سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

عجیب و غریب‌ترین توطئه‌های تروریستی دنیا

 

 

باشگاه خبرنگاران/ وقتی به تروریسم فکر می‌کنیم ذهن ما فورا به سراغ مواردی از قبیل هواپیماربایی، بمب گذاری‌های وحشتناک و تیراندازی‌های گسترده می‌رود. بد نیست بدانید که تروریست‌ها هم برای به هدف رساندن توطئه خود علیه انسان‌های بی‌گناه لازم است روز‌ها و بلکه هفته‌ها و ماه‌ها زمان صرف کنند.

در این مطلب به مواردی عجیب و جالب توجه از روش‌هایی پرداخته می‌شود که تروریست‌ها برای نیل به نیات شوم خود بکار بسته اند.

اشعه مرگ

گلندون اسکات کرافورد، از اهالی نیویورک مدت‌ها برای ساخت دستگاهی با هدف کشتن مسلمانان تلاش کرد. کرافورد و یکی از همکارانش قصد داشتند نوعی دستگاه اشعه ایکس متحرک ایجاد کنند که بتوانند آن را جابجا کرده و از آن برای به دست آوردن مقادیر زیادی اشعه ایکس بهره بگیرند. اشعه‌ای علیه "دشمنان اسرائیل" نامی بود که بر روی این دستگاه گذاشته شد. البته در زمان بازداشت، این دو نفر از مهارت و پول لازم برای ساخت چنین سلاح علمی تخیلی خارق العاده‌ای برخوردار نبودند بلکه مشغول تلاش برای تامین مالی ساخت این سلاح تروریستی از طریق گروه‌های یهودی بودند.

تروریسم با خمیردندان

در دهه 1996 میلادی یکی از دادستان‌های منطقه‌ای سافولک به همراهی یک نماینده جمهوری خواه برنامه‌ای را برای کشتن تعداد زیادی از نمایندگان مردم طرح ریزی کردند. طرح آن‌ها شامل آلوده کردن خمیردندان‌ها با گرد ناشی از مواد رادیواکتیو بود. این گروه موفق به بدست آوردن نمونه کوچکی از رادیوم شده و مشغول کار بر روی آن بودند. زمانیکه این طرح توسط اف بی آی لو رفت، آن‌ها در یک قدمی توزیع خمیردندان‌های آلوده بودند. این افراد همچنین برای افزایش احتمال مسمومیت افراد هدف قصد داشتند صندلی‌های ماشین و وسایل دیگر این افراد را نیز با مواد سمی آلوده کنند.

 پاراگلایدر انتحاری

برخلاف تروریست‌های قبلی که در فهرست ما قرار داشتند، افراد درگیر در طرح پاراگلایدر هندی بسیار انسان‌های بدذات و شروری هستند. آن‌ها تا هفت حمله فاجعه بار تروریستی را در خاک هند انجام داده اند. از جمله آن‌ها می‌توان به حملات 2008 بمبئی که منجر به کشته شدن 166 نفر شد، اشاره کرد؛ بنابراین آن‌ها یک تهدید واقعی برای جان انسان‌های دیگر بوده و قادرند خشونت‌های ترسناکی را صورت دهند. آن‌ها حتی برنامه‌های عجیب و غریب مانند تلاش برای حمله انتحاری به یک کشور با استفاده از پاراگلایدر‌ها را نیز در دستور کار خود داشته اند.

عجیب و غریب‌ترین توطئه‌های تروریستی دنیا

نوجوان تروریست

در سال 2009، کایل شاو تصمیم گرفت بمب گذاری را در نیویورک صورت دهد، بمب گذاری که شرکت‌های بزرگ را هدف قرار می‌داد. این نوجوان مقدار زیادی مواد منفجره را در یک بطری پلاستیکی ترکیب کرد و معجون حاصل را خارج از استارباکس منفجر کرد. در اثر این انفجار چند پنجره خرد و یک نیمکت منفجر شد. او سپس ماجرا را برای یکی از دوستان خود بازگو کرد و پس از آن بود که به سرعت بازداشت شد.

بمبگذار الفبا

شاید چیز‌هایی درباره Muharem Kurbegovi? معروف به بمبگذار الفبا شنیده باشید. او مهاجری اهل یوگسلاوی بود که در 6 اوت 1974 در فرودگاه بین المللی لس آنجلس اقدام به بمب گذاری کرد. بمب گذاری که سه نفر را به کام مرگ کشاند و 8 نفر دیگر را راهی بیمارستان کرد. او به یک رسوایی اخلاقی متهم شد و پس از آن بود که برای این بمب گذاری انگیزه پیدا کرد. هر چند بعد‌ها او در این اتهام رسوایی اخلاقی بی‌گناه شناخته شد، اما دیگر نتوانست برای گرفتن مجوز کسب و کار خود و نیز تابعیت آمریکا اقدام کند. این امر منجر به انتقام گیری شخصی او از قاضی و کمیسر‌های پرونده اش شد.

نکته جالب توجه در طرح تروریستی این فرد، منفجر کردن 15 بمب با حروف جداگانه مشخص شده بر روی آن‌ها بود تا عبارت Aliens of America (بیگانگان در آمریکا) را شکل دهد.

تروریسم برای ترسیم لبخند

لوکاس هلدر تروریستی است که توانست یک انگیزه دیوانه وار را با یک نقشه مخرب ترکیب کند و یکی از عجیب‌ترین اخبار چند دهه اخیر را رقم بزند. هلدر دانشجوی موجهی بود که در رشته علوم سیاسی درس می‌خواند. اما همین دانشجوی به ظاهر سر به زیر در بهار سال 2002 نزدیک به 18 بمب لوله‌ای را در مناطق مختلف جاگذاری و شش نفر را مجروح کرد. هنوز هم از انگیزه واقعی او برای این اقدام هولناک اطلاعی در دست نیست.

عجیب و غریب‌ترین توطئه‌های تروریستی دنیا

 نامه‌هایی که او در صحنه‌های جنایت بر جای گذاشته دربرگیرنده محتوا‌هایی از جمله سرنگونی دولت، اثبات وجود ارواح و آموزش مردم در مورد پروژه‌های نجومی بود. اما پیش از همه این‌ها یک هدف مشخص برای اقدام او مطرح است. به گفته خود هلدر، هدف او این بود که بمب‌گذاری‌ها را به نحوی هماهنگ کند تا هنگام انفجار آنها، اتصال نقاط بمب گذاری شده بر روی نقشه شبیه به یک لبخند عظیم باشد. این نقشه اصلی او بود: لبخند زدن در میانه آتش.

از آنجا که او بیمار روانی شناخته شده و امکان محاکمه‌اش وجود نداشت، احتمالاً هرگز استدلال او را درک نخواهیم کرد.

حمله پهپادی به پنتاگون و کنگره آمریکا

چند سال پیش بود که شخصی به نام رضوان فردوس تلاش کرد تا با استفاده از مواد منفجره پلاستیکی C-4 پنتاگون و کنگره آمریکا را منفجر کند. او به جای استفاده از یک خودروی بمب گذاری شده و پارک کردن آن نزدیک به محل هدفش یا بستن کمربند انتحاری رویکرد منحصر بفردی را در پیش گرفت.

او علیرغم اینکه دانش کمی از فناوری پهپادی داشت، طرحی را برای حمله به ساختمان‌های پنتاگون و کنگره با استفاده از هواپیما‌های اسباب بازی کنترل از راه دور ابداع کرد. احتمالا این روش کم تاثیرترین روش در دسترس او بود. اگر او قصد داشت این هواپیما‌های کوچک حامل بمب را در میان انبوه جمعیت منفجر کند شاید طرحش جواب می‌داد، اما برای هدف قرار دادن ساختمان‌های عظیمی چون پنتاگون و کنگره آمریکا بعید بود.

بازاریاب تروریست

مارک وارن سندز، مشاور بازاریابی بیکاری بود که رشته آتش سوزی‌هایی را در سال 2000 و 2001 به راه انداخت. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، هدف و انگیزه سندز این بود که ثابت کند هنوز هم می‌تواند مشاوره بازاریابی رابه نحوی موثر به نتیجه برساند. نتیجه این اقدام تروریستی او گذراندن بیش از یک دهه پشت میله‌های زندان بود.

