سفارش تبلیغ
صبا ویژن

داستانک/ خدا در همه جا

یکی بود/ پدری پسرش را برای تعلیمات مذهبی به صومعه‌ای فرستاد. پس از چند سال که پسر به روستای خود بازگشته بود، روزی پدرش از او پرسید: «پس از این همه تعلیمات مذهبی، آیا می‌توانی بگویی چگونه می‌توان درک کرد که خدا در همه چیز وجود دارد؟»
پسر شروع کرد به نقل از متون کتاب مقدس، اما پدرش گفت: «این‌هایی که می‌گویی خیلی پیچیده است، راه ساده‌تری نمی‌دانی؟»
پسر گفت: «پدر من فرد دانشمندی هستم و برای توضیح هر چیزی باید از آموخته‌هایم استفاده کنم.»
پدر آهی کشید و گفت: «من تو را به صومعه فرستادم و فقط پولم را هدر دادم.»
پدر دست پسر را گرفت و او را به آشپزخانه برد. ظرفی را پر از آب کرد و در آن مقداری نمک ریخت. از پسر پرسید که آیا نمک را در آب می بیند؟ پسر هم گفت که بله، نمک‌ها ته ظرف جمع شده است. سپس پدر قاشقی برداشت و آب را هم زد تا نمک‌ها در آب حل شدند. از پسر پرسید: «نمک‌ها را می‌بینی؟»
پسر گفت: «نه، دیگر دیده نمی‌شوند!»
پدر گفت: «کمی از آب بچش.»
پسر گفت: «شور است.»
پدر گفت: «سال‌ها درس خواندی و نمی‌توانی خیلی ساده توضیح بدهی خدا در همه چیز وجود دارد. من ظرف آبی برداشتم و اسم خدا را گذاشتم نمک، و به راحتی این را توضیح دادم که خدا چگونه رد همه چیز وجود دارد طوری که یک بی‌سواد هم بفهمد. پسرم دانشی که تو را از مردم دور می‌کند کنار بگذار و به دنبال دانشی برو که تو را به مردم نزدیک کند.»






تاریخ : یکشنبه 99/1/31 | 3:55 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 

پیاده روی برای کاهش وزن بسیار عالی است، اما مزایا بسیار فراتر از این مسئله است – از افزایش انرژی، بهبود خلق و خو گرفته تا کاهش استرس، افزایش خلاقیت و بسیاری موارد دیگر. در این مطلب با 14 مورد از فواید پیاده روی آشنا خواهیم شد.

 

1. افزایش نشاط و شادی
اگر یک روز کمبود خواب داشته یا بنا به هر مسئله‌ای کمی بی حوصله و کسل باشید، پیاده روی می‌تواند روحیه شما را بهبود ببخشد. طبق یک مطالعه منتشر شده در ژورنال American Preventive Medicine. شرکت کنندگان در این مطالعه که به طور متوسط 150 دقیقه ورزش متوسط (گلف، تنیس، ایروبیک، شنا، یا رقص) را با افرادی که در طول هفته 200 دقیقه پیاده روی داشتند مقایسه کردند، و نتایج گزارش را چنین ارائه دادند که سطح انرژی بالاتر، سلامت عاطفی و زندگی اجتماعی قوی تری را نسبت به گروه دیگر داشته اند. اگر می‌خواهید خلق و خوی بهتری داشته باشید باید روزانه چند دقیقه پیاده روی کنید.

 

2. افزایش خلاقیت
به دنبال یک ایده ناب می‌گردید؟ در اطراف خانه یا محل کار تان کمی پیاده روی کنید. به عناون مثال، با پیاده روی می‌توانید برای ایده‌ای که برای نوشتن به دنبالش می‌گشتید، الهام بگیرید، همچنین می‌توانید خلاقیت تان را در تمامی زمینه‌ها جاری سازید. یکی از مطالعات دانشگاه استنفورد نشان داد که پیاده روی می‌تواند 60 درصد خلاقیت را تقویت کند.

 

3. کاهش حملات آسم
اگر آسم ناشی از ورزش را تجربه نکردید، لازم نیست از ورزش خودداری کنید. شما فقط باید در شرایط مناسب تمرین مناسب را انتخاب کنید. کالج آلرژی، آسم و ایمونولوژی آمریکا می‌گوید: پیاده روی، همراه با شنا، گلف و دوچرخه سواری تفریحی، احتمال تحریک راه‌های هوایی را کاهش می‌دهد. به طور کلی، به دنبال فعالیت‌هایی باشید که می‌توانید در هوای معمولی انجام دهید و به استقامت قابل توجهی نیاز ندارید. سرعت لازم برای راه رفتن و نحوه تنفس صحیح را بیاموزید.

