابتدا یک شاهزاده به سربازان خود اجازه داد از چاقو به عنوان پول استفاده کنند و به دنبال آن، این ابزار به یک شکل پذیرفته شده ارز تبدیل شد. استفاده از چاقو به عنوان پول صدها سال ادامه یافت تا اینکه اولین امپراتور چین، شین شی هوانگدی، انجام مبادلات با آن را لغو و اعلام کرد فقط سکههای مدور که یک سوراخ مربع در وسط خود دارند به عنوان پول قانونی قابل پذیرش هستند.
پوست سنجاب - دارای مزایای غیراقتصادی
از لحاظ تاریخی، پوست سنجاب نقشی اساسی در مبادله و تجارت داشته است. در دوران قرون وسطی، سنجابها به دلیل پوستشان بسیار ارزشمند بودند. در این دوران، پوست سنجاب به تدریج به عنوان یک ارز شناخته شده در کشورهایی مانند روسیه و فنلاند تبدیل شد. مردم روسیه تمایل زیادی به تجارت با پوست سنجاب داشتند و از آن جایی که مردم اهل صرفهجویی بودند و نمیخواستند چیزی را هدر بدهند از گوش و پنجه این حیوان هم به عنوان پول خرد استفاده میکردند. استفاده از پوست سنجاب به عنوان پول، یک مزیت غیراقتصادی هم برای روسها داشت. در دوران قرون وسطی، اروپا دچار شیوع طاعون سیاه شد، اما روسیه خسارت چندانی از این فاجعه ندید؛ زیرا طاعون سیاه، اغلب توسط جوندگان منتقل میشد و روسها با کشتن جوندگان و استفاده از پوست آنها به عنوان پول، بدون آنکه متوجه باشند، از شیوع طاعون جلوگیری کردند. امروزه هم در کشور فنلاند پوست سنجاب همچنان به عنوان ارز پذیرفته میشود و ارزش مبادلهای پولی دارد.
نمک - اولین پرداخت مالیات تاریخ با این خوراکی
نمک در طول هزاران سال، کالای مهمی بوده و نقش برجستهای در توسعه تمدنهای اولیه ایفا کرده است. در آیینهای دینی مختلف به نمک اشاره شده است. خشم ناشی از مالیات نمک، تسریعکننده انقلاب فرانسه بود. این کالا همچنین نقش مهمی در جنگ داخلی آمریکا داشت. نمک در زمانهای باستان و قرون وسطی شکل مهمی از پول رایج بوده و از آن برای انجام مبادلات پایاپای و واردات و صادرات استفاده میشده است. مصریان باستان در ازای دریافت نمک یا نمکسود، کالاهایی مانند سدر، شیشه و رنگ را با فینقیان مبادله میکردند. همچنین یکی از اولین پرداختهای مالیاتی ثبت شده در تاریخ که در آن از نمک به عنوان پول استفاده شد، در سال 2200 قبل از میلاد توسط امپراتور وقت چین «یوی بزرگ» صورت گرفت. در روم باستان هم، سربازان گاهی حقوق خود را به صورت بستههای نمک دریافت میکردند. حتی امروزه در برخی از فقیرترین کشورهای آفریقا مانند اتیوپی، برخی از عشایر از نمک به عنوان واحد پول استفاده میکنند. تودههای نمکی با وزن حدود 5 کیلوگرم هنوز هم در شاخ آفریقا، یکی از فقیرترین مناطق این قاره «گردش پولی» دارد.