تروریستی با انگیزه عجیب

این تروریست هم همانند بمبگذار الفبا اقدام تروریستی جالب توجه صورت داد. او به مدت 17 سال از طریق پست بمب‌های نامه‌ای را به دانشگاه ها، خطوط هوایی، فروشگاه‌های رایانه‌ای و مدیران تبلیغاتی ارسال می‌کرد که نتیجه آن کشته شدن 3 نفر و مجروح شدن 23 نفر دیگر بود. در فاصله سال‌های 1979 تا 1995 اف بی آی از میلیون‌ها نفر برای ردیابی او کمک گرفت. سرانجام برادرش او را تحویل پلیس داد.

تا قبل از بمب گذاری  شهر اوکلاهما، او احتمالاً بدنام‌ترین تروریست در تاریخ  آمریکا بود.






تاریخ : چهارشنبه 100/2/29 | 3:59 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
تحلیل نتایج نظرسنجی­ های صورت گرفته از خدمات سازمان در سال 1398
آیاازعملکردمسوولین روستای خودراضی هستید؟بلی یاخیر
یک یاچندجمله برای مسوولین روستابنوسید...
راهنمای شرکت درنظرسنجی:
واردلینک مطلب شده ودرقسمت پایین مطلب سمت چپ عکس کوچکی ازپیامک مشاهده می کنیدکه نوشته "نظر"کلیدکنید.
نوشتن ایمیل درقسمت نظرات  الزامی نیست.





تاریخ : سه شنبه 100/2/28 | 10:49 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

عجیب‌ترین بارش‌های آسمانی؛ از خون تا گاو!

 

باشگاه خبرنگاران/ باران، برف و تگرگ تنها چیز‌هایی نیستند که از آسمان می‌بارند، طی چند دهه اخیر مردم شاهد فرود گوشت، ماهی، قورباغه و توپ‌های ژله‌ای و … از آسمان هم بوده‌اند! شاید فکر کنید که هیچکدام از این‌ها واقعی نیست، اما حقیقت این است که همه‌ی این‌ها اتفاق افتاده و به ثبت رسیده است.بارش خون از آسمان

عجیب‌ترین چیز‌هایی که تاکنون از آسمان باریدند!

در سال 2008 در منطقه سیبری و در شهر صنعتی نوریلسک مردم شاهد بارش خون بر سر شهر بودند. عکس‌ها و تصاویر زیادی از این اتفاق نادر و ترسناک در شبکه‌های مجازی منتشر شد و نظرات مختلفی در مورد این باران قرمز داده شد. مردم محلی این منطقه که از باران خون به وحشت افتاده بودند آن را نشانه‌ای از فرا رسیدن آخر الزمان و پایان دنیا می‌دانستند. با این حال کارشناسان نظر متفاوتی داشتند و این باران را به خاطر مقادیر زیادی اکسید آهن در هوا اعلام کردند. با توجه به اینکه این باران قرمز در منطقه‌ای صنعتی و مملو از کارخانه و کارگاه‌های صنعتی اتفاق افتاده بود این نظر کاملا محتمل و منطقی به نظر می‌رسد.

بارش گوشت از آسمان

عجیب‌ترین چیز‌هایی که تاکنون از آسمان باریدند!

در 3 مارچ سال 1876 در شهر کوچک کنتاکی باران گوشت مشاهده شد. اگر بخواهیم دقیق‌تر این رخداد را توصیف کنیم، گوشت‌ها در ابعاد 5 تا10 سانتی متر مربع در حیاط کلیسای آلن افتاده‌اند. پس از ریختن این گوشت‌ها از آسمان بر روی زمین دو نفر داوطلب شده و این گوشت‌ها را چشیدند. این گوشت‌ها به گفته این دو، گوشت گوسفند یا گوزن بودند. این گوشت‌ها برای تحقیقات بیشتر به بریتانیا برده شد و نوع آن، بافت شش اسب یا نوزاد انسان تخمین زده شد.

**محتمل‌ترین تئوری در خصوص دلیل این رخداد این است که احتمالا گروهی از باز‌ها ممکن است به لاشه یک اسب حمله کرده باشند و با درگیری بر سر گوشت در آسمان این منظره را ایجاد کرده باشند.

بارش قورباغه و ماهی از آسمان

عجیب‌ترین چیز‌هایی که تاکنون از آسمان باریدند!

در تابستان 2009 میلادی، بارانی از بچه قورباغه و ماهی بر سر مردم شهر ایشیکاوا ژاپن بارید. دانشمندان معتقدند که این پدیده بدلیل گردباد‌های عظیم دریایی ایجاد شده و باعث بلند شدن موجودات به هوا و سپس فرو ریختن آن‌ها بر روی شهر شده است.

بارش جسد انسان از آسمان

عجیب‌ترین چیز‌هایی که تاکنون از آسمان باریدند!

یک اتفاق بسیار نادر که برای مری فولر (Mary Fuller) در سان دیاگو رخ داد. در 25 سپتامبر سال 1978 «فولر» در ماشین پارک شده خود به همراه فرزند 8 ماهه اش نشسته بود که ناگهان جسد یک انسال از آسمان بر روی شیشه جلوی ماشین او افتاد. آن جسد از کجا آمده بود؟ چیزی که فولر نمی‌دانست این بود که در یک سانحه هوایی و برخورد یک هواپیمای 182 نفره با یک هواپیمای خصوصی، 144 نفر کشته شده بودند و آن جسد هم یکی از قربانیان آن حادثه بود.

بارش سنگ از آسمان

عجیب‌ترین چیز‌هایی که تاکنون از آسمان باریدند!

یکی از بهترین نمونه‌هایی که از باران سنگ تا حالا ثبت شده است، در ایالت اوهایو و در شهر کوچکی به نام هریسون ویل (Harrisonville) بوده که در اکتبر سال 1901 اتفاق افتاده است. در ابتدا یک تخته سنگ کوچک روی پنجره‌ی یکی از خانه‌های در نزدیک شهر افتاد. خانواده‌ای که در این خانه بودند فورا به بیرون رفتند تا ببینند که چه کسی این سنگ را روی شیشه‌ی آن‌ها انداخته است، اما نتوانستند هیچ کسی را در مجاورت آن جا ببینند. در همین حال که خانواده در بیرون خانه ایستاده بودند، سنگ‌های دیگری هم روی شیشه‌ی خانه افتاد و چیزی که مشخص بود این بود که هیچ منبعی هم ظاهرا برای آن‌ها نبود و این سنگ‌ها از ناکجا فرود می‌آمدند. تا چندین روز بعد هم این پدیده‌ی عجیب غریب که به آن بارش سنگی می‌گفتند ادامه دار بود و در تمام شهر دیده می‌شد. این موضوع باعث شد تا مردم این شهر کوچک بترسند و خودشان را مسلح کنند، اما این سنگ‌ها همچنان از آسمان فرو می‌ریختند بدون اینکه هیچ منبعی برای آن‌ها دیده شود.

**چیزی که مشخص است این است که تحقیقات در باره‌ی باران سنگ همچنان ادامه دارد و هنوز هم هیچ کسی نتوانسته راه حلی برای مشکل پیدا کند. در آنالیز‌هایی که انجام شده است هنوز به هیچ نتیجه‌ی قطعی‌ای دست پیدا نکرده‌اند. این پدیده هنوز هم مثل پازلی است که یکی قطعه از آن گم شده است و با اینکه این پدیده در گذشته اتفاق افتاده اند، هیچ بعید نیست که در آینده هم اتفاق بیفتند.

بارش عنکبوت از آسمان

عجیب‌ترین چیز‌هایی که تاکنون از آسمان باریدند!

بارش عجیب و ترسناک عنکبوت‌ها از آسمان جنوب ایالت میناس گریس برزیل، توسط گروهی از دانش آموزان، فیلمبرداری و در فضای مجازی منتشر شد، دانش آموزانی که حین ضبط این تصاویر مدام از وحشتناک بودن آن با یکدیگر صحبت میکردند و هر یک تصورات خود را در مود علت این اتفاق عجیب بیان می‌کردند. زمان کوتاهی بعد از انتشار این ویدئو‌ها در شبکه‌های اجتماعی، کارشناسان برزیلی علت را عنوان کردند و گفتند که این پدیده‌ی عجیب به دلیل گرما و رطوبت بیش از حد هوا رخ داده است.

