سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نوآوری‌هایی که زندگی بشر را تغییر داد!

 

باشگاه خبرنگاران/ در طول تاریخ نوآوری‌ هایی رخ داده که باعث تغییر و پیشرفت بشر شده که در این گزارش به آنها پرداخته ایم.

به نقل از هیستوری، همیشه خلاقیت‌ها و نوآوری‌هایی بوده که انسان را به سوی پیشرفت سوق داده است، از اختراعات پیشگام گرفته تا پیشرفت‌های جسورانه علمی و پزشکی، درمورد 11 نوآوری که مسیر تاریخ بشر را تغییر داده است، بیشتر بدانید.

دستگاه چاپ
قبل از ظهور اینترنت، هیچ نوآوری به اندازه دستگاه چاپ گوتنبرگ به گسترش دانش کمک نکرد. دستگاه گوتنبرگ که در سال 1440 در ماینز آلمان توسعه یافت، با استفاده از قالبی که امکان تولید سریع قطعات از نوع آلیاژ سرب را فراهم می‌آورد، کمک بزرگی به صنعت چاپ کرد.

دستگاه چاپ نه تنها کتاب‌ها را برای طبقات پایین جامعه مقرون به صرفه کرد، بلکه به روشنگری و گسترش ایده‌های جدید و اغلب بحث برانگیز کمک کرد. این دستگاه در برانگیختن انقلاب‌ها، تحولات مذهبی و اندیشه علمی آنقدر تأثیرگذار بود که مارک تواین بعدا نوشت: "آنچه امروز در جهان هست، چه خوب و چه بد، مدیون گوتنبرگ است. "

قطب نما
قطب نما‌های مغناطیسی ممکن است توسط ماهواره‌ها و سیستم‌های موقعیت یابی جهانی تا حدودی منسوخ شده باشند، اما تأثیر آن‌ها در ناوبری و اکتشاف اولیه غیرقابل تخمین است. قطب نما در اصل در چین اختراع شد، اما در قرن 14 قطب نما‌ها به طور وسیعی جایگزین ابزار‌های نجومی، به عنوان ابزار اصلی ناوبری دریانوردان شده بودند. قطب نما روشی قابل اعتماد برای عبور از اقیانوس‌های جهان را در اختیار کاوشگران قرار داد. همچنین قطب نما اجازه تعامل - چه مسالمت آمیز و چه غیر آن - را به مردم دنیا داد.

پول کاغذی
در طول تاریخ، پول به شکل فلزات گرانبها، سکه‌ها و حتی کالا‌های مختلفی وجود داشت، اما ظهور پول کاغذی دوران جدیدی را رقم زد، دنیایی که در آن پول می‌تواند کالا و خدمات را خریداری کند با وجود اینکه خودش ارزش ذاتی ندارد. ارز کاغذی در چین در قرن نهم به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، اما تا اواخر دهه 1600 در اروپا ظاهر نشد. باتوجه به کمبود مکرر سکه، بانک‌ها اسکناس‌های کاغذی را به عنوان وعده‌ای در برابر پرداخت‌های آینده فلزات گرانبها منتشر کردند.

در اواخر قرن نوزدهم بسیاری از کشور‌ها شروع به صدور وجه قانونی تحت حمایت دولت کردند که دیگر نمی‌توانست به طلا یا نقره تبدیل شود. روی آوردن به پول کاغذی نه تنها باعث نجات دولت‌های در حال بحران بود، بلکه دوره جدیدی از مقررات پولی بین المللی را نیز شکل داد.



فولاد
در حالی که جوامع بشری اولیه از سنگ، برنز و آهن استفاده گسترده‌ای می‌کردند، فولاد بود که به انقلاب صنعتی دامن زد و شهر‌های مدرن را ساخت. شواهد مربوط به ابزار‌های فولادی به 4000 سال پیش برمی گردد، اما این آلیاژ تا دهه 1850 تولید انبوه نشد. سپس فولاد به یکی از بزرگترین صنایع روی کره زمین تبدیل شد و در ایجاد همه چیز از پل‌ها و راه آهن گرفته تا آسمان خراش‌ها و ماشین‌ها مورد استفاده قرار گرفت.

چراغ برق
در حالی که به راحتی می‌توان آن‌ها را بدیهی تلقی کرد، اما تنها چیزی که نیاز است یک قطع برق کوتاه مدت است تا اهمیت نور‌های مصنوعی را به ما یادآوری کند. چراغ‌های برقی که در اوایل قرن نوزدهم توسط همفری دیوی و چراغ قوس کربنی اش راه اندازی شد، به لطف مخترعانی مانند وارن د لا رو، جوزف ویلسون سوان و توماس آلوا ادیسون در دهه 1800 توسعه یافت. این ادیسون و سوان بودند که اولین لامپ‌های طولانی مدت را در سال 1879 و 1880 ساختند و جامعه را از وابستگی تقریباً کامل به نور روز آزاد کردند.