دندان دلفین - افزایش ارزش این پول در سال 2008
یکی از عجیبترین ارزهای باستانی را شاید بتوان دندان دلفین دانست که صدها سال در کنار دیگر سنتهای قدیمی در جزایر سلیمان، مورد استفاده قرار میگرفت. در سال 2008 ارزش دلار این کشور جزیرهای کاهش یافت. مردم محلی در واکنش به این شرایط به انباشت پول پرداختند که این کار هم به نوبه خود باعث کمبود سکه شد و اوضاع را بدتر کرد. در نتیجه، مردم این کشور به استفاده از پول باستانی رایج یعنی دندان دلفین بازگشتند. به طرزی باورنکردنی ارزش این پول باستانی چهار برابر شد. در ژانویه 2013، روستاییان مالایتا، 900 دلفین پوزه بطری را قصابی کردند. ساکنان محلی تأیید کردند پس از آنکه یک گروه حفاظت مستقر در آمریکا نتوانست غرامت کامل توافق شده را برای جلوگیری از کشتن پستانداران دریایی به آنها پرداخت کند، آنها کشتن دلفینها را از سر گرفتند. تعداد دلفینهایی که از سال 1976 تا 2013 به خاطر دندانهایشان کشته شدند به بیش از 15 هزار و 400 دلفین رسیده است. هنری سوکوفاتو، شکارچی محلی دلفین در این باره به وال استریت ژورنال گفته: «پول مردم سفیدپوست روزی تمام میشود، اما دندان دلفینها همیشه برای ما خواهد ماند.»
دانههای فلفل - طلای سیاه در اروپا
در یونان باستان، کمبود دانه فلفل باعث ارزش فوقالعاده آن شد. ظاهراً در قرن پنجم آلاریک ویسیگوت و آتیلا هون از رهبران بزرگ این دوره، هنگامی که به شهر رم حمله کردند هردو به رومیها دستور دادند مقادیر زیادی فلفل سیاه را به عنوان باج به آنها تحویل دهند. در قرون وسطی، دانههای فلفل به شکل پذیرفته شده ارز تبدیل شد. در طول قرن پانزدهم میلادی، تقاضای اروپا برای فلفل به قدری زیاد بود که مبادلات این کالا نقش عمدهای در ایجاد مسیرهای دریایی از مناطق ادویه خیز شرق دور ایفا میکرد. دانههای فلفل که «طلای سیاه» نامیده میشدند، قبل از قرن نوزدهم آن قدر گران بودند که فقط افراد بسیار ثروتمند میتوانستند آنها را خریداری کنند و امروزه فلفل سیاه همچنان دارای بالاترین سطح تبادل در جهان است.
چای آجر - استفاده در جنگجهانی اول
یکی دیگر از ارزهای جذاب باستانی چای آجر است. تولید این محصول پر ارزش با ترکیب ساقه و برگ گیاه چای با گیاهان مختلف و گاهی تراشههای چوب صورت میگرفت. این مخلوط با استفاده از خون گاو، محکم و فشرده میشد و گاهی هم ازکود به عنوان عامل اتصال استفاده میشد. روی خشتهای چای سنتی، حروف چینی یا طرحهای منحصر به فردی به نمایش گذاشته میشد. قبل از سلسله مینگ در چین، این خشتهای چای که به آن چای فشرده هم میگویند، تقریباً به اندازه نمک در مدیترانه ارزش داشت. این خشتها در اشکال و اندازههای مختلفی ساخته میشدند. ارزش خشتها علاوه بر اندازهشان بسته به نوع چای به کار رفته در ساخت آن از جمله چای سیاه، چای سبز و چای تخمیر شده متفاوت بود. در قرن نوزدهم از این محصول به عنوان ارز در چین، روسیه، تبت، سیبری و مغولستان استفاده میشد. آجرها ارزش مشخصی داشتند. به عنوان مثال، 12 آجر برای خرید یک گوسفند و 20 آجر برای خرید یک اسب لازم بود. در سیبری، چای آجرها به عنوان نوعی ارز قابل خوردن تا اواخر جنگ جهانی دوم مصرف و همچنین از آنها به عنوان دارو استفاده میشد. با ارزشترین چای آجرها از نقاطی مانند هند و برخی مناطق دیگر در تبت میآمدند. از این آجرها حتی تا قرن بیستم به عنوان یک نوع ارز استفاده میشد به طوری که در جنگ جهانی اول برخی از سربازان به دلیل کمبود پول، از آجر برای خرید کالاهای دیگر استفاده میکردند.
