سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نتیجه تکبر و خودبزرگ بینی چیست؟

 

باشگاه خبرنگاران/ قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا یَکُونُ لَکَ أَنْ تَتَکَبَّرَ فِیهَا فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصَّاغِرِینَ

خدا به شیطان فرمود: از این مقام فرود آ، که تو را نرسد که در این مقام بزرگی و نخوت ورزی، بیرون شو که تو از زمره پست‌ترین فرومایگانی.

تفسیر آیه 13 سوره اعراف
حضرت علی (ع) فرمودند: «از سرنوشت ابلیس عبرت بگیرید که با سابقه شش هزار سال عبادت که معلوم نیست سال‌های دنیوی (365 روز) بوده یا سال‌های اخروی (که یک روزش برابر پنجاه هزار سال دنیوی است)، چگونه با یک لحظه تکبّر و فخرفروشی سقوط کرد» همچنین رسول اکرم (ص) فرمودند: «در قیامت، متکبّران به خوارترین صورت محشور شده، زیر پای اهل محشر لگدمال می‌شوند».

پیام‌های آیه 13 سوره اعراف
1-تکبّر، نه تنها برای افراد عادّی خطرناک است، بلکه برای آنان که مقام عالی دارند و همنشین فرشتگان در ملأ اعلی هستند و سال‌ها و قرن‌ها سابقه عبادت دارند نیز خطر دارد. «فَاهْبِطْ، فَاخْرُجْ»
 
2-نه علم و شناخت شیطان به خدا، نجات بخش است و نه عبادت‌های طولانی او بلکه راه نجات، تسلیم است. «تَتَکَبَّرَ فِیها فَاخْرُجْ»

3-تکبّر در برابر فرمان خداوند، سبب حبط و نابودی عمل می‌شود. «فَاهْبِطْ ... فَاخْرُجْ»

4-گاهی یک لحظه تکبّر در برابر فرمان خداوند، سبب سقوط دائمی است. «تَتَکَبَّرَ فِیها فَاخْرُجْ»

5-نتیجه تکبّر و خودبزرگ بینی، کوچکی و خواری است. آری، نتیجه گفتن «من بهترم»، «أَنَا خَیْرٌ»، شنیدن جوابِ «فَاخْرُجْ إِنَّکَ مِنَ الصّاغِرِینَ» است.






تاریخ : سه شنبه 100/4/1 | 8:15 صبح | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.