سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ضرب المثل/ ز آواز روبه نترسد پلنگ

 

آخرین خبر/ «ز آواز روبه نترسد پلنگ» : ریشه این ضرب المثل مشخص است ، اگر روباه شروع کند به سروصدا کردن و زوزه بکشد ، شاید مرغ و خروس‌ها را دچار ترس کند اما پلنگ هیچ هراسی به دل نخواهد داشت ،

پس اگر پلنگ باشی و قوی دیگر از ابراز وجود روباه‌ها نمی‌ترسی و به عبارت ضرب المثل دیگر ایرانی «بیدی نخواهی بود که به این بادها بلرزی».






تاریخ : جمعه 102/6/17 | 2:13 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

نگاه عبرت‌آموز از خصلت‌هایی که دشمنان امام حسین (ع) داشتند

 

تسنیم/ زیارت اربعین امام حسین علیه‌السلام از جمله زیارتنامه‌های مأثور (روایی) شیعه است که شیخ طوسی آن را از صفوان جمال یکی از یاران امام صادق علیه‌السلام نقل می‌کند. صفوان می‌گوید مولایم امام صادق در ارتباط با زیارت اربعین به من فرمود هنگامی که روز، بالا آمد خطاب به امام حسین(ع) این زیارتنامه را می‌خوانی. 

تبیین مقام معنوی امام و امامت و پاره‌ای از مظلومیت امام حسین علیه‌السلام در قالب سلام‌های توصیفی، تبیین عظمت و جایگاه والای امام و گواهی به کرامت و سعادت ایشان در پرتو شهادت، تبیین مقامات ویژه اهداف قیام حسینی و رهایی بندگان خدا در پرتو آن از جهالت و نادانی و گمراهی، گواهی به تحقق وعده‌های الهی درباره امام حسین علیه‌السلام و دشمنان ایشان، جهاد و پایداری و صبر خالصانه اباعبدالله تا رسیدن به شهادت در راه اطاعت از خداوند و ... از جمله مضامین و محورهای این زیارتنامه است. 

معرفی شاخصه‌های جبهه دشمن و بیان ویژگی‌های آنان از دیگر مضمون‌های این زیارتنامه شریف است؛ مرور این شاخصه‌ها سبب می‌شود انسان مؤمن هرچه بیشتر از خصلت‌های ناپسندی که در متن این فراز آمده و او را احاطه کرده، دوری کند. در این فراز می‌خوانیم: 

وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ ، وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ ، وَقَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا ، وَبَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنی? ، وَشَرَی? آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ ، وَ تَغَطْرَسَ وَ تَرَدَّی? فِی هَوَاهُ ، وَأَسْخَطَکَ وَأَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَأَطَاعَ مِنْ عِبادِکَ أَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ ، وَحَمَلَةَ الْأَوْزارِ ، الْمُسْتَوْجِبِینَ النَّارَ ، فَجاهَدَهُمْ فِیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتَّی? سُفِکَ فِی طَاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبِیحَ حَرِیمُهُ؛ اللّ?هُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبِیلاً ، وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً أَلِیماً.
و جانش را در راه تو بذل کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند، درحالی که بر علیه او به کمک هم برخاستند، کسانی که دنیا مغرورشان کرد و بهره واقعی خود را به فرومایه تر و پست تر چیز فروختند و آخرتشان را به کمترین بها به گردونه فروش گذاشتند، تکبّر کردند و خود را در دامن هوای نفس انداختند، تو را و پیامبرت را به خشم آوردند و اطاعت کردند از میان بندگانت، اهل شکاف افکنی و نفاق و بارکشان گناهان سنگین و سزاواران آتش را، پس با آنان درباره تو صابرانه و به حساب تو جهاد کرد تا در طاعت تو خونش ریخته شد و حریمش مباح گشت؛ خدایا آنان را لعنت کن لعنتی سنگین و عذابشان کن عذابی دردناک. 
در این فراز، آنان که علیه امام قیام کردند، دارای 7 شاخصه بودند: 
1. فریب دنیا و مغرور شدن به لذت‌های زودگذر آن: موضوع مغرور شدن به متاع پست دنیا از شهوات گرفته تا ریاست‌طلبی‌ها و قدرت‌طلبی‌ها و افزون‌خواهی‌ها، مسئله‌ای است که خداوند در آیات متعددی از قرآن به آن اشاره کرده است و اصل آن را به شیطان نسبت می‌دهد. در جایی می‌فرماید  «مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ مَتاعُ الْغُرُورِ» (185 آل عمران) یعنی زندگی دنیا جز کالای فریبنده چیزی نیست و در جای دیگر می‌فرماید «وَ ما یَعِدُهُمُ الشَّیْطانُ إِلاَّ غُرُورا» (120 نساء) شیطان به اباطیل و سراب وعده می‌دهد و در آیه‌ای دیگر خطاب به انسان‌ها می‌گوید «یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّکُمُ‏ الْحَیاةُ الدُّنْیا وَ لا یَغُرَّنَّکُمْ‏ بِاللَّهِ الْغَرُورُ»؛ یعنی ای انسان، وعد? خدا حق است، نکند که زندگی دنیا شما را فریب دهد و مبادا شیطان شما را به [ کرم و رحمت ] خدا مغرور کند. 