تعیین محل دفن امام حسین (ع) در روز آفرینش زمین!
باشگاه خبرنگاران/ 25 ذیالقعده روز دحوالارض است. «دحو» به معنای گستردن و پهن کردن است و برخی نیز آن را به پرتاب کردن و تکان دادن چیزی از محل خود دانستند. به همین دلیل هم دحوالارض به معنای گستردن زمین مطرح شده است.
دحوالارض روزی است که زمین از زیر خانه خدا توسعه پیدا کرد و در آن روز حتی بر اساس روایات و احادیث، کربلا و محل تدفین امام حسین (ع) به عنوان مکانی خاص مشخص شد. بر همین اساس است که کعبه و حرم امام حسین (ع) در بین مسلمانان جایگاه ویژهای دارند و حتی در برخی روایات زیارت امام حسین (ع) ارحج به زیارت خانه خدا عنوان شده است.
بسیاری از مسلمانان روز دحوالارض را روزی عبادی برای انجام اعمال سفارش شده میدانند. در حالی که این روز معنایی مهم و عمیقتر دارد که آن هم تفکر در آفرینش و اراده الهی و همچنین رابطه خلقت عالم با اهل بیت (ع) است.
مکان کعبه 2 هزار سال قبل از گسترش زمین خلقت شده است
حجتالاسلام ابوالقاسم شاکری، دبیر هیأت علمی بعثه مقام معظم رهبری درباره روز دحوالارض اینگونه روایت میکند: خداوند متعال در آیه 30 سوره مبارکه نازعات میفرمایند: «وَالْأَرْضَ بَعْدَ ذَلِکَ دَحَاهَا؛ و پس از آن زمین را با غلتانیدن گسترد». بر همین اساس، قصد حیات در زمین در روز دحولارض آغاز شده است و آنچه از احادیث و مستندهای موجود به دست میآید، آن است که این روز با خلقت کعبه ارتباطی معنادار و خاص دارد.
روزی که نخستین رحمت از آسمان به زمین نازل شد
مکان خانه خدا دو هزار سال قبل از گسترش زمین خلقت شده است. امیرالمؤمنین (ع) میفرمایند که وجه تسمیه مکه به ام القرا، این است که آغاز گستردن زمین از آنجا بوده است. همچنین در روایت دیگری از امام علی (ع) داریم که میفرمایند: نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست و پنجم ذی القعده بود.
امام باقر (ع) نیز فرمودند: هنگامی که خداوند متعال اداره کرد زمین را گسترش دهد، به باد امر کرد به سطح آنها کوبیده شود و در این هنگام موجهایی پدید آمد و روی آب کف ایجاد شد که خداوند این کفها را جمع کرد و آن نقطه مکان کعبه شد. بعد از اینکه کوهی در آنجا ایجاد شد، زمین را از زیر آن گسترانید. بر همین اساس اولین نقطهای که از آب بیرون آمد، محل کعبه بود.
مشخص شدن قبر امام حسین (ع) در روز آفرینش زمین
علاوه بر این، دحوالارض به وجود حضرت امام حسین (ع) هم ارتباط دارد. همانطور که سیدالشهدا (ع) خودشان اشاره داشتند، خداوند در روز دحوالارض قبر حضرت امام حسین (ع) را نیز در زمین مشخص کرده و آن را پناهگاه شیعیان و دوستداران ایشان قرار داده است؛ به طوری که امام حسین (ع) در زمانی که گروهی از جنبیان برای یاری ایشان آمده بودند، حضرت فرمودند: «آیا قرآن را که به رسول خدا (ص) نازل شده نخواندید که میفرماید: قُلْ لَوْ کُنْتُمْ فِی بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذِینَ کُتِبَ عَلَیْهِمُ الْقَتْلُ إِلی مَضاجِعِهِمْ. (آل عمران، 154) اگر من در وطن خود بمانم این مردمِ واژگون شده به وسیله چه کسی آزمایش میکردند، و چگونه آنها امتحان میشوند، و چه کسی در قبر من سکونت گزیند؟ با اینکه خداوند هنگام «دحو الارض» آن قبر را برای من برگزیده است، و آن قبر را و پناهگاه شیعیان و دوستان ما کرده است، خداوند اعمال و نمازهای آنها را بپذیرد و دعاهای آنها را اجابت کند، و شیعیان ما در آنجا ساکن شوند، تا آنجا مایه ایمنی آنها در دنیا و آخرت، از عذاب باشد.