**یک متخصص زیست شناسی توضیح داد:”این یک تاکتیک است برای شکار و افزایش سطح غذا، معمولا حشرات چنین حمله‌های به اصطلاح ابریشمی را طرح ریزی می‌کنند و مثل یک پاراشوت کنار هم قرار گرفته و با وزش باد در هوا پخش می‌شوند تا بتوانند حشرات را راحت‌تر شکار کنند. “

بارش گاو از آسمان

عجیب‌ترین چیز‌هایی که تاکنون از آسمان باریدند!

در سال 1997 یک قایق ماهیگیری ژاپنی، توسط گشت دریایی روسیه در دریای ژاپن نجات داده شد. وقتی از ماهیگیران پرسیده شد که چطور قایقشان خراب شده بود، پاسخ آن‌ها این بود «یک گاو از آسمان افتاد و ما قایق ما را غرق کرد». خوب البته که حرف‌های این ماهیگیران باور کردنی نبود و آن‌ها دستگیر شده و به زندان فرستاده شدند. اما دو هفته بعد، یک عضو نیروی هوایی خجالت زده روسی به ژاپنی‌ها اطلاع داد که اعضای خدمه، یک گاو را دزدیده و آن را وارد هواپیما کرده بودند. گاو هم که از بودن در فضای بسته به وحشت افتاده بود، غیر قابل کنترل شده و خدمه برای جلوگیری از آسیب به هواپیما و خودشان این گاو بیچاره را از ارتفاع 30000 فوتی به بیرون پرتاب کردند. پس از مطرح شدن این موضوع ماهیگیران ژاپنی فورا آزاد شدند.

بارش پول از آسمان

عجیب‌ترین چیز‌هایی که تاکنون از آسمان باریدند!

در 15 دسامبر، در خیابان پر تردد «فوک وا» (FUK WA)، در محله شام شویی هنگ کنگ، مردم با اتفاق عجیبی روبرو شدند. آن‌ها شاهد اسکناس‌های درشتی بودند که همانند پَر از آسمان فرو می‌ریخت. ویدئو‌های ارسال شده از این اتفاق شگفت‌انگیز در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد اسکناس‌های 100 دلاری هنگ کنگ از پشت بام ساختمانی مشرف به این خیابان به پایین می‌آیند و بر سر عابرانی که در حال تردد از خیابان بودند فرو می‌ریزند. عابران با مشاهده این صحنه مشتاقانه به جمع آوری اسکناس‌ها هجوم آوردند. حتی عده‌ای نیز برروی سقف خروجی مترو رفته و اسکناس‌هایی که در آنجا افتاده بود را جمع کردند. پلیس با حضور در محل، از عابران خواست از برداشتن پول‌ها خودداری کنند. ولی عابران توجهی به این هشدار پلیس نشان ندادند. ماموران پلیس موفق شدند 5 هزار دلار هنگ کنگ را جمع آوری کنند. در این ماجرا کسی بازداشت نشد.

**پیش از وقوع این ماجرا، در ساعت 2 و 45 دقیقه به وقت محلی ویدئویی زنده از یک مرد با لباسی سیاه، در حساب کاربری فیس بوک شرکت نرم افزاری (Epoch Cryptocurrency) منتشر شد، که در بخشی از آن می‌گوید «به این رویداد بزرگ توجه کنید. نمی‌دانم کدام یک از شما اعتقاد دارید پول از آسمان می‌بارد».

بارش ژله از آسمان

عجیب‌ترین چیز‌هایی که تاکنون از آسمان باریدند!

در سال 2008، یک اسکاتلندی در حال پیاده‌روی بود که ناگهان بر روی توده نسبتا بزرگی از ژله شفاف سر خورد. زمانی‌که او با پلیس تماس گرفت تا ماجرا را گزارش دهد، چندین نفر دیگر نیز مشاهدات مشابهی را گزارش کردند و از سراسر کشور عکس‌هایی از این ماده را برای این خبرگزاری ارسال کردند. بسیاری گمان می‌کردند که احتمالا پرندگانی قورباغه‌ها و وزغ‌ها را خورده‌اند و تخمدان سمی آن‌ها را قی کرده‌اند. دانشمندان موسسه تحقیقاتی مک‌الی آزمایش‌های دی. ان.‌ای را بر روی این ماده انجام دادند، اما آزمایش‌ها بی‌نتیجه بودند.






تاریخ : سه شنبه 100/2/28 | 7:25 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

تست شخصیت شناسی بر اساس اولین چیزی که در عکس‌ها می‌بینید

 

 بدونیم/  برخی از تست‌های روانشناسی بر اساس تفسیری است که شما در اولین نگاه از یک تصویر می‌کنید. در گزارش امروز چندین نمونه از این تصاویر ارائه داده ایم تا بر اساس آن به شخصیت خود پی ببرید. البته این تست را زیاد جدی نگیرید، اما تا حدودی چیز‌هایی درباره شما می‌گوید.


اگر تصویر یک زن جوان دیدید فردی خوش بین و کمی بی پروا هستید. می‌توان گفت شما یک انسان شاد هستید.

اگر تصویر یک زن میانسال را دیدید تجربیات زیادی در زندگی دارید. شما فکر انتقادی دارید و به مشکلات زندگی از تمامی زوایا نگاه می‌کنید.
 

اگر تصویر یک جمجمه را دیدید فردی واقع بین هستید و درک می‌کنید که همه چیز در زندگی زودگذر است.

اگر تصویر یک زن را دیدید ذاتا انسان ساده‌ای هستید و اغلب مشکلات و تهدید‌ها را نمی‌توانید متوجه شوید.

اگر تصویر یک مرغابی دیدید نیمکره راست مغزتان بر نیمکره چپ غالب است و این یعنی شما فردی مهربان و انسان دوست هستید.

اگر تصویر یک خرگوش دیدید نیمکره چپ مغز بر نیمکره راست غالب است. شما انسان بسیار محتاطی هستید.

اگر هر دو تصویر هم مرغابی و هم خرگوش را دیدید انسان خلاقی هستید. شما قدرت تخیل بالایی دارید و می‌توانید احساس واقعی دیگران را از روی رفتارشان تشخیص دهید.

اگر تصویر گربه‌ای را دیدید که از پله‌ها بالا می‌رود به جزئیات توجه زیادی نمی‌کنید. شما فردی بی نظم و ساده و بی تجربه هستید. به هر چیزی که می‌بینید باور دارید و همین باعث می‌شود زندگی را دوست داشته باشید و از بدبینی و اضطراب دور باشید.

اگر تصویر گربه‌ای را دیدید که از پله‌ها به سمت پایین می‌رود انسان دقیقی هستید و و درک بسیار بالایی دارید. شما به جزئیات توجه زیادی می‌کنید و به سوالات سخت و مهم بدون این که شانس خودتان را امتحان کنید به خوبی پاسخ می‌دهید.






تاریخ : سه شنبه 100/2/28 | 4:45 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

سرچشمه اکثر اختلافات از چیست؟

 

باشگاه خبرنگاران/  قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَمَا تَفَرَّقُوا إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ ? وَلَوْلَا کَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ إِلَى? أَجَلٍ مُسَمًّى لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ ? وَإِنَّ الَّذِینَ أُورِثُوا الْکِتَابَ مِنْ بَعْدِهِمْ لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ

و مردم (در دین) راه تفرقه و اختلاف نپیمودند مگر پس از آنکه علم و برهان (از جانب حق) بر آن‌ها آمد و لیکن دانسته برای تعدی و ظلم به یکدیگر اختلاف کردند، و اگر آن کلمه (رحمت) از (لطف) خدا سبقت نگرفته بود (که) تا وقتی معین (تعجیل در عذاب نکند) البته میان مردم (ستمکار) حکم (به هلاک) می‌شد؛ و آنان که پس از گذشتگان وارث کتاب آسمانی شدند (مانند یهود و نصارا) در آن کتاب آسمانی سخت در شک و ریب بماندند.