مغرور شدن به دنیا گاه سبب می‌شود انسان چشم دنیابین داشته باشد و برای دنیا کار کند و ارزش‌های اخلاقی را به خاطر کسب دنیا رعایت کند و گاه در حد شدید خود سبب می‌شود انسان از حق رویگردان شود و مقابل آن بایستد تا حدی که گاهی تا مرز کفر و بعد کافر شدن به خدا و نبیّ خدا پیش رود و عاقبت به شرّ شود مانند دشمنان امام حسین علیه‌السلام. فردی که مرگ و آخرت در نگاه او بی‌ارزش یا کم‌ارزش باشد،  مقدمات افتادن در ورط? پر خطر دنیا را برای خود فراهم می‌کند، در حالی که تمام آموزه‌های ادیان ابراهیمی انسان‌ها را به مرگ و قیامت انذار می‌دهد. از این گذرگاه است که حبّ دنیا و جنگ بر سر تصاحب قدرت‌ها بین احزاب و افراد شکل می‌گیرد. 

2 و 3. حظّ حقیقی خود از دنیا را به بهای ناچیز فروختن و فروختن آخرت به پست‌ترین سرمایه در دنیا: 
دشمنانی که مقابل امام حسین علیه‌السلام ایستادند، همان‌ها بودند که همراهی با امام تا رسیدن به بهشت را به بهای ناچیز فروختند، همچون عمر سعد که به خاطر وعد? فرمانداری ری، حاضر شد اباعبدالله علیه‌السلام را به آن طرز فجیع به قتل برساند. نه در دنیا سعادتمند شد و نه آخرت را کسب کرد. این فراز متصل به فراز قبلی یعنی مغرور شدن به متاع دنیاست؛ در واقع فریب دنیا سبب می‌شود انسان آخرت خود را به بهای ناچیزی بفروشد. بنابراین تقویت خداباوری و تقید به ارزش‌های دینی و اتصال به پیامبر و اهل بیت وحی علیهم‌السلام و فکر کردن حساب مرگ و قیامت سبب می‌شود انسان فریب دنیا را نخورد.  






تاریخ : پنج شنبه 102/6/16 | 12:52 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

ماجرای پسرکی که موکبش زائر ندارد!

 

فارس/ پیش بعضی نفرات و بعضی فریم های عکس، آدم کم می آورد. کمرش خم می شود به احترام. مثل عکس همین پسر اگر مو به موی این روایت درست باشد. کاش کسی فیلم کوتاهی از یک عشق بزرگ بسازد. ماجرای پسرکی که از قریه و روستایی در حوالی شهر «دیوانیه» عراق. هر روز کلمن آب آبی رنگ پلاستیکی سنگینی که پر از آب و یخ کرده را با هزار و یک مراعات می کشد تا خودش را به جاده برساند. پسرکی که فیلم های عبور زائران از جاده های «مشایه»، «نجف به کربلا»، طریق العلما و سایر مسیرهای دیوانیه را دیده و دلش هوایی شده است.
کلمن آبی که تقریباً اندازه اش نصف قد و قامت خودش است و برای پسرک نحیفی مثل او اصلاً سبک نیست را هزار بار روی زمین می گذارد و بر می دارد در مسیر خانه تا جاده تا مبادا آب روی زمین بریزد. پسرک فکر کرده که هر جاده ای که به مشایه برسد، مسیر عبور زائران است اما از قضا نیست که بدبختانه نیست! هر روز زیر هرم آفتاب چهل و چند درجه بیابان در حالیکه سیاهپوش است برای اربعین امام حسین(ع) این بار عشق و آب و انتظار را می کشد تا شاید زائری رد شود و جرعه آبی به دستش بدهد. هزار بار سرک می کشد اما این جاده، خلوت است. زائری رد نمی شود. رد هم بشود تک و توک و بومی هستند.