روزی که مهدی موعود ظهور میکند
در این روز مناسبتهای دیگری نیز ذکر شده است، به طور مثال روز میلاد حضرت عیسی (ع) و حضرت ابراهیم (ع)، فرود آمدن کشتی حضرت نوح (ع) و نزول رحمت الهی بر حضرت آدم (ع) نیز در روز دحوالارض بوده است. بر اساس برخی روایات، ظهور حضرت مهدی موعود (عج) هم در چنین روزی خواهد بود. البته آیتالله مجتهدی تهرانی نیز در این رابطه گفته است: «حضرت مهدی (ع) در روز دحوالارض قیام میکنند». بر همین اساس، حضرت ولیعصر (عج) پس از ظهور، قیام خود را از کنار خانه خدا آغاز میکند و در کنار کعبه پرچم عدالت را افراشته و در بین رکن و مقام از یاران خود بیعت میگیرد.
اعمال روز دحوالارض
در چنین روزی حضرت پیامبر اعظم (ص) همراه حضرت فاطمه زهرا (س) و همسرانشان از مدینه منوره خارج و به قصد حجةالوداع به مکه مکرمه مشرف شدند. همچنین برای روز دحوالارض اعمال مختلفی در ادعیه ذکر شده است که مهمترین آنها غسل، روزهداری، احیا، دعا، استغفار و دو رکعت نماز است. نماز این روز به این شکل وارد شده است که بعد از حمد در هر رکعت پنج مرتبه سوره مبارکه «والشمس» قرائت و پس از سلام نماز «لا حَوْلَ و لا قوَّهَ اِلّا بِالله العلی العظیم» بگوید و در آخر هم این دعا خوانده شود: «یا مُقیلَ الْعَثَراتِ اَقِلْنی عَثْرَتی یا مُجیبَ الدَّعَواتِ اَجِبْ دَعْوَتی یا سامِعَ الْاَصْواتِ اِسْمَعْ صَوْتی وَ ارْحَمْنی و تَجاوَزْ عَنْ سَیئاتی وَ ما عِنْدی یا ذَالْجَلالِ وَ الْاِکْرام». همچنین خداوند در این روز هزار هزار رحمت نازل میکند که قسمتی از آن شامل کسانی است که جمع گردند و به ذکر خدا بپردازند و روزش را روزه بدارند و شب آن را عبادت کنند.
روز دحوالارض فقط مختص شیعیان نیست و همه مسلمانان به آن توجه داشته و این روز را گرامی میدارند و اعمال خاص ان را به جا میآورند. چرا که همان طوری در ابتدا اشاره شد، خداوند نیز در آیه 30 سوره مبارکه «نازعات» به این روز اشاره داشته است.