تفسیر آیه 14 سوره شوری
در این آیه یک بار «جاءَهُمُ الْعِلْمُ» آمده و یک بار «أُورِثُوا الْکِتابَ» یعنی با آنکه حقّ را می‌دانند و وارث کتاب آسمانی هستند باز هم راه تفرقه می‌پیمایند. شک، گذرگاه خوبی است، ولی توقف گاه خوبی نیست. آن شکی که به طور طبیعی پیدا شود و مقدّمه تحقیق و بررسی گردد، ارزش دارد، ولی اگر شک برخاسته از لجاجت و سوء ظن و سبب رکود و بی اعتنایی شود، ضد ارزش است.

پیام‌های آیه 14 سوره شوری
1- با وجود سفارش پیامبران به وحدت بازهم مردم اختلاف کردند. «لا تَتَفَرَّقُوا ... وَ ما تَفَرَّقُوا»

2- بیشتر تفرقه‌هایی که در دین پدید آمده است از جانب عالمان و دانشمندان است. «تَفَرَّقُوا ... مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ»
 
3- سرچشمه اکثر تفرقه‌ها حسادت و ظلم و فزون طلبی است. «وَ ما تَفَرَّقُوا إِلاّ ... بَغْیاً بَیْنَهُمْ»

4- دلیل مهلت‌های الهی ربوبیّت اوست تا هر کس در سایه آزادی و فرصت، جوهره خود را نشان دهد. «سَبَقَتْ مِنْ رَبِّکَ»

5-مهلت دادن یکی از سنّت‌های الهی است. «إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی»

6- مهلت‌های الهی تا زمان معیّنی است. «إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی»

7- شکی که همراه با سوءظنّ باشد، شک مخرّب است. «لَفِی شَکٍّ مِنْهُ مُرِیبٍ»






تاریخ : دوشنبه 100/2/27 | 11:38 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

خارق العاده‌ترین عجایب طبیعت

 

 

باشگاه خبرنگارانعجایب زیادی روی این کره خاکی پر رمز و راز وجود دارد که انسان‌ها را شگفت زده می‌کند و در هر گوشه و کنار خود چیزی باور نکردنی دارد که حتی متعصب‌ترین انسان‌ها را به معجزهمعتقد می‌کند.

در این جا با لیستی از خارق العاده‌ترین عجایب طبیعت آشنا شوید.

گراویتی هیلز، هندوستان

خارق العاده‌ترین عجایب طبیعت + تصاویر

اگردر پای تپه‌های این کوهستان ماشین خود را پارک کنید ماشین شروع به حرکت به سمت بالا می‌کند. مثل این که نیروی آن را به سمت بالا می‌کشد. هیچ توضیح خاصی برای این پدیده وجود ندارد، اما به گفته برخی این توهمی است که بوسیه کوهستان ایجاد می‌شود.

دلمن (رومانی، کره، چین، هندوستان، اسکاندیناوی، روس)

خارق العاده‌ترین عجایب طبیعت + تصاویر

این قطعه سنگ‌هایی که به شکل میز چیده شده اند در نقاط مختلفی روی کره زمین وجود دارد که به گفته باستان شناسان قبر کشیشان بوده است.

آبشار آتش جاودان، ایالات متحده آمریکا

خارق العاده‌ترین عجایب طبیعت + تصاویر

این آبشار غیرعادی که توسط خود طبیعت بوجود آمده است درز‌هایی دارد که از خود گاز طبیعی منتشر می‌کند. این شعله‌ها گاهی خاموش می‌شوند و باید دوباره روشن شوند. برخی معتقدند هر کس این شعله‌ها را دوباره احیا کند بخت و اقبال به او روی خواهد آورد.

قلعه فرانگوکاستلو، یونان

خارق العاده‌ترین عجایب طبیعت + تصاویر

شهر کرت تنها سراب زمان ثبت شده در دنیاست. هر سال در پایان ماه می‌اشباح سربازان پیاده و سواره ارتش از سمت صومعه آگیوس به سوی فرانگوکاستلو حرکت می‌کنند. این پدیده صبح زود زمانی که دریا آرام و هوا مه آلود است رخ می‌دهد و به مدت 10 دقیقه طول می‌کشد. نیرو‌های آلمانی که این مناطق را اشغال کرده اند با دیدن این سراب مات و وحشت زده می‌مانند.

دخمه مردگان چک

خارق العاده‌ترین عجایب طبیعت + تصاویر

این مسیر زیرزمینی 9 متر عمق دارد و به گفته افسانه‌ها صدای موسیقی از این قبرستان شنیده می‌شود. اما در این دخمه هیچ نوع ابزار موسیقی وجود ندارد. یکی از ویژگی‌های باور نکردنی این دخمه راهرو درخشان آن است. این راهرو در ابتدا کاملا عادی به نظر می‌رسد، اما ناگهان شروع به انتشار نور نارنجی مایل به قرمز می‌کند.

جنگل سنگ، چین

خارق العاده‌ترین عجایب طبیعت + تصاویر

جنگل سنگ یکی از جالب‌ترین عجایب این کشور است و حدود 200 میلیون سال پیش ظاهر شده است. این مکان قبلا دریایی با لایه‌های سنگ آهک بوده که این ساختار عظیم را با حرکات تکتونیکی ساخته است. زیر زمین این جنگل غاری به نام Qifeng وجود دارد که هر سال از ماه آگوست تا نوامبر یک رودخانه زیرزمینی در این غار هر 30 دقیقه یک بار گردابی را تشکیل می‌دهد و خیلی زود ناپدید می‌شود.

رودخانه 5 رنگ، کلمبیا

خارق العاده‌ترین عجایب طبیعت + تصاویر

این رودخانه بیشتر اوقات سال رودخانه‌ای طبیعی است، اما در فصل تابستان تبدیل به بوم نقاشی چند رنگ می‌شود. علف‌های هرز این رودخانه را با رنگ‌های قرمز، صورتی، آبی، سبز و زرد تزئین می‌کنند.

آبشار خون، قطب جنوب

خارق العاده‌ترین عجایب طبیعت + تصاویر

این آبشار قرمز رنگ حتی در دمای منفی 10 درجه نیز منجمد نمی‌شود. این یخ رود یک از سردترین آب‌های جاری شناخته شده است. دانشمندان دریافته اند که میکروب‌های موجود در آبشار این پدیده عجیب طبیعت را بوجود آورده اند.






تاریخ : دوشنبه 100/2/27 | 9:34 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

داستان‌های پشت‌ِپرده معروفترین موجودات افسانه‌ای!

 

 

باشگاه خبرنگاران/ حتّی اگر اهل خواندن دربارهاساطیر و فرهنگ کشور‌های مختلف نباشید، رد پایجانوران عجیب‌الخلقه که در طبیعت واقعی وجود ندارند، در فیلم‌های فانتزی و آثار فرهنگی و هنری کشور‌های مختلف به چشم می‌شود.

اول از همه لازم است بدانید این موجودات یک شبه و با تخیّل نویسنده و فیلمنامه‌نویس و هنرمند متولد نشده‌اند، بلکه بسیاری از چنین موجوداتی در فرهنگ چندین ساله تمدّن‌ها موجودند. این موجودات معمولا معنایی هم با خودشان دارند؛ یعنی حضورشان در داستان یا هر جای دیگر، مفاهیمی هم به همراه دارد.

نکته‌ای که جالب است بدانید این است که موجودات اساطیری، در همه فرهنگ‌ها یک معنا و جایگاه ندارند؛ گاهی تا این حد تفاوت دارند که موجودی در یک فرهنگ خیر و مثبت تلقی می‌شود در صورتی که در فرهنگ دیگر کاملا اهریمنی و شر است! بنابراین حواسمان باشد اگر موجوداتی در فرهنگ ما خیر یا شر هستند، لزوما در فرهنگ‌های دیگر هم این مفهوم را ندارند.

در این مطلب قرار است سری به موجودات افسانه‌ای و اساطیری در کشور‌های مختلف بزنیم و ببینیم چه حیواناتی افسانه‌ای هستند که در بیشتر فرهنگ‌ها دیده می‌شوند؟ با ما همراه باشید.

1. اژدها؛ موجودی خانمان‌برانداز یا زندگی‌بخش؟

داستان‌های پشت‌ِپرده معروفترین موجودات افسانه‌ای!