چراغ‌های برقی در همه چیز از روشنایی خانه و چراغ‌های خیابان گرفته تا چراغ قوه و چراغ‌های جلو اتومبیل استفاده می‌شود. شبکه‌های پیچیده‌ای از سیم‌ها که برای تغذیه لامپ‌های اولیه نصب شده اند نیز به ایجاد اولین سیم کشی برق خانگی کمک کرده و راه را برای بی شماری دیگر از لوازم خانگی هموار کرده است.

اهلی کردن اسب
از زمان اهلی شدن اسب‌ها در حدود 5500 سال پیش، آن‌ها به طور جدایی ناپذیری با رشد انسان پیوند خورده اند. آن‌ها مردم را قادر ساختند تا مسافت‌های زیادی را طی کنند و به فرهنگ‌های مختلف این فرصت را داد که تجارت و ایده‌ها و فناوری را مبادله کنند. قدرت و چابکی اسب به این معنی است که اسب‌ها می‌توانند بار حمل کنند، زمین‌های کشاورزی را شخم بزنند و انسان‌ها را نیز حمل کنند.

شاید از همه مهمتر، اسب‌ها ماهیت جنگ را تغییر دادند. قبلا جنگجویان از هیچ چیز بیشتر از یک ارابه با اسب یا یک جنگجوی سواره نمی‌ترسیدند و جوامعی که در استفاده از اسب‌ها مسلط بودند معمولاً در جنگ غالب می‌شدند.

ترانزیستور‌ها
ترانزیستور یک نوآوری مهم در تاریخ است و یکی از اجزاء ضروری تقریباً هر ابزار الکترونیکی مدرن است. این دستگاه‌های نیمه هادی کوچک که برای اولین بار در اواخر سال 1947 توسط آزمایشگاه بل توسعه یافتند، امکان کنترل دقیق مقدار و جریان را در تخته مدار فراهم می‌کنند. ترانزیستور‌ها که در اصل در رادیو‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اکنون تبدیل به قطعه‌ای اساسی از مدار در تعداد بیشماری از دستگاه‌های الکترونیکی از جمله تلویزیون، تلفن همراه و رایانه شده اند. میزان ترانزیستور‌ها در مدار‌های مجتمع تقریباً هر دو سال یکبار دو برابر می‌شود (پدیده‌ای که به قانون مور معروف است) بنابراین تأثیر قابل توجه آن‌ها بر روی فناوری در حال افزایش است.

بزرگنمایی عدسی‌ها
لنز‌های بزرگنمایی ممکن است یک اختراع غیرقابل توجه به نظر برسند، اما استفاده از آن‌ها تصویری کلی از همه چیز از ستارگان و کهکشان‌های دور گرفته تا عملکرد جزئی سلول‌های زنده را برای بشر ارائه کرده است. لنز‌ها برای اولین بار در قرن 13 به عنوان یک وسیله کمکی برای افراد کم بینا مورد استفاده قرار گرفتند و اولین میکروسکوپ و تلسکوپ در اواخر قرن 16 و اوایل قرن 17 ساخته شدند. لنز‌های بزرگنمایی منجر به پیشرفت‌های جدیدی در زمینه‌های فراوانی از جمله نجوم، زیست شناسی، باستان شناسی، بینایی سنجی و جراحی شده است.

تلگراف
تلگراف اولین مورد در خط توسعه طولانی ارتباطات بود که بعداً شامل رادیو، تلفن و ایمیل شد. تلگراف که در قرن‌های 18 و 19 توسط بسیاری استفاده می‌شد، از کد معروف مورس (ساموئل مورس) برای انتقال پیام با متوقف کردن جریان برق در امتداد سیم‌های ارتباطی استفاده کرد. خطوط تلگراف در دهه 1850 افزایش یافت و تا سال 1902، کابل‌های فرا اقیانوسی کره زمین را احاطه کردند. تلگراف و جانشینان بی سیم آن اولین پیشرفت عمده در ارتباطات جهانی بودند. توانایی ارسال سریع پیام‌ها در فواصل دور، تأثیر غیرقابل وصفی بر دولت‌ها، تجارت، بانک، صنعت، جنگ و رسانه‌های خبری گذاشت و بستری برای عصر اطلاعات تشکیل داد.

آنتی بیوتیک‌ها
آنتی بیوتیک‌ها که یک قدم بزرگ در زمینه پزشکی به شمار می‌روند، با کشتن و جلوگیری از رشد باکتری‌های مضر، جان میلیون‌ها نفر را نجات دادند. دانشمندانی مانند لوئیس پاستور و جوزف لیستر اولین کسانی بودند که باکتری‌ها را شناختند و تلاش کردند با باکتری‌ها مبارزه کنند، اما این الکساندر فلمینگ بود که اولین جهش را در آنتی بیوتیک‌ها انجام داد هنگامی که در سال 1928 به طور تصادفی کپک مهار کننده باکتری موسوم به پنی سیلین را کشف کرد.