دحوالارض در مسجدالحرام قبل و بعد از شیوع کرونا
در گذشته که در هر لحظه هزاران زائر در مسجدالحرام حضور داشتند و این مکان مقدس مملو از جمعیت بود، در روز دحوالارض زائران بیت الله الحرام پس از مُحرم شدن، مناسک عمره تمتع را به جا میآوردند. البته ماههای شوال، ذیالقعده و ذی الحجه از ماههایی است که پذیرش زوار برای حج تمتع در گذشته آغاز میشد و زوار پس از مُحرم شدن، اعمال عمره تمتع را انجام داده تا از 8 تا 13 ذیالحجه سایر اعمال حج تمتع همچون وقوف در عرفات، بیتوته در مشعر و بعد منا و دیگر اعمال را به جا آوردند. اما امسال با توجه به شیوع کرونا و وضعیت کنونی که عربستان هم زائر خارجی برای ایام حج تمتع نپذیرفته است، و فقط 60 هزار نفر از افراد ساکن عربستان توفیق تشرف به حج تمتع را دارند، در روز دحوالارض خانه خدا برای آمادگی پذیرش زوار خالی از زائر است و فقط کارکنان مسجدالحرام در آنجا حضور دارند.
یکی دیگر از نکاتی که باید در دحوالارض مورد توجه قرار گیرد، توحید و تدبیر خداوند متعال است. چرا که در این روز خداوند زندگی را بر روی زمین ایجاد کرده است. همانطور که علامه طباطبایی معتقد است هرگاه نام آسمان و زمین مطرح میشود، باید به تدبیر الهی بیندیشیم.
حکمت/ زمینی لبریز از عدالت
حوزه/ امام مهدی علیه السلام:
أنَا الَّذی أملأَُها عَدلاً کَما مُلِئَت جَورا
منم که زمین را از عدالت لبریز می کنم، چنان که از ستم آکنده است.
بحارالأنوار، ج 52، ص 2
اقدام عجیب اروپای قرن نوزدهم؛ حبس انسانها در قفس با عنوان باغ وحش!
باشگاه خبرنگاران/ به نقل از المصری لایت، وجود باغ وحش در کشورهای مختلف امری عادی است بنابراین اگر کسی به شما بگوید که به باغ وحشمیرود طبیعی است، اما اگر کسی به شما بگوید که به باغ وحش انسان میرود چه احساسی دارید؟! جایی که انسانها را در قفس نگهداری میکردند و مردم مانند باغ وحش حیوانات به آنان خیره میشدند.
صدها هزار نفر به ویژه در اواخر قرن نوزدهم از باغ وحشهای انسانی بازدید کردند و بازدیدکنندگان اجازه داشتند تا به داخل قفسها بروند و موهایشان را لمس یا آنها را بو کنند. بسیاری از افراد ربوده شده در اواخر قرن نوزدهم به باغ وحشها فروخته شدند در حالی که به دیگران گفته شد که آنها داوطلب میشوند و بسیاری در آنجا جان خود را از دست دادند. در اینجا اطلاعات بیشتری در خصوص حقیقت وحشتناک باغ وحشهای انسانی وجود دارد.
چه کسی مسئول باغ وحشهای انسانی است؟
این ایده وحشتناک از ایدههای کارل هاگنبک است؛ یک تاجر حیوانات عجیب و غریب و همچنین نخستین کسی که یک عنصر انسانی را به پیشنهادات خود اضافه کرد. طبق تحقیقات دانشگاه Complutense مادرید در سال 1874، او نمایشگاهی ترتیب داد که شامل برخی از گوزنهای شمالی و مردم بومی لاپلند بود.
این فقط مربوط به مردم نبود و شامل برخی ازخانههای سنتی، وسایل و غذاها نیز بود. طولی نکشید که مدیران باغ وحش فهمیدند که میتوانند مردم را وادار به برگزاری رقصها و مراسم آیینی، خواندن آهنگهای سنتی وانجام کارهای روزمره کنند تا افراد برای تماشا بیایند.
باغ وحشهای انسانی از کجا آغاز شد؟
کارل ممکن است نخستین شخصی باشد که نمایشگاههای از انسان ایجاد کرده است، اما ایده ارائه برخی از سرگرمیها در مقیاس وسیع به مدتها قبل از او برمی گردد. حداقل در قرن پانزدهم، هنگامی که کریستف کلمب بومیان آمریکایی را با خود به اروپا بازگرداند و نوشت: آنها باید نوکران خوبی باشند، این افراد سپس در خیابانهای شهرهای مهم اسپانیا مانند سویل و بارسلونا به نمایش گذاشته شدند.