 

4. افزایش متابولیسم
سندرم متابولیک – بدترین عارضه افزایش فشار خون / کلسترول، قند خون بالا و چربی در دور کمر است – یکی از بدترین عوارض جانبی سبک زندگی بی تحرک به شمار می‌رود. این علامت باعث ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و حتی مرگ زودرس می‌شود. اما ما یک درمان قدیمی برای این بیماری امروزی داریم: ورزش. یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی نیجریه نشان داد که احتمالاً با پیاده روی بیش از یک ساعت در روز، احتمال ابتلا به سندرم متابولیک 29 درصد کاهش می‌یابد.

 

5. افزایش عمر‌
می‌خواهید زندگی طولانی‌تر داشته باشید؟ راه رفتن می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اما برای به دست آوردن عمر طولانی، کار‌ها را سرعت بخشید. براساس یافته هایکلینیک مایو، تحقیقات نشان داده است که سریع راه رفتن می‌تواند طول عمر را بیشتر کند، حداقل بیشتر از افرادی که سرعت کندتری داشته اند. اگر می‌خواهید زندگی طولانی‌تر داشته باشید، باید بلند شوید و راه بروید.

 

6. صرفه جویی در مخارج
داشتن تناسب اندام می‌تواند گران باشد! برای عضویت در یک سالن ورزشی، تهیه تجهیزات ورزشی در خانه، لباس و کفش به سرعت می‌تواند مخارج را بالا ببرد. اما برای پیاده روی چنین هزینه‌هایی لازم نیست، مطلقاً به هیچ چیز احتیاج ندارد – حتی کفش اختیاری است! و نه تنها باعث صرفه جویی در هزینه‌های شما می‌شود بلکه در مراقبت‌های بهداشتی نیز در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کنید. طبق مطالعه‌ای که در ژورنال انجمن قلب آمریکا انجام شده است، افرادی که مرتباً ورزش می‌کنند، در مقایسه با کسانی که حداقل هفتگی ورزش نمی‌کنند، در هزینه‌ها صرفه جویی بیشتری داشتند. (30 دقیقه یا بیشتر فعالیت هوازی با شدت متوسط پنج روز در هفته یا حداقل 25 دقیقه فعالیت هوازی شدید سه روز در هفته مناسب است).

 

7. افزایش کیفیت خواب
هشت ساعت خواب کامل یکی از مهمترین کار‌هایی است که می‌توانید برای سلامتی خود در نظر بگیرید. اما برخی مواقع این کار ساده‌تر از انجام می‌شود. خوشبختانه پیاده روی با سرعت بالا می‌تواند تمام آنچه شما نیاز دارید، باشد. محققان دریافته اند افرادی که مرتباً ورزش می‌کنند، از جمله پیاده روی، خواب با کیفیت تری را تجربه می‌کنند نسبت به افرادی که ورزش شدید انجام می‌دادند یا وزنه برداری می‌کنند.

 

8. احساس آرامش
اگر استرس داریدریال باید پیاده روی کنید. اکثر افرادی که در استخر شنا می‌کنند، از تأثیر مثبت و جدی آن بر سلامت روحی و جسمی بهره می‌برند. اما علم می‌گوید پیاده روی یکی از سریعترین و مؤثرترین راه‌های کسب آرامش است. طبق اعلام انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، یک پیاده روی 10 دقیقه‌ای ممکن است به اندازه یک تمرین 45 دقیقه‌ای از نظر کاهش اضطراب و افسردگی مؤثر باشد. ترشح کورتیزول، “هورمون استرس” کاهش پیدا می‌کند و همچنین به متوقف کردن جریان بی پایان نگرانی‌ها از ذهن شما کمک می‌کند.

 

9. جلوگیری از زوال عقل
پیاده روی برای مغز مفید است. محققان دانشگاه هایلند نیو مکزیکو دریافتند که پای شما روی زمین هنگام پیاده روی، امواج فشار را از طریق شریان‌هایی ارسال می‌کند که جریان خون را به مغز افزایش می‌دهد. حتی بهتر، پیاده روی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های شناختی مانند بیماری آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل موثر است.