هیچ کجا تأثیر آن‌ها بیشتر از میدان جنگ مشهود نبود. در حالی که تقریباً 20 درصد از سربازانی که به ذات الریه باکتریایی مبتلا شده بودند در جنگ جهانی اول جان باختند، اما با آنتی بیوتیک‌ها این تعداد در طول جنگ جهانی دوم به یک درصد کاهش یافت. آنتی بیوتیک‌ها از جمله پنی سیلین، ونکومایسین، سفالوسپورین و استرپتومایسین تقریباً با هر نوع عفونت شناخته شده از جمله آنفولانزا، مالاریا، مننژیت، سل و اکثر بیماری‌های مقاربتی مقابله کرده اند.

موتور بخار
اگر پیشرفت اولیه موتور بخار نبود، هیچ یک از روش‌های حمل و نقل از جمله خودرو‌ها، هواپیما‌ها، کارخانه‌ها، قطار‌ها، فضاپیما‌ها و... عملی نمی‌شد. اولین استفاده عملی از احتراق خارجی به سال 1698 برمی گردد، زمانی که توماس ساوری یک پمپ آب با بخار تولید کرد. موتور‌های بخار سپس در اواخر دهه 1700 توسط جیمز وات تکمیل شدند و در طول انقلاب صنعتی یکی از مهمترین جهش‌های تکنولوژیکی در تاریخ بشر را تقویت کردند.

در طول دهه 1800، احتراق خارجی باعث پیشرفت تصاعدی در حمل و نقل، کشاورزی و تولید شد. از همه مهمتر، اصل موتور بخار در حرکت، زمینه را برای نوآوری‌های بعدی مانند موتور‌های احتراق داخلی و توربین‌های جت فراهم کرد که باعث ظهور ماشین‌ها و هواپیما‌ها در طول قرن بیستم شد.






تاریخ : دوشنبه 100/7/12 | 6:14 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

اسرار قیام، رکوع و سجده در نماز/ چه ارتباطی بین مرگ و نماز برقرار است؟

 

تسنیم/ نماز به عنوان نماد محکم بندگی و ستون دین اسلام نقش مهمی در ساختن سبک زندگی دینی دارد؛ رکنی که هم دنیای ما را می‌سازد و ایمان را در دل‌ها پایدار می‌کند و هم زمینه‌ای برای آبادی زندگی ما در عالم آخرت خواهد شد. اهمیت و جایگاه نماز در آیات قرآن کریم و روایت‌های مستند از پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام مشخص است. در این میان، علما و دانشمندان دینی نیز رموز و اسراری از نماز را برای ما فاش کرده‌اند تا موجب انس بیشتر ما با دین شده و حالت‌های بندگی ما در شرایط نماز تقویت شود.

برای شناختن بخشی از اسرار نماز، به بازخوانی سخنان گهربار مرحوم آیت‌الله سید ابوالحسن رفیعی قزوینی رحمه‌الله، یکی از مفاخر اسلام و مراجع بزرگ تقلید در قرن اخیر، پرداخته ایم. این عالم وارسته در سخنان و آثار خود، اسراری از نماز را بیان کرده که می‌تواند تأثیر زیادی در حالات روحانی ما در نماز داشته باشد.

ارتباط مرگ دنیایی و نماز

بین موت و نماز، یک نوع ارتباط مخصوصی است. زیرا که نماز حقیقی هم عین موت است؛ زیرا که موت، انقطاع علاقه روح است از بدن و از عالم طبیعی؛ در نماز هم انقطاع از این عالم به حضرت ربّ العزّه [است]چنان‌که در مقدمه افتتاح صلاه، خواندن این آیه شریفه وارد است: «إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ…؛ روی دل خود را به سوی کسی آوردم که آسمان‌ها و زمین را آفرید.»

همین‌طور که در مرگ، وجهه روح به عالم دیگر است؛ در نماز هم وجهه روح به عالم قدس است. در مرگ قبض ارواح به دست عزرائیل است و در نماز، قبض روح از طرف خداوند عالم است.

قیام نماز و قیامت

وقتی که شخص صدای مؤذن را به گفتن الله‌اکبر شنید، سزاوار است که در قلب خود خطور دهد که: منادی الهی در صبح قیامت، اعلام می‌کند که‌ای افراد بشر! حاضر بشوید به عرصه قیامت برای قیام عندالله و حشر!

ندای مؤذن، مردگان عالم طبیعت را که در گورستان عالم مادّی مدفون شده‌اند، احضار برای نماز می‌کند که آن هم قیام عندالله است.

مکان نمازگزار

بایست مکان نمازگزار یا مسجد یا خانه یا جای دیگر، از زینت و زیور دنیوی دور باشد؛ بلکه وضع مکان طوری باشد که مصلّا را به یاد آخرت و عالم تجرد وادار کند.