این همه مردم از کجا آمده اند؟
به گفته گاردین، به عنوان مثال میتوان بلژیک را توصیف کرد که 267 نفر را از کنگو وارد میکند تا در یکی از باغ وحشهای خود قرار دهد و آنها تنوع یافته و برخی از آنها از میهنهای خود ریشه کن شده و به نیمه جهان منتقل شده اند. گاهی خلاف میل آنها بود و گاهی اوقات تصور مبهمی از آنچه میخواهند انجام دهند، داشتند و گاهی قول به آنها دادند که به خانه شان باز گردانده میشوند.
باغ وحشهای انسانی مدت طولانی و تکان دهندهای وجود داشتند
باغ وحشهای انسانی بسیار قدیمی بودند، اما مدت زیادی این کار ادامه داشت، زیرا آخرین باغ وحش رسمی انسان در جهان در نمایشگاه جهانی 1958 بلژیک برگزار شد. در آن زمان، کنگو مستعمره بلژیک بود و آنها این نمایشگاه را فرصتی برای نشان دادن آنچه گاردین به عنوان «پیوند ویژه» توصیف میکرد، با ایجاد یک دهکده مدل کنگو که در آن مردان، زنان و کودکان به کارهای روزمره خود ادامه میدهند، میدیدند. در حالی که بی وقفه مورد تمسخر قرار میگرفتند.
طغیان در برابر پروردگار در افراد مختلف چگونه است؟
باشگاه خبرنگاران/ قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
وَلَوْ رَحِمْنَاهُمْ وَکَشَفْنَا مَا بِهِمْ مِنْ ضُرٍّ لَلَجُّوا فِی طُغْیَانِهِمْ یَعْمَهُونَ
و اگر ما با آنها مهربانی کرده و هر گونه الم و رنج و عذابی که دارند برطرف سازیم آنها سختتر در طغیان و سرکشی خود فرو میروند.
تفسیر آیه 75 سوره مومنون
درتفسیر «کنزالدّقائق» و «روح البیان» میخوانیم:زمانی در مکّه قحطی شد، ابوسفیان از پیامبراکرم (ص) درخواست دعا کرد، حضرت دست به دعا برداشت و قحطی برطرف گردید، سپس آیه فوق نازل شد.
طغیان در افراد مختلف، تفاوت دارد:
طغیان عالمان، در علم است که به وسیله تفاخر و مباهات جلوه میکند.
طغیان ثروتمندان در مال است که به وسیله بخل خود را نشان میدهد.
طغیان صالحان در عمل نیک است که به وسیله ریا وسُمعه (خودنمایی وشهرت طلبی) نمایان میشود.
طغیان هواپرستان در پیروی از شهوتها جلوه میکند.
پیامهای آیه 75 سوره مومنون
1- رفاه و آسایش، جلوه رحمت الهی است. «رَحِمْناهُمْ وَ کَشَفْنا»
2- خدمت و محبّت به افراد بی شخصیّت، بی ثمر است. «رَحِمْناهُمْ - لَلَجُّوا»
3- انسانهای بی ایمان، از فرصتها و مهلتها سوء استفاده میکنند. «لا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ ... لَلَجُّوا فِی طُغْیانِهِمْ»
4- طغیانگری، انسان را سرگردان میکند. «فِی طُغْیانِهِمْ یَعْمَهُونَ»
9 ماده عجیب و غریب که در لوازم آرایشی استفاده میشود!
تابناک با تو/ مواد آرایشی و بهداشتی همیشه در بسیاری از شرایط و موضوعات بحث برانگیز بوده اند. صرف نظر از مواد شیمیایی، که بسیاری از آنها به عنوان مواد خطرناک برای پوست و سلامت بدن دسته بندی می شوند ، موارد دیگری نیز وجود دارند که بخشی اساسی از مواد آرایشی هستند که فقط می توان گفت "بسیار عجیب و غریب" هستند!