تاریخ : سه شنبه 102/6/14 | 12:40 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

حکمت/ اباعبدالله هیچ روزی مانند روز مصیبت تو نیست

 

باشگاه خبرنگاران/ امام حسن (ع): آنچه به من می‌رسد، زهری است که با دسیسه به کامم ریخته می‌شود، اما ای اباعبدالله هیچ روزی مانند روز [مصیبت] تو نیست.






تاریخ : شنبه 102/6/11 | 4:50 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

صحبت های خاص امام حسین در شب عاشورا؛ من اینجا خودم هستم تنها...

 

آخرین خبر/ شهید مطهری: چرا انتخاب اصحاب امام‌حسین(ع) یک انتخاب آگاهانه بود؟ 

 امام‌ حسین(ع) در شب عاشورا با زبان خاصی با آنها صحبت می‌کند: آنها به احدی از شما کاری ندارند. اهل بیت من در این صحرا کسی را نمی‌شناسند. هر فردی از شما با یکی از اهل بیت من خارج شود و برود. من اینجا خودم هستم تنها.

چرا؟ رهبری که می‌خواهد از ناراحتی و نارضایتی مردم استفاده کند که چنین حرفی نمی‌زند؛ همواره از تکلیف شرعی می‌گوید. البته تکلیف شرعی هم بود و امام حسین(ع) از گفتن آن نیز غفلت نکرد اما می‌خواست آن تکلیف شرعی را در نهایت آزادی و آگاهی انجام بدهند. خواست به آنها بگوید دشمن، شما را محصور نکرده، از ناحیه دشمن اجبار ندارید. اگر از تاریکی شب استفاده کنید و بروید، کسی مزاحمتان نمی‌شود. دوست هم شما را مجبور نمی‌کند. اگر فکر می‌کنید که مسئله‌ بیعت برای شما تعهد و اجبار به وجود آورده است، بیعت را هم برداشتم. یعنی فقط انتخاب و آزادی. باید در نهایت آگاهی و آزادی و بدون اینکه کوچکترین احساس اجباری از ناحیه دشمن یا دوست بکنید، مرا انتخاب کنید.

این است که به شهدای کربلا ارزش می‌دهد والّا طارق بن زیاد در جنگ اسپانیا، وقتی که اسپانیا را فتح کرد و کشتی‌های خود را از آن دماغه عبور داد، دستور داد که آذوقه به اندازه 24 ساعت را نگه دارند و زیادتر از آن را هر چه هست آتش بزنند و کشتی‌ها را هم آتش بزنند. بعد سربازان و افسران را جمع کرد، اشاره کرد به دریای عظیمی که در آنجا بود، گفت: ایهاالنّاس! دشمن روبروی شما و دریا پشت سر شماست. اگر بخواهید فرار کنید جز غرق شدن در دریا راه دیگری ندارید، کشتی ‏ای دیگر وجود ندارد. غذا هم جز برای 24 ساعت ندارید، بعد از آن خواهید مرد. غذای شما در چنگ دشمن است. راهی جز این ندارید. یعنی برایشان اجبار به وجود آورد. این سرباز اگر تا آخرین قطره خونش نجنگد، چه بکند؟

اقساطی کوییک صفر؛ با 180 میلیون تومان! بدون ضامن؛ تحویل فوری


 اما امام حسین(ع) با اصحاب خودش بر ضد طارق بن زیاد عمل کرد، نگفت: دشمن اینجاست، از این طرف بروید شما را از بین می‌برد، از آن طرف هم بروید شما را نابود می‌کند. بنابراین دیگر راهی نیست غیر از اینکه روغن چراغ ریخته را باید نذر امامزاده کرد. شما که به هر حال کشته می‌شوید؛ حالا که کشته می‌شوید، بیایید با من کشته شوید.  آن‌گونه شهادت ارزش نداشت. یک سیاستمدار این‏جور عمل می‌کند.
اما امام گفت که نه دوست تو را اجبار می‌کند و نه دشمن، هر کدام را که می‌خواهی انتخاب کن؛ در نهایت آزادی. پس انقلاب امام حسین(ع) در درجه اول یک انقلاب آگاهانه است. 