جلوه الهی در نماز

نمازگزار بعد از اَدای تکبیره الإحرام حمد از ذکر صفات الهی مانند رحمن و رحیم و مالک یوم الدّین، سلطان عظمت الهی بر او مستولی شده و خود را در موقف نماز در حضور الهی، ناچیز و نابود تصور می‌نماید؛ و در اثر غلبه این حالت، به رکوع می‌رود که خضوع و کوچکی است. در اثر این خضوع یعنی رکوع و ذکر رکوع، سلطان کبریائی زیادتر تجلی کند و به سجود می‌رود که خضوع کامل است.

چون سر از سجده اول بردارد، بهجت و نوری در خود مشاهده کند که اقتضای سجود دوم را دارد. سجده اول در اثر رعب و هیمنه الهی است؛ سجده دوم در اثر جذبه و رغبت عبد است.






تاریخ : یکشنبه 100/7/11 | 12:23 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

معماهایی که ذهن شما را تقویت می‌کند

 

بیتوته/ در این گزارش معما‌هایی جمع آوری شده است که به شما در افزایش توانایی‌های تفکر و همچنین افزایش توجه شما کمک می‌کند.

چندی پیش توسط دانشمندان ثابت شد که معما‌ها نه تنها باعث بهبود حافظه شما می‌شوند بلکه باعث افزایش مهارت‌های تفکر شما نیز می‌شوند؛ و این تنها کودکان نیستند که می‌توانند از حل آن‌ها سود ببرند بلکه برای بزرگسالان نیز مفید هستند.

در این گزارش معما‌هایی جمع آوری کرده ایم که به شما در افزایش توانایی‌های تفکر و همچنین افزایش توجه شما کمک می‌کند.

1. کدام لیوان آب بیشتری دارد؟

2. آیا می‌توانید تمام این موارد را در تصویر پیدا کنید؟

3. کدام یک از شکل‌ها باید جایگزین علامت سؤال شود؟

4. آیا می‌توانید یک صلیب کاملاً متقارن در این تصویر پیدا کنید؟

5. یکی از مارپیچ‌ها از 2 قسمت جداگانه تشکیل شده است. می‌توانید بگویید کدام یک؟

6. یک ستاره 4 باند کامل مانند یک ستاره در بالای این تصویر در میان میادین و مثلث‌ها پنهان شده است. آیا میتوانی آن را بیابی؟

7. در این تصویر 4 قلب وجود دارد که به هم پیوسته اند. آیا می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید؟

8. اتوبوس از چه راهی حرکت می‌کند؟

پاسخ معما‌ها:

1. در مقایسه با دیگر وسایل، گیره کاغذ کمترین فضا را اشغال می‌کند. در نتیجه، وقتی این وسایل را از آب بیرون بیاوریم، مشاهده می‌کنیم که لیوان B بیشترین میزان آب را در خود دارد.
 

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8. در ورودی همه اتوبوس‌ها در سمت راست آن‌ها قرار دارد. بنابراین، وقتی هیچ دری در این تصویر نمی‌بینیم یعنی اتوبوس به سمت چپ در حال حرکت است






تاریخ : جمعه 100/7/9 | 12:24 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

کلید‌های موفقیت در قرآن کریم

 

صدا و سیما/ امروز که اسلام و قرآن و پیامبر رحمت و ائمه معصومین (علیهم السلام) از سوی جاهلانِ به ظاهر مسلمان و یا ناآگاهان ضدِ اسلام، دستخوش لوث و آلودگی شده و هر روز جنایات متعددی به نام اسلام و قرآن در زندگی بشر در حال رقم خوردن است و از دیگرسو عده‌ای ناآگاه، تمام اسلام را همین پنداشته اند و خاک بر آفتاب نورانی اسلام می‌پاشند، بهترین و بیشترین حمایت از اسلام و قرآن، معرفی صحیح و همه جانبه اسلام و بعد رحمانی و اخلاقی آن و تبلور اعجاز و تقدس قرآن می‌باشد. وظیفه ماست که بیش از پیش اسلام و قرآن و تعالیم ائمه معصومین را بشناسیم و آن را بشناسانیم و با اجتهاد و تدبر و تفکر در قرآن و تفاسیر جدید و به روز از این مفاهیم و تعالیم، باید بتوانیم بهره گیری و استفاده خویش از آن‌ها را تعالی بخشیم.