 

10. خاصیت تسکین دهنده بدون مصرف دارو
درد‌های مزمن یک اپیدمی خاموش خوانده می‌شوند، و حدود 100 میلیون آمریکایی در حال حاضر از این مشکلات رنج می‌برند؛ و اگر شما یکی از آن دسته از افرادی هستید که روزانه با درد می‌جنگید، آخرین کاری که احتمالاً قصد دارید انجام دهید این است که برخیزید و پیاده روی کنید. اما یک مطالعه منتشر شده در Annals of Rehabilitative Medicine نشان داد که یک روش معمول پیاده روی باعث کاهش درد مزمن کمر در شرکت کنندگان مورد مطالعه شده است. راه رفتن ممکن است نتواند درد مزمن را درمان کند، اما می‌تواند به شما در مقابله بهتر با آن کمک کند. دریابید که کدام اشتباه در هنگام پیاده روی باعث بروز درد در شما می‌شود.

 

11. بهبود شرایط استخوان‌ها
افزایش تراکم استخوان ممکن است یکی از شگفت انگیزترین مزایای سلامتی در پیاده روی باشد، که به خودی خود نکته حائز اهمیتی است. افرادی که استخوان‌های قوی‌تر دارند و از پوکی استخوان و همه مشکلات مربوط به آن مانند شکستگی، ناتوانی و انقباض ستون فقرات جلوگیری می‌کنند. انجمن سلامت استخوان آمریکا می‌گوید، بهترین راه برای داشتن استخوان‌های قوی و سالم، انجام تمرینات وزنه برداری مانند دویدن، رقصیدن و پیاده روی است. محققان دریافته اند که برنامه‌های پیاده روی که بیش از شش ماه به طول بینجامد با “اثرات معنی دار و مثبت” در تراکم استخوان لگن همراه است.

 

12. بهبود بینایی
درست است با پیاده روی کردن نمی‌توانید قدرت بینایی خود را افزایش دهید، اما می‌توانید با قدم زدن روزانه از بینایی خود محافظت کنید. محققان دریافتند افرادی که فعالیت هوازی منظم داشته اند، چشم‌های سالم تری دارند و احتمال ابتلا به مشکلاتی مانند دژنراسیون شبکیه و کاهش بینایی مرتبط با سن را کمتر تجربه می‌کنند؛ بنابراین حتی اگر سوپرمن نیستید، باز هم بینایی خوبی خواهید داشت.13. همراهی دوستان
پیاده روی به تنهایی می‌تواند برای سلامت کلی بدن مفید باشد، اما پیاده روی می‌تواند فرصتی عالی برای برقراری ارتباط نزدیک دوستانه و خانواده باشد – به دور از لوازم الکترونیکی و حواس پرتی دیگر در خانه. در این شرایط، که مزایای پیاده روی بهره مند می‌شوید فرصتی هم برای بازیابی روابط دوستانه پیدا خواهید کرد که بسیار جذاب و لذت بخش است.

 

14. داروی معجزه گر
به طور کلی ورزش و به ویژه پیاده روی به عنوان دارا فاکتوری در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع 2 و برخی از سرطان‌ها به عنوان “داروی معجزه آسا” شناخته می‌شود. صادقانه بگوییم، به نظر نمی‌رسد یک وضعیت بهداشتی وجود داشته باشد که به نوعی نتواند کمک کند؛ و برخلاف دارو‌های واقعی، پیاده روی هیچ عارضه جانبی ندارد، به راحتی قابل دسترسی، مقرون به صرفه، موثر و بهترین راه حل است که نیازی به نسخه ندارد.






تاریخ : یکشنبه 99/1/31 | 3:50 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

کیک ساده هلی

طرز تهیه “کیک ساده هلی”

کد مطلب : 27368زمان مطالعه : 1 دقیقه
عطر خوش و اثر گرمابخش و اشتهاآور هل، این دانه را به یکی از بهترین طعم دهنده ها برای انواع نوشیدنی، دسر و شیرینی تبدیل می سازد.با آموزش “کیک ساده هلی” در خدمت شما عزیزانِ همراه هستیم.

مواد لازم برای کیک ساده هلی

تخم مرغ:3 عدد

آرد:6پیمانه

شیر:3پیمانه

روغن مایع:2 پیمانه

شکر :3پیمانه

پودر هل :1ق چای خوری

بکینگ پودر:2ق چای خوری

کیک ساده هلی
تهیه کیک ساده هلی

طرز تهیه کیک ساده هلی

ابتدا فر را با دمای 180 تا 200 درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم شود.قالب مورد نظر کیکتان را هم چرب کنید و به کف و دیواره های آن آرد بپاشید.