?? شهید آیت‌الله مطهری، حماسه حسینی، ج1، ص126-125






تاریخ : شنبه 102/6/11 | 4:33 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

چرا خاک کربلا «تربت» شده است؟

 

باشگاه خبرنگاران/ تربت امام حسین (ع) دارای فضایل و خواصی است که خاک هیچ کدام از سرزمین‌ها بر روی کره زمین این فضایل را ندارد. خاک کربلا قطعه ه‏ایی از بهشت است که پروردگار به منظور قدردانى از شخصی که در راه دین تمام هستی خود را فدا کرد در آن برکت و فضیلت و شفا قرار داده است. کربلا قسمتی از بهشت است. در میان شیعه معمول است از خاک مقدس کربلا یعنی تربت کنار قبر سیدالشهدا (ع) خاک برداشته و مهری از این جنس می‌سازند تا در نماز بر آن سجده کنند. دلیل این کار این بوده است که از خاک زمین بوده و به تمامی خاک‌ها می ‏توان سجده کرد، از سوی دیگر خاک کربلا به لحاظ شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش دارای شرافت و قداست است، در این باره نیز از امامان و ائمه روایات بسیاری بیان شده است که در هر نمازی که بر تربت کربلا سجده شود بخاطر امام حسین (ع) نماز او مورد قبول درگاه حق قرار خواهد گرفت. چنانکه حضرت صادق (ع) از خاک کربلا درون کیسه‏‌ها ریخته و در سجاده همواره نزد خود نگهداری می‌کردند، و در هنگام خواندن نماز و سجده از آن استفاده می‌کردند. در این گزارش حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهاری، کارشناس مذهبی درباره فواید و اهمیت تربت کربلا توصیح داده‌اند که در ادامه می‌خوانیم.

تماس اعضا بدن با تربت امام حسین

یکى از برکات خواص تربت امام حسین (ع) این است که متبرک نمودن بدن و صورت با آن تربت شریف تأثیر معنوى و ارزش بسیاری بر انسان در پی خواهد داشت، با توجه به همین موضوع بعضى علما دین و امامان معصوم نقل شده که بعد از تمام شده نماز، بدن و صورت خویش را با مهر کربلا متبرک مى کنند.

سجده بر تربت امام حسین

از دیگر برکات و خواص تربت امام حسین (ع) این است که سجده بر آن تربت پاک حجاب‌های ظلمانى را کنار زده و در توجه حق تعالى به نمازگزار مؤثر است. امام صادق (ع) نیز در باره خاک پاک امام حسین (ع) فرموده اند: «همانا سجود بر تربت حسین (ع) حجابهاى هفتگانه را پاره مى کند» (کافى، مرحوم کلینى، ج 4 ص 588) و اما در خصوص اینکه در میان شیعه معمول است از خاک مقدس کربلا یعنى تربت کنار قبر سیدالشهدا (ع) از آن خاک در ساخت مهر و تسبیح و … استفاده می‌کنند و اکثرا در نماز، به آن سجده می‌کنند به همین دلیل است که از خاک زمین بوده و به تمامى خاک‌ها می‌‏توان سجده کرد، و از طرفى به دلیل شهادت امام حسین (ع) در کربلا و یاران باوفایش این خاک شرافت بسیاری دارد، به طورى که در سخنان اهل بیت (ع) درمورد خواص تربت امام حسین بیان شده است که در هر نمازى که بر روی تربت آن حضرت سجده شود خداوند آن را به واسطه آن حضرت قبول می‌کند.

شفا یافتن

از جمله آثار و برکات قطعى تربت پاک سیدالشهدا (ع) شفا بودن آن براى دردهاو آلام انسان است. روایاتى که دلالت بر این امر دارند به سه دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول: روایاتى است که شفا بودن را براى تربتى که از خود قبر شریف برداشته شود مخصوص کرده است، امام صادق (ع) در این باره فرموده اند: «به درستى که نزد سر حسین (ع) تربت وجود دارد که هر دردی را به جز مرگ شفا می‌دهد» (کامل الزیارات، ابن قولویه، ص 272)

دسته دوم: روایاتى است که با تعبیرات مختلف توسعه‏ اى از بیست ذراع تا پنج فرسخ و یا ده میل را براى آن قائل است. با توجه به همین امام صادق فرموده اند: حریم مزار حسین (ع) پنج فرسخ از چهار جانب قبر است. (مکارم الاخلاق، طبرسى، ج 1 ص 360)

دسته سوم: روایاتى است که به طور آشکار جنبه شفا یافتن این تربت پاک را مطرح می‌کنند. چنانکه امام صادق (ع) فرمود: خاک مزار امام حسین (ع) براى هر دردى شفاست. (کافى، مرحوم کلینى، ج 1 ص 360)