اژد‌ها از آن موجوداتی است که هم نماد ویرانگری است و هم آب و آبادانی! در اینکه اژد‌ها نماد قدرت و نیرومندی است شکی نیست، امّا اینکه این زور بازو در جهت مثبت استفاده شود یا منفی، هر فرهنگی برای خودش برداشت ویژه‌ای دارد؛ مثلا در مصر، اژد‌ها رمز طغیان‌های بزرگ رود نیل برایشان بوده است.

امّا با شنیدن نام اژدها، یاد فرهنگ چینی می‌افتیم که جای جای کشورش تصویری از اژد‌ها می‌بینیم. اژد‌ها برای چینی‌ها موجودی مقدّس است و او را بخشنده آب و باران می‌دانند. اژد‌ها در فرهنگ چین و ژاپن چندین شاخ هم دارد.

البته شکل و شمایل این موجود در فرهنگ‌ها ممکن است تغییراتی داشته باشد؛ مثلا گاهی در چهره تمساح یا گاهی موجودی چند سر دربیاید، امّا معمولا او را مرتبط با آب و هوا و طوفان می‌بینیم. البته گاهی ممکن است طوفان بر اژد‌ها سوار شود و زمین‌لرزه اتّفاق بیوفتد.

حالا اگر سراغ ایران بیاییم، اژد‌ها نقشش کمی تیره و تار می‌شود. اژد‌ها که با واژه ضحاک هم ریشه است ما را به یاد کار‌های اهریمنی ضحاک در شاهنامه می‌اندازد و برایمان نمادی از تاریکی و ظلم است.

2. ققنوس؛ پرنده‌ای که از خاکستر متولد می‌شود!

داستان‌های پشت‌ِپرده معروفترین موجودات افسانه‌ای!

داستان ققنوس به اندازه‌ای جذّاب است که باعث می‌شود پایش به دنیای داستان‌ها و شعر‌ها باز شود. این پرنده افسانه‌ای، هر چند سال یکبار تخم می‌گذارد و بلافاصله در آتش می‌پرد و می‌سوزد و از خاکستر آن آتش، دوباره متولد می‌شود.

این موجود عجیب، در فرهنگ‌های مختلف با همین داستان زایش دوباره، وجود دارد. در زبان انگلیسی Phoenix نامیده می‌شود. هر جا از ققنوس استفاده می‌شود، رمز زایش دوباره او هم در تصویر نمادینش پنهان است.

علی اکبر دهخدا می‌نویسد:

«ققنوس هزار سال عمر می‌کند و، چون هزار سال بگذرد و عمرش به آخر آید، هیزم بسیار جمع سازد و بر بالای آن نشیند و سرودن آغاز کند و مست گردد و بال بر هم زند، چنان که آتشی از بال او بجهد و در هیزم افتد و خود با هیزم بسوزد. موسیقی را از آواز او دریافته‌اند»

3. ابوالهول؛ موجودی با سر انسان، پیکر شیر و بال عقاب

داستان‌های پشت‌ِپرده معروفترین موجودات افسانه‌ای!

تصویر این موجود ترکیبی احتمالا برایمان آشناست. هم در آثار مصر بسیار به چشممان خورده و هم آثار باستانی ایران. البته شاید تفاوت‌هایی وجود داشته باشد، امّا کلیّت ظاهرش همان است؛ موجودی با سر انسان، بدن شیر و بال‌های عقاب. برایتان آشنا نیست؟ شاید واضح‌ترین تصویری که از آن به یادمان بیاید، نقش برجسته‌های حیرت‌انگیز تخت جمشید باشد!

گفته‌اند این موجود اول روی مهر‌های باستانی نقش می‌بندد، امّا به مرور نقش برجسته‌ها و مجسمه‌هایش هم می‌سازند و به فرهنگ‌های مختلف سفر می‌کند. می‌گویند زادگاهش تمدن آشور بوده، امّا آن را در تمدّن‌های بزرگ باستان تا یونان هم می‌بینیم. بزرگی و هیبتش باعث شده نامش را در زبان عربی ابوالهول، به معنی پدر وحشت، بگذارند. البته به اسفنکس یا اسفینکس هم مشهور است. آن‌ها معتقد بودند این موجود مهیب، کسانی را که موفق به حل معمّاهایش نمی‌شوند، می‌کشد! در نظر مصریان، نماد آفتاب هم محسوب می‌شده و می‌دانیم نور و روشنایی در بیشتر فرهنگ‌های دنیا، نشانه‌ای از قداست هم همراهش دارد.

بعضی معتقدند بالا بودن دست این موجود، جنبه نیایش دارد و جانورانی که در وجودش ترکیب شده‌اند، هر کدام نماد چیزی هستند.

داستان‌های پشت‌ِپرده معروفترین موجودات افسانه‌ای!

در ایران گفته شده اسفنکس‌ها، نماد خورشیدند و نگهبان کاخ و حافظ درخت زندگی هم تعبیر می‌شوند. پیش از این، در مطلب «حیوانات ملی که نماد کشور‌ها هستند»، درباره نماد شیر در فرهنگ ملل صحبت کرده بودیم که نمایشی از قدرت، عدالت و شکوه است، امّا در اینجا علاوه بر این مفاهیم، سر انسان نمادی از قدرت تفکر و تدبیر با بال‌های عقاب که قدرت روحانی موجود را نشان می‌دهند، ترکیبی از یک موجود ایده‌آل را برای حفاظت و نگهبانی از پادشاهی و کشور می‌سازد.

البته تفسیر‌های مختلفی برای هر کدام از اجزای مختلف این موجود ترکیبی ارائه شده و نمی‌توان گفت یک معنای مشخص و واحد دارد.

4. لاماسو؛ موجودی با سر انسان و پیکر گاو

داستان‌های پشت‌ِپرده معروفترین موجودات افسانه‌ای!

با اسفنکس‌ها آشناشدیم، امّا موجودات ترکیبی دیگری هم هستند که نباید آن‌ها را با هم اشتباه بگیریم؛ زیرا هر کدام مفاهیم مجزایی برای خودشان دارند. یکی دیگر از این موجودات ترکیبی، لاماسو‌ها هستند که سرشان انسان است، امّا بدنشان گاو است و مانند اسفنکس‌ها بال دارند.این لاماسو‌ها را در دروازه ملل تخت جمشید با هیبت خاصی می‌بینید و به شما خوش‌آمد می‌گویند. البته فقط به ایران محدود نمی‌شود و در کشور‌های مختلف آن‌ها را می‌یابیم. گفته شده در ایران حالت نگهبان داشته‌اند و معمولا در‌های ورودی و خروجی آن‌ها را می‌بینیم. امّا این نگهبانی فقط به خاطر زور بازوی آن‌ها نیست و سر آن‌ها نشان می‌دهد که مثل اسفنکس‌ها، نشانه‌ای از تدبیر و تفکر هم با خود به همراه دارند.

از این‌ها گذشته، گاو در فرهنگ ملل مختلف از جمله ایران، نقش پررنگی دارد که از جمله آن نماد برکت است.

5. پری دریایی؛ زیبایی نیکو سرشت یا فریبنده‌ای اهریمنی؟

داستان‌های پشت‌ِپرده معروفترین موجودات افسانه‌ای!

دختری زیبا با دم ماهی که در آب‌ها زندگی می‌کند، از همان کودکی در ذهنمان نقش بسته است. تا به حال فکر کرده‌اید جریان این پری دریایی چیست و از کجا آمده؟

داستان این موجود عجیب هم به فرهنگ عامه در کشور‌های مختلف برمی‌گردد، افسانه‌ای قدیمی که روایت می‌کرده پری دریایی بالاتر از سطح آب می‌ایستد و با یک دست در حال شانه کردن مو‌های بلندش است و در دست دیگر، آینه‌ای دارد. گاهی در این روایات آمده که این پری دریایی، آینده را پیشگویی می‌کند، گاهی عاشق انسان‌ها شده یا انسان‌هایی را فریفته و با خود به قعر دریا برده است.

جالب است که همین موجود دریایی، گاهی نیک سیرت و درستکار معرفی شده و گاهی موجودی پلید و فریبکار! مثلا بعضی فرهنگ‌ها معتقدند اگر این پری دریایی آزرده خاطر شود، طوفان و بلایای طبیعی به پا می‌شود یا اگر آن‌ها را در دریا ببینند، نشانه آن است که آن کشتی غرق می‌شود.