برای درست کردن کیک ،داخل ظرف نسبتا بزرگی ، تخم مرغ هارا به همراه پودرهل و شکر مخلوط کنید و با همزن برقی خوب هم بزنیدتا کرم رنگ شود .

سپس روغن را به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید ، در حین هم زدن شیر را هم اضافه کرده وهم بزنید.

آرد و بپکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و دوتا سه بار الک کنید.

بعد مخلوط آرد را کم کم به مواد مایع کیک اضافه کنید و کاملا هم بزنید تا یک دست شوند.

مایه کیک آماده شده را داخل قالب چرب شده بریزید و به مدت35 تا45 دقیقه در فر گرم شده قرار دهید.

در حین پخت کیک به هیچ وجه در فر را باز نکنید تا پف کیک شما نخوابد.

کیک آماده شده را میتوانید با پودر پسته و یانارگیل و یا به سلیقه خودتان تزئین کنید.

 کیک ساده هلی

 

نکات تکمیلی در مورد کیک ساده هلی

کیک ساده هلی جزو کیک و شیرینی - انواع کیک میباشد 
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 20دقیقه 
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 45دقیقهمیباشد .
کیک ساده هلی را می توانید در وعده میان وعده - دسر - سرو کنید . 
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 12 نفر مناسب میباشد .






تاریخ : یکشنبه 99/1/31 | 3:43 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 تاخیر استجابت دعا در کلام امام علی(ع)

 امیرالمومنین امام علی علیه‏‌السلام:
تأخیر در اجابت دعا تو را نومید نگرداند؛ زیرا که بخشش (خداوند) بسته به نیّت تو است؛ چه بسا که در برآوردن خواهشت تأخیر شود، تا بدین وسیله خواهنده را پاداش بزرگتر و امیدوار (به بخشش الهی) را بخشش بیشتر دهد.
بسا باشد که چیزی بخواهی و به تو داده نشود امّا دیر یا زود بهتر از آن به تو داده شود، یا برای خیر و مصلحت تو از تو دریغ شده است.
و بسا خواسته‏‌ای که اگر برآورده شود موجب نابودی و تباهی دین تو گردد.

متن حدیث:
امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏‌السلام:
لا یُقَنِّطَنَّکَ إبطاءُ إجابتِهِ فإنَّ العطیَّةَ علی قَدْرِ النِّیَّةِ، وربّما اُخِّرَتْ عنکَ الإجابةُ لِیَکونَ ذلکَ أعظَمَ لِأجرِ السائلِ وأجزَلَ لِعَطاءِ الآمِلِ، وربّما سألتَ الشیءَ فلم تُؤْتاهُ واُوتیتَ خیرا مِنهُ عاجِلاً أو آجِلاً، أو صُرِفَ عنکَ لِما هُوَ خیرٌ لکَ، فَلَرُبَّ أمرٍ قد طَلِبْتَهُ وفیهِ هلاکُ دینِکَ لو اُوتیتَهُ.

"کشف المحجّه،صفحه 228 -منتخب میزان الحکمه،ص200"

منبع:مشرق






تاریخ : یکشنبه 99/1/31 | 3:21 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

خطر ابتلا به این ویروس و بیماری منحوس در کمین همه است.

 علیرغم این هشدارها، اما برخی نکات و توصیه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. 

از آنجایی که ممکن است افراد زیادی به کرونا مبتلا شده باشند، اما خود از آن بی خبر باشند پس برای حفظ سلامت جسمانی خودو دیگران به هیچ عنوان نباید از روستاخارج شوند و تمامی دید و بازدید‌ها و مسافرت‌ها را به مکان‌های دیگر خارج از محل زندگی کنسل نمایند.

آیا می‌دانید که اگر فردی به این ویروس ناقل باشد با تردد در اماکن عمومی و رفت و آمد به منازل آشنایان، ممکن است آن‌ها را هم به کرونا مبتلا کندو خدایی نکرده سهم بسزایی در از دست دادن جان دیگر عزیزان باشد.