در مطلب پیش رو و به عنوان یک مقدمه و درآمد و با ذهن و نگاه نه چندان گسترده و عمیق من، از یک جزء قرآن در راستای موفقیت و بهروزی، چند آموزه و درس جالب، قابل استخراج به نظر رسید که بی گمان در همین جزء از قرآن، درس‌ها و تعالیم دیگری نیز نهفته است. با این پیش زمینه این چند درس موفقیت از جزء 20 قرآن کریم را با هم مرور می‌کنیم:

روز برای تلاش و شب برای آسایش انسان

أَلَمْ یَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا اللَّیْلَ لِیَسْکُنُوا فِیهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ؛ آیا ندیده‏ اند که ما شب را قرار داده‏ایم تا در آن بیاسایند و روز را روشنی بخش [گردانیدیم]قطعا در این [امر]برای مردمی که ایمان می‏ آورند مایه‏‌های عبرت است. (نمل/86)

در آیات متعددی از قرآن کریم به این موضوع اشاره شده که روز، به عنوان روشنی بخش و شب به عنوان آرامش برای انسان قرار داده شده است. نقش تاریکی شب، در آرامش اعصاب و روشنی روز در فعّالیّت و کار تلاش، از مسایل علمی ثابت شده‏‌ی امروز است. در قرآن کریم برخی امور به عنوان وسیله آرامش و سکینه معرفی شده اند. از جمله: یاد خدا، امداد‌های غیبی الهی، آثار و اشیای مقدس، خانه و سرپناه، همسر و موردی که بر آن تاکید شده است، شب می‌باشد.

اهمیت احسان به والدین

وَوَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ حُسْنًا؛ و به انسان سفارش کردیم که به والدین خود نیکی کند. (عنکبوت/8)

نیکی به پدر و مادر امری انسانی و اخلاقی است که از سوی خداوند منان نیز سفارش شده و در آیات متعددی بر آن تاکید شده و به ما سفارش و وصیت شده که این امر اخلاقی را سرلوحه زندگی خود قرار دهیم. بی گمان احسان به والدین آثار وضعی و روحی و روانی خوبی در زندگی ما خواهد داشت که در کوتاه مدت و بلند مدت در دستیابی به موفقیت، راهگشا و کارآمد خواهد بود.

نزاع و دشمنی، عملی شیطانی

وَدَخَلَ الْمَدِینَةَ عَلَی حِینِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِیهَا رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلَانِ هَذَا مِن شِیعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِی مِن شِیعَتِهِ عَلَی الَّذِی مِنْ عَدُوِّهِ فَوَکَزَهُ مُوسَی فَقَضَی عَلَیْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِینٌ.

وموسی وارد شهر شد، در حالی که مردم (از ورودش) بی‏خبر بودند، پس در آنجا به دو مرد برخورد که با یکدیگر نزاع می‏ کردند، این یکی از طرفدارانش و آن (دیگری) از دشمنانش بود. پس آن که از پیروان موسی بود، از او در برابر دشمنش یاری خواست. پس موسی (به حمایت از دوست خود) مُشتی بر او زد که کار او را ساخت (و با همان مشت کشته شد)، موسی (از این پیشامد تکانی خورد و) گفت: این از کار شیطان بود، همانا او دشمن گمراه کننده‏ی آشکاری است. (قصص/15)

این آیه، اشاره به داستان حضرت موسی دارد و این که با فردی از بنی اسرائیل نزاع می‌کند و او را می‌کشد و به صراحت، این عمل، امری شیطانی در نظر گرفته می‌شود که دشمنی آشکار و گمراه کننده است؛ و این موضوعی مهم است که جدل و نزاع با دیگران و قتل و غارت و ترور و… که در مفاهیم انسانی و اخلاقی و حقوق بشر، مذموم شمرده می‌شود در آیات مبین قرآن کریم نیز مذموم شمرده شده و امری شیطانی تعبیر شده است.

رویگردانی از سخن بیهوده

وَإِذَا سَمِعُوا اللَّغْوَ أَعْرَضُوا عَنْهُ وَقَالُوا لَنَا أَعْمَالُنَا وَلَکُمْ أَعْمَالُکُمْ؛ و هرگاه (سخن) لَغوی را بشنوند، از آن روی برگردانند و گویند: اعمال ما برای ما و کار‌های شما برای شما باشد. (قصص/55)

در این آیه یکی از ویژگی‌های انسان‌های موفق و مومن برشمرده شده که رویگردانی از سخن لغو و بیهوده است. بی گمان سپری شدن وقت و زمان در مسیر باطل و در کنار افرادی که زبان به لغو و بیهوده باز می‌کنند، هم تلف کردن وقت است و هم دور شدن از مسیر موفقیت و تعالی.

معاشرت با نادان، اشتباهی بزرگ

سَلَامٌ عَلَیْکُمْ لَا نَبْتَغِی الْجَاهِلِینَ؛ سلام (وِداعِ ما) بر شماباد، ما به سراغ جاهلان نمی‏ رویم. (قصص/55)

یکی از سفارش‌های مهم در قرآن کریم دوری گزیدن از معاشرت با نادان‌ها و جاهلان است و در این آیه نیز تصریح شده است که معاشرت به افراد نادان، اشتباهی بزرگ است. از یکسو افراد نادان، وقت و انرژی انسان را هدر می‌دهند، از دیگر سو بر روح و روان و شخصیت ما تاثیر گذار هستند و در نهایت از آن جا که آدمی به تدریج به میانگین شخصیت افرادی تبدیل می‌شود که با آن‌ها حشر و نشر می‌کند، قهرا در معاشرت با افراد نادان، همشکل و هم رای و هم شخصیت آن‌ها خواهد شد.