خواص تسبیح تربت امام حسین (ع)

تسبیح‌ها انواع مختلفی دارند که جنس هر کدام ممکن است متفاوت باشد و هر کدام خواص مخصوص به خود را دارند. امام زمان (عج) در باره خواص تربت امام حسین (ع) فرموده اند: «هر کس تسبیح تربت امام حسین (ع) را در دست داشته باشد در حالی که ذکری را بیان نکند ثواب گفتن ذکر برایش در نظر گرفته خواهد شد». (بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 44 ص 280)

و امام صادق (ع) نیز در این باب فرموده اند: «یک ذکر یا استغفار که با تسبیح تربت حسین (ع) گفته شود برابر است با هفتاد ذکری که بدون این نوع تسبیح گفته شود» (نقل از کتاب درسى که حسین (ع) به ما آموخت شهید هاشمى نژاد، ص 451)

از امام هشتم نیز روایت شده است که هر شخصی تسبیحی در دست داشته باشد که از تربت امام حسین (ع) ساخته شده است و بگوید:

«سُبْحانَ اللّ?هِ، وَ الْحَمْدُ لِلّ?هِ، وَ لَا إِل?هَ إِلّا اللّ?هُ، وَ اللّ?هُ أَکْبَرُ»، خداوند بزرگ عوض هر دانه برای او شش هزار حسنه بنویسد و از او شش هزار گناه را از بین میبرد و به او شش هزار درجه اضافه میکند و برای او شش هزار شفاعت ثبت کند.






تاریخ : جمعه 102/6/10 | 9:43 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

داستانک/ یک روز قبل از مرگ

 

 مصاف/ شخصی از عالمی پرسید: برای خوب بودن کدام روز بهتر است؟ عالم فرمود یک روز قبل از مرگ
شخص حیران شد و گفت: ولی مرگ را هیچکس نمیداند!
عالم فرمود: پس هر روز زندگی را روزِ آخر فکر کن و خوب باش شاید فردایی نباشد...






تاریخ : جمعه 102/6/10 | 9:41 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

 

مهر/جدیدترین پژوهش گروه مردمی بهشت بقیع در میز عکاسی، در خصوص قدیمی ترین و اولین عکس ثبت شده در تاریخ از کربلای معلی و حرم حضرت سید الشهدا علیه السلام و حرم حضرت عباس بن علی علیه السلام به نتایج قابل توجهی رسیده است، این مطلب کوتاه خلاصه‌ای از این تحقیقات است که برای مدت زیادی مورد بررسی قرار گرفته است.

کلودیون یا شیشه تر نام یک روش عکاسی در قدیم بوده که از حدود سال 1229 شمسی در ایران رواج پیدا کرد، در این روش عکس‌هایی با کیفیت بالا با استفاده از شیشه‌های آغشته به محلول کلودیون تهیه می‌شود، این ماده شیمیایی حساس به نور بوده و در آن زمان بهترین روش برای عکاسی بود که البته مشکلاتی را هم به همراه داشت و بعدها شیشه خشک و یا کلودیون خشک جایگزین آن شد و مشکلات بسیار کمتری داشت. این روش عکاسی هنوز هم در وجهه هنری آن انجام می‌شود و یک روش خاطره انگیز است.

تقریباً در بیشتر عصر زمامداری ناصرالدین شاه قاجار روش کلودیون، یک روش همه گیر در عکاسی بود، خود شاه قاجاری دلبسته عکاسی بود و در پیشرفت این هنر نقش بسزایی داشت.

مدت‌ها بود که در فضای مجازی عکسی از حرم امام حسین علیه السلام به عنوان قدیمی ترین عکس معرفی می‌شد و شرح‌های مختلفی در مورد داده می‌شد، مثلاً اینکه این عکس بعد از حمله وهابی‌های تکفیری به کربلای معلی گرفته شده و هنوز حرم بازسازی نشده است، این توضیحات غیر تخصصی در حالی بیان می‌شود که اساساً نویسنده آن توجهی به تاریخ پیدایش هنر عکاسی ندارد و مطلع نیست که در آن زمان هنوز چیزی به نام دوربین عکاسی اختراع نشده بود. پس از حرم با این مشخصات کجاست؟ پاسخ آن به خوبی روشن است، این حرم جناب حر بن یزید ریاحی است که معروف است ایشان اولین شهید از شهدای کربلاست.