حتی متخصصان عفونی اعتقاد دارند که اگر افراد توجهی به این ویروس خطرناک نداشته باشند و  به رفت و آمد اقدام کنند ممکن است خیلی از عزیزانشان دیگر در کنارشان نباشند و آن موقع اظهار پشیمانی کنند.






تاریخ : سه شنبه 99/1/26 | 8:51 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

زندگی در روستا رسم خوشایندی است. کوچه های خاکی و در هم گره خورده، خانه هایی از خشت و گل با درهای چوبی قدیمی، انگار که به زندگی روستا چهره ای شاعرانه بخشیده. دستان پینه بسته پیرمرد روستایی نیز حکایت پیوند کار و تلاش با زندگی روستایی است.

    زندگی روستایی آرام و آهسته پیش می رود. زندگی روستا هنوز هم خالی از سر و صداست و فرسوده شدن از سختی ها و هیاهوی زندگی شهرنشینی غایب همیشگی آن. در روستاست که شادی ها و غم ها تقسیم می شوند. آدم های روستا به هم نزدیک ترند و آنجاست که همسایه از حال همسایه خبر دارد.

    آدم هایی که همیشه در جستجوی زندگی آرام و به دور از ازدحام شهرها هستند، تصویری شاعرانه از روستا در ذهن خود دارند و برای همین است که خیلی وقت ها می گویند خوشا به حالت ای روستایی. روستایی خبر از بوق های پی?درپی ماشین ها و هیاهوی شهرنشینی ندارد.

    زندگی شهری اما نقطه مقابل روستاست و گذران زمان در شهر خود قصه ای متفاوت از روستا دارد. زندگی شهری مهارت و فوت و فن خاص خود را طلب می کند. در شهرها انگار پایانی برای سر و صدا و هیاهو نیست. صدای خیابان ها، ماشین ها و آدم ها آنقدر آزاردهنده است که گاهی به سرت می زند همه چیز را رها کنی و به کنجی دنج پناه ببری، البته اگر بتوان در شهرها جایی این چنین یافت. زندگی شهری، زندگی آرام و بی دغدغه ای نیست.

    آدم ها در شهرها هر روز بی تفاوت از کنار یکدیگر می گذرند. ارتباط ها در شهرها جزیی اند و زود گذر. آدم ها نسبت به هم بی تفاوتند و غرق شدن در شلوغی و هیاهوی شهرها مرگ صمیمیت ها و عاطفه هاست. شهر انگار که دنیای بیگانه هاست.

 






تاریخ : جمعه 99/1/22 | 6:41 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 امروزی شدن روستاها

    هرچند هنوز هستند روستا هایی که زندگی صنعتی و تاثیرات زندگی شهری آنها را متحول نکرده است، اما زندگی روستایی با تمام زیبایی هایش رو به سوی تحول دارد. اگرچه هنوز میان شهر و روستا تفاوت های بارزی وجود دارد، اما سبک زندگی روستاییان در حال تغییر است و با شتابی روز افزون از گذشته ها فاصله می گیرد.

    حالادر برخی روستاها خیلی از سبک های زندگی شهری وارد شده، آنقدر که برای قدیمی ها کمتر چیز آشنایی از گذشته بر جای مانده است. برای کسانی هم که راه شهر را پیش گرفتند و سالیان دراز دور از روستایشان بوده اند، شاید باور دیدن روستای کودکی هایشان کمی دشوار باشد.

    به اعتقاد دکتر نعمت الله فاضلی، مردم شناس و استاد دانشگاه علامه طباطبایی ـ که مطالعات گسترده ای درباره سبک زندگی روستایی و تغییر و تحول در آن انجام داده ـ ویژگی های شیوه زندگی روستایی در دوره های گذشته اجازه نمی داد تا پدیده سبک زندگی به معنایی که در شهر دیده می شود به وجود آید. اما با رشد فرآیند شهرنشینی یا همان شهری شدن در روستا ها نیز سبک زندگی در حال شکل گیری است.

 

    هرچند در گذشته پوشش اهالی روستا با فرهنگ سنتی روستاییان پیوند داشت و با شهرنشینان کاملامتفاوت، اما حالایکی از تغییرات روستاها نسبت به گذشته تغییر در پوشش اهالی روستاست که چندان تفاوتی با پوشش شهرنشینان ندارد. در خیلی از روستاها، روستاییان دیگر همچون گذشته لباس سنتی تن نمی کنند و حالاپوشش جوان روستایی فرق چندانی با جوان شهری ندارد.