اهمیت صبر

وَقَالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ وَیْلَکُمْ ثَوَابُ اللَّهِ خَیْرٌ لِّمَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا وَلَا یُلَقَّاهَا إِلَّا الصَّابِرُونَ؛ و (امّا) کسانی که علم و آگاهی (واقعی) به آنان داده شده بود، گفتند: وای بر شما! پاداش الهی برای کسانی که ایمان آورند و کار شایسته انجام دهند (از این مال و ثروت)، بهتر است، و (البتّه) جز صابران، آن (پاداش) را دریافت نخواهند کرد. (قصص / 80)

در آیات بسیاری از قرآن کریم بر اهمیت صبر تاکید شده است و خداوند متعال حتی تاکید کرده است که ان الله مع الصابرین! صبر در زندگی روزمره و در قبال مشکلات و ضعف‌ها و کاستی‌ها، صبر در برابر مصائب دنیوی، صبر در برابر مشکلات زناشویی، صبر در روابط اجتماعی و صبر در کسب و کار، همگی از مصادیق موثر و کارآمد صبر است که راهگشای موفقیت و بهروزی هر انسانی می‌تواند باشد. در این آیه نیز تاکید شده است که ایمان و عمل صالح در صورتی پایدار خواهد بود که همراه با صبر باشد.

کارکرد نماز

وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ؛ و نماز را به پا دارید که همانا نماز انسان را از فحشاء و منکر باز می‌دارد. (عنکبوت / 45)

یکی از دستورات دین مبین اسلام و از مناسک اصلی آن، به پاداشتن نماز است که در 3 یا 5 وعده از شبانه روز وقت مسلمان را به خود اختصاص می‌دهد و همراه با مقدمات و موخراتش می‌تواند آثار و کارکرد‌های فراوانی بر انسان داشته باشد. نماز اگر با مناسک و شرایط آن خوانده شود و همراه با یاد خدا باشد، بی گمان با توجه به تکرار آن در طول شبانه روز و در طول عمر آدمی، می‌تواند به خوبی انسان را از فحشا و منکر باز دارد. شستشوی بخش‌هایی از بدن قبل از نماز به عنوان وضو، یاد خدا و تسبیح و حمد الهی بار‌ها و بار‌ها در طول روز، لزوم پاک بودن لباس و بدن انسان، لزوم غصبی نبودن لباس و مکان نماز، لزوم هشیار بودن و دوری از مسکرات و… همه و همه، شرایطی را برای یک مسلمان رقم می‌زند که اگر بخواهد نماز واقعی بخواند و یاد خدا کند، باید از فحشا و منکرات دوری گزیند و این امری روشن و مبین است که دوری گزینی از فحشا و منکرات و لباس و مکان غصبی و تمیز بودن انسان و… همگی، مقدماتی برای موفقیت بیشتر و سعادت ما آدمیان است و چه زیبا خداوند منان این مناسک و شرایط را برای تعالی و بهره مندی ما فراهم آورده و ما از آن غافلیم!






تاریخ : چهارشنبه 100/7/7 | 8:57 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

استعداد پنهان متولدین ماه های مختلف

 

نمناک/ حتما شما هم میدانید که همه ما استعدادهای پنهانی داریم که ممکن است هرگز از آنها مطلع نشویم. اگر هنوز نمی دانید که در چه زمینه ای استعداد دارید، مطالعه این مطلب به شما کمک می کند تا بفهمید که در چه زمینه هایی خوش می درخشید.

البته که باید شخص خودتان، ابعاد و موارد پنهان درون خود را کشف کنید چراکه هیچ لیستی کامل نیست و این مطلب هم کلیت را در نظر گرفته است ولی میتوانید با توجه به همین کلیت ها گوشه ای از این موارد را بشناسید.

فروردین
فروردین ماهی ها توانایی مدیریتی بالایی دارند و شخصیت آن ها سفت و محکم است. آن ها تحت کنترل سیاره مریخ هستند و می توانند در انواع ورزش ها و فعالیت های فیزیکی شرکت کنند. استعداد های پنهان آن ها شامل توانایی و قدرت در انجام حرکات فیزیکی است.