اما در خصوص بررسی اولین عکس ثبت شده در تاریخ از شهر کربلا و حرم حضرت سید الشهدا علیه السلام، باید به آرشیوهای بزرگ عکس‌های تاریخی مراجعه کرد که دسترسی به اغلب آنها یا غیر ممکن و یا بسیار سخت است.

یکی از قدیمی ترین تصاویر ثبت شده از کربلا توسط خانم گرترود بل تهیه شده است. گرترود با باستان شناس، کاوشگر، محقق و البته جاسوس انگلیسی است که در زمان حضور خود در عراق و در سال 1288 شمسی این عکس را تهیه کرده است. در بیشتر منابع ثبت شده این تصویر و سری تصاویر دیگر آن را به عنوان یکی از قدیمی ترین و تاریخی‌ترین تصاویر کشور عراق و کربلا معرفی می‌کنند. در حالی که در ادامه بیان خواهد شد که این چنین است و اولین عکس توسط یک ایرانی ثبت شده است.

تصویر ثبت شده توسط گرترود بل
تصویر ثبت شده توسط گرترود بل

عکس گرترود بل برای 114 سال قبل است اما 118 سال قبل یعنی حدود چهار سال قبل از حضور گرترود در کربلا، ابوالقاسم ابن محمد تقی نوری عکاس اختصاصی دربار مظفر الدین شاه به دستور شاه به عتبات عالیات عرش درجات سفر کرد و تصاویر منحصر به فردی را تهیه نمود، او در سال 1284 شمسی عکسی را از مقابل باب القبله آستان حسینی گرفت که بسیار زیبا و قابل تحسین است، در این تصویر هنوز گل دسته سوم حسینی در حیاط آستان برقرار ایستاده است.

ابوالقاسم نوری
ابوالقاسم نوری
این گل دسته که به مناره العبد معروف بود در سال 1314 شمسی به دستور یاسین هاشمی نخست وزیر وقت عراق تخریب شد برای علت تخریب دلایل مختلفی بیان شد و تا کنون پژوهش مستقلی در این خصوص انجام نشده ولی کسب درآمد و مسائل مالی و دسترسی به خزائن دفن شده در پی این مناره قابل توجه است.
 
تصویر ثبت شده توسط ابوالقاسم نوری
تصویر ثبت شده توسط ابوالقاسم نوری

اما قبل از حضور ابوالقاسم نوری در کربلا، آقا رضا عکاس باشی معروف به اقبال السلطنه در سال 1249 شمسی جزو ملتزمین رکاب ناصر الدین شاه در سفر به عتبات عالیات بود، او به همراه شاه و تعداد حدود 200 نفر از درباریان به کربلا و دیگر شهرهای مقدس سفر کردند و در این سفر بود که آقا رضا عکاس خانه زاد تصاویر بسیار زیاد و زیبایی را تهیه کرد. این عکس تصویری است که آقا رضا از حرم حضرت سید الشهدا علیه السلام در 153 سال قبل گرفته است.

رضا عکاس باشی
رضا عکاس باشی
 
تصویر ثبت شده توسط رضا عکاس باشی
تصویر ثبت شده توسط رضا عکاس باشی

اما شاید گمان برده شود این عکس، قدیمی ترین عکس از حرم باشد، ولی این طور نیست، حدود یک سال قبل از این سفر، ناصرالدین شاه برای برنامه ریزی سفر عتبات خود و شناخت بهتر مسیر حرکت و جایگاه‌ها و اماکن مختلف سفر به آقا رضا دستور داد به یکی از شاگردان خود در عکاس خانه همایونی مأموریت بدهد تا به عتبات سفر کند و در طول تمام سفر عکس‌هایی را تهیه نماید و در آخر این عکس‌ها را در قالب یک آلبوم به شاه تقدیم نماید.

عباسعلی بیگ
عباسعلی بیگ

این گونه بود که قرعه به نام عباسعلی بیگ افتاد، عباسعلی بیگ شاگرد عکاس خانه و از شاگردان زبده آقا رضا بود که بعدها اولین عکاس خانه عمومی توسط او تأسیس شد.

تصویر ثبت شده توسط عباسعلی بیگ قدیمی
تصویر ثبت شده توسط عباسعلی بیگ قدیمی ترین و تاریخی‌ترین ثبت شده از حرم حضرت سید الشهدا (ع)

عباسعلی بیگ در 20 آذر 1248 شمسی به کربلا رفت و این عکس زیبا را تهیه کرد. این عکس قدیمی ترین و تاریخی‌ترین عکس ثبت شده از حرم مطهر ابا عبدالله الحسین علیه السلام می‌باشد که توسط یک ایرانی تهیه شده است. عباسعلی بیگ با هنرنمایی خاصی حرم حضرت عباس بن علی علیه السلام را دورنمای قاب خود و در کنار حرم حضرت سید الشهدا علیه السلام جای داده است و این اولین کلودیون از کربلاست.