 

 

    دکتر محمدباقر علیزاده اقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه تبریز می گوید: «با ورود تلویزیون و رسانه های جمعی به روستا ها، زندگی شهرها به روستاها نیز سرایت یافت، به گونه ای که در موارد بسیاری روستاها به دنباله روی از شهرها پرداختند، در نتیجه نوعی یکسان سازی سبک زندگی روستاییان با شهرنشین ها یا همان شهری شدن روستا ایجاد شد.»

    این جامعه شناس می افزاید: «اکنون بیشتر ابزارهای مورد استفاده در شهرها در روستاها نیز رایج است. البته تاثیرپذیری روستا از شهر همواره تابع بعد مسافت میان این دو بوده است. یعنی هرچه روستایی به شهر نزدیک تر باشد به همان میزان نیز نفوذ عناصر و فرهنگ شهر در روستا نیز بیشتر می شود.»

    شکل فعالیت ها نیز در روستاها تغییر اساسی کرده است، هر چند در خیلی روستاها هنوز هم کار روستایی کشاورزی و دامپروری است، اما دختر روستایی که تا همین چند سال پیش پشت دار قالی می نشست و با دستان هنرمندش بر تار و پود آن نقش می زد حالاانگار همچون دختر شهرنشین به دنبال مهارت های تازه تری است.






تاریخ : جمعه 99/1/22 | 6:39 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

 تغییر شکل خانه های روستایی

    زمانه که تغییر کرد و همه چیز رو به جلو رفت، شکل خانه های روستا نیز تغییر یافت و کم کم با مصالح و مواد ساختمانی مدرن ساخته شد. خانه های روستایی که زمانی نشان از سنت های روستاییان و سبک زندگی آنان داشت، حالاانگار نه شبیه خانه روستایی مانند گذشته هاست و نه کاملاشبیه خانه های مدرن شهری.

 

    دکتر نعمت الله فاضلی معتقد است نه تنها شهرنشینان، بلکه حتی نسل های امروزی روستا نیز با توجه به تغییراتی که در روستاها در نتیجه توسعه امکانات و خدمات رفاهی و تغییر شیوه یا سبک زندگی روستایی رخ داده است، کمتر قادر به تفکیک مفهوم خانه روستایی خود از خانه شهری هستند، اگرچه همچنان تفاوت های بارزی بین شهر و روستا وجود دارد.

 

    به اعتقاد این مردم شناس، خانه روستایی مدرن تلفیق و ترکیب ناهماهنگ، نامتوازن و ناهمخوانی از خانه روستایی سنتی، خانه شهری و چادر و کپر عشایری است. یعنی نه خانه شهری، نه چادرعشایری و نه خانه روستایی سنتی است.

 

    به عقیده مردم شناسان اما این تغییرات تنها در شکل و قیافه خانه ها خلاصه نشده است. چنان که به اعتقاد دکتر نعمت الله فاضلی، استاد مردم شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، با تغییر سبک زندگی و محیط خانه، روابط درون خانه ها و خانواده ها نیز دست نخورده نمانده است. روابط و ارزش های بورژوایی بتدریج بر روستا ها غلبه یافته، به گونه ای که شهری شدن به مثابه نوعی ارزش بر روستا حاکم شده است.

 

    دکتر محمدباقر علیزاده اقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه تبریز می گوید: «ورود تکنولوژی شهری به جوامع روستایی، تغییرات زیادی در این جوامع ایجاد کرد. به عنوان مثال زمانی که ابزاری نظیر تراکتور وارد زندگی روستایی شد نیاز به عریض شدن جاده ها و تغییر شکل درها و بناها همچون اضافه شدن انبار به ساختمان ها و در نتیجه تغییر شکل خانه ها شد.»

 

    این جامعه شناس می افزاید: «در گذشته میان ناحیه ای که روستا در آنجا قرار داشت و معماری سنتی نوعی رابطه خاص وجود داشت. به عنوان نمونه در مناطق کویری اغلب خانه ها از گل و خاک ساخته می شد. اما اکنون تا حدودی سبک معماری شهری در خانه سازی و زندگی روستا ها که در گذشته معماری خاص خود را داشت، نفوذ و آن را متحول کرده است.»