فروردین ماهی ها به اندازه کافی شجاعت و اعتماد به نفس انجام کارهای جدید و ریسک کردن را دارند و همین باعث می شود که یک مدیر و رهبر عالی باشند. آن ها مستقل هستند و در مدیریت دیگران و تعیین جهت صحیح زندگی بسیار عالی عمل می کنند و به افراد اطراف خود انگیزه می دهند و در نتیجه منبع انگیزه هستند. آن ها بسیار خلاق بوده و استعداد زیادی در ساخت چیزهای مختلف و ورزش دارند.

اردیبهشت
اردیبهشتی ها تحت کنترل سیاره زمین هستند. آن ها افراد قابل اعتمادی بوده و همیشه کارها را به روش خودشان انجام می دهند. آن ها از کل زندگی لذت می برند و شما می توانید برای لذت بردن از چیزهای جدید از همراهی آن ها استفاده کرده و رویشان حساب کنید. استعداد پنهان آن ها شامل درست کردن کارهای دستی در آشپزخانه و نقاشی است.

اردیبهشت ماهی ها افراد مصمم و مادی گرا هستند و واقعاً برای رسیدن به اهدافشان سخت تلاش می کنند اما می توانند تنبل هم باشند. معمولاً بیشتر به دنبال غذا و راحتی هستند و چیزهای خوشمزه برای شما درست می کنند و خلاقیت بالا، توجه به جزئیات، و تعهد به کیفیت هنگام درست کردن غذا جزء ویژگی های آن ها است.

خرداد
خرداد ماهی ها انسان های منطقی و باهوشی هستند و در برقراری ارتباط، خوب عمل می کنند. آن ها از عنصر هوا هستند. افراد اجتماعی بوده و در بیان اطلاعات و کلمات، فوق العاده عمل می کنند.

استعداد پنهان آن ها شامل کپی رایت و مکالمه است. خرداد ماهی ها بسیار عالی صحبت می کنند و باهوش هستند. همان طور که گفتیم مهارت مکالمه در آن ها بالاست و شاید همگان را به تعجب در بیاورد. به همین دلیل انسان های جذابی در محافل اجتماعی هستند و می توانند به راحتی دوست پیدا کنند.

تیر
تیر ماهی ها توانایی عاطفی بالایی دارند. آن ها در انجام کارهای طبیعی خوش می درخشند و می توانند یک محیط راحت و امن را برای دیگران ایجاد کنند. افراد بسیار خلاقی هستند و شاید در زمینه معماری و بازیگری بهترین باشند.

تیر ماهی ها افراد وفادار، احساسی و با استعداد در نگه داشتن عشق زندگیشان هستند. دوست خارق العاده ای برای شما خواهند بود و دلسوز و غمخوار شما هستند و شنوای خوبی می باشند. تیر ماهی ها پر توجه و یاری رسان بوده و همیشه به دیگران کمک می کنند و می توانند ذهن افراد دیگر را بخوانند.

مرداد
مرداد ماهی ها انرژی بالایی دارند. آن ها اعتماد به نفس خوبی نیز دارند. فقط نیازمند توجه و عشق هستند. بزرگترین ترس آن ها این است که توسط دیگران نادیده گرفته شوند. یکی از بخشنده ترین موجودات دنیا محسوب می شوند.

استعداد پنهان آن ها در زمینه اینفلوئنسری مد و فشن، سبک زندگی و برنامه ریزی است. مرداد ماهی ها ستاره هستند. عاشق داستان های درام بوده، به همین دلیل توجه را به شدت دوست دارند. توانایی خنداندن دیگران و سرگرم کردن آن ها را هم دارند. آن ها هم مهارت مدیریتی بالایی دارند و هنگام ارائه دادن مطالب مختلف، استعداد شان گل می کند.

شهریور
شهریور ماهی ها ایده آل گرا هستند. آن ها در مورد تمام جزئیات اطلاعات پیدا می کنند و با تغییرات غیر منتظره خودشان را وفق می دهند و سریعاً راه حل پیدا می کنند. استعداد پنهان آن ها شامل نویسندگی و برنامه ریزی است.

شهریور ماهی ها هم بسیار مصمم هستند و به خوبی همه چیز را کنار هم می چینند و کار جدید ارائه می دهند. از قبل برنامه ریزی می کنند و به دلیل توجه به جزئیات، کارشان خوب پیش می رود و به هر چیز کوچکی توجه نشان می دهند و هر چیزی که به ذهن شان برسد را به خوبی به انجام می رسانند.

مهر
مهر ماهی ها متخصص پیدا کردن یک جنبه خوب در هر شرایطی هستند و همیشه نیمه پر لیوان را میبینند. آن ها توسط سیاره نپتون کنترل می شوند و همیشه از احساسات عمیق خود استفاده می کنند.

آن ها معمولاً انرژی مثبتی دارند و استعداد پنهان آن ها شامل انگیزه بخشی و یا نقاشی است. شاید نتوانید انسان هایی متعادل تر از مهرماهی ها پیدا کنید. افراد جذاب و پر از آرامش که مذاکره کننده های خوبی هم هستند که عدالت را رعایت می کنند و اطرافیان را راضی نگه می دارند.