حتّی رد این موجود دریایی را در آثار باستانی که در ایران کشف شده هم گاهی می‌بینیم که هنوز دقیق نمی‌دانیم درباره‌اش چه فکری می‌کردند و چه باوری داشتند؛ بنابراین این پری دریایی، در جای جای کره زمین داستان و روایتی همراه خودش دارد و فراتر از یک داستان کارتونی است.

حتّی گاهی آثاری پیدا می‌کنند که فرضیه واقعی بودن این موجود افسانه‌ای را مطرح می‌کند! شما فکر می‌کنید چنین چیزی واقعیت دارد؟






تاریخ : دوشنبه 100/2/27 | 9:31 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

اکتشافات مهم باستانی که گذشته بشر را تغییر داد!

 

لست سکند/  کشف جهان اطراف، اولین گامی است که انسان‌ها از زمان تولد خود برای رفع کنجکاوی و رسیدن به سوالاتشان برمی‌دارند. تفاوتی ندارد در چه جایگاهی باشیم، انسان همواره به دنبال کشف رازهایی بوده که در این جهان چند میلیارد ساله مخفی شده است. اکتشافاتی که گاه به طور اتفاقی رقم می‌خورد، اما جهان بعد خود را تغییر می‌دهد. در این راستا باستان شناسان با آشکارسازی رازهایی از تمدن و اجدامان نقش بسزایی در آگاهی و پیشرفت بشر داشته‌اند. در ادامه، شما را با شش کشف مهم و جذاب که به دست باستان شناسان رقم خورده است آشنا خواهیم کرد. البته که هر اثر باستانی که یافت می‌شود، اهمیت و ارزش خودش را دارد و به راحتی نمی‌توان آثار را ارزش گذاری کرد. در اینجا مواردی را ذکر کردیم که کشفشان باعث ارائه اطلاعات فراوانی شد و دنیا را متحول کرد.

آردی
اگر از طرفداران نظریه تکامل هستید، ممکن است نام آردیپیتکوس رامیدوس را شنیده باشید. فسیل‌های 4.4 میلیون ساله‌ای که شباهات‌هایی با انسان امروزی داشتند و گمانه‌زنی‌های نظریه تکامل را بیش‌تر می‌کنند. نخستین بار فسیل‌های آردیپیتکوس رامیدوس سال 1992 در اتویوپی کشف شد و مهم‌ترین فسیل یافت شده که غالب تحقیقات در آن صورت گرفت، آردی (ARDI) نام گرفت. فسیل آردی نه انسان بوده است و نه شامپانزه، اما احتملا علاوه بر بالا رفتن از درختان، قادر به راه رفتن و طی کردن مسافت‌های کوتاهی روی دو پای خود نیز بوده است. آردی ممکن است از اجداد مستقیم انسان‌ها نباشد ولی در فهمیدن چگونگی تکامل انسان و اشتراکاتش با سایر ‌نخستی‌سانان نقش مهمی ایفا کرده است. قبل‌تر از آردی، گونه‌ جانوری موسوم به لوسی در سال 1974 یافت شده بود که قدمت آن به 3.2 میلیون سال پیش بازمی‌گشت و شباهت‌هایی با آردی داشت. 

کتابخانه سلطنتی آشوری
کتابخانه سلطنتی آشوری با داشتن بیش از 25.000 لوح گلی و 1200 نوشته، یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های جهان در زمان خود به شمار می‌رفت. مجموعه این کتابخانه که به دست آشوربانی‌پال، پادشاه وقت آشوریان گردآوری شده بود، پس از حمله مادها، بابلی‌ها و سکاها به شهر نینوا این کتابخانه نابود شد و بسیاری از آثارش در آتش سوختند. با این وجود برخی از آثاری که سالم مانده بودند پس از گذشت هزاران سال، در قرن 19 میلادی توسط آستن هنری لایارد، باستان‌شناس انگلیسی کشف شدند. در کتابخانه سلطنتی آشوری نوشته‌هایی شامل متون تاریخی، سنگ نوشته‌های سلطتنی، داستان‌های حماسی و اساطیری، نوشته‌های مذهبی، متون مرتبط با اخترشناسی، پزشکی، نامه‌های سلطتنی و... یافت شد که مهم‌ترین آن حماسه گیلگمش، قدیمی‌ترین و نامدارترین اثر در این میان بود.



تنگه الدوای
تنگه الدوای (olduvai gorge) یا گهواره بشریت یکی از مهم‌ترین اکتشافات باستانی در جهان است که به موجب آن، اطلاعات ارزشمندی از دودمان و سیر تکامل انسان به دست آمد. این دره که در شمال تانزانیا واقع شده است، بلند مدت‌ترین طوالی بقایای انسانی را مشخص می‌کند که فرضیه شروع تکامل و پیدایش انسان از آفریقا را تقویت می‌کند. قدیمی‌ترین فسیلی که از دودمان انسان‌ها در این دره کشف شده است به 1.8 میلیون سال قبل بازمی‌گردد و زیستن سه گونه انسان ماهر، انسان راست قامت و زیجانتروپوس در تنگه الدوای اثبات شده است. این منطقه بیش از 48 کیلومتر وسعت داشته و علاوه بر گونه‌های انسان‌ اولیه، آثاری از اولین وسایل ساخته شده به دست بشر و همچنین فسیل‌هایی از حیوانات نیز پیدا شده است.

ارتش سفالین چین
ارتش سفالین چین را می‌توان مهم‌ترین اکتشاف باستانی قرن بیستم نامید که در سال 1974  به دست یک کشاور چینی رقم خورد. در آرامگاه کین شی هوانگ، نخستین فرمانروای چینی و پایه گذار دودمان کین، 8000 سرباز سفالی (شامل سرباز، فرمانده و ...)، 150 رزمنده سوارکار، 500 اسب که 130 تا از آن‌ها دارای ارابه بودند، کشف شد. البته این ارقام به طور قطع تعداد نهایی تمام سازه‌ها نخواهد بود و جالب است بدانید در سال‌‌های اخیر نیز 200 سرباز سفالی دیگر کشف شده است.

باستان‌شناسان تخمین زده‌اند که 720.000 کارگر، مجسمه‌ساز و هنرمند به طور مداوم و طی 40 سال این ارتش حیرت برانگیز را بدون هرگونه تجهیزات خاصی در بین سال‌های 246 تا 206 پیش از میلاد ساخته‌اند.  ارتش سفالین تنها به دلیل تعداد بالای مجسمه‌هایش مشهور نیست. زیرا جزئیات بی‌نظیری در ساخت این ارتش چند هزار نفره به کار برده شده که در زمان خود بی‌مانند بوده است. در واقع سربازهای سفالین در قامت یک سرباز واقعی هستند. قد و اندام آن‌ها یکسان نیست و صورت هیچ یک از 2 سرباز سفالی شبیه به یک دیگر نیست.



کتیبه بیستون
در حوالی شهر کرمانشاه، واقع در رشته کوه زاگرس سنگ نوشته‌ای بزرگ و با ارزش از دودمان هخامنشیان دیده‌ می‌شود که قدمت آن به حدود 500 پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. این کتیبه که هدیه‌‌ای از هخامنشیان به آیندگان انگاشته می‌شود به دستور داریوش بزرگ در کوه بیستون حکاکی شده و حاوی اطلاعات تاریخی بسیاری است. این کتیبه توسط جهانگرد انگلیسی، رابرت شیرلی در سال 1598 کشف شد و به طور اجمالی می‌توان اهمیت کتیبه بیستون را در2 مورد خلاصه کرد: نخست اینکه کتبیه بیستون بزرگ‌ترین سنگ‌نوشته دوران هخامنشی است که همراه با تصویر داستان شورش بردیای دروغین (گئوماتا) و پادشاه نامیدن خود را روایت می‌کند که به مستندترین حالت ممکن، داریوش بزرگ نحوه بازپس‌گیری حکومت را از گئوماتا برای همگان توصیف کرده است. دومین دلیلی که این سنگ‌نوشته را بی‌مانند می‌کند نوشته شدن آن به سه زبان ایلامی، بابلی و فارسی باستان است.