تاریخ : جمعه 99/1/22 | 6:38 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

ورود تکنولوژی به روستا

 

    زمان می گذرد و با پیشرفت علم و پیدایش تکنولوژی، زندگی روستایی نیز رنگ و بوی دیگری می یابد. سبک زندگی در روستا حالامثل بسیاری از جنبه های زندگی آدم های امروزی تغییر کرده و حالابه چشم روستا، شهر نمادی برای امروزی شدن است.

 

    بسیاری از عناصر زندگی شهری در زندگی روستایی راه یافته است. حالادیگر زن روستایی تقریبا از همان ابزاری استفاده می کند که زن شهرنشین در خانه اش دارد. حالادر خانه زن روستایی جای جارو دستی را جارو برقی، جای پشتی را مبلمان و شاید جای سفره روی زمین را میز ناهارخوری البته نه در شکلی کاملامدرن پرکرده است. دیگر بوی نان محلی در کوچه پس کوچه های روستا به مشام نمی رسد و انگار نان های ماشینی، سفره های خانه های روستایی را رونق می دهد.

 

در کنار همه این تغییرات اضافه شدن برق، گاز، تلفن، مدرسه و بیمارستان همگی اجزایی از عناصر زندگی شهری است که زندگی روستایی را متحول و آن را به زندگی شهری نزدیک تر کرد. 

 

عناصر زندگی شهری حالادر کنار زندگی روستایی جا خوش کرده و زندگی روستایی حالامخلوطی از گذشته و حال است.هر چند تغییراتی در سبک زندگی روستا ها وارد شده اما روستا، همان روستاست با همان مردمانی که آسمان، زمین، عشق، هوا، سادگی و پاکی حقیقت زندگی شان مال آنهاست.






تاریخ : جمعه 99/1/22 | 6:36 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()

7 قانون طلایی برای نه گفتن به فرزندان

 یک روانشناس کودک و نوجوان درباره روش‌های نه گفتن به فرزندان توضیحاتی داد.
آسیه حسینی نیکو روانشناس کودک و نوجوان، درباره روش‌های نه گفتن به فرزندان اظهار کرد: والدین به جای اینکه به طور مستقیم و با تحکم به فرزندان نه بگویند، بهتر است با روش‌هایی که در ادامه به آن می‌پردازیم آشنا شوند.

او تصریح کرد: در قانون اول حواس کودکان را پرت کنید، به طور مثال زمانی که فرزندتان در حال انجام کار اشتباهی است؛ به او پیشنهاد یک کار جدید را دهید و از او بخواهید که همراهیتان کند؛ این کار بسیار موثر است و دیگر جدالی بین فرزند و والدین به وجود نمی‌آورد.

این روانشناس کودک و نوجوان بیان کرد: در قانون دوم فقط زمانی به فرزندتان نه بگویید که در حال صدمه زدن به خود یا فرد دیگری است؛ از او بخواهید کاری را انجام ندهد.

حسینی نیکو گفت: در قانون سوم والدین از افعال مثبت استفاده کنند؛ به طور مثال اگر فرزندتان با دستان خیس می‌خواهد کتاب را ورق بزند، به جای اینکه بگویید با دستان خیس کتاب را ورق نزن، بگویید دست‌هایت را خشک کن بعد کتاب را ورق بزن.

او افزود: در قانون چهارم والدین محدودیت‌های کودک را اعلام نکنند و در عمل نشان دهند، به طور مثال زمانی که فرزندتان در حال برهم ریختن کشو برای پیدا کردن یک لباس است، به جای اینکه بگویید کشو را برهم نریز، بگویید بعد از کارت کشو را مرتب کن؛ این نحوه صحبت کردن بسیار موثر است.

این روانشناس کودک و نوجوان ادامه داد: در قانون پنجم والدین به فرزندان حق انتخاب دهند و به جای اینکه بگویند نه امروز پارک نمی‌رویم، بگویند به جای پارک رفتن نقاشی بکشیم و یا کیک درست کنیم.

حسینی نیکو گفت: در قانون ششم والدین باید قوانین را برای فرزندانشان از قبل مشخص کنند تا مجبور نباشند مرتب به او نه بگویند.

او افزود: در قانون هفتم و آخر والدین حرف خود را عوض نکنند تا فرزندان یاد بگیرند که نه، به معنی نه است و هیچ چیز نمی‌تواند آن را عوض کند؛ مطمئناً این روش‌ها باعث می‌شود که والدین با فرزندان خود روابط صمیمانه‌ای داشته باشند.

منبع:باشگاه خبرنگاران






تاریخ : جمعه 99/1/22 | 5:10 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.