آبان
آبان ماهی ها تعادل، هارمونی و هماهنگی زیادی در ارتباطات ایجاد می کنند و توسط سیاره ونوس کنترل می شوند. جذابیت بالایی دارند و توانایی پیدا کردن بهترین اشخاص را در زندگی خود دارند.

استعداد پنهان آن ها شامل طراحی مسابقه یا طراح داخلی است. آبان ماهی ها نیز افراد سخت کوش، مصمم و فداکاری هستند. استعداد های بسیار بالایی دارند و محیط اطراف را به خوبی درک کرده و به حقیقت ماجرا فکر می کنند.

آذر
آذر ماهی ها انسان های قوی و کاملاً عمیقی هستند. بسیاری از افراد دوست دارند که آن ها را دنبال کنند. آن ها ماهیت سازنده ای دارند و به راحتی می توانند دروغ دیگران را تشخیص دهند. شاید بتوان گفت روانشناس هم هستند. استعداد پنهان شان شامل کشف و شهود و کارهای شبیه به شعبده بازی است.

آذر ماهی ها انرژی مثبت را به خوبی پراکنده می کنند که باعث می شوند تا انسان های اطرافشان شاد شوند. بسیار خوش بین هستند و خودشان را با شرایط سازگار می کنند. به خوبی در مکان های جدید و با افراد جدید سازگار می شوند. انرژی مثبت آن ها به راحتی به دیگران هم می رسد، فرصت ها را خوب قدر می دانند و یا در حال تجارت و یا در حال رابطه عاشقانه هستند.

دی
دی ماهی ها فیلسوف هستند و خوش بین ترین افراد در بین ماه های سال محسوب می شوند. صداقت و اخلاقیات را به خوبی ابراز می کنند. به اندازه کافی شجاع هستند که خطر کنند. تحت تاثیر سیاره مشتری هستند و معمولاً شانس خوبی دارند.

استعداد پنهان آن ها شامل تجارت و روزنامه نگاری است. دی ماهی ها افراد فداکار، سخت کوش و متمرکز روی اهدافشان می باشند. بیش از یک شغل و سرگرمی دارند. تمرکز و آرامش خود را حفظ می کنند و می دانند که سخت کوشی بهترین راه برای رسیدن به موفقیت است و در نتیجه با آرامش و ثبات، نردبان موفقیت را طی می کنند.

بهمن
بهمن ماهی ها انسان های باهوش و مسئولی هستند. روحیه طنز و شوخ طبعی هم دارند که از هنر آن ها نشأت می گیرد. معمولاً در محافل اجتماعی در مرکز توجه و جذابیت قرار می گیرند. استعداد پنهان آن ها استندآپ کمدی است.

بهمن ماهی ها می دانند که دقیقا با چه کسی روبرو هستند و به دنبال تغییر چیزی و کسی نمی گردند. افراد مستقل و غیر قابل پیش بینی و با اعتماد به نفسی هستند. در آرام کردن خودشان کاملاً منحصر به فرد عمل می کنند و به خاطر همین جذاب جلوه می کنند.

اسفند
اسفند ماهی ها معمولا به دنبال آرامش خودشان می گردند، شاید بتوان گفت که طبیعت یاغی و سرکشی دارند. استعداد پنهان آن ها شامل طراحی مد و عکاسی است.

اسفند ماهی ها قدرت تصور بالایی دارند. افراد صبور، پر توجه و با اخلاقی هستند.

به احساسات و افکار دیگران توجه می کنند. هنر آن ها در زمینه عکاسی، نویسندگی، شعر گفتن و طراحی داخلی هم بالاست و می توانند تصویر کلی از آنچه قرار است اجرا شود را به خوبی در ذهن شان ترسیم کنند.






تاریخ : چهارشنبه 100/7/7 | 8:53 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

حکمت/ تعجب امام حسن مجتبی(ع) از برخی انسان ها

 

حوزه/ امام حسن مجتبی علیه السلام:

عَـجِبْتُ لِمَنْ یَتَفَکَّـرُ فی مَـأْکُولِهِ کَیْـفَ لا یَتَفَـکَّـرُ فی مَعْـقُـولِهِ، فَیُجَنِّبُ بَطْنَهُ ما یُؤْذیهِ، وَ یُودِعُ صَدْرَهُ ما یُرْدِیهِ

در شگفتم از کسی که درباره خوراکی های خود اندیشه و تأمل می‏ کند ولیکن درباره نیازمندی های فکری و عقلی ‏اش تأمل نمی ‏کند؛ پرهیز می‏ کند از آنچه معده ‏اش را اذیت می ‏نماید و سینه و قلب خود را از پست‏ ترین چیزها پُر می ‏کند.

     

بحارالانوار: ج 1، ص 218






تاریخ : سه شنبه 100/7/6 | 10:2 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.