  
شهر پمپئی
کشف یک ارتش چند هزار نفره پس از هزاران سال شگفت انگیز است اما نه به اندازه شهر متمدنی که در زیر گدازه‌های آتشفشان مدفون گشته بود. در سال 79 میلادی طی یک تراژدی بزرگ، آتشفشان کوه وزوو فوران می‌کند و تمامی ساکنین شهر کشته می‌شوند.

تا قرن‌ها هیچ نامی از پمپئی باقی نمانده بود تا اینکه در سال 1748 یک مهندس نقشه برداری از حقیقت بزرگ پنهان آگاه می‌شود و اینگونه یکی از بزرگ‌ترین اکتشاف باستانی تاریخ شکل می‌گیرد. از آنجایی که شهر پمپئی در زیر خاکستر مدفون گشته بود، رطوبت و اکسیژنی وجود نداشت تا به ساختمان‌ و اشیای شهر آسیبی وارد کند، بنابراین گنجینه‌ای غنی از تاریخ تمدن ایتالیا در جنوب این کشور یافت شد. پمپئی یکی از توسعه یافته‌ترین شهرهای جهان در قرن یکم بشمار می‌رفت و اکتشافات جالبی مانند کشف نخستین فست فودی جهان از دل این شهر بیرون آمده است.






تاریخ : دوشنبه 100/2/27 | 9:26 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

اختلال شخصیت خودشیفته

آیا در رابطه با کسی هستید که انتظار دارد مدام بهش توجه و ازش تعریف و تمجید کنید اما برای برطرف کردن نیازها و احساسات شما به اندازه کافی توجه نشان نمی‌دهد؟کسی که فکر می‌کنید از بقیه بهتر است و باید باهاش به طور خاص رفتار کنند؟

اگه جوابتان بله است پس احتمالاً با یک نارسیست طرف هستید. لازمه درباره‌ی این اختلال بیشتر بدانید تا بتوانید آنها را تشخیص دهید.

اختلال شخصیت خودشیفته چیست؟

اصطلاح نارسیست برگرفته از اسطوره‌ی یونانی به نام نارسیسوس است که عاشق تصویر منعکس شده از صورتش در آب شد. کلمه‌ی خودشیفته (نارسیست) معمولاً بین عموم مردم به کسایی گفته میشه که وسواس سلفی گرفتن دارند و یا عاشق مشهور شدن هستند، مغرور و پرافاده‌ان، اما در اصطلاح روانشناختی این کلمه صرفاً به معنای کسی که عاشق خودشه نیست.

در معنای دقیق‌تر کسانی که خودشیفته هستند عاشق تصویری آرمانی و واهی از خودشان می‌باشند. آنها عاشق این تصویر اغراق آمیز از خودشونن چون بهشون اجازه میده تا از احساس عمیق ناامنی که درونشون هست فرار کنن.

از بین بردن توهم خودبزرگ بینی اونها کار زیادی میبره. اختلال شخصیت خودشیفته شامل الگوی رفتاری خود محور، رفتارها و افکار مغرورانه، فقدان حس همدردی و ملاحظه‌ی دیگران و نیاز بی حد و حصر برای مورد تحسین واقع شدن‌، عشق غیرعادی نسبت به خود، حس مهم بودن و برتری، بیش از حد درگیر موفقیت و قدرت بودن است.

دیگران اغلب این اشخاص را با واژه‌هایی مثل، از خودراضی، کنترل گر، خودخواه، مغرور و پرتوقع توصیف می‌کند. این شیوه تفکر و رفتار در اوایل بزرگسالی آشکار میشه و در تمامی زمینه‌های زندگی فرد نارسیست دیده میشه از کار و روابط دوستانه گرفته تا خانواده و رابطه‌های عاشقانه. فرد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته مقاومت زیادی در برابر تغییر رفتارش نشان میده حتی اگر اون رفتار براش مشکل ساز بوده.

بیشتر تمایل دارند دیگران را سرزنش کنند تا خودشان را. به شدت حساس‌اند و خیلی بد به کوچکترین انتقادها و مخالفت‌ها واکنش نشان میدن. افرادی که با خودشیفته‌ها زندگی می‌کند اغلب برای جلوگیری از بدخلقی و خشمگین شدنشان به خواسته‌های آنها تن در میدن.

طبق تحقیق منتشر شده از موسسه‌ی بین المللی سو‌ء مصرف الکل و الکلیسم آمریکا 7.7 ? مردان و 4.8 ? زنان دچار این اختلال هستند، همچنین آمار این اختلال در سیاه پوستان، زنان هیسپانیک (وابسته به آمریکای لاتین)، جوانان، افرادی که هرگز ازدواج نکردند یا طلاق گرفتند، زنان بیوه و مطلقه بیشتر گزارش می‌شود.

زمانی تصور میشد که افراد دچار اختلال شخصیت خودشیفته ظاهراً عزت نفس بالایی دارند اما در درون و اعماقشان ناایمن و بی‌اعتماد اند و این تئوری وقتی محکم‌تر شد که مشاهده کردن این افراد در هنگام خشم و عصبانیت حالت تدافعی به خودشان می‌گیرند.

اما تحقیقات اخیر این تئوری را رد کرده و معتقده که افراد دچار اختلال شخصیت خودشیفته هم در درون و بیرون عزت نفس بالایی دارند.

علل ایجاد اختلال خودشیفته چیست؟

علت مشخص و واضحی برای این اختلال وجود نداره ولی محققین باور دارند که دلایل محیطی و ژنتیکی نقشی در این زمینه ایفا می‌کنند. مبتلایان اختلال شخصیت خودشیفته در نیم کره چپ مغزشان ( قسمت‌هایی که مربوط به همدلی، هیجانات، شفقت و دلسوزی و عملکردهای شناختی است) دارای حجم کمتری از ماده‌ی خاکستری نسبت به افراد عادی هستند.

خیلی از خصوصیات اختلال خودشیفته در مراحل عادی رشد فرد ممکنه آشکار شود و ریشه در کودکی داشته باشه. عوامل منفی محیطی که در طی رشد فرد باعث این اختلال می‌شوند عبارتند از:

    1-به دنیا آمدن با خلق و خوی بسیار حساس

2-یادگرفتن رفتارهای زورگویانه از اعضای خانواده یا همسالان

3-بیش از حد تحسین کردن فرد بابت رفتارهای خوب و زیادی انتفاد کردن از رفتارهای بد او

4-رنج کشیدن از سوءاستفاده جنسی در کودکی

5- نادیده گرفته شدن توسط خانواده و همسالان

6-توجه بیش از حد دریافت کردن نسبت به قیافه و ظاهر

مطالعات نشان می‌دهد که این افراد به ندرت دنبال درمان و تشخیص می‌روند.

تشخیص و نشانه‌های اختلال شخصیت نارسیست:

برای تشخیص قطعی این اختلال حداقل باید 5 مورد از موارد زیر در فرد وجود داشته باشد.

  • خود بزرگ بینی اغراق آمیز جوری که حس می‌کنید آنقدر با استعداده که هنوز کشف نشده
  • درگیر فانتزی‌ها و خیالاتی مثل قدرت مطلق، زیبایی بی همتا، موفقیت بی حساب، هوش سرشار هستند
  • باور دارند که خاص و تک اند و حتماً باید با مردم بالاترین طبقه‌ی اجتماعی معاشرت کنند
  • نیاز وافر به مورد ستایش واقع شدن و تعریف شنیدن
  • مستحق بهترین‌ها و رسیدگی‌ها و امکانات ویژه‌اند
  • از دیگران برای رسیدن به اهداف خودشان استفاده می‌کنند
  • فقدان محبت و همدلی
  • به دیگران حسادت می‌کنند و باور دارند که خیلی‌ها بهشان حسادت می‌کنند
  • مغرور و جاه طلب اند
  • باور دارند که خیلی خاص هستند و فقط افراد خاصی قادرند درکشان کنند
  • با عصبانیت به انتقادها پاسخ می‌دهند

و همچینین این ویژگی‌ها از اوایل بزرگسالی شروع می‌شوند.

چگونه یک نارسیست را ترک کنیم؟

تمام کردن یک رابطه که در آن به گونه‌های متفاوت مورد سواستفاده قرار گرفتید، هرگز آسان نیست. خصوصاً اگر طرف مقابل‌تان مبتلا به اختلال خودشیفته باشد، از این جهت که آنها اغلب بسیار جذاب هستند (حداقل در اوایل رابطه یا زمانی که قصد دارید ترکشان کنید).