جفت جنین
چه کسی تصور می کند که جفت - که بخشی از جنین در رحم مادر برای تأمین غذا و اکسیژن به جنین متصل است - در تولید برخی از انواع پودرهای زیبایی و مراقبت از پوست کاربرد داشته باشد. بسیاری از تولید کنندگان ادعا میکنند که جفت به تحریک رشد بافت کمک می کند چین و چروک را کاهش میدهد و برای مو مفید است.
علی رغم کمبود تحقیقات برای تأیید این ادعا، استثنا نمی شود که جفت به دلیل فواید بسیار در صنایع آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد.
استفراغ نهنگ
این ماده به نام Ambergris به عنوان یک ماده ثابت کننده در عطرها مفید است. رایحهای شیرین و خاکی دارد و معمولاً توسط امواج در ساحل در آمریکای جنوبی یا استرالیا شسته میشود. امروزه به دلیل کمبود این ماده، جایگزین های مصنوعی آن استفاده میشود.
سوسکهای حلزونی
در صورت نیاز به رنگ قرمز خوب، میتوانید تعدادی از این حشرات را در مقداری آب گرم غرق نموده، خشک کرده و له کنید. رنگدانه حلزونی عمیقی که با این فرآیند به دست میآوریم به اندازه کافی متنوع است که می تواند در کرم های پوست، رژ لبها و تقریباً هر محصول زیبایی دیگری مورد استفاده قرار گیرد.
از روغن پخت و پز مصرفی معمولاً در لوازم آرایشی استفاده می شود!
دانشمندان میگویند می توان از روغن پخت و پز یک سورفکتانت تهیه کرد که به بازسازی پوست آسیب دیده کمک می کند.
شیر مادر انسان
استفاده از شیر مادر در تولید صابون طبیعی بسیار محبوب شده است!
فضولات پرندگان
در بسیاری از لوازم آرایشی پوستی از مدفوع پرندگان به ویژه بلبل به دلیل محتوای بالای اسید اوریک استفاده میشود. چندین مطالعه، اسید اوریک موجود در مدفوع پرندگان را با فواید بیشمار پوستی مرتبط دانسته است.
سم مار برای بوتاکس!
سم مار یکی از مسخره ترین مواد تشکیل دهنده جدید برای از بین بردن چین و چروک است. تولیدکنندگان لوازم آرایشی و آرایش که از این مواد استفاده میکنند امیدوارند که سم بوتاکس با سم مار مرتبط باشد و هر دو باید برای از بین بردن چین و چروک پوست به کار بروند.
سرگین گاو!
به نظر میرسد که سرگین گاو دیگر فقط کمپوست نیست! به نظر میرسد که می تواند به بوی مطبوعی تبدیل شود که شبیه بوی وانیل باشد و در صنایع آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد.
مغز استخوان مرغ در مواد آرایشی!
مغز استخوان مرغ منبع خوبی از گلوکوزامین است، اما اهمیت استفاده از آن در مواد آرایشی خاص همچنان یک راز است! این ماده هنوز هم به طور معمول در بسیاری از محصولات آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد، اما مجاز نیست!
تقویم تاریخ/ انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت آیت اللَّه بهشتی و یارانش
راسخون/ انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت مظلومانه شهید بهشتی و یارانش (1360ش)
یک روز پس از سوء قصد به جان آیت اللَّه خامنه ای در ششم تیرماه 1360، در ساعت 20 و 30 دقیقه شامگاه روز یکشنبه هفتم تیرماه 1360، جلسه ای در سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی واقع در سرچشمه تهران برگزار شد. بحث روز درباره تورم بود اما عده ای از اعضا خواستند که درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز صحبت شود. شهید بهشتی سخنانش را با این جملات آغاز کرد: "ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برای ما مهره سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند و..."