همچنین تا کنون تصویر حرم جناب حر بن یزید ریاحی که به اشتباه به عنوان قدیمی ترین تصویر حرم امام حسین معرفی شده است‌.

تصویر ثبت شده توسط عباسعلی بیگ قدیمی
حرم جناب حر بن زیاد ریاحی

 






تاریخ : جمعه 102/6/10 | 3:16 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

30 توصیه کاربردی به زائران اربعین

 

فارس/ پیاده‌روی اربعین از هفته‌های گذشته آغاز شده و هر لحظه بر تعداد زائران افزوده می‌شود. در ایام اربعین موکب‌هایی برای پذیرایی از زائران راه‌اندازی می‌شود و مردم عراق هر چه دارند، خالصانه در اختیار زائران قرار می‌دهند.

در یک دهه اخیر با تشرف زائران ایرانی در حماسه پیاده‌روی اربعین، موکب‌هایی توسط ایرانیان در کنار موکب‌های عراقی برپا شده است. اما همانطور که مجید نامجو، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین گفته است مردم عراق میزبان اصلی زیارت اربعین هستند و موکب‌های ایرانی به عنوان پشتیبان فعالیت می‌کنند.

در آستانه اربعین بسیاری کوله‌بار سفر را بسته و آماده تشرف به عراق هستند تا در بین زائران ارباب به سوی کربلا قدم بردارند. با توجه به تشرف حدود 2 میلیون ایرانی به زیارت اربعین از ابتدای ماه صفر تاکنون، لازم است زائران در سفر به عراق به برخی از نکات توجه کنند که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

1. قبل از سفر حتماً در سامانه سماح ثبت‌نام کنید تا از خدمات بیمه بهره‌مند شوید.

2. با توجه به گرمای هوا، لباس خنک و گشاد بپوشید و از همراه داشتن وسایل اضافه بپرهیزید.

3. سعی کنید به صورت گروهی و خانوادگی به زیارت اربعین بروید.

4. کفش مناسب بپوشید و چند جفت جوراب همراه داشته باشید.

5. قبل از سفر اعتبار گذرنامه خود را بررسی و اصل گذرنامه را همراه داشته باشید. عکس آن را نیز در تلفن همراه داشته باشید.

6. اگر قصد سفر زمینی به عراق را دارید، قبل از حرکت، مسیر را بررسی و در طول مسیر در موکب‌ها دقایقی توقف و استراحت کنید.

7. اگر قرار است به صورت هوایی عازم زیارت اربعین شود، به یاد داشته باشید که در پرواز عراق همراه داشتن پاوربانک چه در چمدان و چه در کیف دستی ممنوع است. همچنین بلیت پرواز را چاپ کرده و همراه داشته باشید.

8. کوله پشتی بهترین وسیله برای پیاده‌روی طولانی مدت است. آن را طوری بچینید که وسایل سنگین در ابتدا و انتهای کوله نباشند. شارژر و رابط سه شاخه برق به همراه داشته باشید.

9. در وسایل خود مقداری آبلیمو، عسل و خاکشیر و تخم شربتی قرار دهید تا در صورت گرمازدگی استفاده کنید.

10. زیارت اربعین سفری رایگان نیست و عراقی‌ها موظف نیستند همه هزینه‌ها را تقبل کنند. بر همین اساس، دینار عراقی یا دلار به اندازه کافی به ویژه برای حمل و نقل همراه داشته باشید.

11. تفاوتی بین موکب‌های ایرانی و عراقی قائل نشوید و به میزبانی عراقی‌ها در پیاده‌روی اربعین تأکید داشته باشید.

12. از اسراف و زیاده‌خوری در مسیر بپرهیزید و با ایجاد تنوع در غذاها، حس رقابت در پذیرایی از زائران ایجاد نکنید.

13. تیم خدماتی در مسیر زائران مستقر است. با این وجود، در تمیز نگه داشتن مسیر کوشا باشید و زباله‌های خود را در سطل بریزید.

14. عراق کشوری جنگ زده است که هنوز برخی از زیرساخت‌های آن آمادگی پذیرش میلیون‌ها زائر را ندارد. بر همین اساس، نباید منتظر سفری لاکچری باشید.