به خاطر رفتار‌های کنترل‌گرانه‌ی او، به راحتی ممکن است از تصمیم‌تان منصرف شده یا به قضاوتتان شک کنید. موارد زیر راه‌هایی هستند که به شما در این راه کمک خواهند کرد:

    درباره‌ی اختلال شخصیت خودشیفته اطلاعات بیشتری کسب کنید. هرچه بیشتر بدانید بهتر می‌توانید روش‌هایی که برای نگه‌ داشتن شما در رابطه استفاده می‌کند را بفهمید. دلایل ترک کردنتان را یادداشت کنید. دلایلتان را جایی دم دست بگذارید تا هر وقت به شک افتادید به آنها مراجعه کنید. کمک بخواهید. احتمالاً در طی رابطه‌تان، فرد مبتلا به اختلال خودشیفته به روابط شما با دوستان و خانواده‌تان صدمه زده و زندگی اجتماعی‌تان را محدود کرده. اما شما تنها نیستید، می‌توانید به گروه‌های حمایتی در این موارد مراجعه کنید.

چه زمانی از متخصصین کمک بخواهیم؟!

افراد مبتلا به اختلال خودشیفته، نمی‌خواهند اصلاً به این فکر کنند که ممکن است، مشکلی داشته باشند؛ بنابراین احتمال اینکه سراغ درمان بروند کم است. اگر هم به روانشناس مراجعه کنند به دلیل نشانه‌های افسردگی، مصرف الکل و مواد مخدر و یا سایر اختلالات روان‌شناختی است.

این امر، برای آنها نوعی توهین به عزت نفسشان می‌باشد، به همین دلیل اغلب به درمان ادامه نمی‌دهند. اگر متوجه شدید که جنبه‌هایی از شخصیتتان با نشانه‌های اختلال خودشیفته تطابق دارد، کمک از روانشناسان متخصص در این زمینه می‌تواند به شما برای داشتن زندگی شادتر و لذت‌بخش‌تر موثر باشد.

درمان اختلال شخصیت خود شیفته:

درمان این اختلال شخصیت می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا این افراد خودبزرگ بین هستند و حالت تدافعی دارند که باعث می‌شود نتوانند بفهمند مشکل از کجاست.

روان درمانی می‌تواند برای اختلال شخصیت خودشیفته موثر باشد و کمک کند به افرد خودشیفته که متوجه بشوند چه چیزی باعث و بانی این مشکلات است و یاد می‌گیرند چه طور بهتر با دیگران رفتار کنند. درمان شناختی-رفتاری، گروه درمانی، خانواده درمانی از روش‌های مفیداند؛ رویکرد درمان شناختی-رفتاری کمک می‌کند که فرد مبتلا رفتارها و باورهای منفی‌شان را با باورهای سالم و مثبت‌تری جایگزین کند.

دارو درمانی هم برای کاهش برخی نشانه‌ها می‌تواند اثر بخش باشد. درمان این اختلال ممکنه زمان ببرد اما اگر خودتان یا فردی که دوستش دارید از این اختلال رنج می‌برد حتماً دنبال درمان بروید و به متخصصین روانشناس مراجعه کنید.

امین حلمی

مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی چمان






تاریخ : دوشنبه 100/2/27 | 3:14 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

ویژگی‌های شیطان چیست؟

 

باشگاه خبرنگاران/ قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَإِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ أَعْمَالَهُمْ وَقَالَ لَا غَالِبَ لَکُمُ الْیَوْمَ مِنَ النَّاسِ وَإِنِّی جَارٌ لَکُمْ ? فَلَمَّا تَرَاءَتِ الْفِئَتَانِ نَکَصَ عَلَى? عَقِبَیْهِ وَقَالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ إِنِّی أَرَى? مَا لَا تَرَوْنَ إِنِّی أَخَافُ اللَّهَ ? وَاللَّهُ شَدِیدُ الْعِقَابِ

و (یاد آر) آن گاه که شیطان کردار (زشت) آنان را در نظرشان زیبا نمود و گفت: امروز احدی از مردم بر شما غالب نخواهد گشت و من هنگام سختی یار و فریادرس شما خواهم بود (و بدین سخنان کفار قریش را مغرور کرد) تا آن‌گاه که دو سپاه (اسلام و کفر) روبرو شدند شیطان پای به فرار گذاشت و گفت که من از شما بیزارم، من قوایی (از فرشتگان آسمان) می‌بینم که شما نمی‌بینید و من از خدا می‌ترسم، و عقاب خداوند بسیار سخت است.

تفسیر آیه 48 سوره انفال
کلمه «جار» به معنای یاور، شریک، همسایه و هم سوگند آمده که در اینجا معنای اوّل مناسب‌تر است. کلمه «نَکَصَ» به معنای خودداری و برگشت است و «عقب» به معنای پاشنه پا و «نَکَصَ عَلی عَقِبَیْهِ» یعنی بر پاشنه‌های پا چرخید و پشت کرد. گفتگوی شیطان با طرفدارانش که در این آیه مطرح شده، ممکن است همان وسوسه‌های شیطانی باشد یا آنکه شیطان در قالب انسان، اهداف خود را دنبال کند و در قیافه انسان، به اغوا و وسوسه بپردازد که روایات هم در این باره وارد شده است.
 
چنانکه شیطان در جنگ بدر، به صورت سراقهبن مالک (از سرشناسان قبیله بنی کنانه) درآمد و مشرکان را تشویق و ترغیب می‌کرد و به آنان وعده‌ی همراهی و پیروزی می‌داد، امّا با حضور فرشتگان در آستانه‌ی پیروزی سپاه اسلام، پا به فرار گذارد. پس از شکست کفّار، در مکّه به او می‌گفتند:تو سبب شکست ما شدی! و او قسم می‌خورد که حتّی از مکّه بیرون نیامده است. پس معلوم شد که شیطان در قیافه سراقه، به آنان وعده‌ی پیروزی داده، سپس فرار کرده است. شیطان برای جبهه باطل کار تبلیغاتی می‌کند و در آغاز مبارزه به آنان روحیّه می‌دهد، ولی به هنگام دیدن امداد‌های الهی، آنان را رها کرده و عقب نشینی می‌کند.

پیام‌های آیه 48 سوره انفال
1-یکی از راه‌های فریب شیطان، زیبا جلوه دادن بدی هاست. «زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ» آری، نیکو پنداشتن کار‌های بد وناهنجاری ها، نشانه نفوذ شیطان در افکار انسان است.

2-شیطان و شیطان صفتان، دیگران را برای فساد، توجیه وتحریک می‌کنند. «زَیَّنَ، لا غالِبَ، جارٌ لَکُمْ»

3-ایمان، حمایت فرشتگان را به دنبال دارد و کفر، حمایت شیطان را. «جارٌ لَکُمْ»

4-شیطان، منافق، فریب کار، دروغگو و بی وفاست. «جارٌ لَکُمْ ... بَرِیءٌ مِنْکُمْ»

5-شیاطین، آتش فتنه را روشن می‌کنند، ولی خود را در معرکه قرار نمی‌دهند. «إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ»

6-توکّل بر غیر خدا، سبب رها شدن انسان در مشکلات می‌شود. «إِنِّی جارٌ لَکُمْ .. إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ»

7-روابط غیر الهی، ناپایدار وغیر قابل اطمینان است. «قالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ»

8-شیطان، از قدرت فرشتگان آگاه است. «إِنِّی أَری ما لا تَرَوْنَ» و مشاهده قدرت فرشتگان، سبب عقب گرد او شد. «قالَ إِنِّی بَرِیءٌ مِنْکُمْ»

9-شیطان، قادر بر مشاهده برخی امور پنهانی است. «إِنِّی أَری ما لا تَرَوْنَ»

10-شیطان، به خداوند معتقد و به شدّت عقوبت او آگاه است. «إِنِّی أَخافُ اللّهَ وَ اللّهُ شَدِیدُ الْعِقابِ» به گفته ابن عباس: «شیطان به دروغ ادّعای ترس از خداوند را داشت وگرنه کار او به اینجا نمی‌کشید»






تاریخ : یکشنبه 100/2/26 | 10:34 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.