سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توصیه‌های عملی برای رشد تفکر خلاق در کودکان

 

خراسان/ وجود تفکر خلاق برای رشد یک جامعه ضروری است. آدم‌های خلاق مثل یک فوتبالیست ویژه هستند که درست در زمانی که کاری از دست هیچ‌فردی ساخته نیست با تکنیک خود، جور ضعف تاکتیک تیم را می‌کشند. آدم‌های خلاق موتور موفقیت جامعه هستند. اگر این ویژگی از همان مراحل کودکی پرورش یابد، فرد فرصت بیشتری برای خودشکوفایی پیدا خواهد کرد. اما چرا باید تفکر خلاق را در کودکان ارتقا دهیم؟
 
   ویژگی‌های افراد خلاق
افراد خلاق از شکست نمی‌ترسند، موانع را با شیوه‌های مختلف دور می‌زنند. استقلال فکری دارند، به هر مشکل به چشم یک چالش نگاه می‌کنند که اگر با شیوه‌های مرسوم حل نشد، تبدیل به یک تجربه جدید می‌شود. آدم‌های خلاق همیشه به دنبال اختراع چیزهای تازه نیستند بلکه به دنبال روش‌های نو برای کارهای قدیمی هستند. آن‌ها می‌خواهند خدمات تازه و متفاوت ارائه بدهند. توجهات را به حرفه و کسب و کار خود جلب کنند و موفق باشند. به همین دلیل بسیاری از والدین به دنبال روش‌های تربیتی برای پرورش خلاقیت در کودک خود هستند تا خلاقانه بیندیشد و رفتار کند.
   8 توصیه برای ایجاد تفکر خلاق در فرزند
اگر شما هم می‌خواهید تفکر خلاق را در فرزند خود ایجاد کنید و برای رشد آن بکوشید به توصیه‌هایی که در ادامه مطرح می‌شود، دقت کنید.
1- برای فرزند خود سوالاتی مطرح کنید که او را به حدس زدن و فکر کردن درباره علت‌ها و معلول‌های اتفاقات تشویق کند.
2- در هنگام گرفتن تصمیمات ساده با فرزندتان گفت وگوهای صمیمانه برقرار کنید و اجازه دهید تا او هم نظرات خود را آزادانه بیان کند.
3- ایده‌هایی را که فرزندتان مطرح می‌کند جدی بگیرید و از آن‌ها مشتاقانه استقبال کنید.
4- هنگامی که او نظر یا کار خلاقانه‌ای انجام می‌دهد با استفاده از تشویق‌های کلامی این رفتار را تقویت کنید.
5- برای فرزندتان معما طرح کنید. او را در معرض چالش و مجهولات گوناگون قرار دهید.
6- برای پرورش تفکر خلاق، فرزندتان را به پرسیدن و جست وجوی راه حل‌ها عادت دهید.
7- او را از آزمون و خطا نترسانید و   در این مسیر تشویق اش کنید.
8- ورزش، نقاشی و مطالعه را جدی بگیرید. ورزش استرس و اضطراب را از ذهن کودک دور و زمینه پرورش نیروی فکرش را فراهم می‌کند. هنر مثل نقاشی ذهنش را درگیر و ورزیده می‌کند. مطالعه هم دریچه‌های تازه‌ای از زندگی را پیش رویش باز می‌کند.
در تهیه این مطلب از سایت «هنر زندگی» کمک گرفتیم.






تاریخ : سه شنبه 100/1/24 | 2:0 عصر | نویسنده : اسحق رنجبری | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.