این آخرین کلمات آن بزرگوار بود که از لبانِ حقگوی ایشان بیرون تراوید.
ناگهان انفجاری مهیب روی داد و در کمتر از ثانیه ای، از سالن اجتماعات حزب جمهوری اسلامی جز تلی از خاک، چیزی نماند. فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در تهران و شهادت مظلومانه هفتاد و دو تن از برجستگان و نیروهای لایق و کارآمد انقلاب و در رأس آنها شهید مظلوم آیت اللَّه بهشتی از سوی سازمان جهنمی منافقین، عکس العمل استکبار جهانی و عوامل داخلی آنها در قِبال برکناری بنی صدر خائن و حذف ضدانقلاب از صحنه سیاسی کشور توسط مسؤولین نظام اسلامی بود.
عوامل این جنایت بزرگ معتقد بودند که در اثر کشتار مسؤولان عالیرتبه، اوضاع کشور بهم میریزد و انقلاب اسلامی از بین خواهد رفت ولی به کوری چشم دشمن، انقلاب ما پایدارتر شد و هیچگونه تزلزلی در ارکان نظام به وجود نیامد. در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی علاوه بر آیت اللَّه دکتر بهشتی، تعداد زیادی از وزرای کابینه و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شهادت رسیدند.
حضرت امام خمینی(ره) پس از این حادثه فرمودند: "ملت ایران در این واقعه، 72 نفر به عدد شهدای کربلا را از دست داد. بهشتی خار در چشم دشمنان اسلام بود".
منافق، عامل دلسردی مسلمانان از مسیر رستگاری
باشگاه خبرنگاران/ قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمتهایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم میپردازیم.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان
قَدْ یَعْلَمُ اللَّهُ الْمُعَوِّقِینَ مِنْکُمْ وَالْقَائِلِینَ لِإِخْوَانِهِمْ هَلُمَّ إِلَیْنَا ? وَلَا یَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلَّا قَلِیلًا
محققا خدا از حال آن مردم (منافق) که مسلمین را از جنگ میترسانند و باز میدارند و به برادران (و طایفه) خود میگویند: با ما متفق باشید (نه با مؤمنان) به خوبی آگاه است، و آنها جز اندک زمانی (آن هم برای نفاق و ریا کاری) به جنگ حاضر نمیشوند.
تفسیر آیه 18 سوره احزاب
«معوق» به معنای باز دارنده و «بأس» به معنای سختی و میدان کارزار و جهاد است. مراد از جمله «الْقائِلِینَ لِإِخْوانِهِمْ»، دعوت منافقان از مسلمانان ضعیف الایمان برای ترک جبهه است.
در قرآن به انواع برادری اشاره شده است:
الف:برادری طبیعی که از طریق والدین میباشد.
ب:برادری دینی که به واسطهی هم کیشی حاصل میشود «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ»
ج:برادری سیاسی و حزبی که در این آیه به آن اشاره شده است.
د:برادری رفتاری که به واسطه پیروی حاصل میشود. چنانکه مبذّرین، برادران شیطان معرّفی شده اند. «إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِینِ»
پیامهای آیه 18 سوره احزاب
1- خداوند به تمام حرکات و تبلیغات سوء دشمنان، آگاه است. «یَعْلَمُ اللّهُ»
2- منافقان بزدل که خود از جبهه فرار میکنند، مانع حضور دیگران در جبهه میشوند. «اَلْمُعَوِّقِینَ ... اَلْقائِلِینَ»
3- هر گونه دلسرد کردن رزمندگان، نزد خداوند گناه است. «یَعْلَمُ اللّهُ ... اَلْقائِلِینَ ... هَلُمَّ إِلَیْنا»
4- جبهه رفتن مهم نیست، جبهه ماندن مهم است. «لا یَأْتُونَ الْبَأْسَ إِلاّ قَلِیلاً»