15. وقتی عراقی‌ها به شما غذایی تعارف می‌کنند، آن را برداشته و تشکر کنید. حتی اگر آن غذا را دوست ندارید، به روی آن‌ها نیاورید و از میزبانی آن‌ها قدردانی کنید.

16. با توجه به گرمای هوا در صورت امکان به سایر زائران کمک کنید و به یکدیگر احترام بگذارید تا سفری خاطره‌انگیز را رقم بزنید.

17. زمان سفر خود به ویژه اسکان در خانه‌های عراقی‌ها را کوتاه کنید و بدانید آن‌ها موظف به ارائه خدمات شبانه‌روز و طولانی مدت به شما نیستند.

18. به موکب‌های کوچک هم سر بزنید و به کودکان هدیه دهید.

19. هنگام خروج از موکب یا خانه عراقی‌ها ضمن تشکر و انداختن عکس یادگاری، از آن‌ها دعوت کنید که به ایران بیایند.

20. از این حماسه عظیم برای ایجاد اتحاد بیشتر دو کشور استفاده کنید و به هیچ عنوان موضوعات تفرقه‌انگیز را مطرح نکنید.

21. بسیاری از دشمنان اسلام در کنار بایکوت خبری اربعین حسینی، به دنبال ایجاد تفرقه بین زائران هستند. بر همین اساس، در کنار انتشار تصاویری از زیبایی‌های مسیر با هشتگ‌های انگلیسی در فضای مجازی، از بحث کردن و نظر دادن درباره امور داخلی عراق بپرهیزید و به بنر و تبلیغات جریان‌ها یا حتی فرقه‌های خاص واکنشی نشان ندهید و حتی اگر دیگران سعی در ایجاد مشاجره داشتند، شما آن محل را ترک کنید.

22. فراموش نکنید که این مسیر با خون شهدا احیا شده است. هر قدم را به یاد شهیدی بردارید و در مسیر یاد آن‌ها را گرامی بدارید.

23. بانوان در کنار پوشش مناسب، از آرایش کردن بپرهیزند. چرا که در فرهنگ عراق آرایش در ایام عزاداری تقبیح شده است.

24. ممکن است با راه رفتن طولانی دچار تاول شوید. آن را نترکانید و چندین بار در روز محل تاول را شست‌وشو دهید. همچنین می‌توانید از روغن بنفشه یا پماد A+D بزنید.

25. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، به اندازه لازم آن را همراه داشته باشید.

26. در موکب‌ها مواظب وسایل خود باشید و مقداری پول در جیب و همچنین کیف خود داشته باشید.

27. مصرف مایعات را فراموش نکنید و در طول پیاده‌روی ساعاتی استراحت کنید.

28. وقتی به کربلا رسیدید، زیارت را کوتاه کنید و به کشور بازگردید.

29. برای حمل و نقل داخل عراق از ماشین‌های عتبه استفاده کنید از در سیطره‌ها راحت‌تر رد شوید.

30. ماسک همراه داشته باشید و در صورت بروز گرد و خاک یا حتی در شلوغی‌ها ماسک بزنید. همچنین کلاه لبه‌دار برای جلوگیری از تابش مسقیم آفتاب می‌تواند از بروز گرمازدگی جلوگیری کند.

 عملیات اربعین تا 20 شهریور ادامه دارد و مرز‌های زمینی مهران، شلمچه، خسروی، چذابه، تمرچین و باشماق برای تردد زائران اربعین باز است.






تاریخ : سه شنبه 102/6/7 | 8:51 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

داستانک/ همانی هستی که همه می‌گویند؟

 

یکی بود/ روزی شیخ جعفر شوشتری را دیدند که در کنار جویی نشسته و بلند بلند گریه می‌کند. شاگردان شیخ، با دیدن این اوضاع نگران شدند و پرسیدند: «استاد، چه شده که این‌گونه اشک می‌ریزید؟ آیا کسی به شما چیزی گفته؟»
شیخ جعفر در میان گریه‌ها گفت: «آری، یکی از لات‌های این اطراف حرفی به من زده که پریشانم کرده.» 
همه با نگرانی پرسیدند: «مگر چه گفته؟»
شیخ در جواب می‌گوید او به من گفت: «او به من گفت شیخ جعفر، من همانی هستم که همه در مورد من می‌گویند. آیا تو هم همانی هستی که همه می‌گویند؟! و این سئوال حالم را عجیب دگرگون کرد.»

 






تاریخ : سه شنبه 102/6/7 | 8:23 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.